M mortimer skrev:
Högre inves


Låter ju fantastiskt bra, högre elpriser i framtiden när man gör om elmarknaden. Det gillar ju vi som investerar i solcellsanläggningar. Vi får hoppas på skyhöga priser efter detta, gärna 100kr/kwh.
Utifrån detta som du skriver paralun så bör det isåfall innebära att kostnaden för solcellsinstallation inte kommer sjunka, fler och fler länder skriker efter solceller så med högre efterfrågan än vad som troligen tillverkarna hinner med (om det nu blir några kineser kvar efter Corona) så sticker ju priserna på paneler och övriga komponenter såsom växelriktare m.m.. Ännu en anledning till att inte avvakta med solceller om man går i installationstankar.
Nej det är jag säker på att det inte blir eftersom alla inom EU vill få bort de volatila priserna (förutom då kanske Tyskland men det spelar mindre roll vad de tycker i framtiden) Så jag sätter en digital guldpeng på att vi har ett elpris mellan 50 öre > 1 krona/kWh i framtidens Sverige inkl då flera SMR reaktorer, i likhet med mer framsynta länder inom EU (förutom Tyskland)
https://www.tn.se/naringsliv/24928/sa-storsatsar-varlden-pa-karnkraft-sverige-halkar-efter/
Sen angående Kina så har de redan köpt upp mycket av jordklotets naturtillgångar som vissa höga potentater inom EU yrvaket upptäckt.
 
P paralun skrev:
Nej det är jag säker på att det inte blir eftersom alla inom EU vill få bort de volatila priserna (förutom då kanske Tyskland men det spelar mindre roll vad de tycker i framtiden) Så jag sätter en digital guldpeng på att vi har ett elpris mellan 50 öre > 1 krona/kWh i framtidens Sverige inkl då flera SMR reaktorer, i likhet med mer framsynta länder inom EU (förutom Tyskland)
[länk]
Sen angående Kina så har de redan köpt upp mycket av jordklotets naturtillgångar som vissa höga potentater inom EU yrvaket upptäckt.
vad ska Kina göra med alla sina uppköpta naturtillgångar när de inte har någon befolkning kvar snart som kan producera något av det, de dör ju som flugor nu i Corona... ?

paralun, är du såpass ung så du hinner vara med och se om du hade rätt om framtiden ?
 
M mortimer skrev:
vad ska Kina göra med alla sina uppköpta naturtillgångar när de inte har någon befolkning kvar snart som kan producera något av det, de dör ju som flugor nu i Corona... ?
Njau, de har en enormt stor befolkning, 1.4 miljarder nånting och Coviddöden drabbar mindre ofta människor i produktiv ålder. Och bara att äga mycket av naturtillgångarna ger ju makt!
Jag har noterat att den tyske kanslern Scholz varit runt och efterlyst någon förutom Kina som har tillgångar.

Sen har ju vi själva naturtillgångar men det brukar sluta i någon miljödomstol eller evig förhandling om miljön.
 
P paralun skrev:
Njau, de har en enormt stor befolkning, 1.4 miljarder nånting och Coviddöden drabbar mindre ofta människor i produktiv ålder. Och bara att äga mycket av naturtillgångarna ger ju makt!
Jag har noterat att den tyske kanslern Scholz varit runt och efterlyst någon förutom Kina som har tillgångar.

Sen har ju vi själva naturtillgångar men det brukar sluta i någon miljödomstol eller evig förhandling om miljön.
Eller är det några som inte ser någon ekonomisk vinst i att använda de svenska naturtillgångarna p.g.a kina tillhandahåller produkterna till ett mycket lägre pris för slutkunden.
 
M mortimer skrev:
Eller är det några som inte ser någon ekonomisk vinst i att använda de svenska naturtillgångarna p.g.a kina tillhandahåller produkterna till ett mycket lägre pris för slutkunden.
Jo men i slutändan är det ju vi själva som väljer. Hur det än är så blir det intressant att följa Tyskland och deras försök med en inhemsk solcellsindustri. Sen har vi ju "bitit oss själva i svansen"...:lying:
Lite bakgrund
https://www.politico.com/news/2022/...-olaf-scholzs-unusual-trip-to-canada-00052773
 
T TWX skrev:
Största problemet med vindkraft är att ingen vill ha det där de själva bor
Största problemet med vindkraften är att den inte levererar när den behövs som mest. När det är som kallast på vintern blåser det lite. Att bygga ett energisystem som till stor del ska bestå av vindkraft är så feltänkt som det kan bli.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, kanske mer att de bara rapporterar om någon undersökning. Och inte säkert att de får med allt.

Är det ett akademiskt arbete så ökar ju chansen att det har tänkts på sådana faktorer.
Nåväl, jag lägger ner nu, jag tror väl själv också att husets värde ökar med solceller på - rent generellt. Varför skulle det inte göra det.

Det var inte för att tvivla på utsagan jag skrev, utan jag bara kom på att beroende på vem som undersökt, samt vem som rapporterat så kan väl olika saker missas, för att försöka förklara varför jag ens gav mig i detta ...
Tips:
Det är mycket trevligare om du FRÅGAR istället för IFRÅGASÄTTER. Då hade jag sluppit bli irriterad på att du verkar förutsätta att jag är dum i huvet.
 
M merbanan skrev:
Tilläggsisolering har ju en teknisk livslängd på ca 50 år och den fungerar även på vintern i mörker. Men solceller är ju "roligare".
Man kan inte tilläggsisolera hur mycket som helst. Den som investerar i solceller har för det mesta redan tilläggsisolerat och installerat värmepump.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man kan inte tilläggsisolera hur mycket som helst. Den som investerar i solceller har för det mesta redan tilläggsisolerat och installerat värmepump.
Jo men nu är det ett flertal åtgärder man kan göra som energibesparande åtgärder. Sen skulle jag då gärna se ett förstärkt ROT-bidrag för dessa åtgärder.
https://www.energimyndigheten.se/en...esparingar-av-energieffektiviseringsatgarder/
Det ska då ställas emot en "sund" kalkyl för solcellar. Enbart fånigt att det ska vara någon modern "norm" med en elbil på parkeringen och solceller på taket!
 
K
P paralun skrev:
Jo men nu är det ett flertal åtgärder man kan göra som energibesparande åtgärder. Sen skulle jag då gärna se ett förstärkt ROT-bidrag för dessa åtgärder.
[länk]
Det ska då ställas emot en "sund" kalkyl för solcellar. Enbart fånigt att det ska vara någon modern "norm" med en elbil på parkeringen och solceller på taket!
Ok, jag skulle spara 1030kWh/år kostnad över 500.000:-? (Tilläggsisolera vind o fasad.)
Då satsar jag hellre på 3-4 paneler istället.
 
Redigerat:
F
Anna_H Anna_H skrev:
Man kan inte tilläggsisolera hur mycket som helst. Den som investerar i solceller har för det mesta redan tilläggsisolerat och installerat värmepump.
Det är inte sant skulle jag säga. Vet flera som på allvar övervägt, och tom installerat solceller trots kassa fönster och tunn isolering. Det är även en helt annan insats att tilläggsiolera ett hus skall man tillägga.

En var riktigt besviken på sina fakturor i November och December för de var precis lika höga som vanligt. Landet är fullt av mindre begåvade.
 
L lbgu skrev:
Största problemet med vindkraften är att den inte levererar när den behövs som mest. När det är som kallast på vintern blåser det lite. Att byggadet ett energisystem som till stor del ska bestå av vindkraft är så feltänkt som det kan bli.
Det är inget problem det vet alla det är därför det behövs reglerbar elkraft så som vatten, kärnkraft, men läs hela tråden så ser du att det jag svarade på var ett inlägg där det pratades om priset för vindkraft tillverkad el var.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är det ett flertal åtgärder man kan göra som energibesparande åtgärder. Sen skulle jag då gärna se ett förstärkt ROT-bidrag för dessa åtgärder.
[länk]
Det ska då ställas emot en "sund" kalkyl för solcellar. Enbart fånigt att det ska vara någon modern "norm" med en elbil på parkeringen och solceller på taket!
Ja rot är ju bra för hantverkarna inte för de som skall använda avdraget skall ge ett exempel när det infördes 2008. När man installerade en LLV pump så kunde man köpa denna tjänst för 2600 kr. dagen efter att rot infördes kostade samma installation 5200 kr. svaret man fick var ja men du betalar ju inte mer än 2600 kr resterande betalar ju staten. Vilket inte är sant för det är du som betalar det med din skatt som kunde gått till sjukvården istället eller kanske underhåll på våra vägar, det är bara hur jag ser det du får se det på ditt sätt.
 
T TWX skrev:
Ja rot är ju bra för hantverkarna inte för de som skall använda avdraget skall ge ett exempel när det infördes 2008. När man installerade en LLV pump så kunde man köpa denna tjänst för 2600 kr. dagen efter att rot infördes kostade samma installation 5200 kr. svaret man fick var ja men du betalar ju inte mer än 2600 kr resterande betalar ju staten. Vilket inte är sant för det är du som betalar det med din skatt som kunde gått till sjukvården istället eller kanske underhåll på våra vägar, det är bara hur jag ser det du får se det på ditt sätt.
Jag installerade LLVP för 3000kr för ett år sedan, efter ROT. Killen var inte här mer än en timme så det var rätt bra timlön ändå, trots tiden i bilen för att komma ut på landet där jag bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.