Bygger en trevlig arbetsbänk i källaren.

Tänkte använda en OSB-skiva som ytmaterial eftersom jag har en liggande. Egentligen inte optimalt då texturen är grov.

Kan man lacka OSBn med golvlack? För att få en blank hård yta.
Har en dunk stående över. För parkettgolv.

Vad tror panelen?

Klart det går, ju fler lager desto bättre. Många lager = jämnare yta.

Osb som bordsyta... Njae tack.

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Stadig limmad stomme, på det en 22mm spånskiva och ovanpå det limmar du linoliummatta.
Bästa bästa...

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Stadig limmad stomme, på det en 22mm spånskiva och ovanpå det limmar du linoliummatta.
Bästa bästa...
Okej. Bra ide med linoleummatta på toppen. Borde väl funka lika bra med min OSB-skiva under, som med 22mm spånskiva.

Vad ska du ha bänken till?.

P plan-g skrev:
Okej. Bra ide med linoleummatta på toppen. Borde väl funka lika bra med min OSB-skiva under, som med 22mm spånskiva.
Jag är bortskämd med mina bänkar med solid 2" liggande virke med limmade 22mm spånskivor på, plant stumt och de med linoliummatta otroligt meckvänliga.

Vad ska du ha din bänk till?

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag är bortskämd med mina bänkar med solid 2" liggande virke med limmade 22mm spånskivor på, plant stumt och de med linoliummatta otroligt meckvänliga.

Vad ska du ha din bänk till?

Låter prima. Linoleummatta får det nog bli.
Jag skall använda bänken till typ fönsterrenovering, odlng, cykelmek mm..

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
2-3 lager osb och sen lite matta blir nog ok.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
En tjock OSB med bra stöd under funkar som bordsskiva när det värsta den brabbas av är att stifta om fönster. Limmar man t ex två 15 mm så rör den sig inte ens vid tyngre angrepp.

För trädgårdsdelen skulke jag ha en extra skiva eller ännu hellre en balja med låg kant för att vatten och jord ska hållas avskilt från annat. Funkar också om man ska göra rent cykeldelar.
Alt bara ett uppfällbar bord med just de egenskaperna så kan man vara ute när det är soligt eller när man gör något som kräver bra ventilation.

Z z_bumbi skrev:
En tjock OSB med bra stöd under funkar som bordsskiva när det värsta den brabbas av är att stifta om fönster. Limmar man t ex två 15 mm så rör den sig inte ens vid tyngre angrepp.

För trädgårdsdelen skulke jag ha en extra skiva eller ännu hellre en balja med låg kant för att vatten och jord ska hållas avskilt från annat. Funkar också om man ska göra rent cykeldelar.
Alt bara ett uppfällbar bord med just de egenskaperna så kan man vara ute när det är soligt eller när man gör något som kräver bra ventilation.
Trädgård? Cykel? Balja? Jord och vatten? Ventilation? Vad har det med bords skiva att göra .

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Osb som bordsyta... Njae tack.

G
Fin-fint att klä en arbetsbänk med är rostfri plåt. Kanske från en gammal kasserad diskbänk.
Lätt att hålla rent och tål en del stryk. En omönstrad yta gör också att småsaker är lätta att se.

Edit / För fönsterrenovering kanske en plastmatta eller annan ännu mjukare matta är att föredra.

• Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.