K Kurtivan skrev:
Undra om det finns just några kvar av dem? Det var ju riktiga rosthögar, som ny var de ju fina :)
Nå vi har en sån i dagsläget. bytt tröskelplåten på förarsidan och i sommar blir det väl samma på passagerarsidan.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Intressant att jag fått hör< många som tycker tvärt om. B.l.a. då jag kollade om köpråg ang. en bil i 2008-2012 års klass på ett bilforum och funderade volvo och även hade mazda fick jag kommentarer att mazdan eller toyota är i en helt annan klass än moderna volvos.

Jag köpte oavsett ingen ny bil. Fortsätter med min gamla. Men jag har ingen personlig erfarenhet av volvos, men tyckte V50orna såg ut som intressanta bilar och man kunde hitta dieslar till bra priser. Jag vet inte om man kan lita på vad som sägs om bränsleförbrukningen, låter lite för bra. Tog detta från en annons på en finsk sida på en V50 2008 Diesel 1.6.

Stad: 6.3 l/100km
Landsväg: 4.3 l/100km
Blandat: 5.0 l/100km
Jag har nog aldrig hört det påståendet, men självklart är smaken som baken!

Dock så kan ställa det mot vad du får för pengarna. Och där kanske man får mer för en Mazda eller Toyota. Man betalar ju trots allt rätt mycket mer för en premium bil.
Nu är ju V50in byggd på en Mazda/Ford så just den bilen kanske är lite tveksam att jämföra med
 
Blodsoppen
K Krux skrev:
Vet inte riktigt v50 jag provade var diesel och lite mer hästar än min focus som har en liten bensinmotor. Men tycker det låter högre inuti en v50 än forden och jag tycker forden har lite bättre komfort . Men det är mitt tycke
Hur är fården inuti?
Jag har en upplevelse av att dom är plastiga och inte så rejäla som Volvo.
 
Jag och hustrun har varsin Focus. Ca 15 år gamla, 2006 och '08. Båda har flexifuelmotorn (kamkedja) som vi bara kör på bensin och bara ca 1000:- i skatt.

De är lite plastiga invändigt men inte värre än andra bilar, tex Volvo V50.

Vi trivs bra med våra bilar. Det jag uppskattar mest är den eluppvärmda vindrutan och att de faktiskt är lite roliga att köra. Samt att de inte kostar så mycket att köpa begagnade.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Min passat har 2.0 men den heter kanske tfsi men det är rem.
Bytte själv vid 18' nu har den väl gått 24' så det går förhoppningsvis en stund till.

Synd som fn på rosten, motorn går bra pigg med turbo och 200hk, har inte bytt mycket på de 10åren jag haft den.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vissa VAGmotorer verkar mindre lyckade, jag gissar att de sitter i olika märken innom koncernen och har samma nackdelar oavsett om det står VW eller nått annat på bilen.
1.2 och 1.4 tsi var katastrof.
Själv erfarat det. Kaputt efter 23 månader och 19000 mil eller vad det var. Även växellådan var kass. Hela bilen kostade vw runt 190 tusen innan den fyllde 24 månader.
Företaget jag körde för hade 9 st och samtliga hade nya motorer inom 24 månader. Dessa var ecofuel då. Passat.
 
Har fått ett intressant problem på våran nyare bil en volvo v60 cross country -20. Den automatiska bakluckan som också har fotöppning öppnar ofta så fort man kommer inom räckhåll med nyckeln fast man inte har försökt öppna den. Den öppnar dock inte när man har nyckeln i bilen. Har provat med båda nycklarna.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
 
DennisCA DennisCA skrev:
På äldre bilar kan man iaf. svetsa och byta delar. Men en för modern bil kan man inte svetsa på, för mycket legeringar.
Hur passa nya bilar då?
Jag har inte hört om det men jag är inte så välinformerad nuförtiden. Har sett många ganska nya bilar på plåtverkstäder svetsas.
 
N Niq skrev:
Har fått ett intressant problem på våran nyare bil en volvo v60 cross country -20. Den automatiska bakluckan som också har fotöppning öppnar ofta så fort man kommer inom räckhåll med nyckeln fast man inte har försökt öppna den. Den öppnar dock inte när man har nyckeln i bilen. Har provat med båda nycklarna.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
verkstaden kan nog stänga av den med datorn en polare fick verkstan stänga av Bältespåminnaren
 
N Niq skrev:
Hur passa nya bilar då?
Jag har inte hört om det men jag är inte så välinformerad nuförtiden. Har sett många ganska nya bilar på plåtverkstäder svetsas.
Beror väl på tillverkaren men enligt besiktningsmannen var det så på nyare bilar medans vi diskuterade en rostlagning på mazdan för några år sen.
 
nino nino skrev:
Min passat har 2.0 men den heter kanske tfsi men det är rem.
Bytte själv vid 18' nu har den väl gått 24' så det går förhoppningsvis en stund till.

Synd som fn på rosten, motorn går bra pigg med turbo och 200hk, har inte bytt mycket på de 10åren jag haft den.
Tfsi har rem, tsi har kedja.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har fått ett intressant problem på våran nyare bil en volvo v60 cross country -20. Den automatiska bakluckan som också har fotöppning öppnar ofta så fort man kommer inom räckhåll med nyckeln fast man inte har försökt öppna den. Den öppnar dock inte när man har nyckeln i bilen. Har provat med båda nycklarna.
Någon som hört om något liknande?
Det går inte att stänga av funktionen heller.
Läst om det på andra bilar, fukt i givaren under bilen.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Beror väl på tillverkaren men enligt besiktningsmannen var det så på nyare bilar medans vi diskuterade en rostlagning på mazdan för några år sen.
Varje biltillverkare har ju instruktioner för vad som får svetsas, var svetsfogarna får läggas, svetsmetod, material mm. Eller om det ska limmas. Men idag med lättviktsmaterial, krockzoner mm så har det ju helt klart blivit besvärligare att fixa, åtminstone för privatpersoner.
 
galento galento skrev:
Fasen va ledsamt , rosten är nog det värsta på en bil. En arbetskamrat
hade en -08 Navarra där de kunde köra skruvmejseln genom ramen på
flera ställen. :surprised:
Är det den modellen som var känd för att gå av (rosta av?) på mitten?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Generellt så väl pickuper byggda för amerikanska marknaden slit-och-släng...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.