A Aunty skrev:
nej, det stämmer ju klart inte.

eftersom bolaget tappar motsvarande i % som man delar ut. så står kursen lägre så tappar man mer i procent.
bolaget kommer med andra ord sjunka mer i % på utdelningsdagen


återigen exempel

är bolaget värt 100kr och delar ut 5kr så sjunker det 5% på utdelningsdagen
men skulle bolaget tappa tbörsvärde till 50kr och man fortfarande delar ut 5kr så sjunker det 10% på utdelningsdagen
Det kritiska som jag har försökt förklara är att ingen kan garantera kursen du säljer på om du ska sälja 4% varje år.
 
A
Z Zodde skrev:
Det kritiska som jag har försökt förklara är att ingen kan garantera kursen du säljer på om du ska sälja 4% varje år.
det ju såfall inte utdelning heller för du räknar inte utdelning i procent utan i kronor sen blir det i procent.

och samma får du ju göra när du säljer. Du får bestämma ett belopp och så blir det en procent.

vad tror du egentligen en utdelningen är. Det är ju en försäljning bara att företaget gör det åt alla aktieägare. Det är exakt samma sak.
 
Vad exakt är det företaget säljer?
 
A Aunty skrev:
det ju såfall inte utdelning heller för du räknar inte utdelning i procent utan i kronor sen blir det i procent.

och samma får du ju göra när du säljer. Du får bestämma ett belopp och så blir det en procent.

vad tror du egentligen en utdelningen är. Det är ju en försäljning bara att företaget gör det åt alla aktieägare. Det är exakt samma sak.
Utdelning är ingen försäljning?
Idag skattas det lika men innan skattereformen hade reavinst och utdelning helt olika beskattning.

Bolaget XYZ (kurs100kr) delar stabilt ut 4kr per år i 10 år som stiftelsen i sin tur delar ut.( innehav 1000 aktier, delar ut 4000:år)

Ska stiftelsen istället sälja aktier för motsvarande summa är kursen helt avgörande för hur många aktier som måste säljas. Är kursen 100kr säljer man bara 40. Har kursen dippat till 50kr måste man sälja 80 aktier och är huxflux i en sämre sits

Kursrisken ör anledningen till att INGA förvaltande bolag säljer delar av investeringen för att dela ut.

Sitter du på aktien i 10år är kurssvängningarna fram till slutdagen är irrelevanta.
 
A Aunty skrev:
absolut jag håller med dig, men finns här verkar tror att man får någon form av utbetalning från företaget men bolaget behåller sitt värde.

självklart har man den tror så är ju utdelningsaktier väldigt lockande, men det fungerar ju inte riktigt att ha kakan och äta den med.
Jaja. Dags att komma till kritan, vad är supertipset i detalj? Nu har du flummat färdigt, visa nu att du inte är ett troll. Hur maximerar man avkastning?
 
U Utdelning skrev:
Hur maximerar man avkastning?
Är bara att köpa aktien som ökar mest i värde….. köp på botten och sälj i topp
 
  • Haha
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Är bara att köpa aktien som ökar mest i värde….. köp på botten och sälj i topp
Ja juste! :crysmile:
 
T Taxture skrev:
Är bara att köpa aktien som ökar mest i värde….. köp på botten och sälj i topp
Lysande ide' ;)
 
A
T Taxture skrev:
Är bara att köpa aktien som ökar mest i värde….. köp på botten och sälj i topp
men det är ju det jag försökt förklara hela tiden, det viktigaste för ens portfölj är att man ska försöka maximera avkastningen.
sen hur man gör det, det har jag inte svaret på.

men att låsa in sig på utdelningsaktier har historiskt inte varit en vinnande strategi i alla fall.
Och det är det jag vill komma till låser man in sig på att alla sina aktier ska dela ut pengar så missar man så många bra bolag på börsen och den potentiella avkastning.
 
A
Z Zodde skrev:
Utdelning är ingen försäljning?
Idag skattas det lika men innan skattereformen hade reavinst och utdelning helt olika beskattning.

Bolaget XYZ (kurs100kr) delar stabilt ut 4kr per år i 10 år som stiftelsen i sin tur delar ut.( innehav 1000 aktier, delar ut 4000:år)

Ska stiftelsen istället sälja aktier för motsvarande summa är kursen helt avgörande för hur många aktier som måste säljas. Är kursen 100kr säljer man bara 40. Har kursen dippat till 50kr måste man sälja 80 aktier och är huxflux i en sämre sits

Kursrisken ör anledningen till att INGA förvaltande bolag säljer delar av investeringen för att dela ut.

Sitter du på aktien i 10år är kurssvängningarna fram till slutdagen är irrelevanta.
men du förstår ju inte, delar man ut pengar så blir man ju exakt lika beroende av kursen.
börsvärdet sjunker med motsvarande summa man delar ut.
är kursen låg på utdelningsdagen så sjunker kursen med mer i procent än om det varit hög.
 
Min erfarenhet säger att kurssänkningar på X dagen är långt ifrån sant. Det händer att kursen går ner mer, står still eller även går upp. Men helt ärligt nu. Det är hyfsat oväsentligt för en som tänkt hålla aktierna tills man ställer skorna och kastar in handduken.

Sen finns där lycksökare/okunninga som köper en aktie innan X dag enbart för utdelning och sedan säljer dom på X dagen. För dessa blir det ofta ett nollsummespel. Se Speqta som ett klockrent exempel.

När ens portfölj består av ett antal stabila och stora företag som har en väldigt god utdelningshistorik och även positiv kursutveckling så har man råd att ta in bolag som innebär högre risk, likt SBB.

Nej, detta är kanske inte den absolut super duper bästa strategin för att maximera sin avkastning. Den bästa strategin bör vara att faktiskt befinna sig på marknaden. Synd att så många inte förstått det.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A
JLyck JLyck skrev:
Min erfarenhet säger att kurssänkningar på X dagen är långt ifrån sant. Det händer att kursen går ner mer, står still eller även går upp. Men helt ärligt nu. Det är hyfsat oväsentligt för en som tänkt hålla aktierna tills man ställer skorna och kastar in handduken.

Sen finns där lycksökare/okunninga som köper en aktie innan X dag enbart för utdelning och sedan säljer dom på X dagen. För dessa blir det ofta ett nollsummespel. Se Speqta som ett klockrent exempel.

När ens portfölj består av ett antal stabila och stora företag som har en väldigt god utdelningshistorik och även positiv kursutveckling så har man råd att ta in bolag som innebär högre risk, likt SBB.

Nej, detta är kanske inte den absolut super duper bästa strategin för att maximera sin avkastning. Den bästa strategin bör vara att faktiskt befinna sig på marknaden. Synd att så många inte förstått det.
självklart går det inte ner exakt utdelningen.
börsvärdet på utdelningsdagen = börsvärdet +- dagsförändringen - utdelningen

men hur man inte kan förstå att aktien går ner motsvarande utdelningen är obegripligt.
ren logik - bolaget delar ut delar av sina tillgångar alltså blir bolaget mindre värt och därmed sjunker värdet på bolaget.
delar bolat ut 4% sjunker bolagsvärdet 4% och därmed kursen 4%
 
I teorin ska BV gå ner motsvarande utdelningen ja. Men börsen är långt ifrån rationell hela tiden.
 
A
JLyck JLyck skrev:
I teorin ska BV gå ner motsvarande utdelningen ja. Men börsen är långt ifrån rationell hela tiden.
klart den inte är rationell, men den går ner motsvarande utdelningen men det händer ju andra saker den dagen också som påverkar börsen i stort och även den enskilda aktien.

men folk trodde ju på allvar att man fick en utdelning och värdet kvarstod och att pengar kom från ingenstans.
när bolag A värt 100 delade ut 4 kr så vart fortfarande bolaget värt 100kr och man hade 4kr som kunde återinvesteras och helt plötsligt var det vart 104kr.

vilket självklart är en galen tanke, för såfall hade alla bolag delat ut 100% av sin kassa dagligen.
 
M
JLyck JLyck skrev:
Min erfarenhet säger att kurssänkningar på X dagen är långt ifrån sant. Det händer att kursen går ner mer, står still eller även går upp. Men helt ärligt nu. Det är hyfsat oväsentligt för en som tänkt hålla aktierna tills man ställer skorna och kastar in handduken.
Det är i princip 100% så att kursen går ned motsvarande utdelningen på X-dagen, men, sedan kan ju index gå upp 1% och detta gör ju ofta att även bolagen med X-dag också stiger motsvarande % och utdelningen inte motsvarar kursändringen.

Jag gjorde för 6 år sedan ett random test där jag köpte 10 olika bolag 1 v innan utdelning och sålde 1v efter X-dag. I 7 av 10 bolag gjordes en vinst då kursen återhämtade sig.

Jag tror inte att det är speciellt lyckat att köpa en aktie och stoppa i byrålådan. Man måste följa med i förändringens värld, annars kommer resultatet sluta i katastrof. Ta som exempelvis H&M. Dess historik sedan början av 80-talet är smått fantastisk, den som köpte på 25 öre 1982 har sedan haft en sjuk resa i många år då klädbranschen och H&M är en riktig framgångssaga. Idag står kursen i 130kr, det är samma som den stod i.....1999!

Visst, man har fått nån krona i utdelning under åren, 2-3% i DA inflationsjusterat. Men handen på hjärtat, om man idag köper en stabil utdelare (eller köpte en stabil utdelare för 23 år sedan) så nog skulle man väl vilja se en lite starkare kursutveckling än 0kr?


JLyck JLyck skrev:
Nej, detta är kanske inte den absolut super duper bästa strategin för att maximera sin avkastning. Den bästa strategin bör vara att faktiskt befinna sig på marknaden. Synd att så många inte förstått det.
Där håller jag med till 100%, även om man kanske inte ska ligga med 100% av kapitalet 100% av tiden.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.