314 010 läst · 4 840 svar
314k läst
4,8k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 120 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 120 inlägg
Det är som bekant tillåtet att köra om till höger på vägar med hastighetsbegränsning 70 km/h eller lägre, men jag är tveksam till att det skulle vara skälet till att folk tror att det är ok att ligga i mittfil även när det är 80 km/h eller högre. Skulle jag gissa är det betydligt färre som känner till att det är tillåtet att köra om till höger (och ligga i vänsterfil) på vägar med lägre hastighet, än folk som känner till att man ska hålla höger.
När de stoppar folk ligger i mittfil på E4/E20 söder om Stockholm så är det några som inte vet att det inte är tillåtet, men många känner till det, men tycker att det är enklare att ligga i mittfil så att de slipper byta fil när de kommer ifatt en bil med släp eller en långtradare i högerfil. Hur de som ligger 60 i mittfil tänker vet jag inte, kanske inte alls.
När de stoppar folk ligger i mittfil på E4/E20 söder om Stockholm så är det några som inte vet att det inte är tillåtet, men många känner till det, men tycker att det är enklare att ligga i mittfil så att de slipper byta fil när de kommer ifatt en bil med släp eller en långtradare i högerfil. Hur de som ligger 60 i mittfil tänker vet jag inte, kanske inte alls.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 279 inlägg
Det gör de för att inte dränera batteriet och slita på lamporna när de står med nyckeln i och dörrarna öppna en halv dag.C cpalm skrev:
Eller gjorde, för oss med modernare bilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 120 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 120 inlägg
Igår var jag ner till Södertälje med släpvagnen för besiktning. När jag skulle därifrån så tog jag E4/E20 norrut, via påfarten vid Moraberg. För den som inte känner till påfarten så är det en lång, riktigt, riktigt lång påfart (säkert uppåt en km), som slutar med att påfarten blir en ny högerfil, dvs bilar som kommer söderifrån (inte på påfarten) hamnar då automatiskt i mittfil och måste byta till högerfil vid lämpligt tillfälle.
Påfarten är skyltat 100 km/h liksom motorvägen. Tidigare på påfarten är det först tvåfiligt 60 km/h en bit följt av tvåfiligt 80 km/h. Redan där det blir 80 km/h blir det lite stökigt, då en bil ligger i vänsterfil och inte ökar farten. Jag ligger lite längre bak i högerfil, men ser att det blir problem för övriga trafikanter vet inte riktigt vad den här personen har för avsikter, då det vinglas lite, gasas lite och bromsas lite. Vid 100-skylten tänds bromsljusen...
Jag tar det lugnt, jag har släpet på och håller 80 km/h så fort pellejönsen väl lyckas komma upp i den farten. Så fort den heldragna linjen tar slut så kastar seg denne förare in i mittenfilen, liksom resterande. Några byter till vänster och kör om. Jag ligger kvar till höger och har inte en bil framför mig i min fil så långt jag kan se. Den här föraren kommer aldrig upp i mer än 85 km/h, (uppskattning med tanke på att avstånden mellan mig och den bilen knappt ökade), men mittfil skulle hen ligga i såklart. Några bilar kom ifatt och la sig bakom, utan att köra om, så där låg de, med cirka 1½ bils avstånd i cirka 80 km/h i mittfil och en helt tom högerfil. Vänsterfil var glest trafikerad, men av någon anledning så stannade man kvar i mittfilen istället för att köra om. Vissa människor är lite väl sällskapssjuka och närgångna i trafiken. Där kunde man lätt plockat körkort for folk, inte bara bötfällt.
Påfarten är skyltat 100 km/h liksom motorvägen. Tidigare på påfarten är det först tvåfiligt 60 km/h en bit följt av tvåfiligt 80 km/h. Redan där det blir 80 km/h blir det lite stökigt, då en bil ligger i vänsterfil och inte ökar farten. Jag ligger lite längre bak i högerfil, men ser att det blir problem för övriga trafikanter vet inte riktigt vad den här personen har för avsikter, då det vinglas lite, gasas lite och bromsas lite. Vid 100-skylten tänds bromsljusen...
Jag tar det lugnt, jag har släpet på och håller 80 km/h så fort pellejönsen väl lyckas komma upp i den farten. Så fort den heldragna linjen tar slut så kastar seg denne förare in i mittenfilen, liksom resterande. Några byter till vänster och kör om. Jag ligger kvar till höger och har inte en bil framför mig i min fil så långt jag kan se. Den här föraren kommer aldrig upp i mer än 85 km/h, (uppskattning med tanke på att avstånden mellan mig och den bilen knappt ökade), men mittfil skulle hen ligga i såklart. Några bilar kom ifatt och la sig bakom, utan att köra om, så där låg de, med cirka 1½ bils avstånd i cirka 80 km/h i mittfil och en helt tom högerfil. Vänsterfil var glest trafikerad, men av någon anledning så stannade man kvar i mittfilen istället för att köra om. Vissa människor är lite väl sällskapssjuka och närgångna i trafiken. Där kunde man lätt plockat körkort for folk, inte bara bötfällt.
Ja det borde "kosta körkort" oftare i samband med hotfull körning (eller aggresiv som det heter).Fairlane skrev:Igår var jag ner till Södertälje med släpvagnen för besiktning. När jag skulle därifrån så tog jag E4/E20 norrut, via påfarten vid Moraberg. För den som inte känner till påfarten så är det en lång, riktigt, riktigt lång påfart (säkert uppåt en km), som slutar med att påfarten blir en ny högerfil, dvs bilar som kommer söderifrån (inte på påfarten) hamnar då automatiskt i mittfil och måste byta till högerfil vid lämpligt tillfälle.
Påfarten är skyltat 100 km/h liksom motorvägen. Tidigare på påfarten är det först tvåfiligt 60 km/h en bit följt av tvåfiligt 80 km/h. Redan där det blir 80 km/h blir det lite stökigt, då en bil ligger i vänsterfil och inte ökar farten. Jag ligger lite längre bak i högerfil, men ser att det blir problem för övriga trafikanter vet inte riktigt vad den här personen har för avsikter, då det vinglas lite, gasas lite och bromsas lite. Vid 100-skylten tänds bromsljusen...
Jag tar det lugnt, jag har släpet på och håller 80 km/h så fort pellejönsen väl lyckas komma upp i den farten. Så fort den heldragna linjen tar slut så kastar seg denne förare in i mittenfilen, liksom resterande. Några byter till vänster och kör om. Jag ligger kvar till höger och har inte en bil framför mig i min fil så långt jag kan se. Den här föraren kommer aldrig upp i mer än 85 km/h, (uppskattning med tanke på att avstånden mellan mig och den bilen knappt ökade), men mittfil skulle hen ligga i såklart. Några bilar kom ifatt och la sig bakom, utan att köra om, så där låg de, med cirka 1½ bils avstånd i cirka 80 km/h i mittfil och en helt tom högerfil. Vänsterfil var glest trafikerad, men av någon anledning så stannade man kvar i mittfilen istället för att köra om. Vissa människor är lite väl sällskapssjuka och närgångna i trafiken. Där kunde man lätt plockat körkort for folk, inte bara bötfällt.
Dessutom borde omotiverad mittfältskörning vara ett trafikbrott.
De orsakar andra många onödiga filbyten för att komma om.
Enbart pga att vi har den efterblivna lagen om att man ej får köra om till höger vid hastigheter över 70. I framtiden när vi får fler och fler filer på vägar med över 70 kommer denna lag att försvinna, det är helt enkelt ohållbart med ett större vägnät än lilleputtSverige har idag.F frasen_36 skrev:
Håller med om det, men ändå bör slappskallar som jäser omkring och blockerar i mittfil kunna bötfällas eller alternativt dömas till obligatorisk trafikundervisning.RoTe skrev:
Hellre då att vi går tillbaka till att man ska hålla åt höger tills man ska vänster, oavsett hastighet.RoTe skrev:
Det är ett trafikbrott med böter.F frasen_36 skrev:
På sträckan Moraberg-Hallunda brukar det vara en raid med några års mellanrum där de lappar folk för just detta. Kanske för att syndandet är väldigt vanligt just där.
Körde den sträckan halv sex i morse. Brukar vara bättre vid den tiden. Men inte denna morgon. Tradigt att komma ikapp den ena efter den andra och göra dubbla filbyten.
Men... regler är regler. Ligger alltid till höger när det finns plats och kör inte om på fel sida vid trefiligt.
Körde däremot om tre bilar på höger sida vid 70 och 60 gränserna. Folk ligger och tuffar under hastighetsgräns genom tre rondeller om de skall svänga vänster några kilometer längre fram.
Jag som övar mycket på filbyten vid trefiligt påstår att det inte är nödvändigt att lägga sig till vänster inför en sväng förrän det är något hundratal meter kvar beroende på trafiktryck och hastighet.
Mvh Findus