lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det löses iofs effektivt genom att hänga anslutningspunkten/routern bakom exv. en tavla. Eller som i min lägenhet, bakom gardinen vid sidan av fönstret.

Den måste inte vara synlig för att fungera så länge som man hänger den bakom en hyffsad isolator.
Jo men det behövs även anslutning med nätverkskabel och strömkabel och eller någon klumpig trafo i vägguttaget. Bakom en lång gardin syns det inte alls men bakom en tavla ser det nog värre ut än ett nätverksuttag nere vid golvet bredvid ett befintligt eluttag.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Routern ställer man med fördel i något undangömt skåp och så sätter man accesspunkter som drivs av PoE på utvalda ställen.
Rund rökdetektor monterad på ett vitt träpaneltak, synlig central testknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte värre ut än en brandvarnare och är inget man tänker på.

Eluttag och strömbrytare på vägg ovanför trägolv, ena med USB-portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nätverksuttag bredvid ett eluttag tycker jag inte heller är något som iallafall får mig att vilja sticka ut ögonen. :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
J
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Routern ställer man med fördel i något undangömt skåp och så sätter man accesspunkter som drivs av PoE på utvalda ställen.
[bild]
Ser inte värre ut än en brandvarnare och är inget man tänker på.

[bild]
Nätverksuttag bredvid ett eluttag tycker jag inte heller är något som iallafall får mig att vilja sticka ut ögonen. :)
Möjligtvis att det är oanvänt :p
 
JanneJanne123
J Jocke Best skrev:
Möjligtvis att det är oanvänt :p
God poäng, de flesta av våra andra uttag är strategiskt placerade bakom hurtsar och skrivbord så att det inte blir så iögonfallande. Ålade ner under ett skrivbord och visar ett uttag i drift också:
Elektriska uttag, kablar, vägg med dekorativt mönster, gult påsehorn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det gör ju självklart jag med. Även jag har WiFi.

Det enda jag sagt och säger, är att om man vill vara säker så väljer man trådat. Det är helt enkelt överlägset. Om man är OK med att inte vara säker så kan man för all del köra WiFi. WiFi kan som bäst fall bli lika bra.

Men kom inte och gnäll när TVn hänger sig precis när den avgörande straffen i fotbolls-VM slås. ;)
Hum, började med Ruckus 2008 trådlöst, osäker på årtal kan vara något senare, och för två år sedan rullar TVn i Mesh-nätet.
Men jag började ju med IP i förtagsnät och en OT anekdot var när jag 97/98 var hos Statoil i deras huvudkontor i Stavanger och de hade problem med MS Netmeeting i deras nätverk (trådlöst var inte aktuellt) där all trafik gick oprioriterat i deras nät, där vissa delar bara var hubbade.:crysmile:
Var i den vevan borta hos Cisco i San Jose och i deras labb, de visade hur man prioriterade olika trafik bl.a. telefoni och video i nätverk men syftet var trådlös IP-telefoni.. Men jag erkänner, idag är det historia.:cool:
 
P Pin skrev:
Jo men det behövs även anslutning med nätverkskabel och strömkabel och eller någon klumpig trafo i vägguttaget. Bakom en lång gardin syns det inte alls men bakom en tavla ser det nog värre ut än ett nätverksuttag nere vid golvet bredvid ett befintligt eluttag.
Det kan man lösa med en kabel-list som målas eller tapetseras i samma färg som vägen. Eller en slim-line-kabel som målas i samma färg som väggen. Accesspunkten väljer man en som är PoE så behövs inget mer än just nätverkskabeln.
 
Det finns mängder med lösningar för trådat, trådlöst, estetiskt, etc, bara man inte låser upp sig och ser problemen. Men nu skriver jag det för tredje gången.:cool:
Bygger man om som ts och inte vill sätta trådat, förbered så möjligheten finns att med tråd, kanske fiber, kunna komplettera i framtiden.
Ungefär som förutseende fibernätsägare gör genom att åtminstone gräva fram 0-meter vid fastighetsgräns med duct/fiberslang där det går att göra till rimlig kostnad. ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan man lösa med en kabel-list som målas eller tapetseras i samma färg som vägen. Eller en slim-line-kabel som målas i samma färg som väggen. Accesspunkten väljer man en som är PoE så behövs inget mer än just nätverkskabeln.
Jo men jag tycker fortfarande att det är fulare än ett fast uttag nere vid golvet. Ett sådant går ju att placera på valfritt ställe. Det som ska förses med nätverksanslutning är ju ändå nästan alltid ansluter till ett eluttag.

PS var ska du ansluta din nätverkskabel med PoE? ;)
 
P Pin skrev:
Jo men jag tycker fortfarande att det är fulare än ett fast uttag nere vid golvet. Ett sådant går ju att placera på valfritt ställe. Det som ska förses med nätverksanslutning är ju ändå nästan alltid ansluter till ett eluttag.

PS var ska du ansluta din nätverkskabel med PoE? ;)
Ja, jag menar ju att det är så man drar tråden från sitt nätverksuttag vid golvet upp till accesspunkt.

Det är ju självklart att det inte är någon skillnad på att ha ett ensamt vägguttag, eller ett vägguttag och ett nätverksuttag bredvid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S svepit skrev:
Hej. Jag ser nu att samtliga som svarat tycker att man ska dra in uttag i hela huset. Eftersom jag endast hunnit med att riva nedervåningen väggar ännu där kök och vardagsrum är tänkte jag då sätta en router mellan de rummen där jag har ett lönnfack, tomrum i väggen. Det får bli en förgrening till 1 eller 2 uttag i vardagsrummet samt 1 uttag som jag drar upp till övervåningen genom det rör där antenn gått upp och göra om det uttaget till ett internet uttag. Sen får jag väll förgrena det på övervåningen när jag kommer dit. I kök ser jag inga större behov av ett uttag men vad vet jag?
Hej. Ska nu till att börja dra vp-rören men hur fördelar jag ut dessa rör. Man kan väl inte kedja ihop ett sånt här system. Måste jag dra en separat kabel för var urtag. Alltså 2 kablar till ett dubbel uttag? Det blir ju en hel drös av kablar. Och i vilken följd sätter man dessa boxar,pathspaneler, switsar, routrar, accespunkter, meshsystem och vad gör dessa boxar? Som jag har det nu så går internet in i skrubben i en box på väggen med flera urtag. Från ett av de urtagen har jag dragit till routern och så har jag bara kört trådlöst.
 
Redigerat:
S svepit skrev:
Hej. Ska nu till att börja dra vp-rören men hur fördelar jag ut dessa rör. Man kan väl inte kedja ihop ett sånt här system. Måste jag dra en separat kabel för var urtag. Alltså 2 kablar till ett dubbel uttag? Det blir ju en hel drös av kablar. Och i vilken följd sätter man dessa boxar,pathspaneler, switsar, routrar, accespunkter, meshsystem och vad gör dessa boxar? Som jag har det nu så går internet in i skrubben i en box på väggen med flera urtag. Från ett av de urtagen har jag dragit till routern och så har jag bara kört trådlöst.
Bästa sättet: En separat kabel per uttag om du vill ha full hastighet (behövs alltså lite större rör). Och alla kablar till skrubben in i en stor switch. Då kan man använda ett av uttagen till accesspunkt (WiFi) och en till andra enheter, etc. I skrubben har du då en router (mellan Internet och lokalt nätverk) - om den har många portar behöver du inte en switch, men det är enklare att köpa en switch för tillräckligt med uttag. Patchpaneler har samma funktion som uttag i väggen - du kan koppla in installationskabel i ena sidan och få patchuttag för att dra kabel mellan switch och uttaget med vanlig nätverkssladd (patchkabel). Meshsystem ska du inte behöva (accesspunkter kopplar in i det lokala nätverket med sladd - mesh kopplar upp sig mot det trådlösa nätverket i princip för att förlänga systemet).

Sättet man kör på om det redan finns rör för telefon: 1 kabel per rör, 2 uttag (inkommande/utgående till nästa rum). Om ingen enhet används i rummet: kort kabel i båda uttagen. Om enhet används i rummet behövs en switch med båda uttagen inkopplade till den + enheterna i rummet. Detta är riktigt kasst, men jag hade existerande rör från telefonen som det bara fick plats 1 nätverkskabel i och ville inte bryta upp alla väggar... Man har då en massa enheter (switchar) som kan gå sönder och förstöra för andra rum.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det dras som ett stjärn-nät med en patchpanel i mitten, förslagsvis placerad i ett utrymme där man kan ha router, switchar, fiberbox mm.
Varje uttag behöver egen kabel och motsvarande uttag i patchpanelen, dvs två för ett dubbeluttag. Det går ju att sätta enkeluytag istället för dubbla med fördelen med dubbla är att man kan vara lite flexiblare med kopplingen sen:
I mitt hus har jag fiber och patchpanel på vinden, brandvägg och router I arbetsrummet, tillbaka upp på vinden till en liten switch som tål temperatursvägninarna, ner igen till acesspunkter I olika rum.
I lägenheten jag bodde innan så var det patchpanel och fiber i hallen, en enkel router med wifi i vardagsrummet (för räckvidden skull), kabel från den tillbaka till hallen, genom patchpanelen till arbetsrummet där det stod en stationär dator.
Så dubbla uttag ger dig möjligheten att gå "fram och tillbaka" till ett rum för att tex flytta ut routern.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Bästa sättet: En separat kabel per uttag om du vill ha full hastighet (behövs alltså lite större rör). Och alla kablar till skrubben in i en stor switch. Då kan man använda ett av uttagen till accesspunkt (WiFi) och en till andra enheter, etc. I skrubben har du då en router (mellan Internet och lokalt nätverk) - om den har många portar behöver du inte en switch, men det är enklare att köpa en switch för tillräckligt med uttag. Patchpaneler har samma funktion som uttag i väggen - du kan koppla in installationskabel i ena sidan och få patchuttag för att dra kabel mellan switch och uttaget med vanlig nätverkssladd (patchkabel). Meshsystem ska du inte behöva (accesspunkter kopplar in i det lokala nätverket med sladd - mesh kopplar upp sig mot det trådlösa nätverket i princip för att förlänga systemet).

Sättet man kör på om det redan finns rör för telefon: 1 kabel per rör, 2 uttag (inkommande/utgående till nästa rum). Om ingen enhet används i rummet: kort kabel i båda uttagen. Om enhet används i rummet behövs en switch med båda uttagen inkopplade till den + enheterna i rummet. Detta är riktigt kasst, men jag hade existerande rör från telefonen som det bara fick plats 1 nätverkskabel i och ville inte bryta upp alla väggar... Man har då en massa enheter (switchar) som kan gå sönder och förstöra för andra rum.
Det finns idag "slimkabel", cirka 4mm. Det får plats minst tre i ett 16mm rör. Det anges att de inte fullt ut uppfyller CAT6, men det räcker nog för de flesta.
Jag använde slim och kunde göra ett stjärnnät trots att rördragningen ursprungligen gjordes för parallellkopplade telefoner på ett par längs ett rör.
 
Redigerat:
Om du inte drar i trådat till alla från början, se till att det finns en dragtråd idragen.
 
S svepit skrev:
Hej. Jag håller och renovera ett 2 vånings hus. Min fundering är. Ska man dra in något internet uttag idag när wifi är så stabilt som det är? Tänkte bara förse huset så att wifi täcker hela huset. Ett uttag uppe. Enda anledningen jag tänker är i så fall till tv:n. Men jag har streamat via wifi i flera år och det har fungerat bra. Särskillt sista 2 åren kommer jag inte ihåg att det laggat något. Blir inte wifi bara bättre och bättre. Blir kanske så att 5G blir bättre än fiber om några år och alla tar bort sitt fiber? Vill inte borra in internet uttag i mitt ny renoverade hus om de inte behövs i framtiden?
Har en fd lärare (lärare i datavetenskap/realtidssystem/databaser etc) som sedan ett antal år har sadlat om till den privata sidan.
En del av de saker han arbetar med är den sorten saker där information inte får passera igenom ett normalt WiFi-nät.
Trådat och en ganska ordentlig kryptering för trafiken när den sedan ska ut i fibernätet är hans modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.