8 571 läst · 214 svar
9k läst
214 svar
Regler om lastning, maxvikt, körkort mm
Vet bara vad som sas då.MathiasS skrev:
Men ni har nog rätt.
Fast om mannen har sin inkomst via att köra lastbil med släp och frun inte har det , och frun blir av med kortet så kan hon cykla till jobbet (vi bodde inne i staan) dvs inget inkomsttapp
Men om mannen blir av med sitt kort så tappas ju inkomst med.
Så det kan ju vara så att pappan gjorde en "förenkling" och sammanfattade det som
"Det blir billigare om mamman kör och polisen stoppar oss"
Vilket sen blev till "böter från polisen"
EDIT: Hade ett antal i klassen vars fäder körde lastbil så det är inte helt otroligt att det var nån av dem som berättade detta. Kommer inte alls ihåg vem det var.
Nej, det får hon inte. MC däremot. Morsan hade fått köra pappas tunga MC fast hon aldrig kört en meter på en MC. Tror att du blandar ihop A och C/D.M maria01 skrev:
Det som i dagligt tal kallas minibuss eller som du kallar "husbuss" (dvs en buss ombyggd till husbil) måste fortfarande vara personbilsregistrerat och är då per definition inte någon buss.
Redigerat:
Det som avses här, och som "slarvigt" refereras till som att "köra buss", är övergångsregeln som gör att man kan göra PB klass 2 (husbil på svennabananspråk) utan totalviktsbegränsning. Rent juridiskt är det ju inte en turistbuss man kör längre, även om den föddes som en sådan.Anna_H skrev:Nej, det får hon inte. MC däremot. Morsan hade fått köra pappas tunga MC fast hon aldrig kört en meter på en MC. Tror att du blandar ihop A och C/D.
Det som i dagligt tal kallas minibuss eller som du kallar "husbuss" (dvs en buss ombyggd till husbil) måste fortfarande vara personbilsregistrerat och är då per definition inte någon buss.
Absolut. Men då kan man ju inte slänga sig med kommentarer som "morsan får köra buss". Min mamma fick ju också köra dessa, och tung MC när hon var 80 år och dement med parkinson och epilepsi. För läkaren tyckte det var onödig byråkrati att dra in körkortet, då skulle hon ju inte ha någon legitimation längre....MathiasS skrev:
Att det finns enstaka exempel på bilar som får dra mer i vissa länder kan vi vara överens om, tex pickupper. Du hade något exempel på en Mercedes Sprinter också. Det är ok, och ett resultat av EU regler, inte svenska regler från 60 talet.M maria01 skrev:
En fråga du kan ställa dig är också vilka släp du ska använda på din Sprinter. Eftersom marknaden för släp till lätta lastbilar och personbilar är fokuserade på 50mm kulan så är du fast i 3500kg ändå. Och igen, det är en EU regel, inte en svensk regel.
Tar du en vanlig Volvo, Audi, BMW eller vad som helst så ser jag inte att det finns några lokala begränsningar öht. Med rätt behörighet kan man dra motsvarande tillverkarens angivna dragvikt och den är vad jag vet inte avsevärt annorlunda utanför EU?
Sammanfattningsvis, det låter som du mest raljerar utan att ha fakta på bordet utöver lösryckta exempel.
Det finns såklart olika modeller. Tog den första nyaste stora skåpbilen.R R650 skrev:
Har du däremot en sprinter (om de finns fortfarande?) med skåpbyggnad får du knappt lasta något på flaket.
Men bara för fordonen klarar det så betyder det ju inte att du får köra alla kombinationer på ett vanligt kort.
Behovet är för litet. Folk som bygger hus eller renoverar beställer frakt på materialet.M maria01 skrev:
De flesta har inte så de kan lasta av pallar hemmavid.
Eller du tycker att alla kanske ska få köra hjullastare hur som helst med?
Nej fan det får man ju så länge man inte arbetar med den :O
jag lastar av själv eller frågar nån granne med traktor som lastar av åt enR Rkarlsson skrev:
beställa matrial hem är för folk som bor i storstad bara glömma på landsbygden om man då inte är väldigt rik
Utgår du nu från Frankrike?M maria01 skrev:
Jag har gjort beställningar till fritidshuset med transport, man får bara kolla om det finns några begränsningar.
Har C-kort men inte BE.
om kullan är viktikg så har många trippel drag fans på biltema för bilig pengMathiasS skrev:Att det finns enstaka exempel på bilar som får dra mer i vissa länder kan vi vara överens om, tex pickupper. Du hade något exempel på en Mercedes Sprinter också. Det är ok, och ett resultat av EU regler, inte svenska regler från 60 talet.
En fråga du kan ställa dig är också vilka släp du ska använda på din Sprinter. Eftersom marknaden för släp till lätta lastbilar och personbilar är fokuserade på 50mm kulan så är du fast i 3500kg ändå. Och igen, det är en EU regel, inte en svensk regel.
Tar du en vanlig Volvo, Audi, BMW eller vad som helst så ser jag inte att det finns några lokala begränsningar öht. Med rätt behörighet kan man dra motsvarande tillverkarens angivna dragvikt och den är vad jag vet inte avsevärt annorlunda utanför EU?
Sammanfattningsvis, det låter som du mest raljerar utan att ha fakta på bordet utöver lösryckta exempel.
nej sverige skulle beställa hem isolering från kingspan dom ville ha 60 tusen för transporten hem till mig och jag fick lasta av själv för truck monterad på lastbilen är väldigt ovanligt i sverige nu förtiden det var mer vanligt för vett inte varför man sluta med det man ser dom ofta nere i europaA AndersS skrev:
Vet inte vad Kingspan är, köper lokalt från mindre byggkedja och de kör ut med varubil, dvs till flera inom ett område och även byggarbetsplatser.M maria01 skrev:
60 000 för trandsport, brukar bli max en tusenlapp, du får byta leverantör