F frasen_36 skrev:
Håller med om det, men ändå bör slappskallar som jäser omkring och blockerar i mittfil kunna bötfällas eller alternativt dömas till obligatorisk trafikundervisning.
Det går ju idag att bötfälla slappskallarna på vägar med hastighet över 70. Tyvärr tar man ju hellre den bilist som utnyttjar den soprena högerfilen och kör om där.
 
F
T ToRy skrev:
Det går ju idag att bötfälla slappskallarna på vägar med hastighet över 70. Tyvärr tar man ju hellre den bilist som utnyttjar den soprena högerfilen och kör om där.
Ja det är helt åt h..te. Instämmer.
 
Fairlane
Just ja, på väg ner mot Södertälje var faktiskt mittfilen tom. Längst till vänster blev jag omkörd av tre polisbilar. Varför mittfilen inte dög för omkörning när det var tomt vet jag inte.:cool:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Enbart pga att vi har den efterblivna lagen om att man ej får köra om till höger vid hastigheter över 70. I framtiden när vi får fler och fler filer på vägar med över 70 kommer denna lag att försvinna
Håller inte med här. Trafiken är en komplex miljö som ställer krav som en och annan inte kan leva upp till. Om omkörningar på båda sidor blir standard istället för undantag kommer ännu fler ligga över sin inkompetensnivå ännu oftare.

Hellre genomdriva efterföljan av de regler vi redan har.
Om sniglar verkligen höll till höger istället för att blockera resten av trafiken skulle systemet fungera bättre.

Mvh Findus
 
  • Gilla
fisgris8 och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det är ett trafikbrott med böter.

På sträckan Moraberg-Hallunda brukar det vara en raid med några års mellanrum där de lappar folk för just detta. Kanske för att syndandet är väldigt vanligt just där.

Körde den sträckan halv sex i morse. Brukar vara bättre vid den tiden. Men inte denna morgon. Tradigt att komma ikapp den ena efter den andra och göra dubbla filbyten.
Men... regler är regler. Ligger alltid till höger när det finns plats och kör inte om på fel sida vid trefiligt.

Körde däremot om tre bilar på höger sida vid 70 och 60 gränserna. Folk ligger och tuffar under hastighetsgräns genom tre rondeller om de skall svänga vänster några kilometer längre fram.

Jag som övar mycket på filbyten vid trefiligt påstår att det inte är nödvändigt att lägga sig till vänster inför en sväng förrän det är något hundratal meter kvar beroende på trafiktryck och hastighet.

Mvh Findus
Har själv sett det med egna ögon att polisen stoppar en mittfilsåkare, mitt framför ögonen på mig på sträckan Slöddertälje--Stockholm.
Tyvärr är det nog extremt ovanligt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför mittfilen inte dög för omkörning
Det kan jag svara på.
När skillnaden i hastighet är väldigt stor är det risk att någon som kollade i spegeln för femton sekunder sedan bara blinkar och svänger. Det var ju tomt då.

Poliserna vet om detta och ser det tillräckligt ofta för att hålla så stor marginal som möjligt vid utryckning. Motiverat och vettigt.

På natten före fem, när det nästan bara är poliser, kriminella och tidningsbud ute ser det ut precis så på Morabergssträckan.

Civilare och de flesta andra ligger i högerfil 20km över hastighetsgräns. De som vill sega sig förbi en långtradare använder mittfilen. Knarkkurirerna som blåser på i 170 ligger i vänsterfilen tillsamman med de blågulvita poliserna.

Enda gångerna jag blivit stoppad före fem är när jag kört för sakta med hantverkarbil. Då vill de kolla om jag har stöldgods i skåpet. Sånt tar tid så jag rättar in mig i ordningen fast jag har vant mig att köra lagligt jämt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tyvärr tar man ju hellre den bilist som utnyttjar den soprena högerfilen och kör om där.
Är det verkligen så eller är det bara något du fått för dig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Håller inte med här. Trafiken är en komplex miljö som ställer krav som en och annan inte kan leva upp till. Om omkörningar på båda sidor blir standard istället för undantag kommer ännu fler ligga över sin inkompetensnivå ännu oftare.

Hellre genomdriva efterföljan av de regler vi redan har.
Om sniglar verkligen höll till höger istället för att blockera resten av trafiken skulle systemet fungera bättre.

Mvh Findus
Det finns ju fler sätt att handskas med inkompetensnivån också. T.ex behöver man inte dela ut körkort till allt och alla. Trafiken är en farlig miljö och det är fullt rimligt att ställa ännu högre komptetenskrav. Det är ingen mänsklig rättighet att ha körkort och för allas säkerhet vore det ännu bättre om fler höll sig till kollektivtrafiken
 
  • Gilla
Götesjö och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det verkligen så eller är det bara något du fått för dig?
Det är vad jag läst eller hört från flera håll. På radio, från kompisar, tv, tidningar. Jag har hört om folk som blivit bötfällda för omkörning till höger, aldrig om någon som blivit bötfälld för mittfilskörning. Mer än personen i länken Stuff lade in ovan, om han nu blev fälld...
Det plus att när det för några år sedan gick ut info om att Stockholmspolisen skulle börja ta tag i problemet så fick någon ansvarig på Göteborgspolisen frågan om även de skulle börja bötfälla mittfilsåkare. Svaret blev något i stil med att det var inte prioriterat eller intressant, bla, bla, bla...
 
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
S Stuff skrev:
T.ex behöver man inte dela ut körkort till allt och alla.
Det gör man inte. Tröskeln för att ta körkort ökar hela tiden.

Till liten nytta om de regler vi har inte hävdas. Som detta med mittfilskörning.

Till skada därför att fattiglappar som kan tänkas aspirera på att bli yrkeschaufförer inte tar körkort då det blivit för dyrt.

Finns aldrig enkla lösningar...

Mvh Findus
 
T ToRy skrev:
Det är vad jag läst eller hört från flera håll. På radio, från kompisar, tv, tidningar. Jag har hört om folk som blivit bötfällda för omkörning till höger, aldrig om någon som blivit bötfälld för mittfilskörning. Mer än personen i länken Stuff lade in ovan, om han nu blev fälld...
Det plus att när det för några år sedan gick ut info om att Stockholmspolisen skulle börja ta tag i problemet så fick någon ansvarig på Göteborgspolisen frågan om även de skulle börja bötfälla mittfilsåkare. Svaret blev något i stil med att det var inte prioriterat eller intressant, bla, bla, bla...
Å andra sidan ser man rätt ofta galningar som kryssar fram i alldeles för hög hastighet och kastar sig förbi på fel sida och ska fram till varje pris. Rätt övertygad att det är sådana som polisen intresserar sig för i första hand och inte en reko helyllesvennson som råkat sega sig förbi en mittfilsåkare
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Å andra sidan ser man rätt ofta galningar som kryssar fram i alldeles för hög hastighet och kastar sig förbi på fel sida och ska fram till varje pris. Rätt övertygad att det är sådana som polisen intresserar sig för i första hand och inte en reko helyllesvennson som råkat sega sig förbi en mittfilsåkare
Jo, de där galningarna ser man ju lite då och då. Huruvida det är galningen eller helyllesvensson som åker dit är svårt att säga. Det är ju inte så troligt att galningen i efterhand erkänner för kompisarna att de varit just en galning och inte helylle... :rofl: Men jag hoppas du har rätt. (y)
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det gör man inte. Tröskeln för att ta körkort ökar hela tiden.

Till liten nytta om de regler vi har inte hävdas. Som detta med mittfilskörning.

Till skada därför att fattiglappar som kan tänkas aspirera på att bli yrkeschaufförer inte tar körkort då det blivit för dyrt.

Finns aldrig enkla lösningar...

Mvh Findus
Ja det är väl bra. Men det är fortfarande alldeles för många inkompenteta förare där ute, så kraven är ju fortfarande för låga. Dessutom sker det ju ingen retroaktiv skärpning, så länge man inte råkar tappa körkortet och måste börja om. Det är ju inte bara de med nya körkort som är inkompetenta. Man kan ha haft körkort i 50 år men ändå köra som en sopa.

Angående yrkestrafik så finns det visst enkla lösningar. Det kallas studiestöd. Fullt rimligt att bekosta sitt körkort med studielån om syftet är att det ska resultera i ett jobb. Precis om för alla andra utbildningar.

Det är såklart också då fullt rimligt att ha ännu högre krav på dem som ska ut i yrkesmässig trafik.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jo, de där galningarna ser man ju lite då och då. Huruvida det är galningen eller helyllesvensson som åker dit är svårt att säga. Det är ju inte så troligt att galningen i efterhand erkänner för kompisarna att de varit just en galning och inte helylle... :rofl: Men jag hoppas du har rätt. (y)
Ja lite förtroende får man ju ändå ha för att polisen som lever med dessa frågor varje dag ändå gör sina insatser där de gör mest nytta.
Tror det är rätt vanligt att man försöker trivialisera sitt snedsteg genom att skylla på att polisens insats istället för att erkänna att man kört som ett rötägg.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.