nizzehult
Nu börjar renoveringen av nästa våtrum!
Första våtrummet renoverades i fjol och jag kommer att göra på ungefär samma sätt denna gång när det gäller grunderna men förutsättningarna är lite annorlunda och det ska även in lite andra funktioner här. Förra renoveringen kan betraktas här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...badrum-fran-1986-steg-foer-steg-guide.396603/
Moment som jag har beskrivit och visat med bilder i föregående tråd kommer jag inte att ta upp i någon större omfattning här.

Förutsättningar och plan:
Samma enplansvilla i trä med krypgrund byggd 1986.
Detta våtrum är ca 3.3 kvm (191x172) med liknande plastmatta och våtrumstapet. Där står idag en WC, ett tvättställ och en duschkabin. Porslinet ska bytas ut, tvättstället ska sättas i en kommod med underskåp, duschkabinen ska bort och halva utrymmet ska bli en bastu med glasvägg som avskiljare. Första delen ska få vitt kakel upp till tak och hela golvet ska få klinker. Bastun kläs givetvis med panel av gran eller asp invändigt.
Ingen golvvärme blir det denna gång.
Då bastuutrymmet är rätt litet - typ tvåmansbastu - ska den enda laven göras uppfällbar och en duschblandare ska även sitta där inne så att det kan gå att duscha där om inte bastun används.

Här har också väggarna 12mm board och på golvet ligger en 22mm golvspånskiva.
Inkommande vatten kommer från väggen i ena hörnet, två 12mm kopparrör.
Träreglar i väggarna och rummet ligger mitt i huset.
Schakt för tilluft strax ovanför golvnivå finns i ett hörn och utsug finns i taket rakt ovanför duschen.
En enkel vägglampa står för belysningen och rummet saknar skyddsjord.
Finns varken fönster eller radiator i detta våtrum.
Taket är målad board, typ Huntonit.

Först måste rören förseglas och kapas och jag tänker försöka sätta dit s k lödhättor dvs precis som det låter: ett stopp som man löder fast direkt på röret.
Nästa steg när porslinet är borta blir att riva ut all väggbeklädnad och även plastmattan. Sen ta bort så mycket av golvet att man kan byta golvbrunn. Golvet ska även här armeras och flytspacklas.
Väggarna får 12,5mm Fermacell fibergips. Varför ändra ett vinnande koncept?
Kiiltos tätskikt på golv och väggar.
Bastufolie sätts direkt på reglarna i själva bastuutrymmet och längsgående panel i gran/asp spikas fast på den med clips. Isolering ska redan finnas mellan reglarna eller kompletteras vid behov.
Glaspartiet är ganska precis 2m högt och då finns det ett 40cm utrymme kvar mellan detta och det befintliga taket tänker jag nog bygga ett isolerat “tak” på bastun på runt 2,10 och utnyttja utrymmet ovanför till t ex skåpar eller annat.
Bastuaggregatet, ett Helo Steamy har jag tagit med mig från förra huset då nya ägarna inte var intresserad av det. Det är ett 6kW aggregat med ångfunktion och manöverpanelen sätts utanför själva bastun. Aggregatet kommer att monteras på ena kortsidan i bastun. Tyvärr fick jag inte med mig termostaten, fyrkantig sak som sätts strax under taket (Helo OLET 6-1) så om någon har en sån över är jag intresserad.
En elektriker får dra in 3-fas via taket och vinden och övrig el blir rätt okomplicerad, en vägglampa ungefär där den gamla satt, en brytare, ett uttag vid tvättstället (nytt) och ett annat för att driva transformatorn till den tilltänkta LED-belysningen i bastun. Huset har redan jordfelsbrytare.

Kommer att försöka komma så billigt undan som möjligt, köpte t ex ett badrumsset på Bauhaus i helgen med tvättställ i porslin med underskåp och spegelskåp för endast 1295,-!
Fina FM Mattsson tvättställs- och duschblandare har jag redan och det finns en hel del lim, fogmassa, primer, fix och annat kvar från förra renoveringen och som sagt: bastuaggregatet har jag redan. Klinker finns också - samma som sist - men jag byter kakel från 10x20 till 15x15, kostar bara 75,-/kvm. WC införskaffades på Black friday i fjol (köpte två) så även den delen är klar.
Verktyg och maskiner har jag redan.

När allt är utrivet följer jag samma ordning som sist:
  • byta golvbrunn
  • komplettera med reglar, nu även för bastuns glasparti och tak
  • ta dit elektriker och i samråd montera dosor och VP-rör
  • sätta upp väggbeklädnad (Fermacell)
  • flytspackla
  • sätta tätskikt väggar och golv
  • kakla, foga
  • lägga golv, foga
Därefter är det bastudelens tur
  • sätta upp bastufolie
  • bygga tak (troligen)
  • sätta upp bastupanel
  • bygga lav
  • dra rör till dusch, WC och tvättställ
  • montera LED-belysning
  • montera bastuaggregat
  • montera duschblandare
Tror man väntar med att montera WC och kommod tills glaspartiet är på plats, blir trångt annars. Kan också bli så att taket byggs efter glaset är på plats.

På ritningen kan man se att det finns ett litet utstick från väggarna på runt 5 cm där glaspartiet kommer att sitta. Varför då? Jo, där kommer rören till vattnet att dras till WC och tvättställ, man får inte dra dem i väggen.

Kommer att uppdatera tråden kontinuerligt.

Lite bilder hur det såg ut före och hur det är tänkt att bli.
Ett badrum med vit toalett, toalettrullehållare, spegel, borste, marmormönstrade väggar och en världskarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med handfat, spegelskåp, duschhörna och upphängda handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett badrum med duschkabin, toalett, handdukar och frostade glasrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett badrum med detaljerad beskrivning av komponenter och dimensioner, inklusive bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
Nu har jag förseglat rören. Köpte alltså lödhättor för 11,-/st som är gjorda för detta och trodde att dessa skulle var enkla att få dit men jag lyckades bara på en av fyra så då satte jag i stället dit två äldre och en ny Ballofix. Det man kan tänka på om man ska använda en Ballofix tillfälligt är det bara “kostar” en klämring för den går ju att återanvända med en ny sådan. Och: det går både snabbare och är enklare.

Kan ändå berätta hur jag försökte använda lödhättan som glad amatör. Lyckades som sagt bara på en av fyra och det kan bero på att jag använde vanligt lödtenn avsett för elektronik.

Det på bilden behövs för lödningen (plus flussmedel, syns inte på bilden).

Stäng av vattnet i huset.
Rengör där röret ska kapas med sandpapper. Kapa det med en rörskärare. Var beredd på att det rinner ut vatten så ha något under. Öppna flera kranar i huset och vänta tills det slutat droppa (kan ta en stund).
Kolla att hättan passar. Applicera flussmedel på röret där hättan ska sitta. Trä på den och kläm på den lite försiktigt.
Lägg en plåt eller liknande bakom där man ska värma med gasolen.
Tänd brännaren och värm upp röret rejält. Mata på lite nytt lödtenn i skarven och tryck samtidigt in hättan mot röret, när man värmer luften eller vattnet som finns i röret så vill trycket som bildas skjuta ut hättan! Det är alltså bra om man har en medhjälpare. Det svåraste är att sen få tennet att sugas in, kapillera på undersidan av skarven, på ovansidan brukar det inte vara nåt problem. Kyl av röret med vatten.

Stäng alla kranar, slå på vattnet och kolla att det blev tätt.

Verktyg och material för lödning eller reparation på ett arbetsbord: lödlampa, vajer, stålull, lödtenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
nizzehult
Såja nu är det tomt där. Även dörrfoder och taklister är borta. Ska också hänga plast för dörröppningen och täppa igen ventilationens utsug för att slippa byggdamm i huset. Sen är det dags att börja baxa bort väggskivor och sen riva bort plastmattan. Ett gäng kofötter, hammaren, sticksågen och mutliverktyget är nu framplockat. Det som följer nu är ett av dom tyngre momenten i hela renoveringen!

Ett hörn av ett rum, tapetserat, slitna golv, dörr, skoskydd, skålfack för husdjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med gammal tapet, upprivna golv, vattenrör synliga i hörnet; ofärdigt och renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom duschutrymme utan inredning, med en världskarta-affisch på dörren. Renoveringsbehov synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
nizzehult
Riva bort 12mm tjocka boardväggar som sitter med miljoner dyckert är rätt fysiskt påfrestande! Det dammar som perkele när man sågar och trångt är det. Sen saknar rummet fönster och ventilationen är blockerad för att inte dra runt allt byggdamm i huset så det är på ren svenska: ett riktigt skitjobb där luften tar slut efter några minuter och svetten rinner.
Men nu är det gjort!

Man orkar inte baxa ut skivorna i ett stycke så jag gjorde som så att jag använde sticksågen (och delvis: multimaskinen) till att såga så nära taket, golvet och ena regeln man kunde och sen gick det att bryta ut merparten av skivan och sen baxa lossa den från väggen. Dom resterande bitarna var sedan relativt enkla att få bort. Men man bör hålla sågen en bit ifrån för att inte kapa isoleringen eller annat som finns eller kan finnas i väggen!
Hm. Man har tidigare kortlat för tvättstället och duschblandaren men bräderna som står för detta är helt lösa. Brukar/brukade man göra så?

Svårt att ta rättvisa bilder då rummet är så litet.
Nästa steg: nu ska plastmattan bort. Sen är det dags att inhandla lite prylar.

Renoveringsplats med dammsugare, verktygsbox och oskyddade väggar med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår, isolerat rum med eluttag, sladdar och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Golvet borta nu. Gjorde som förra gången, tog tag i ett hörn med en tång och rev upp så att jag hade en yta att börja på. Sen tog jag stora kofoten, greppade kroken och stötte in andra änden hårt under mattan. På så sätt fick man det att släppa bit för bit och på under en timme hade jag fått bort hela mattan i två stora stycken.

Därefter tog jag bort brunnen, även denna en Purus med utlopp nedåt utan några sidoanslutningar så det var bara att skruva bort dom tre skruvarna, knacka bort flytspacklet runt om och bända upp den. Nu ska jag riva bort en del isolering där och på så vis klura ut var reglarna finns och sen kapa upp ett lämplig hål för att kunna kortla för den nya brunnen.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
nizzehult
Så. Hålet för att byta golvbrunnen fixat. Förra gången jag gjorde detta tog jag upp ett betydligt större hål men nu insåg jag att det räcker med att såga det längsgående hålet så att plattan som är 300mm ryms där och sen se till att man hamnar mellan två åsar. Den bortre är dessutom en dubbel sådan. Tror jag delvis kortlar med vinkeljärn denna gång.
Har också pratat med elektrikern idag som ska komma förbi nästa vecka. Snart är det dags att åka och handla byggmateriel.

En öppen golvsektion med synlig isolering; tom whiskyflaska står vid kanten. Upprivet, dammigt rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Såja. Nu är det kortlat för avloppet. Förra gången gjorde jag ett betydligt större hål än såhär men nu kom jag på att om man inte sågar upp bredare än plattan (300 mm) så kan man faktiskt kapa och återanvända den utsågna delen! Sparade mig en hel del jobb.

Sen har jag kapat och gjort alla nödvändiga reglar. Som synes så är det ett spår i golvet (och taket) där regeln ska stå så om man jackar ur regeln för detta spår så blir det extra stadigt. Lite extrajobb blir det men regeln kommer ingenstans när den väl är på plats!

Renoveringsmaterial, trä, isolering och byggelement i oordnade stackar, från en konstruktionsplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
nizzehult
Alla reglar på plats nu och jag jobbade en hel kväll med att försöka få en 120x45 regel i lod åt alla håll tills jag insåg att den var vriden någon centimeter så den var bara att kassera. :mad: Syntes inte tydligt när man synade den längs efter men man man la den på ett plant golv blev det uppenbart...

Har haft elektriker på plats och vi har gemensamt kommit fram till vad som ska göras, det blir EKK 5Gx2,5 i 20 flexslang både till central och vidare till bastu- och ångaggregat.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Intressant att följa!
 
nizzehult
Senaste som hänt är att dra ca 10m trefaskabel på vinden från badrummet fram till centralen. Inte så enkelt då det är EKK 5Gx2.5 i flexslang. Tung, styv och svårhanterlig. Ligger långt nere i isoleringen nu (s k "vitull"). Nu ska alla kablar dras från manöverpanelen och vidare till aggregatet och lite annat och sen kan man börja sätta igen väggarna.
 
nizzehult
Större delen av elen i väggarna är nu draget.
Sen är innertaket i bastudelen påbörjat men det tog slut på reglar. Blir en tur med släpet idag och då ska detta inhandlas: reglar 45x45, isolering, vinkelplåt, Fermacell-skivor, armeringsmatta och board (masonite)

Ej färdigställd vägg med stomme, isolering, elledningar, rör och en eluttag. Byggplats, renoveringsarbete, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre byggarbetsplats med isolering och träreglar. Oavslutad vägg och tak, byggmaterial synligt, konstruktionsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Mellanrummet som uppstår mellan bastuns tak och rummets tak som tydligt syns här på förra bilden (35 cm) tänkte jag försöka utnyttja på något sätt så jag har använt cirkelsågen och sågat två spår på ovansidan av regeln som syns på den nedre bilden och sen gör jag liknande spår i en tunnare bräda som jag fäster i taket. Var inte helt enkelt då sågklingan är 2 mm och boarden är 3 mm så man måste göra två + två sågningar. Har en överhandsfräs men ingen lämplig pinnfräs på runt 4 mm så detta fick bli lösningen.
Sen sågar jag ut två passande stycken i vitmålad board (masonite) och använder dessa som skjutbara luckor. På ovansidan av bastutaket sätter jag sen vanlig board och då får jag ett gratis utrymme som kan nyttjas för t ex förvaring av toapapper och annat men det kommer att bli rätt varm där så man kan inte förvara vadsomhelst där.

Så här såg utgången för ventilationen ut när man plockat bort själva donet som sitter där. Denna ska ju förlängas så den kommer ner i bastun och då gör man så här: borrar bort popnitarna på insidan och drar ut dom två spikar som sitter i flänsen, spikade mot taket. Då är det bara att plocka ut denna del. Sen skaffar man en skarv liknande den på bilden och trycker upp den i spiroröret som syns därinne och sen skarvar man på detta med ett annat spirorör av lämplig längd. Har även förberett för en ram på "taket" som stöd.

Ett ovalt hål med fläckig vit kant på en vit takyta, möjligtvis en ventilation eller högtalargrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk, cylindrisk komponent, förmodligen rörkoppling, med flera förstärkningsringar, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nizzehult
Renoveringen har haft juluppehåll men idag gjorde jag ett ryck igen. Nu är all el dragen, all isolering är på plats och det som ska bli taket på själva bastun är på plats. Nu ska hålen i utrymmet mellan taken täckas med masonite och sen börjar det på att vara dags att sätta upp både skivor och bastupanel - men först ska folien dit.
Måste också handla panelen, det är det enda riktigt stora förutom glaset som återstår. För 20 år sen när jag byggde bastu tror jag att jag betalade under 50-lappen per kvm (vanlig gran), nu är det uppe i 225,-/kvm...:thinking:

Byggkonstruktion: isolerade väggar, trästomme, rörinstallation, delvis oavslutat innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
nizzehult
Hm. Det gäller att göra allt i rätt ordning för att det ska bli tätt och att fukten och det kondenserade vattnet ska transporteras på rätt sätt.

Det här är en bild på en vägg i bastun, hur den ska sluta mot golvet. Då jag sätter panelen liggande kommer det att bli en liten glipa mellan sista brädan och golvet. Där tänkte jag sätta vanlig tunnplåt.

Minimalistiskt abstrakt linjekonstverk med svart, grön och röd på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta är alltså klinkergolvet.
Det orangea är väggregeln.
Det gröna är tätskiktet som ligger under golvet och som vikts upp mot väggen en bit.
Röda är en tunn plåt (som möjligen bockats lite - eller så går den rakt ner utan att bockas)?
Det blåa är bastufolien, monteras horisontellt.
Det bruna är den spontade panelen och slutbrädan sitter då några cm från golvet.

Av förklarliga skäl måste man då ta det i denna ordning: tätskikt -> plåt -> bastufolie -> panel. Tätskiktet sitter ju direkt på det flytspacklade golvet så det blir nog till att färdigställa detta först. Sen ska bastufolien överlappa nästa sektion och då är det lämpligt att börja nerifrån.
 
E
Viktigaste i en bastu är korrekt ventilation. Skadar inte att lägga allt omlott som du gör men spelar inte så stor roll. Bastufolien är ju bara papp med lite aluminium på. Knappast vattentätt. Limmet i slutet på tätskiktet är det som håller tätt. En bastu är så torr pga värmen så det spelar ingen roll endå.

Och se till att inte bygga in några utrymmen ovanför. Om du har tomrum ovanför bastun så det utrymmet vara ventilerat pga brandrisk annars. Reglar kan förkolna av värme tills antändningspunkten sjunker så lågt att det kan självantända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.