Mikael_L
Jag ser två OK alternativ här.
1. Byt hela centralen.
2. Sätt en ny större kapsling, 1 rad, 18-24 moduler under, eller en tvåradig vid sidan, ta bort alla lådor (även trafon) och pytsa in allt i den nya kapslingen, + en JFB (eller så många man vill).
Den befintliga är ändå så full att man kommer nog inte runt att det behövs en till kapsling, men ta i med storleken, den behöver ju inte fyllas med säkringar och en större kostar bara ett par hundringar extra.

Det är inte helt absolut givet vad jag skulle göra om det där var mitt eget hem, men jag lutar åt att jag faktiskt skulle låta befintlig central vara kvar och komplettera med 18-24 moduler till i en normkapsling.
Ifall min kund vore inne på ett byte skulle jag inte lägga någon större energi på att avråda, det är åtminstone inte totalt galet tänkt.


Vad gäller JFB så är det en no-brainer att man sätter en som skyddar hela centralen idag om man har chansen.
Själv föredrar jag följande.
1. Fast inkopplad uppvärmning (dvs ej med stickpropp) - ingen JFB
2. Problemgrupper (utomhus, TT, TM, Spis, DM t.ex) på en egen JFB
3. Allt annat på en annan JFB (Om det nu inte är en otrolig massa grupper >40 st, då bör man överväga ytterligare sektionering)
 
  • Gilla
gbgustaf och 7 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Vi har renoverat köket, och i samband med det föreslog elektrikern byte av hela elcentralen.
Den är från 1970 och har kompletterats med jordfelsbrytare vid tidigare renovering.
Jag kan skaka fram pengarna, men funderar på om det är en vettig investering eller bara onödigt.

Bytet skulle kosta 20 000 kr, och då får vi JFB på hela huset (finns idag bara på badrum och uttag utomhus). Det skulle bli separata JFB för kyl och frys, respektive värmepump.

Om vi inte gör detta behöver elektrikern i stället komplettera med en till box, med trepolig säkring för den nya grupp som drogs fram till köket.

Byta eller inte byta?

[bild]

[bild]
Byt för sjutton, speciellt om du får JFB uppdelade som du beskriver. Mycket mer lättöverskådligt i framtiden och trevligare att jobba med för kommande generationer av elektriker.
 
Jag bytte min elcentral för några år sedan, bara för att få automatsäkringar. Värt varenda krona!!
Byt!
 
Vad är det som gör att det är värt varenda krona?
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag behöll min diazed-central, värt varenda krona. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 17 till
  • Laddar…
Gamla hederliga proppar förbrukas men är lätta att byta. Automatsäkringar förbrukas också men är svårare och får inte bytas själv. Enligt min el lärare jag har nu så håller en automatsäkring 5-10 gånger innan den behöver bytas eller går sönder, ibland går dom sönder av sig själv också. var jag med om i min hyresrätt jag hade. den gick inte att sätta på igen när den helt utan anledning löste ut, fick sitta i mörkret helgen ut men halva lägenheten funkade som tur va. Det är inget man behöver oroa sig för med proppar.
Jag skulle inte bytt den. Jag har en likadan fast mycket mindre, den kommer bytas bara för att jag skulle behöva 3 nya grupper. Just nu belastas 2 10A av torktumlare, tvättmaskin, kyl och 2 frysar, datorer, lampor, badrum och en värmepump. Den ensamma 10A till det icke fungerade värmegolvet får extraknäcka som garage säkring. :seenoevil:

Jag måste nog byta men jag drar mig för det eftersom en modern kommer orsaka problem i framtiden. Det är därför man kan hitta propp skåp som är 50+ år gamla, finns inte mycket som kan gå sönder.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Gamla smältsäkringar och all porslin som tillslut spricker både hållare och huven.. sedan är allt oisolerat .. jag hatar dessutom att fippla i en central (senast igår där det inte finns jordskruv .. det låt 4st under samma skruv) blä
 
G gbgustaf skrev:
Vi har renoverat köket, och i samband med det föreslog elektrikern byte av hela elcentralen.
Den är från 1970 och har kompletterats med jordfelsbrytare vid tidigare renovering.
Jag kan skaka fram pengarna, men funderar på om det är en vettig investering eller bara onödigt.

Bytet skulle kosta 20 000 kr, och då får vi JFB på hela huset (finns idag bara på badrum och uttag utomhus). Det skulle bli separata JFB för kyl och frys, respektive värmepump.

Om vi inte gör detta behöver elektrikern i stället komplettera med en till box, med trepolig säkring för den nya grupp som drogs fram till köket.

Byta eller inte byta?

[bild]

[bild]
20.000kr för byte elcentral? Det är ju ocke pris!!
 
Mats-S
G gbgustaf skrev:
Den är från 1970 och har kompletterats med jordfelsbrytare vid tidigare renovering.
Hehe, då är den ju toppmodern om man jämför med min på sommarstället anno 50-tal (eller 40-tal) som jag bytte 2020. Kolla på den här du :crysmile:

Gamla säkringar och ledningar på en vit vägg, elektrisk installation som ser föråldrad och omodern ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal elektrisk säkringslåda, keramiska säkringar, öppen med synliga ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör, kablar, elutrustning i behov av ordning, potentiell säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur har jag en elektriker som jag är nära kompis med så han fixade bytet. Jag brukar hjälpa honom med diverse byggande så det jämna ut sig :cool: Notera även att all K-märkt kulo togs bort vid samma arbetsläger.
 
  • Älska
guggen
  • Laddar…
S
Om jag var i din situation skulle jag göra så här:

1. Behåll diazed.
2. Utöka med en central bredvid och sätt in PSA på alla ny positioner. (PersonSkyddsAutomat är en kombinerad säkring och jordfelsbrytare. Du får alltså en jordfelsbrytare för varje säkring.)
3. Använd vid behov vanliga säkringar utan JFB till vissa grupper som kyl, frys och uppvärmning. Har du golvvärme med fördelningscentral så lägg den utan JFB också.

Jag hade en diskmaskin som ibland löste ut JFB då värmeelementet gick igång. Det tog MÅNGA gånger med släckt hus innan felet lokaliserades. Livet hade varit så mycket enklare med PSA på varje position. Min bror hade ett liknade problem fast med en utebelysning. Jag fick åka dit minst 2 ggr varje dag när han var på semester för att kontrollera att strömmen var på. Hans JFB bröt nog allt utom värmepumpen. Larmet var mest irriterande.

Garo har sedan många år PSA med 1 modul och det skulle inte förvåna mig om fler fabrikat kommit med det nu. Annars är det ju inget problem att sätta dit en rymlig låda och välja en bredd på 2 moduler.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L
En säkring kostar 50 spänn, en PSA kostar 4-500:-

Det var ett dyrt råd, där jag inte finner att nyttan motsvarar kostnaden.
Men visst, när man blivit så rik att pengar inte längre spelar någon roll ska man naturligtvis göra så.

Kyl och frys måste vara skyddade av JFB. Om man inte klipper stickproppen då och kopplar in dem fast (så det behövs anlita en elfirma varje gång de ska kopplas i eller ur, om man är noga med att följa lagar och regler, annars kan man göra det själv).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mer än en jordfelsbrytare är inte fel. Men en hel massa behövs inte. En separat för uteel är bra. Har man flera centraler är det vettigt med en jordfelsbrytare per central. Men utöver det känns det klart överdrivet.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kyl och frys måste vara skyddade av JFB. Om man inte klipper stickproppen då och kopplar in dem fast (så det behövs anlita en elfirma varje gång de ska kopplas i eller ur, om man är noga med att följa lagar och regler, annars kan man göra det själv).
En följdfråga till dig som verkar jobba med detta på daglig basis.
Finns det ett krav på att införa JFB i detta fall, när man byter elcentral i ett gammalt hus (byggt före år 2000)?
Eller räknas ursprungsåret för anläggningen, och att man i och med det kan göra som man vill vid byte av elcentral?
Eller strider det mot "god elsäkerhetsteknisk praxis" ?
 
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
En följdfråga till dig som verkar jobba med detta på daglig basis.
Finns det ett krav på att införa JFB i detta fall, när man byter elcentral i ett gammalt hus (byggt före år 2000)?
Eller räknas ursprungsåret för anläggningen, och att man i och med det kan göra som man vill vid byte av elcentral?
Eller strider det mot "god elsäkerhetsteknisk praxis" ?
En anings gråskala finns det i detta.
Kravet på JFB är ej retroaktivt, dvs alla anläggningar som är uppförda enligt gällande regler utan JFB får vara kvar sådana.
Det finns t.o.m ett undantag som medger att man får göra smärre utökningar i en sådan här anläggning utan krav på JFB, t.ex. ett till uttag i rum där det redan finns något uttag.

Och om man reparerar eller underhåller eller fräschar upp en befintlig anläggning så slår inte de nya kraven in.
Men någonstans kommer ju gråskalan in, när blir ingreppet så stort att det inte längre kan räknas som den ursprungliga installationen. Det finns ju inget skarpt rakt streck som avgör detta, utan som sagt lite glidande.

Själv tycker jag att man på samma vis som man kan byta samtliga uttag och strömställare och det är den ursprungliga anläggningen (här håller nog alla med) så tycker jag väl också att man kan byta elcentralen mot en motsvarande men modern, och det är samma anläggning.

Men till sist, så tycker jag att denna fråga är lite väl teoretiskt och akademisk. Byter jag till en modern normcentral så frågar jag inte ens om JFB, det tar jag för givet att det ska in.
Finns ju absolut ingen anledning att fundera på annat i detta fallet.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En anings gråskala finns det i detta.
Kravet på JFB är ej retroaktivt, dvs alla anläggningar som är uppförda enligt gällande regler utan JFB får vara kvar sådana.
Det finns t.o.m ett undantag som medger att man får göra smärre utökningar i en sådan här anläggning utan krav på JFB, t.ex. ett till uttag i rum där det redan finns något uttag.

Och om man reparerar eller underhåller eller fräschar upp en befintlig anläggning så slår inte de nya kraven in.
Men någonstans kommer ju gråskalan in, när blir ingreppet så stort att det inte längre kan räknas som den ursprungliga installationen. Det finns ju inget skarpt rakt streck som avgör detta, utan som sagt lite glidande.

Själv tycker jag att man på samma vis som man kan byta samtliga uttag och strömställare och det är den ursprungliga anläggningen (här håller nog alla med) så tycker jag väl också att man kan byta elcentralen mot en motsvarande men modern, och det är samma anläggning.

Men till sist, så tycker jag att denna fråga är lite väl teoretiskt och akademisk. Byter jag till en modern normcentral så frågar jag inte ens om JFB, det tar jag för givet att det ska in.
Finns ju absolut ingen anledning att fundera på annat i detta fallet.
Bra, tack för ett utförligt svar.
Ja, jag håller med, frågan är lite mer teoretisk i slutänden, så jag är väldigt tacksam över att du gav dina tankar här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.