H Handhyveln skrev:
men om man tillverkar en tving som man kallar för parallelltving vars syfte är att klämma helt parallellt
Då jag inte kan koppla ur min naturliga fallenhet för mekanik så förstår jag att något sådant som en tving som i alla lägen är parallell inte existerar i fysisk verklighet.
Det man kan få är något som fungerar inom ett smalt intervall.
I praktiken så är det troligt att verktygen behöver modifieras även när de uppfyller den i byråkratisk ordning fastslagna specifikationen.

Så jag vidhåller att den väsentliga egenskapen hos en tving/knekt är att den är gjord av bra stål som håller för den påfrestning jag kommer utsätta den för.

Mvh Findus
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Då jag inte kan koppla ur min naturliga fallenhet för mekanik så förstår jag att något sådant som en tving som i alla lägen är parallell inte existerar i fysisk verklighet.
Det man kan få är något som fungerar inom ett smalt intervall.
I praktiken så är det troligt att verktygen behöver modifieras även när de uppfyller den i byråkratisk ordning fastslagna specifikationen.

Så jag vidhåller att den väsentliga egenskapen hos en tving/knekt är att den är gjord av bra stål som håller för den påfrestning jag kommer utsätta den för.

Mvh Findus
Det är inte så mycket mekanik som hållfasthetslära :cool:;)
 
Skruven, kilen, hävstången och,I förlängningen, lutande planet är fyra av de sex enkla mekaniska maskiner som bör vara i åtanke för att förstå påfrestningarna en tving utsätts för. Att kalla det mekanik kanske inte är korrekt i civilingenjörsmässig mening men duger gott för ett begripligt inlägg i ett offentligt forum.
Mvh Findus
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Skruven, kilen och lutande planet är dessutom samma sak om man dissekerar problemet
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Därför i förlängningen...
 
”Skruven, kilen och lutande planet” är dessutom ett bra namn på en pub.
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 14 till
  • Laddar…
O ohlinj skrev:
Hur känns masken? Var inne på att köpa ett sundström kit för 600, men ser att man kan komma undan för halva priset med biltemas. Och verkar ju vara ett kvalitetsmärke i grunden (climax)
Har inte hunnit använda den än.
Blir nästa gång jag behöver göra nått som dammar/ångar en massa.
Tänkte att det kunde vara bra att ha ...
Men den fanns en lös i butiken som jag snabb provade och då satt den bra, fast hur det blir då man jobbar i den vågar jag inte säga än
 
  • Gilla
ohlinj
  • Laddar…
H Handhyveln skrev:
Tråkigt att höra! För mig var det enklare att få dem utbytta genom amazon. Det är bara att gå in på dina beställningar och välja dem produkterna det är fel på och ta alternativet att få dem utbytta. Amazon skickar ut nya direkt och du får någon vecka på dig innan du måste skicka tillbaka dem. Dem står för returen såklart.
Körde du "Return or Replace Items"?
Förgrund: röda skruvstäd med svart handtag, suddig bakgrund med verktyg och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra röd-svarta skruvstäd ligger ordentligt arrangerade på ett träbord. Verktygsordning, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samtliga fyra ligger kant i kant mot bänken.
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
Mot bänken? Är det bra eller dåligt menar du?

Jag kan i alla fall dementera att Amazon reat ut andrasortering. De åtta på rea är alla ok, medan tre av de fyra kortare på fullpris är defekta. Bara en som är så fel att jag skulle bry mig, men om jag ändå ska fixa en så kan jag ta med de två tveksamma också.
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Mot bänken? Är det bra eller dåligt menar du?

Jag kan i alla fall dementera att Amazon reat ut andrasortering. De åtta på rea är alla ok, medan tre av de fyra kortare på fullpris är defekta. Bara en som är så fel att jag skulle bry mig, men om jag ändå ska fixa en så kan jag ta med de två tveksamma också.
Alltså jag menar att de linjerar nertill men inte upptill.
Röd och svart verktygslåda, träbit, arbetsbänk, suddig bakgrund med diverse objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Handhyveln och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Körde du "Return or Replace Items"?
[bild] [bild]
Samtliga fyra ligger kant i kant mot bänken.
Ja precis, därefter väljer man anledning, sen får man välja om man vill ha pengar tillbaka eller ersättningsartikel
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Handhyveln skrev:
Ja precis, därefter väljer man anledning, sen får man välja om man vill ha pengar tillbaka eller ersättningsartikel
Fick till det, tror jag. :oops:
;)
 
  • Gilla
  • Haha
Torpolle och 1 till
  • Laddar…
H Handhyveln skrev:
Ja precis, därefter väljer man anledning, sen får man välja om man vill ha pengar tillbaka eller ersättningsartikel
Fick först leverans 3 mars men det uppdaterades till 19 januari. ;)(y)
 
  • Gilla
Handhyveln
  • Laddar…
lerpoel
FredrikR FredrikR skrev:
Fick först leverans 3 mars men det uppdaterades till 19 januari. ;)(y)
Ja, de fick ju oväntad påfyllning med returer från andra. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
B
Äntligen har jag fått tummen ut och köpt en vettig luftpåfyllare, hoppas jag iaf. Är less på styva kort slangar där nippeln sitter dåligt. Hoppas denna håller måttet :D

Sen blev det en ny förgasare till ett gammalt elverk också. Fått elverket till skänks med en sönderskruvad förgasare.

En svetstork pistol, slang, kartong med delar, förpackning, trägolv, fot i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.