RoTe
findus42 findus42 skrev:
Håller inte med här. Trafiken är en komplex miljö som ställer krav som en och annan inte kan leva upp till. Om omkörningar på båda sidor blir standard istället för undantag kommer ännu fler ligga över sin inkompetensnivå ännu oftare.

Hellre genomdriva efterföljan av de regler vi redan har.
Om sniglar verkligen höll till höger istället för att blockera resten av trafiken skulle systemet fungera bättre.

Mvh Findus
Och jag hävdar att detta tankesätt inte går att överföra på 4-6 filiga vägar med avfarter på båda sidor.
 
Min egen anekdotiska forskning pekar dock på att polisen (E4 norr om Stockholm) inte är särskilt nitisk vad gäller fortkörning utan prioriterar:
  • Körning i bussfil
  • Folk som håller för kort avstånd
  • Lastbilar i tveksam standard
 
RoTe RoTe skrev:
Enbart pga att vi har den efterblivna lagen om att man ej får köra om till höger vid hastigheter över 70.
Ska man vara petig är det aldrig tillåtet att köra om till höger. Däremot är det så att i vissa lägen räknas det inte som omkörning att passera ett fordon i annat körfält. T.ex. om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre. Värt att notera där är dock att man ska hålla sig i det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden. Ska du svänga vänster längre fram så är det fel att gå ut i högerfilen för att passerar ett annat fordon som ligger i vänsterfilen. För då har du inte kört i det körfält som är mest lämpat för den fortsatta färden.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Det där är väldigt intressant. Jag hade samma uppfattning tills alldeles nyligen då jag tyckte jag blev överbevisad här i tråden. Kan du hänvisa till var i trafikreglerna man kan utläsa detta?
 
S Stuff skrev:
Det finns ju fler sätt att handskas med inkompetensnivån också. T.ex behöver man inte dela ut körkort till allt och alla. Trafiken är en farlig miljö och det är fullt rimligt att ställa ännu högre komptetenskrav. Det är ingen mänsklig rättighet att ha körkort och för allas säkerhet vore det ännu bättre om fler höll sig till kollektivtrafiken
Jag antar att du bor i en storstad. På glesbygden finns det fullt med gamlingar som behöver bilen för att ta sig runt. Trafikreglerna måste anpassas efter dem.

Jag kan upplysa om några andra saker som inte är mänskliga rättigheter:
- Att köra fortare än hastighetsbegränsningen
- Att direkt få köra om ifall man kommer ikapp nån som kör långsammare
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det där är väldigt intressant. Jag hade samma uppfattning tills alldeles nyligen då jag tyckte jag blev överbevisad här i tråden. Kan du hänvisa till var i trafikreglerna man kan utläsa detta?
Börja med 3. Kap. §7. Även §9 är intressant (många bryter mot den när det är kö och filerna går olika fort, man får inte hoppa mellan filerna).

Sen är §41 den som talar om när det inte är omkörning att passera ett fordon i annat körfält. Det implicerar alltså att i alla andra fall är det omkörning att passera ett fordon i annat körfält.

Men du har rätt, enligt §31 så får man köra om till höger (d.v.s. behöver inte köra om till vänster) i de fall som anges i fjärde stycket i §7. Jag hade helt enkelt blandat ihop §31 och §41 lite.
 
Mats-S
N Nerre skrev:
Jag kan upplysa om några andra saker som inte är mänskliga rättigheter:
- Att köra fortare än hastighetsbegränsningen
- Att direkt få köra om ifall man kommer ikapp nån som kör långsammare
Du glömde det viktigaste:
Det är ingen mänsklig rättighet att inneha ett körkort. Det är alldeles för många som har absolut noll koll som innehar körkort.

Det är heller ingen mänsklig rättighet att leka polis och blockera omkörningar av dom som vill köra fortare än hastighetsbegränsningen, typ att ligga och blockera på 2+1 vägar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
findus42 findus42 skrev:
Det kan jag svara på.
När skillnaden i hastighet är väldigt stor är det risk att någon som kollade i spegeln för femton sekunder sedan bara blinkar och svänger. Det var ju tomt då.
Det köper jag iofs, om de kör mycket fortare än övrig trafik, men nu låg vi i 80 km/h till höger (hastighetsbegränsningen på vägen är 100 km/h), mittfil tom och de körde kanske 100 km/h, inte mer. Hade de kört om i 150+ så hade jag inte tyckt det var konstigt, men måste man ha en buffertfil emellan i detta fall så behövs det konstant.

findus42 findus42 skrev:
Poliserna vet om detta och ser det tillräckligt ofta för att hålla så stor marginal som möjligt vid utryckning. Motiverat och vettigt.
Tveksamt som sagt att det var frågan om en uttryckning. Inget blåljus och normal fart. Kör de väldigt mycket fortare köper jag det rakt av att man ska ta extra marginal, det gör jag också.

findus42 findus42 skrev:
På natten före fem, när det nästan bara är poliser, kriminella och tidningsbud ute ser det ut precis så på Morabergssträckan.
Nu var klockan ungefär 15.20.

findus42 findus42 skrev:
Civilare och de flesta andra ligger i högerfil 20km över hastighetsgräns. De som vill sega sig förbi en långtradare använder mittfilen. Knarkkurirerna som blåser på i 170 ligger i vänsterfilen tillsamman med de blågulvita poliserna.
Här låter det som att högerfilen är den farliga. långsamma långtradare (80 km/h) tillsammans med civilpolis och andra som kör i 120 km/h. I mittfil segar folk förbi långtradarna (85-90 km/h?). Jag kör sällan vid den tiden, men det händer och det där har jag nog aldrig sett.
 
F
RoTe RoTe skrev:
Och jag hävdar att detta tankesätt inte går att överföra på 4-6 filiga vägar med avfarter på båda sidor.
Jag trodde vi disskuterade vägar med två- eller tre filer åt samma håll med långsamkörare i annan fil
än den högra?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F
Mats-S Mats-S skrev:
Du glömde det viktigaste:
Det är ingen mänsklig rättighet att inneha ett körkort. Det är alldeles för många som har absolut noll koll som innehar körkort.

Det är heller ingen mänsklig rättighet att leka polis och blockera omkörningar av dom som vill köra fortare än hastighetsbegränsningen, typ att ligga och blockera på 2+1 vägar.
Det där att blockera på 2+1 väg har jag bara sett när det varit i stort sett stillastående kö på vägsträckan och några stressade vill tränga sig förbi kön några hundra meter på 2-sträckan.
En variant av den som kör om kön på väggrenen och tränger sig in?
 
RoTe
F frasen_36 skrev:
Jag trodde vi disskuterade vägar med två- eller tre filer åt samma håll med långsamkörare i annan fil
än den högra?
Ja och jag sa att det är en lag som inte kommer fungera i framtiden då vi blir fler och säkerligen filerna på vägarna också blir fler. Varför stånga sig blodig för att försvara en lag idag som inte är framtidssäker?
 
RoTe
F frasen_36 skrev:
Det där att blockera på 2+1 väg har jag bara sett när det varit i stort sett stillastående kö på vägsträckan och några stressade vill tränga sig förbi kön några hundra meter på 2-sträckan.
En variant av den som kör om kön på väggrenen och tränger sig in?
Jag har flertalet ggr varit med om lastbilschaufförer som tagit sig friheten att blockera båda filerna på motorvägen då det varit långsam eller stillastående kö. Detta har då gjort att kön blivit längre än nödvändigt och då blockerat avfarter bakåt i onödan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag antar att du bor i en storstad. På glesbygden finns det fullt med gamlingar som behöver bilen för att ta sig runt. Trafikreglerna måste anpassas efter dem.

Jag kan upplysa om några andra saker som inte är mänskliga rättigheter:
- Att köra fortare än hastighetsbegränsningen
- Att direkt få köra om ifall man kommer ikapp nån som kör långsammare
Uppvuxen i glesbyggd. Bott några år i storstad. Nu i mellanstor stad. Så behöver du inte gissa.

Även i glesbyggden bör kollektivtrafik och färdtjänst prioriteras, så behöver vi inte ha halvblinda gamlingar bakom ratten
 
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Jag har flertalet ggr varit med om lastbilschaufförer som tagit sig friheten att blockera båda filerna på motorvägen då det varit långsam eller stillastående kö. Detta har då gjort att kön blivit längre än nödvändigt och då blockerat avfarter bakåt i onödan.
Jo den har jag sett också. Ibland går det inte ens ihop längre fram utan det gjorde det en halvtimme innan, vid en olycka, men nu är det fritt, ändå ska det blockeras.
Hamnade bakom en som inte körde om lastbilen som låg delvis över två filer. Han gav upp och gick in bakom lastbilen. Jag gasade bara eftersom det fanns plats. Då styrde dåren lastbilen åt vänster för att blockera så jag fick tvärnita. Somliga borde inte ha körkort.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Igår var jag ner till Södertälje med släpvagnen för besiktning. När jag skulle därifrån så tog jag E4/E20 norrut, via påfarten vid Moraberg. För den som inte känner till påfarten så är det en lång, riktigt, riktigt lång påfart (säkert uppåt en km), som slutar med att påfarten blir en ny högerfil, dvs bilar som kommer söderifrån (inte på påfarten) hamnar då automatiskt i mittfil och måste byta till högerfil vid lämpligt tillfälle.
Påfarten är skyltat 100 km/h liksom motorvägen. Tidigare på påfarten är det först tvåfiligt 60 km/h en bit följt av tvåfiligt 80 km/h. Redan där det blir 80 km/h blir det lite stökigt, då en bil ligger i vänsterfil och inte ökar farten. Jag ligger lite längre bak i högerfil, men ser att det blir problem för övriga trafikanter vet inte riktigt vad den här personen har för avsikter, då det vinglas lite, gasas lite och bromsas lite. Vid 100-skylten tänds bromsljusen...

Jag tar det lugnt, jag har släpet på och håller 80 km/h så fort pellejönsen väl lyckas komma upp i den farten. Så fort den heldragna linjen tar slut så kastar seg denne förare in i mittenfilen, liksom resterande. Några byter till vänster och kör om. Jag ligger kvar till höger och har inte en bil framför mig i min fil så långt jag kan se. Den här föraren kommer aldrig upp i mer än 85 km/h, (uppskattning med tanke på att avstånden mellan mig och den bilen knappt ökade), men mittfil skulle hen ligga i såklart. Några bilar kom ifatt och la sig bakom, utan att köra om, så där låg de, med cirka 1½ bils avstånd i cirka 80 km/h i mittfil och en helt tom högerfil. Vänsterfil var glest trafikerad, men av någon anledning så stannade man kvar i mittfilen istället för att köra om. Vissa människor är lite väl sällskapssjuka och närgångna i trafiken. Där kunde man lätt plockat körkort for folk, inte bara bötfällt.
Tyvärr har kort avstånd nära nog ingen prioritet alls, även fast de är det som skapar olyckor.
Tänk vad enkelt att sätta upp kameror på bågarna över motorvägen och skicka hem en bot/återkallande likt fartkameror. Jäklar vad pengar det skulle dra in i början iaf, de i Kiruna skulle få översvämning med jobb.
Varit med flera gånger där du beskriver att folk ska ut i mitten över heldraget, de verkar få panik och måste ut till varje pris.
Åkte samma väg själv idag, körde om en kö på 3 långtradare till höger.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.