pacman42 pacman42 skrev:
Om vi tittar på elpriserna före dagens situation så skulle inte batterier vara lönsamma. Det blir dessutom väldigt lång avskrivningstid om de inte kan användas nästan varje dygn.
Men helt rätt, vi vet inte. Ännu en osäkerhet i planeringen
Elmarknaden framöver (10 år) påverkas av flera faktorer, så som:
  • Avknoppning av Ryssland som energileverantör i decennier framåt, tar bort billig energi från marknaden
  • Utbyggnad av vindkraft, ger större fluktuationer i elpriset över korta tidsspann
  • Högre efterfrågan på el från hushåll och industri, driver upp priset
  • Högre efterfrågan på utsläppsfri el, stora investeringar som kan driva upp priserna
Sammantaget säger min kristallkula att
1) energipriserna, inklusive el, kommer att bli dyrare
2) de korta variationerna i elpris över dygnet/något dygn kommer öka
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo det är en mycket låg energiförbrukning i det här huset jämfört med andra med solceller som man kan se i Byggahus egen undersökning.
[länk]
Om vi tar ett medel så behöver det då tillföras cirkus 5000 kWh jämfört med din kalkyl osv för hus med högre energiförbrukning. Jag har ett par grannar som jag skämtsamt brukar fråga och det blir ofta ett "muttrande" svar om vinsten och "en kul grej" som svar.
Frågan TS ställde var

Är det (framtids)vettigt att i dag installera en anläggning som årligen kan producera ca 10 000 kWh, även om fastighetens konsumtion under överskådlig tid inte kommer att överstiga ca 7 000 kWh?

Eftersom min anläggning ligger väldigt nära TS siffror så svarade jag. Det finns ju naturligtvis en massa parametrar som påverkar utfallet, Var i landet bor TS, skuggfritt, elprisernas utveckling, kostnad för installation mm. Det enda vi vet är historiken. Så sent som 20230101 höjdes t ex energiskatten. Dina grannars "muttrande" kan väl närmast betraktas som anekdoter och bör lämnas utanför ett beslut att installera solceller, (eller avstå). Det inte så många som bor i "medelvillan". Alla har naturligtvis olika förutsättningar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
Elmarknaden framöver (10 år) påverkas av flera faktorer, så som:
  • Avknoppning av Ryssland som energileverantör i decennier framåt, tar bort billig energi från marknaden
  • Utbyggnad av vindkraft, ger större fluktuationer i elpriset över korta tidsspann
  • Högre efterfrågan på el från hushåll och industri, driver upp priset
  • Högre efterfrågan på utsläppsfri el, stora investeringar som kan driva upp priserna
Sammantaget säger min kristallkula att
1) energipriserna, inklusive el, kommer att bli dyrare
2) de korta variationerna i elpris över dygnet/något dygn kommer öka
1. Dyrare än vadå?
2. Kommer att öka ännu mer? Det är redan nu inte alls ovanligt med en faktor 10 över dygnet, speciellt på sommaren.

Jag tror 2023 landar nån stans på 2022 års nivåer minus ca 20%.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas ju på ett skyhögt elpris efter jag fått min anläggning installerad mars/april, gärna 100kr/kwh
 
  • Haha
  • Gilla
jannebmw och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
1. Dyrare än vadå?
2. Kommer att öka ännu mer? Det är redan nu inte alls ovanligt med en faktor 10 över dygnet, speciellt på sommaren.
Jag tror 2023 landar nån stans på 2022 års nivåer minus ca 20%.
1) Energipriserna inklusive el kommer inom 10 års sikt öka mer än inflation, KPI och whatnot, är jag övertygad om, av de tidigare redovisade skälen.

2) Ja, med ökad andel vindkraft kommer vi se mer kortsiktiga svängningar i elpriset. Ju mer vindkraft, desto mer svängningar. För den med ett månadssnittpris spelar det ju ingen roll med våldsamma svängningar, snarare blir det billigare i snitt då vindelen är billig när den producerar, men nu gällde frågan om man kan tjäna pengar på svängningarna eller inte. Och det tror jag att man kommer att kunna göra.
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
D
T tompaah7503 skrev:
Man kan inte säga nej på frågan om batteriet är lönsamt.
Det går helt enkelt inte att veta eftersom det är helt avhängigt av elpriserna under batteriets livslängd.

Har tidigare redovisat att man behöver en skillnad på runt 80 öre/kWh i spotpriset mellan fyllning och tömning av batteriet för att man ska nå break-even. 80 öres skillnad har vi ofta, ofta mycket mer än så. Idag är skillnaden runt 140 öre mellan den låga och den höga perioden av spotpriset.

Så, om batteri är ekonomiskt lönsamt eller inte går helt enkelt inte säga, om man inte har en kristallkula som kan förutspå elpriset de närmaste 10-12 åren framåt. Att skaffa batteri av ekonomiska skäl är gambling om framtidens elpriser.
Har inte sett ditt tidigare inlägg men hur räknade du på överföringsavgiften, jag tänker att även vid noll elpris ligger ju bara överföringen på ca 80öre?
 
K Klacken skrev:
Frågan TS ställde var

Är det (framtids)vettigt att i dag installera en anläggning som årligen kan producera ca 10 000 kWh, även om fastighetens konsumtion under överskådlig tid inte kommer att överstiga ca 7 000 kWh?

Eftersom min anläggning ligger väldigt nära TS siffror så svarade jag. Det finns ju naturligtvis en massa parametrar som påverkar utfallet, Var i landet bor TS, skuggfritt, elprisernas utveckling, kostnad för installation mm. Det enda vi vet är historiken. Så sent som 20230101 höjdes t ex energiskatten. Dina grannars "muttrande" kan väl närmast betraktas som anekdoter och bör lämnas utanför ett beslut att installera solceller, (eller avstå). Det inte så många som bor i "medelvillan". Alla har naturligtvis olika förutsättningar.
Jo förvisso men det gäller ju att ha en riktig kalkyl och att driva ett hus med 7000kWh är ett konststycke!
Det finns ju betydligt bättre energibesparande åtgärder för "energiruckel" som alla måste vara medveten om!
Sen har man 200000 liggande i någon fond så är det ju bara att handla men staten ska inte ge bidrag.
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
Hej,
jag hade resonerat så här inkl egna erfarenheter:
- om det är nåt sista året borde ha lärt ut är väl att detaljerade uträkningar (kostnad/intäkt) är aktuella/relevanta en väldig kort tid...
- att kunna täcka upp så mycket som möjligt av sin elförbrukning av egenproducerad el borde dock alltid vara en bra ide eftersom man är mer oberoende av framtida pris etc
- Min anläggning genererar per år lika mycket som min förbrukning. Dock mer en slump eftersom det var så mycket som fick plats.
- Jag har även batteri (10kwh). Främsta fördelen, frånsett att jag kan förbruka mer egenproducerad, är att jag och min fru inte behöver ha några diskussioner när man sätter på diskmaskin, tvättmaskin etc
- Jag hade önskat mer solpaneler - just för att öka sannolikheten att vara självförsörjande (på vintern hade mer solpaneler kompenserat kortare dagar)

Lycka till
 
  • Gilla
Numbe och 1 till
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo förvisso men det gäller ju att ha en riktig kalkyl och att driva ett hus med 7000kWh är ett konststycke!
Det finns ju betydligt bättre energibesparande åtgärder för "energiruckel" som alla måste vara medveten om!
Sen har man 200000 liggande i någon fond så är det ju bara att handla men staten ska inte ge bidrag.
Du gör nog en grov missbedömning när du tror att solcellsinnehavare sitter i "energiruckel". Jag hade själv installerat solceller även utan det gröna bidraget, nu när jag sitter med facit. Jag tror däremot att bidraget har fått många att ta steget att installera. Jag kan lova dig att det känns ganska bra att elbolaget ständigt är skyldig dig pengar. Men tror du på framtida vrakpriser på el så Lycka till! Det lär du behöva. Själv gissar jag på att el kommer att vara en stor kostnad för många även fortsättningsvis.
 
  • Gilla
haglunddaniel och 3 till
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
1) Energipriserna inklusive el kommer inom 10 års sikt öka mer än inflation, KPI och whatnot, är jag övertygad om, av de tidigare redovisade skälen.

2) Ja, med ökad andel vindkraft kommer vi se mer kortsiktiga svängningar i elpriset. Ju mer vindkraft, desto mer svängningar. För den med ett månadssnittpris spelar det ju ingen roll med våldsamma svängningar, snarare blir det billigare i snitt då vindelen är billig när den producerar, men nu gällde frågan om man kan tjäna pengar på svängningarna eller inte. Och det tror jag att man kommer att kunna göra.
Du känner inte att du spår i forntiden snarare än i framtiden med tanke på att det redan ofta är en faktor på 10-20 gånger? Eller tror du att det blir ÄNNU större än att elen kostar 6 öre på natten och 120 öre på dagen?

Svängningar över dygnet beror fö i första hand på lägre behov på nätterna under dagar då tillgången är extremt god. Därför är det vanligare under årstiderna då vi inte har uppvärmning. Den tydligaste effekten av en överetablerad vindkraft är extremt låga priser under 1-3 dagar då det blåser mycket.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Du gör nog en grov missbedömning när du tror att solcellsinnehavare sitter i "energiruckel". Jag hade själv installerat solceller även utan det gröna bidraget, nu när jag sitter med facit. Jag tror däremot att bidraget har fått många att ta steget att installera. Jag kan lova dig att det känns ganska bra att elbolaget ständigt är skyldig dig pengar. Men tror du på framtida vrakpriser på el så Lycka till! Det lär du behöva. Själv gissar jag på att el kommer att vara en stor kostnad för många även fortsättningsvis.
Jo men den stora elkostnaden är då under vintermånaderna när solen inte behagar visa sig i vårt nordliga, perfiera land. Så det gäller ju att ha en "sund" kalkyl!
 
D djac skrev:
Har inte sett ditt tidigare inlägg men hur räknade du på överföringsavgiften, jag tänker att även vid noll elpris ligger ju bara överföringen på ca 80öre?
Överföringsavgiften beror på hur långt ifrån du bor din elnätsägares (transformatorstation?). Det är tydligen något gammalt som håller i sig än idag. Ju längre ifrån du bor, desto högre överföringsavgift.
Här där jag bor ligger den på 16öre/kwh exkl. moms, men installatörer som var här och lämnade offert hade varit med om betydligt högre avgifter i kommunen.
 
F
P paralun skrev:
Jo men den stora elkostnaden är då under vintermånaderna när solen inte behagar visa sig i vårt nordliga, perfiera land. Så det gäller ju att ha en "sund" kalkyl!
Du har ju rätt i sak att det kanske är betydligt sundare att se över sin isolering, fönster och se till att ha bra COP på sin uppvärmning innan man kastar sig på solceller (om det var det du menade).
 
F
M mortimer skrev:
Överföringsavgiften beror på hur långt ifrån du bor din elnätsägares (transformatorstation?). Det är tydligen något gammalt som håller i sig än idag. Ju längre ifrån du bor, desto högre överföringsavgift.
Här där jag bor ligger den på 16öre/kwh exkl. moms, men installatörer som var här och lämnade offert hade varit med om betydligt högre avgifter i kommunen.
Hur menar du? Alla hos samma nätägare i regionen har samma överföringsavgift, den varierar inte individuellt.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo men den stora elkostnaden är då under vintermånaderna när solen inte behagar visa sig i vårt nordliga, perfiera land. Så det gäller ju att ha en "sund" kalkyl!
Visst är det så, men fem myror är flera än fyra elefanter!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.