M mortimer skrev:
Har inte tråden spårat ur en hel del och tar inte upp TS grundfråga ?
Jag tycker nog att mycket av diskussionen faktiskt handlar om grundfrågan, hur stort risktagande tar TS om TS köper en stor anläggning istället för en liten. Mitt nästa inlägg kommer att belysa vad el bör kosta och därmed ge en balans till riskerna som jag belyst i andra inlägg.
 
Frågan i tråden som TS hade var ju inte ifall installera solceller eller ej utan hur mycket/stor anläggning som han bör installera.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker nog att mycket av diskussionen faktiskt handlar om grundfrågan, hur stort risktagande tar TS om TS köper en stor anläggning istället för en liten. Mitt nästa inlägg kommer att belysa vad el bör kosta och därmed ge en balans till riskerna som jag belyst i andra inlägg.
Varför inte skriva allt i samma inlägg, eller var det utrymmesbrist ?
 
Det blir ju konstigt om man ska skriva delar av det man vill framföra i många olika inlägg
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Först skriver man halva det man vill framföra, därefter lite till, och kanske något man missade i inlägg ett eller inlägg två
 
M mortimer skrev:
Varför inte skriva allt i samma inlägg, eller var det utrymmesbrist ?
Eller du tänkte mest förbereda oss på att det kommer mera.... ?
 
M mortimer skrev:
Har inte tråden spårat ur en hel del och tar inte upp TS grundfråga ?
Grattis. Du har nu lyckats skriva 5 inlägg som helt saknar relevans för TS grundfråga ;)
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu när min upprördhet över allt detta, som jag hyste för ett par år sedan, har börjat lägga sig, så försöker jag istället försöka se lite mer konstruktivt på saken.
Gamla tider brukar inte komma tillbaka när samhället väl ändrats i någon riktning. Hur mycket man än tycker ångloken var jädrigt läckra, så kommer de inte börja köra på våra stambanor igen.

Med fingret upp i luften tycker jag att det börjar kännas som att den sorts kärnkraft vi haft inte verkar komma tillbaka. Kanske i någon liten mån i någon mellanperiod.
En ny slags kärnkraft kanske har bättre chanser, jag ser två kandidater, men jag kommer inte slå vad med någon.

Jag tänkte precis nyss på de häringa vedeldarna. De som installerar en panna på 30-90kW och sen acctank på 6m3, så de bara behöver elda en gång i veckan.
Ifall jag får el för 10 öre/kWH i långa perioder, men sen kommer det några gånger per vinter en period på några dagar det inte blåser, ja då kommer mitt nästa hus ha en stor acctank som jag värmer med elpatroner så länge elen är nästan gratis.
Kan vedpellejönsarna, så kan väl jag !!


Tyvärr kan man nog aldrig ordna en acctank tillräckligt stor för att klara hela sin uppvärmning med bara solceller (och då skulle ju solfångare vara bättre), för det är tre alldeles för mörka och kalla vintermånader. Och det är inte görbart att bygga ett vindkraftverk som är tillräckligt stort och högt på tomten, annars är ju vindkraften bra på vintern på det viset.
Så än så länge så ser jag ingen off-grid lösning här.
Tyvärr så verkar ju el för 10 öre/kWh under långa perioder också vara en utopi, dels pga överföringsavgifterna och skatterna (men jag antar att du räknade bort dem), men framförallt för att vindkraften inte är lönsam på den nivån och inga andra energislag heller.

Ett rimligt snittpris kommer alltid att ligga någonstans på 60 öre eller troligen en bit mer, särskilt med tanke på att nya kraftverk behövs. Annars går inte kraftverken runt! Hybrit m.fl. klarar sig undan utan detta då de ändå skall konvertera elen till något som är lagringsbart. Detta gör att de kan få ett lägre elpris, de är inte beroende av vad de får betalt för elen när det blåser mycket då deras slutprodukt är något annat. De kommer också att ha en annan infrastruktur för sin energi.

Med detta som grund så får man räkna på hur man kan minska sina kostnader och säkra upp sin energiförsörjning, med både risker och möjligheter. Ser man riskerna som låga, ja då är det mot ett snittprios på runt 60+ öre som man bör sikta att komma under i sin investering (under avskrivningstiden). Ser man riskerna som högre, då vill man nog ha ett högre snittpris, gissningsvis över kronan, för att kunna räkna hem de risker man faktiskt tar. Och är man mycket orolig för riskerna, då bör man nog inte investera i solceller alls.

@mortimer Rörande varför jag skriver detta inlägg separat är för att det i huvudsak är ett svar på det citerade inlägget ovan.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Alltså mängden man bör installera är helt beroende på vad man har för budget, takets möjligheter, energibehovet idag och 10-20 år framöver. Ens livssituation förändras ju över tiden. Ekonomin om det lönar sig eller inte eller om det är en bra investering och vilken risk man tar i investeringen är inget som TS efterfrågade.
Målet bör vara att installera lagom mycket utifrån detta så man blir minst självförsörjande/får nollfakturor idag och 10-20 år framöver.
 
  • Gilla
SverreK och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Grattis. Du har nu lyckats skriva 5 inlägg som helt saknar relevans för TS grundfråga ;)
Helt rätt.
 
M mortimer skrev:
Alltså mängden man bör installera är helt beroende på vad man har för budget, takets möjligheter, energibehovet idag och 10-20 år framöver. Ens livssituation förändras ju över tiden. Ekonomin om det lönar sig eller inte eller om det är en bra investering och vilken risk man tar i investeringen är inget som TS efterfrågade.
Målet bör vara att installera lagom mycket utifrån detta så man blir minst självförsörjande/får nollfakturor idag och 10-20 år framöver.
Va?!?

Så du menar att TS skall fylla både trädgård och alla tak i alla riktningar med solceller, eller vad menar du. Då får ju TS kanske tillräckligt med energi för sitt hus och noll-fakturor. Alla investeringar är en fråga om risker och möjligheter och att balansera dessa. Ingen vet vad elen kommer att kosta i framtiden. Ingen vet vad TS kommer att få betala för att få leverera el till nätet. För att kunna göra ett balanserat risktagande så måste man ha koll!
 
En enda tillkommande elbil i trådstartaren Numbes familjen och strömförbrukningen ökar med ca 3000 kWh/år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Numbe och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Va?!?

Så du menar att TS skall fylla både trädgård och alla tak i alla riktningar med solceller, eller vad menar du. Då får ju TS kanske tillräckligt med energi för sitt hus och noll-fakturor. Alla investeringar är en fråga om risker och möjligheter och att balansera dessa. Ingen vet vad elen kommer att kosta i framtiden. Ingen vet vad TS kommer att få betala för att få leverera el till nätet. För att kunna göra ett balanserat risktagande så måste man ha koll!
Javisst. Både tak, fasad, gräsmatta. Då ör ju ytterligare en vinst att man slipper gräsklippning om man inte har robotklippare ;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
En enda tillkommande elbil i familjen och strömförbrukningen ökar med ca 3000 kWh/år.
Det beror ju på.

Jag kör 30 km enkel väg per dag (laddhybrid, laddar igen på jobbet). Detta drar runt 7 kWh under ca 300 dagar per år. Det ger 2,1 MWh. I snitt så kör nog folk runt 3 mil per dag, så det är en bra startpunkt. Frugans rena elbil drar dock bara 1,1 kWh/mil på samma sträcka, vilket gör att hon för samma sträcka hade klarat sig på runt halva energiförbrukningen. Hon kör dock bara 2 mil om dagen i snitt med el laddad i hemmet. Så där blir det betydligt mycket mindre elåtgång...
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
K
Lite siffror på en liten anläggning (i SE4)
Installerad effekt:11.250kWp (Skuggfritt)
Install väderstreck: 6st Öst 3st syd 21väst.
Total produktion 2022 9333kWh
Såld el 6784kWh
Egen förbrukning solel 2549kWh
Köpt el 4481kWh
Som du ser så är det mesta i Ö-W riktning, o därmed blir produktionen lägre än ett rent sydriktning. Däremot börjar den producera tidigare på dagen samt stänger senare, så jag använder troligen lite mer av sol-elen själv.
Satsade på en hybridväxelriktare. Dock har jag inte batteri eftersom jag inte kan se någon lönsamhet det.
Men det kan ju ändras ändras.... CO2 Saving 6555kg Tillverkarens siffror.
Min eventuella negativa inverkan på elsystemen, statsbudgeten o annat som jag absolut inte kan påverka bryr jag mig inte ett dugg om. Samma om att elpriserna skulle helt plötsligt skulle rasa, en åsikt som vissa torgför...
Tänk på att dom flesta som är negativa till solel inte har någon som helst erfarenhet av det.
 
  • Gilla
Numbe och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.