Sorry om denna fråga redan är utredd i forumet, men jag har inte hittat någon sådan tråd.

Frågan:
Är det (framtids)vettigt att i dag installera en anläggning som årligen kan producera ca 10 000 kWh, även om fastighetens konsumtion under överskådlig tid inte kommer att överstiga ca 7 000 kWh?

Jag känner till reglerna de nuvarande om egen förbrukning som gräns för den extra 60-öringen, liksom att det kan finnas begränsningar i vad nätägaren medger att en mikroproducent bidrar med. Vad jag är ute efter här är därför snarare strategiska inspel och klokskap i frågan. Jag funderar exempelvis så här:

  • Kommer mikroproducenter av solgenererad el att bli en helhetsmässigt sett viktig spelare på elmarknaden de kommande åren - och kommer därmed subventionsregler mm att utvecklas positivt, sedda ur mikroproducentens perspektiv?

  • Kommer spotpriset på el - även under de varma månader som mikroproducenterna faktiskt bidrar med något - under kommande år att bli så höga att den uteblivna "60-öringen" vid överproduktion i praktiken förlorar sin betydelse?

  • Om vi skulle sälja vår fastighet inom, säg, 5-10 år, kommer då en "för stor" anläggning att höja värdet på fastigheten mer än en "rätt" dimensionerad skulle göra? (Nästa ägare kan ju exempelvis ha två elbilar att föda...)

Jag tänker att den här frågan kan vara intressant för ganska många solcellsmänniskor i forumet att reflektera kring. Så, har du några upplysande kunskaper eller spådomar att tillföra - gör gärna det för mångas skull! ;-)
 
  • Gilla
JonasBrot och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
När du köpt elbil kommer du själv konsumera överskottet, så det är inte en helt galen idé.

Framtiden är ändå full av frågetecken, t.ex. hur länge kommer vi få den där 60-öringen. Vilka andra regler gäller/ändras, vad kommer elpriset vara i framtiden ...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 8 till
  • Laddar…
Jag monterar en anläggning som producerar ~3-4 ggr så mycket som jag normalt förbrukar.
Mao tror jag det är fördelaktigt, pga elbil, höjda elpriser, i mitt fall möjlighet att välja att förbruka el till värme istället för pellets och då få 60öringen även på det, sprida risker på kapital mm.
 
  • Gilla
krzysgro och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte man ska räkna med bättre villkor framöver, snarare tvärt om då nyttan av solen i elsystemet maxar ganska snabbt soliga dagar.
 
  • Gilla
nissenhj och 9 till
  • Laddar…
N Numbe skrev:
Sorry om denna fråga redan är utredd i forumet, men jag har inte hittat någon sådan tråd.

Frågan:
Är det (framtids)vettigt att i dag installera en anläggning som årligen kan producera ca 10 000 kWh, även om fastighetens konsumtion under överskådlig tid inte kommer att överstiga ca 7 000 kWh?

Jag känner till reglerna de nuvarande om egen förbrukning som gräns för den extra 60-öringen, liksom att det kan finnas begränsningar i vad nätägaren medger att en mikroproducent bidrar med. Vad jag är ute efter här är därför snarare strategiska inspel och klokskap i frågan. Jag funderar exempelvis så här:

  • Kommer mikroproducenter av solgenererad el att bli en helhetsmässigt sett viktig spelare på elmarknaden de kommande åren - och kommer därmed subventionsregler mm att utvecklas positivt, sedda ur mikroproducentens perspektiv?

  • Kommer spotpriset på el - även under de varma månader som mikroproducenterna faktiskt bidrar med något - under kommande år att bli så höga att den uteblivna "60-öringen" vid överproduktion i praktiken förlorar sin betydelse?

  • Om vi skulle sälja vår fastighet inom, säg, 5-10 år, kommer då en "för stor" anläggning att höja värdet på fastigheten mer än en "rätt" dimensionerad skulle göra? (Nästa ägare kan ju exempelvis ha två elbilar att föda...)

Jag tänker att den här frågan kan vara intressant för ganska många solcellsmänniskor i forumet att reflektera kring. Så, har du några upplysande kunskaper eller spådomar att tillföra - gör gärna det för mångas skull! ;-)
Hej Numbe

Det är inte lätt att besvara frågor om framtiden. Speciellt om det gäller frågor på områden som berör många, handlar om stora kostnader och där det sker stora förändringar (under snabb utveckling).

Det är ingen tvekan om att många som idag är intresserade att sätta solceller på sin bostad (villa) och att många är irriterade att det både tar tid att installera solcellerna på huset och att få ansluta solcellsanläggningen till elnätet.

Ditt elnätsbolag, som har ensamrätt (koncession) på elanslutningen till ditt hus, kan inte neka dig att ansluta solceller, däremot kan det dröja av olika skäl t.ex. för att elnätet måste förstärkas om den överförda effekten ökar och om det blir ett ”dubbelt spänningsfall” på grund av ändrad effektriktning.

Kostnader för drift, underhåll och eventuell förstärkning måste elnätsbolaget debitera sina anslutna elanvändare. Även om ett elbolag både har elgenerering och elnät så får dessa kassor inte ”blandas”.

Man talar redan om ”trängseln i elnäten” på grund av laddning av elbilar. Se denna artikel från 2023-01-16; ”Elkrisen: Då införs trängselavgifter för el” https://www.tn.se/naringsliv/25032/elkrisen-da-infors-trangselavgifter-for-el/

”Tanmoy Bari är bekymrad över de begränsningar som finns i nätet. — Den stora frågan är när det finns många publika stationer och alla använder dem samtidigt. Då måste det balanseras för att minska risken för effektbrist. Om 50 000 bilar laddar samtidigt vid 17.00-18.00, så är det jämförbart med en kärnkraftsreaktor i effektförbrukning, säger han. Framöver kommer också kunderna att betala vad Tanmoy Bari kallar för en trängselavgift för el: — På några års sikt träder nya regler i kraft som tvingar nätägarna att införa effekttariffer. Det är en avgift man betalar till dem för varje överförd kilowattimme. Den blir högre ju mer el man använder när nätet är högt belastat, en slags trängselavgift fast för el. Här kan vår lösning komma till användning som kan sänka våra gemensamma kostnader för elnätet och hålla elpriserna nere, säger han. Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet, den sammanlagda belastningen på elnätet och vara tidsdifferentierad. Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027. Men redan idag blir det allt vanligare.”

Hur elnätsbolagen kommer att hantera alla behov av utbyggnad (extra förstärkning för t.ex. solceller och elbilsladdning) och hur detta skall debiteras elnätskunderna det är svårt att säga idag. Men rimligen så blir det ökade kostnader (möjligen nya typer av avgifter) för elnäten som debiteras de som använder elnäten om dessa måste byggas ut (förstärkas i förtid).

Jag brukar ibland tala om ”mängdläran” när många människor agerar på samma sätt. Om man tänker sig ett villaområde med 300 villor och ett hushåll sätter igång att baka och sälja pizza.

Om det visar sig populärt och lönsamt så är det möjligen fler som vill haka på idén att baka och sälja pizza i villaområdet. Med ett ökande utbud (ökad mängd) av pizzabagare på ett litet område då sjunker lönsamheten får var och en. Det är ett starkt förenklat exempel på mängdläran.:)
 
Redigerat:
  • Gilla
chelsky och 8 till
  • Laddar…
En sak man kan vara relativt säker på är att när tillräckligt många privatpersoner producerar solel så kommer beskattningen (även på privat solelskonsumtion) som ett brev på posten. Så har staten alltid gjort. Först locka med subventioner och liknande sen slår fällan igen.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 14 till
  • Laddar…
Produktionskostnad el:
  1. Vindkraft på land: 32 öre per kWh
  2. Solel, stora parker: 43 öre per kWh
  3. Kraftvärme, avfall: 48,5 öre per kWh
  4. Vattenkraft, ny station: 52 öre per kWh
  5. Vindkraft till havs: 53 öre per kWh
  6. Kraftvärme, skogsflis: 55 öre per kWh
  7. Kärnkraft: 56 öre per kWh
  8. Solel, små villasystem: 79 öre per kWh
För tillfället så får man 60 öre rabatt på #8, vilket gör den konkurrenskraftig vid överproduktion (försäljning). Men hur länge får man det?

Nätnyttan är också något som kan diskuteras och som jag räknar med skall försvinna på sikt när den inte ger någon nytta längre, det kan till och med bli tvärtom - att man får betala för att få sälja...

Jag skulle inte satsa på mer elproduktion än vad jag kan göra av med. Även detta kan vara nog så riskfyllt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Du kommer väl sannolikt behöva sälja mer kwh på sommaren för att finansiera förbrukningen på vintern eftersom elpriset varierar över året, så en överkapacitet i antal kwh per år kanske blir närmre 0 i slutändan oavsett.
Det överskott man säljer blir väl alltid till rörligt marknadspris, oavsett vad man har för avtal för sin konsumtion.

Annars bör man väl dimensionera för förbrukningen man har under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Dennan4 Dennan4 skrev:
Du kommer väl sannolikt behöva sälja mer kwh på sommaren för att finansiera förbrukningen på vintern eftersom elpriset varierar över året, så en överkapacitet i antal kwh per år kanske blir närmre 0 i slutändan oavsett.
Det överskott man säljer blir väl alltid till rörligt marknadspris, oavsett vad man har för avtal för sin konsumtion.
Och lägg till detta det som @Martin Lundmark skriver om flockbeteendet som riskerar att göra elen väldigt billig när solen skiner och med ökade kostnader för dig som producent (som jag skrev ovan). Detta gör att du riskerar att behöva producera väldigt mycket el på sommaren för att kunna betala för din konsumtion på vintern. Det kan vara en bra affär ändå, men var medveten om riskerna. DU ger dig in i en riskfylld bransch som energiproducent!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan vara en bra affär ändå, men var medveten om riskerna. DU ger dig in i en riskfylld bransch som energiproducent!
Han ska göra några tusen kWh mer än sin årsförbrukning, inte utforska inre Afrika...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bästerortarn och 23 till
  • Laddar…
Köp alltid så stor du har råd med. Finns inga argument att begränsa sig längre. De fanns förut.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
harry73
Dennan4 Dennan4 skrev:
Du kommer väl sannolikt behöva sälja mer kwh på sommaren för att finansiera förbrukningen på vintern eftersom elpriset varierar över året, så en överkapacitet i antal kwh per år kanske blir närmre 0 i slutändan oavsett.
Det överskott man säljer blir väl alltid till rörligt marknadspris, oavsett vad man har för avtal för sin konsumtion.

Annars bör man väl dimensionera för förbrukningen man har under sommarhalvåret.
Timprisrekord i SE4 hade vi i augusti 2022, så under sommaren när det fanns mycket solel.
Men har man en för stor produktion som man av någon anledning behöver begränsa, kan man ju välja att dra en duk över anläggningen när priset är som lägst och satsa på produktion när det lönar sig mest.
 
  • Gilla
Numbe
  • Laddar…
S
H hapazard skrev:
Jag tror inte man ska räkna med bättre villkor framöver, snarare tvärt om då nyttan av solen i elsystemet maxar ganska snabbt soliga dagar.
Skulle vara roligt om det visar sig att man expanderat solcellsutbyggandet så jäkla hårt att vi får negativa elpriser när solcellerna producerar som mest. Så att de som spekulerar med skattebetalarnas pengar får börja betala tillbaks lite :D

Jag är inte anti solceller, jag är anti att skattebetalarna ska finansiera rika människors spekulerande på elmarknaden.
 
  • Gilla
  • Haha
Kristian Ask och 6 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Produktionskostnad el:
  1. Vindkraft på land: 32 öre per kWh
  2. Solel, stora parker: 43 öre per kWh
  3. Kraftvärme, avfall: 48,5 öre per kWh
  4. Vattenkraft, ny station: 52 öre per kWh
  5. Vindkraft till havs: 53 öre per kWh
  6. Kraftvärme, skogsflis: 55 öre per kWh
  7. Kärnkraft: 56 öre per kWh
  8. Solel, små villasystem: 79 öre per kWh
För tillfället så får man 60 öre rabatt på #8, vilket gör den konkurrenskraftig vid överproduktion (försäljning). Men hur länge får man det?

Nätnyttan är också något som kan diskuteras och som jag räknar med skall försvinna på sikt när den inte ger någon nytta längre, det kan till och med bli tvärtom - att man får betala för att få sälja...

Jag skulle inte satsa på mer elproduktion än vad jag kan göra av med. Även detta kan vara nog så riskfyllt.
Var kommer siffrorna ifrån? Jag fick förstahndsuppgifter från vindproducenter att produktionskostnaden låg på ca 12 öre/kWh på rationellt byggda och bra projekterade vindparker.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.