Alfredo Alfredo skrev:
Nu är det några år sedan jag körde någorlunda frekvent i Stockholm men jag har alltid tyckt att stockholmsbilisterna haft bättre trafikvett än sverigesnittet. Är det inte längre så?
Jag bor i huvudstaden och upplever nog att folk kör sämre här än på de flesta andra orter i Sverige. Hetsigt, ingen blinkers, för korta avstånd och värdelös rondellkörning. Ingen verkar kunna högerregeln.
Det enda ställe där folk kör lika illa som i Stockholm är nog Göteborg.
 
J jocke31 skrev:
Hetsigt, ingen blinkers, för korta avstånd och värdelös rondellkörning. Ingen verkar kunna högerregeln.
Låter ungefär som normal sverigestandard... :( Jag tar gärna ett exempel på orter där folk kan högerregeln, och då vill jag ha en ort som är så pass stor att det existerar minst en korsning där högerregeln gäller. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter ungefär som normal sverigestandard... :( Jag tar gärna ett exempel på orter där folk kan högerregeln, och då vill jag ha en ort som är så pass stor att det existerar minst en korsning där högerregeln gäller. :D
Vi bygger bort alla med rondeller... :oops:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter ungefär som normal sverigestandard... :( Jag tar gärna ett exempel på orter där folk kan högerregeln, och då vill jag ha en ort som är så pass stor att det existerar minst en korsning där högerregeln gäller. :D
Du har en viss poäng här. T ex mittfiler på motorväg (apropå trådens ämne) finns väl inte på så jättemånga orter i Sverige. Samma sak med flerfiliga rondeller. Så vissa fenomen blir förstås tydliga enbart i lite större städer.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
ullberg
F frasen_36 skrev:
Satt för nån timme sen i snöyran med traktorn och körde bort snö.
All arbetsbelysning och "saftblandare" påslagen. Men nog f...n blåser en bil i full fart en halvmeter bakom traktorn med ung tjej bakom ratten och mobilen vid örat. Helt nollad. Inte en tanke på att anpassa fart och visa hänsyn.
Du får göra som jag, var också ute och plogade nyss, men jag har mailat ut till alla grannar att jag har lite problem med frusen gasvajer (eller vad det nu heter på en diesel) och att det kan vara lite svårt att få stopp på ekipaget och det är ju så trist med plåtskador. Har iof funkat ok tidigare men jäklar vad folk håller undan nu :) (det är sant att vajern frusit - men det jag inte berättat är att jag knappt har några bromsar, det är bara hydrostatens inbyggda broms jag använder - är de för närgångna får jag väl gå ut med den infon också…)

Hjälper ju inte för besökare men alla andra har det funkat väldigt bra på.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu är det några år sedan jag körde någorlunda frekvent i Stockholm men jag har alltid tyckt att stockholmsbilisterna haft bättre trafikvett än sverigesnittet. Är det inte längre så?
Jag delar nog den uppfattningen, både att det varit så och att det fortfarande är så. Vi (och det inkluderar tyvärr mig) är långt från bra men det är bättre än många andra ställen, inte minst andra större städer, exv. vår 2:a i landet som också nämnts. Man måste ju rimligtvis ta med i beräkningen hur intensiv/komplicerad trafiken är (globalt finns det ju betydligt värre men sett till lilla Sverige har jag inte upplevt något intensivare vilket kanske är rimligt givet storleken) och sett till det tycker jag stockholmares trafikvett är ok, inte toppen men över snittet...

/U
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker en stor del av problemet är att det inte finns någon etablerad "standard" för hur lyset skall funka. Funkar lite annorlunda hos varenda biltillverkare.

Men en sak är väl väldigt standard och det är väl halvljuslampan på instrumentpanelen:
[bild]
Den lyser när halvljuset är tänt, eller?
Inte på en toyota iq från 2010 t.ex. mycket förvirrande (de på besiktningen brukar synbarligt reagera, men upptäcker rätt snart att det är korrekt )
 
C cpalm skrev:
Men en sak är väl väldigt standard och det är väl halvljuslampan på instrumentpanelen: Den lyser när halvljuset är tänt, eller?
Mycket möjligt att det är standard men personligen vet jag inte om jag har någon sådan... :oops: Dock vet jag att mina lysen lyser när de ska! (y)
 
F
ullberg ullberg skrev:
Du får göra som jag, var också ute och plogade nyss, men jag har mailat ut till alla grannar att jag har lite problem med frusen gasvajer (eller vad det nu heter på en diesel) och att det kan vara lite svårt att få stopp på ekipaget och det är ju så trist med plåtskador. Har iof funkat ok tidigare men jäklar vad folk håller undan nu :) (det är sant att vajern frusit - men det jag inte berättat är att jag knappt har några bromsar, det är bara hydrostatens inbyggda broms jag använder - är de för närgångna får jag väl gå ut med den infon också…)

Hjälper ju inte för besökare men alla andra har det funkat väldigt bra på.


Jag delar nog den uppfattningen, både att det varit så och att det fortfarande är så. Vi (och det inkluderar tyvärr mig) är långt från bra men det är bättre än många andra ställen, inte minst andra större städer, exv. vår 2:a i landet som också nämnts. Man måste ju rimligtvis ta med i beräkningen hur intensiv/komplicerad trafiken är (globalt finns det ju betydligt värre men sett till lilla Sverige har jag inte upplevt något intensivare vilket kanske är rimligt givet storleken) och sett till det tycker jag stockholmares trafikvett är ok, inte toppen men över snittet...

/U
Det är ju bara det att jag lär knappast klara mig juridiskt även om jag har alla varningsljus tända vid en kollision på vägen. Men det värsta som kan hända är att den mobilkåta tjejen bakom ratten kan bli ett huvud kortare pga en snöskopa genom vindrutan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är det några år sedan jag körde någorlunda frekvent i Stockholm men jag har alltid tyckt att stockholmsbilisterna haft bättre trafikvett än sverigesnittet. Är det inte längre så?
Bättre trafikvett vet jag inte, men bättre på att förutse andras agerande och anpassa sig därefter, absolut. För de flesta innebär det att vara hjälpsam, för andra att aktivt stänga ute andra och för några få att utnyttja att det går att ta sig fördelar på andras bekostnad.

Vilket sv det man ser och ens egen toleransnivå påverkar nog hur man ser på Stockholmstrafiken.
 
F frasen_36 skrev:
Ja hänsyn (och framförhållning) är nåt som blir mer och mer sällsynt. Kan det månne ha nåt att göra med nya generationer bakom ratten?
Nej, det handlar nog mer om att du blivit bättre med åldern än att de unga är sämre nu än när du var ung.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tar gärna ett exempel på orter där folk kan högerregeln, och då vill jag ha en ort som är så pass stor att det existerar minst en korsning där högerregeln gäller.
Jag skulle säga Kalmar, men mina huvudsakliga erfarenheter därifrån är över 20 år gamla, så det kanske ändrats. Nitiska högerregelsmänniskor var de då i alla fall.

Sen är det ju inte så att vi andra inte kan högerregeln, utan vi väljer gemensamt att inte tillämpa den eftersom att trafiken flyter bättre om större gator betraktas som huvudleder. Mot detta står trafikplanerarnas vilja att högerregeln ska gälla för att hålla nere farterna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen är det ju inte så att vi andra inte kan högerregeln
Jag tror faktiskt att många inte kan den. De känner kanske till begreppet men saknar förståelse för hur ofta den faktiskt ska tillämpas. Märks ganska lätt om man "idiotstannar" när man kommer från vänster på en inofficiell "huvudled" i en T-korsning. Kan ta uppemot minuten innan de sakta, sakta vågar komma krypande fram. Tror en del fortfarande kliar sig i huvudet och undrar vad som hände.
 
E Eriond skrev:
Jag kan förstå att det sista stycket i mitt inlägg kan tolkas så, så låt mig förklara.
Jag har läst förklaringen och förstod nog redan innan vad du menade, så jag ska inte dra för stora växlar på det.

Min syn på saken är dock att vi alla gör fel i trafiken, medvetna som omedvetna. Att skylla sina egna överträdelser på andra och hetsa dem med tutande och närgången körning tycker jag dock att man ska akta sig för. Så mycket blir man sällan hindrad att det spelar någon större roll.

Jag gör också medvetna fel. Jag kör om på insidan på trefiligt och jag kör för fort. Men det är mina fel, inte andras. Att andra gör fel ser jag varken som skäl att tillrättavisa dem eller kompensera med egna fel. Det sista gör jag förvisso genom att köra om till höger, men det felet är ändå mitt, inte mittfilskramarens.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror faktiskt att många inte kan den. De känner kanske till begreppet men saknar förståelse för hur ofta den faktiskt ska tillämpas. Märks ganska lätt om man "idiotstannar" när man kommer från vänster på en inofficiell "huvudled" i en T-korsning. Kan ta uppemot minuten innan de sakta, sakta vågar komma krypande fram. Tror en del fortfarande kliar sig i huvudet och undrar vad som hände.
Det finns säkert sådana fall, men jag tror de är undantag. De flesta har nog lärt sig en gång i teorin och kan egentligen, men är så vana att de mest blir oroliga och undrar vad det är för kass bilförare som helt plötsligt stannar mitt i vägen. Sådana litar man ju inte på! ;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
undrar vad det är för kass bilförare som helt plötsligt stannar mitt i vägen.
Fast undrar man det menar jag att man inte kan högerregeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.