M maria01 skrev:
jag håller med dig när man beställer lokalt att det är så ofta men det är inte alla ställen som har möjlighteten till det i sverige och många säljare har inte ens egna lastbilar som byggmax

här nere är det faktiskt riktigt biligt att beställa hem och lokala säljarna har allt hemma så var det inte sverige kan jag lova
Jag kollade på bauhaus för ett exempel. Drog till med 5 pallar takpannor. Bauhaus har inga egna bilar utan kör med dhl som exempel.
Fraktkostnaden blev 1995kr. Billigt och bra.
 
M maria01 skrev:
om kullan är viktikg så har många trippel drag fans på biltema för bilig peng
Ok, du köper ett trippeldrag på biltema. Vilken släpvagn ska du använda? Länka till en på blocket.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, du köper ett trippeldrag på biltema. Vilken släpvagn ska du använda? Länka till en på blocket.
hansken går ju bytta med behöver inte köpa nytt släp
 
R Rkarlsson skrev:
Jag kollade på bauhaus för ett exempel. Drog till med 5 pallar takpannor. Bauhaus har inga egna bilar utan kör med dhl som exempel.
Fraktkostnaden blev 1995kr. Billigt och bra.
du skriver inte om du bor i stad eller hur många mil det är som ingår i priset
 
M maria01 skrev:
du skriver inte om du bor i stad eller hur många mil det är som ingår i priset
Bor på landsbygd. Närmaste bauhaus är 6 mil raka vägen från mig. Men det skickas inte från det så jag gissar att ca 8-10 mil är resan för lastbilen.

Att skicka med lastbil är inte så dyrt, man behöver inte välja det dyraste bara.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hansken går ju bytta med behöver inte köpa nytt släp
Ok, du har monterat trippeldrag och bytt handske. Din släpvagn har fortfarande en totalvikt på 3500kg.

Ser du problemet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, du har monterat trippeldrag och bytt handske. Din släpvagn har fortfarande en totalvikt på 3500kg.

Ser du problemet?
det jag menar om man skulle höja gränsen reglerna så hade det vart bätrre
 
M maria01 skrev:
det jag menar om man skulle höja gränsen reglerna så hade det vart bätrre
...och det jag försöker få dig att inse är att det inte är en fråga om regler. De flesta bilarna är inte konstruerade för att dra mer och samma sak med släpvagnarna som är tillgängliga på marknaden. Ta valfri stadig släpvagn som inte är nedklassad så har den axlar anpassade för 3500kg så det är inte en fråga om att ändra några regler.
 
M maria01 skrev:
det hade hjälpt många som bygger hus sjäva eller häst ägare många med hobbys som kräver större släp om man höjde maxvikten som passar med moderna bilar och inte hänger kvar sen 60 talet
Min pickup drar 3500 räcker till dom flesta och sen finns det ju "riktiga" pickuper i Sverige som drar 5 ton oxå räcker inte det så får man gå upp i storlek på dragbil så länge man klarar sej under 40 ton så funkar det
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Min pickup drar 3500 räcker till dom flesta och sen finns det ju "riktiga" pickuper i Sverige som drar 5 ton oxå räcker inte det så får man gå upp i storlek på dragbil så länge man klarar sej under 40 ton så funkar det
på b kort?
 
Nej man får ju självklart skaffa ett lämpligt körkort antar att man behöver det i Frankrike oxå?
 
R Rkarlsson skrev:
Jag ber om ursäkt.
Du får lov att köra hur som helst privat om du har behörighet för vad den är klassad. Men du får inte arbeta hur som helst med den om du är ute på gatan.

På arbetsplats krävs för att använda gafflar truckkort för C. Utan arbetsgivarens tillstånd får du ändå inte köra.
Och har du inte vanligt bilkörkort eller traktorkort kör du fortfarande inte en meter på din arbetsplats om det inte finns grindar eller är avstängt.
Är du privatperson och gör saker till dig själv, tex lossa en lastbil, så får man köra lite hursom även på gatan under förutsättningen att man tar hänsyn till andra, inte orsakar fara eller direkt bryter mot några trafikregler.

För motorredskap klass 2 gäller ju AM/traktorkort och för motorredskap klass 1 gäller minst B. Men det finns ju även här undantag om det går under lantbruksanvändning då personer som saknar körkort får lov att transportera nödvändiga redskap mellan ägor på allmän väg om det är kortare sträckor.
 
M maria01 skrev:
på b kort?

Så länge bilen väger max 3500kg är det B som gäller och med BE får man dra 3500kg på kroken.

Vill du över det blir det först ett C1 för att få köra bilen (även en B-bil) och sedan blir det ett C1E för att få dra ett tyngre släp.....
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej man får ju självklart skaffa ett lämpligt körkort antar att man behöver det i Frankrike oxå?
jag har aldrig nämnt frankrike har du ens läst tråden
 
MathiasS MathiasS skrev:
Så länge bilen väger max 3500kg är det B som gäller och med BE får man dra 3500kg på kroken.

Vill du över det blir det först ett C1 för att få köra bilen (även en B-bil) och sedan blir det ett C1E för att få dra ett tyngre släp.....
vi har redan dragit det här vad jag önska var en regel ändring inte att man ska behöva ta c kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.