Som synes ovan så undrar jag vilken typ av diskmaskin ni har eller kommer att välja. Vi står i valet och kvalet och kan just nu inte bestämma oss alls så jag tänkte att vi kunde få lite hjälp på traven.

Har inte tagit med bänkdiskmaskin då jag tror att detta är något man väljer enbart om man inte har plats för en under bänkskivan. Så det känns som en nödlösning.

Ni får gärna förklara era val också.

Tack på förhand :)

Integrerad - helt enkelt för att det är snyggast!

Instämmer till fullo med NilssonC!

Instämmer med föregående talare, dessutom är det väl en aning tystare att ha maskinen integrerad?

Ska man ha maskinen i arbetshöjd, tycker jag det är extra viktigt att ha den helintegrerad av estetiska skäl.

:)

Jag väljer "inbyggd i inredningen men helt synlig". Dels för att jag tycker det är snyggare, men också för att enkelt kunna byta köksluckor eller diskmaskin utan strul.

Jag håller med spix. Tycker att det e snyggare med synlig, sen är det lättare att hålla den snygg och ren. Inte för att jag vet, men jag kan tänka mig att luckan blir ful efter ett tag av värmen som alstras från dismaskinen. ::)

Med ful så menar jag att den sväller, eller om man nu har faner kök att faneren släpper från luckan. Ända fördelen jag ser med en integrerad är nog för ljudet då. Men dagens diskmaskiner hörs ju knappt. Utvecklingen går ju framåt även i vitvaru världen, går man tillbaka till stenåldern eller 10-15år tillbaka så levde dom om betydligt mer.

Jag håller på inbyggd utan träluckor etc.

Just diskmaskinsluckan utsätts för mycket större slitage än andra luckor i köket. Det slabbas när man råkar sätta ned något som inte var riktigt tömt, det kommer ånga från maskinen, det vibrerar. och framförallt så är de flesta diskmaskiner ganska tröga att öppna, man får ta i betydligt mer än när man öppnar ett vanligt skåp.

Den extra kraften sliter på infästningar osv.

Jag har sett kök med hela maskinparken integrerad, och hur de ser ut efter 5 år, med just diskmaskinsluckan, kraftigt skadad runt handtaget, tydliga tecken på alltför flitig avtorkning runt kanter på luckan. Hela luckan lite lös i sina fästen, glappar lite när man tar i för att öppna maskinen. För övrigt liknande problem fast någor bättre på luckorna till de integrerade kylen och frysen.

Typ av maskin? En som går lätt att packa porslinet i!!! Korgarna är A och O. (Kolla Cylindas dyrare serie och jämför med andra!) Om den är integrerad eller inte, är inte lika viktigt. Vi har en som kan diska lite snabbare, genom att smutsen i vattnet mäts (Det skulle ge totalt sämre energi klass, om det var det enda programmet). Energiklasserna mäts i mängd använt vatten per disk och därför diskar de energisnåla programmen gärna i mer än två timmar!! Vi tycker det är mycket användbart att kunna diska snabbt.
De flesta är väl tysta, men kolla detta särskilt om maskinen ska stå i öppen planlösning.
/Ulle

Vi har valt halvintegrerad. Varför?
Jo, vart tar du då du ska stänga öppna luckan? Har du rena eller smutsiga fongrar då du öppnar luckan? Torkning av luckan gör att det snart blir slitage på färgen.
Dessutom är det bökigt att sätta igång program och se när diskamaskinen diskat färdigt.
Med halv integrerad slår man två flugor i en smäll!
Snyggt och lätt att håla rent.

• kk_disk_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsiga fingrar ska det vara..halkade visst på tangenterna. ;)

OT. Harrieth, är det ditt kök? Fint, finns det fler bilder här nånstans?
/U

Helt integrerad. Oslagbart med låg ljudvolym.

Misse_o_Mojje
Ja, det är mitt kök.
Nej, jag har inte lagt ut fler bilder. Vi är inte riktigt färdiga med vårt kök ännu. Det fattas en del målning och tapetsering.

Ljudnivån på en halvintegrerad diskmaskin är inte nämnvärt högre än på en helintegrerad. Det som stör då jag diskar är urtappning av diskvattnet. Det ljudet är detsamma oavsett vilken maskin man väljer.

Jag kan hålla med om att helt integrerat är oftast snyggast. Men ibland måste funktion få gå före det estetiska.

Vi har helintegrerad kyl och frys i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.