Har haft i mina gjutrör lite för länge och borde egentligen gräva upp dem men så tänkte jag försöka mig på att istället köra ner en tunn vikt plexiglasskiva/akrylplast istället. Någon som känner till var jag skulle kunna införskaffa sådant?

Clas Ohlson säljer plexiglas. Men jag fattar inte ett smack vad det är du ska göra.

Då röret är nästintill helt "ruttet" under den mjuka(!) marken, tänkte jag slippa gräva upp det utan istället köra ner ett tunnt skickt, av något slag och gjuta i det.

Är det ditt pappgjurör som är helt ruttet? I så fall är det helt normalt. Pappröret används bara för att hålla själva gjutmaterialet på plats under gjutningen. Minimal påverkan på hållbarheten.

Hur stora är dina formrör? Det finns plaströr som är 160mm som du kanonfint kan sticka i dina 200-formrör och gjuta i istället, så slipper du gräva bort formrören och sen kan du bara låta plaströren sitta kvar och måla dom eller nått. :)

Om nu rören håller den formen som de ska göra så borde det väll bara va att gjuta på??

Om det finns hål att skyffla ned betongen i är det inga problem. Man kan gjuta direkt i en håla i marken om man så vill. Har gjort det många gånger och då grundat med sten i botten och sedan betong, ev också någon armering.
Men dina rör kanske också är stöd vid gjutning ovanför mark.

Jepp, c:a hälften är under marken och resten ovan. Då rören har försvagats rejält i marknivå och höjden på rören är inmätt och "låst" är jag lite fundersam, får sitta och klura lite i helgen... Tack för svaren och tipsen!

Tror inte Du klarar att få till det med plexiglas, som f ö skulle bli jäkligt dyrt projekt, och acrylplast skulle inte hålla för betongmassan. Gräv ut, och kapa av gjutrören en bit ned, kapa till nya bita, och ställ ovan på de gamla gjutrören, och fyll till med något, grus, jord, sten eller en bit av sockerkakan, eller vad som helst.

Det kanske räcker att du stöttar dem lite ovan jord under gjutningen? En stolpe nedslagen direkt bredvid röret, och något varv vävtejp runt det hela borde duga.

Edit: Om nu inte stolpen skadar det mjuka röret förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.