Medlem
· Västmanlands
· 66 inlägg
Jag har en CTC EcoZenith värmepump som använder den nya spotprisstyrningen. Efter en månad kan jag bara konstatera att den gör mer skada än nytta. Här är ett diagram över spotpriset igår i min region (SE3). (Ber om ursäkt för att jag bara fotat av skärmen, men det verkar vara en bugg i deras inbäddade webbserver som gör att diagrammet inte syns annat än på den lokala skärmen.) Det finns ingen glidande skala när det gäller spotpris utan bara "på" eller "av". Det är det som är den lila "kurvan", den gröna är spotpriset och x-axeln är klockslag (inkonsekvent: 02:00, 07:00, 12:00, 17:00, 22:00 sen kommer 03:00, vad hände där?)
Som synes var det minimala skillnader över dagen. Omöjligt att läsa med någon vidare precision på deras diagram, men det verkar ha varierat ett tiotal öre. Men resultatet är att deras algoritm säger "högt" mellan klockan 8-13 och slår av värmepumpen, varvid temperaturen sjunker. Jag hade ungefär 15° grader inte klockan 12. Under timmen som det är "lågt", 13:00-14:00, har temperaturen sjunkit så mycket (c:a 20 grader på framledningvattnet, minns inte exakt och åtkomliga loggar finns ej) att den måste dra igång spetsvärmen och brassar alltså på för fullt, i storleksordningen 8 kW i en timme. Därefter hade den alltså tänkt vara avstängd i åtta timmar. Det skulle bli askallt i hela huset och gissa vad den gör sen? Jo, den skulle naturligtvis brassa för fullt igen om jag hade tillåtit det. Visserligen blir elen såpass mycket billigare då att det inte är nån katastrof, skulle tippa på halva priset, men det här är ju ändå bara dumheter. Och vad tänker värmepumpen göra om priset är dyrt flera dagar i sträck? Jag kommer inte våga ha på den här funktionen när jag är bortrest!
Det minsta man kan begära av den här funktionen är ju
1) Ha en glidande skala: om spotpriset går upp 10%, minska effekten med 10%
2) Ha för guds skull inte samma skala för värmepump och spetsvärme! Jag vill slå av spetsvärmen vid mycket lägre spotpris än jag slår av värmepumpen, med en ratio på ungefär 1:4.
3) Låt mej bestämma en minimitemp när det är skit samma vad det kostar, dra på värmen i alla fall.
Som synes var det minimala skillnader över dagen. Omöjligt att läsa med någon vidare precision på deras diagram, men det verkar ha varierat ett tiotal öre. Men resultatet är att deras algoritm säger "högt" mellan klockan 8-13 och slår av värmepumpen, varvid temperaturen sjunker. Jag hade ungefär 15° grader inte klockan 12. Under timmen som det är "lågt", 13:00-14:00, har temperaturen sjunkit så mycket (c:a 20 grader på framledningvattnet, minns inte exakt och åtkomliga loggar finns ej) att den måste dra igång spetsvärmen och brassar alltså på för fullt, i storleksordningen 8 kW i en timme. Därefter hade den alltså tänkt vara avstängd i åtta timmar. Det skulle bli askallt i hela huset och gissa vad den gör sen? Jo, den skulle naturligtvis brassa för fullt igen om jag hade tillåtit det. Visserligen blir elen såpass mycket billigare då att det inte är nån katastrof, skulle tippa på halva priset, men det här är ju ändå bara dumheter. Och vad tänker värmepumpen göra om priset är dyrt flera dagar i sträck? Jag kommer inte våga ha på den här funktionen när jag är bortrest!
Det minsta man kan begära av den här funktionen är ju
1) Ha en glidande skala: om spotpriset går upp 10%, minska effekten med 10%
2) Ha för guds skull inte samma skala för värmepump och spetsvärme! Jag vill slå av spetsvärmen vid mycket lägre spotpris än jag slår av värmepumpen, med en ratio på ungefär 1:4.
3) Låt mej bestämma en minimitemp när det är skit samma vad det kostar, dra på värmen i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt flera gånger att man skulle haft några acctankar som man väljer stt ladda upp då priset är lågt. Sen skulle man ju vilja styra hur den ska göra vid högt pris, tex sänka tempen inne till 19 och vid lågt pris så ska den brassa på allt som går utan att använda elpatronerna.
Verkar som att man inte direkt använt ett ingenjörsmässigt regler-/optimeringsteoretiskt förankrat angreppssätt, utan byggt en "hellre än väl"-lösning baserad på en spontan naiv idé om hur problemet kan lösas.
Just nu snickras det väl i nästan varenda buske på den här typen av kostnadsoptimerad styrning, men lite pinsamt om etablerade panntillverkare inte får till det bättre än så.
Just nu snickras det väl i nästan varenda buske på den här typen av kostnadsoptimerad styrning, men lite pinsamt om etablerade panntillverkare inte får till det bättre än så.
Medlem
· Västmanlands
· 66 inlägg
Min montör berättade det för mej att de byggde det efter att ha fått en storm av önskemål om just den funktionen. Så de verkar bara ha gett folk exakt vad de bad om (istf vad de egentligen behöver). Jag märker att funktionen har blivit något bättre i senare versioner så förhoppningsvis gör de nåt meningsfullt med det i slutändan.
Jag för min del har så otätt hus (byggt '65) så jag måste i princip ha värmen på hela tiden ändå. Jag klarar nån timme men sen är både varm- och framledningsvattnet kallt.
Jag för min del har så otätt hus (byggt '65) så jag måste i princip ha värmen på hela tiden ändå. Jag klarar nån timme men sen är både varm- och framledningsvattnet kallt.
Jag lade in min Mitsubishi HERO 2.0 direkt i Tibber och valde att de sköter styrningen optimalt utifrån elpris. Däremot valde jag inte att köra nattsänkning eller dagsänkning då man är på jobb eller sover. Tibber verkar inte slå av maskinen utan bara justera.
Mitsubishis egen app har ju bara olika schema osv utan koppling till spot-pris.
Bygger även en egen styrning på en Raspberry Pi och Home Assistant för att styra saker utifrån elpris. Då kan man lägga en trigger vid vissa nivåer också så man inte slår av något i onödan eller vid risk för problem.
Mitsubishis egen app har ju bara olika schema osv utan koppling till spot-pris.
Bygger även en egen styrning på en Raspberry Pi och Home Assistant för att styra saker utifrån elpris. Då kan man lägga en trigger vid vissa nivåer också så man inte slår av något i onödan eller vid risk för problem.
Moderator
· Stockholm
· 52 270 inlägg
jag är ju inte direkt förvånad. Panntillverkare och elektronik...
I mitt föräldrahem hade vi en oljepanna, installerad 1973 (tror faktiskt att fabrikatet var CTC). Den stoppade spontant någon gång om året. Omkring 1983 - 84. Stoppade den väldigt ofta, då bodde jag inte hemma längre, min pappa hade gått bort. Mamma fick dit en reparatör som ville byta hela pannan.
Jag kom hem och felsökte. Kom fram till att funktionen som skall tända oljestrålen i pannan fungerade men, larmade. Den har en fotocell som "ser" att flamman tänts, och stänger då av högspänningen till tändelektroderna. Tar det för lång tid att tända så bryter den helt. Här tändes oljan men efter timeout stängdes allt av som om den inte hade tänt.
Jag plockade isär elektronikdelen och hittade en kallödning fixade, och sedan fungerade pannan i 30 år till.
Men att kalla lödningen för kallödning är nästan att vara elak mot kallödningar. Kretskortet såg ut som ett skämt. Själva kortet såg ut att vara "handmålat", ledningsbanorna var ojämna och krokiga, ritade på fri hand. Komponenthålen var borrade med 5mm borr, och sedan var komponentenernas ben hjälpligt böjda runt kanten av hålen. Lödningarna var uppenbart handlödda, utan att man bekymrat sig för att tvätta bort flussmedel efteråt. Många komponenter lutade slumpartat åt olika håll, komponentben av slumpartad längd osv.
Fick en känsla av att korten var gjorda av svetsarna som svetsade ihop pannorna, 5mm borr var väl det klenaste de hade i svetsverkstaden.
Låter som de har samma tänk med den här "optimeringsfunktionen".
I mitt föräldrahem hade vi en oljepanna, installerad 1973 (tror faktiskt att fabrikatet var CTC). Den stoppade spontant någon gång om året. Omkring 1983 - 84. Stoppade den väldigt ofta, då bodde jag inte hemma längre, min pappa hade gått bort. Mamma fick dit en reparatör som ville byta hela pannan.
Jag kom hem och felsökte. Kom fram till att funktionen som skall tända oljestrålen i pannan fungerade men, larmade. Den har en fotocell som "ser" att flamman tänts, och stänger då av högspänningen till tändelektroderna. Tar det för lång tid att tända så bryter den helt. Här tändes oljan men efter timeout stängdes allt av som om den inte hade tänt.
Jag plockade isär elektronikdelen och hittade en kallödning fixade, och sedan fungerade pannan i 30 år till.
Men att kalla lödningen för kallödning är nästan att vara elak mot kallödningar. Kretskortet såg ut som ett skämt. Själva kortet såg ut att vara "handmålat", ledningsbanorna var ojämna och krokiga, ritade på fri hand. Komponenthålen var borrade med 5mm borr, och sedan var komponentenernas ben hjälpligt böjda runt kanten av hålen. Lödningarna var uppenbart handlödda, utan att man bekymrat sig för att tvätta bort flussmedel efteråt. Många komponenter lutade slumpartat åt olika håll, komponentben av slumpartad längd osv.
Fick en känsla av att korten var gjorda av svetsarna som svetsade ihop pannorna, 5mm borr var väl det klenaste de hade i svetsverkstaden.
Låter som de har samma tänk med den här "optimeringsfunktionen".
Kretskorten förr i tiden var handritade och kunde därmed se "handmålade" ut.H hempularen skrev:jag är ju inte direkt förvånad. Panntillverkare och elektronik...
I mitt föräldrahem hade vi en oljepanna, installerad 1973 (tror faktiskt att fabrikatet var CTC). Den stoppade spontant någon gång om året. Omkring 1983 - 84. Stoppade den väldigt ofta, då bodde jag inte hemma längre, min pappa hade gått bort. Mamma fick dit en reparatör som ville byta hela pannan.
Jag kom hem och felsökte. Kom fram till att funktionen som skall tända oljestrålen i pannan fungerade men, larmade. Den har en fotocell som "ser" att flamman tänts, och stänger då av högspänningen till tändelektroderna. Tar det för lång tid att tända så bryter den helt. Här tändes oljan men efter timeout stängdes allt av som om den inte hade tänt.
Jag plockade isär elektronikdelen och hittade en kallödning fixade, och sedan fungerade pannan i 30 år till.
Men att kalla lödningen för kallödning är nästan att vara elak mot kallödningar. Kretskortet såg ut som ett skämt. Själva kortet såg ut att vara "handmålat", ledningsbanorna var ojämna och krokiga, ritade på fri hand. Komponenthålen var borrade med 5mm borr, och sedan var komponentenernas ben hjälpligt böjda runt kanten av hålen. Lödningarna var uppenbart handlödda, utan att man bekymrat sig för att tvätta bort flussmedel efteråt. Många komponenter lutade slumpartat åt olika håll, komponentben av slumpartad längd osv.
Fick en känsla av att korten var gjorda av svetsarna som svetsade ihop pannorna, 5mm borr var väl det klenaste de hade i svetsverkstaden.
Låter som de har samma tänk med den här "optimeringsfunktionen".
70-talet är relativt tidigt i elektronikåldern och inte så konstigt att det ser primitivt ut vad det gäller komponenter och produktionsteknik.
Generellt kan man säga att pann/värmepump-tillverkares primära kompetens är just att utveckla och tillverka pannor och värmepumpar, inte elektronik eller reglersystem-baserat på spotpris på el.
Gjorde mina första kretskort med penna och solarium och ändå är jag inte över 50 bast ung.E EttAnvändarnamn skrev:Kretskorten förr i tiden var handritade och kunde därmed se "handmålade" ut.
70-talet är relativt tidigt i elektronikåldern och inte så konstigt att det ser primitivt ut vad det gäller komponenter och produktionsteknik.
Generellt kan man säga att pann/värmepump-tillverkares primära kompetens är just att utveckla och tillverka pannor och värmepumpar, inte elektronik eller reglersystem-baserat på spotpris på el.
Men det är skrämmande vad som kasseras bara pga något skitfel. Plockade isär vår Electrolux diskmaskin som gått i 15år men bara "dog". Samma där, ett kretskort med så tunn ledare att den brunnit av! Drog på lite tråd från en kabel och varmlödde så fungerar den fortfarande efter 5år till nu. Electrolux rekommenderade servicetekniker på plats, byte av elektronik m.m. för ca 5000 sek.... Förstår om många väljer att köpa nytt då istället.
Lite samma läge med okunskap kring lösningen och allmänt otur i logiskt tänkande gör att många produkter får undermåliga "funktioner" även nuförtiden.
Kan du kontrollera funktionerna externt på något vis?H HansomeHanson skrev:Jag har en CTC EcoZenith värmepump som använder den nya spotprisstyrningen. Efter en månad kan jag bara konstatera att den gör mer skada än nytta. Här är ett diagram över spotpriset igår i min region (SE3). (Ber om ursäkt för att jag bara fotat av skärmen, men det verkar vara en bugg i deras inbäddade webbserver som gör att diagrammet inte syns annat än på den lokala skärmen.) Det finns ingen glidande skala när det gäller spotpris utan bara "på" eller "av". Det är det som är den lila "kurvan", den gröna är spotpriset och x-axeln är klockslag (inkonsekvent: 02:00, 07:00, 12:00, 17:00, 22:00 sen kommer 03:00, vad hände där?)
Som synes var det minimala skillnader över dagen. Omöjligt att läsa med någon vidare precision på deras diagram, men det verkar ha varierat ett tiotal öre. Men resultatet är att deras algoritm säger "högt" mellan klockan 8-13 och slår av värmepumpen, varvid temperaturen sjunker. Jag hade ungefär 15° grader inte klockan 12. Under timmen som det är "lågt", 13:00-14:00, har temperaturen sjunkit så mycket (c:a 20 grader på framledningvattnet, minns inte exakt och åtkomliga loggar finns ej) att den måste dra igång spetsvärmen och brassar alltså på för fullt, i storleksordningen 8 kW i en timme. Därefter hade den alltså tänkt vara avstängd i åtta timmar. Det skulle bli askallt i hela huset och gissa vad den gör sen? Jo, den skulle naturligtvis brassa för fullt igen om jag hade tillåtit det. Visserligen blir elen såpass mycket billigare då att det inte är nån katastrof, skulle tippa på halva priset, men det här är ju ändå bara dumheter. Och vad tänker värmepumpen göra om priset är dyrt flera dagar i sträck? Jag kommer inte våga ha på den här funktionen när jag är bortrest!
Det minsta man kan begära av den här funktionen är ju
1) Ha en glidande skala: om spotpriset går upp 10%, minska effekten med 10%
2) Ha för guds skull inte samma skala för värmepump och spetsvärme! Jag vill slå av spetsvärmen vid mycket lägre spotpris än jag slår av värmepumpen, med en ratio på ungefär 1:4.
3) Låt mej bestämma en minimitemp när det är skit samma vad det kostar, dra på värmen i alla fall.
[bild]
Då kan du snickra ihop en egen lösning som mer passar dina behov.
Rent generellt tycker jag alla de där funktionerna tillverkarna lägger in för att styra värmepumpar efter elpriset i bästa fall är halvfärdiga fulhack bara för att konkurrensen kräver att funktionen finns och är omnämnd i det glättiga produktbladet.
Det finns minst sagt en hel del att jobba på...
Det finns minst sagt en hel del att jobba på...
Egentligen behövs det ju inte så mycket.
Min pump har en ingång för (natt)sänkning där man kan sätta ett intervall på 1-9 graders sänkning via en meny.
Om det hade funnits en motsvarande ingång för höjning så hade man kunnat styra mellan
Normal, Sänk, Höj temperaturen via externa styrningar baserat på vilka villkor man vill.
En ingång till för att stänga av varmvattenproduktion och en ingång för att stänga av tillskottspatronerna och allt skulle gå att styra utifrån helt utan att pumptillverkaren skulle behöva göra något eget avancerat styrsystem.
Just min pump producerar varmvatten vare sig jag vill eller ej och den gjorde just det under tio månader när jag var bortrest feb-nov (vi skulle vara borta två månader, sänkte värmen till 15°C men Covid stängde all flygtrafik).
Min pump har en ingång för (natt)sänkning där man kan sätta ett intervall på 1-9 graders sänkning via en meny.
Om det hade funnits en motsvarande ingång för höjning så hade man kunnat styra mellan
Normal, Sänk, Höj temperaturen via externa styrningar baserat på vilka villkor man vill.
En ingång till för att stänga av varmvattenproduktion och en ingång för att stänga av tillskottspatronerna och allt skulle gå att styra utifrån helt utan att pumptillverkaren skulle behöva göra något eget avancerat styrsystem.
Just min pump producerar varmvatten vare sig jag vill eller ej och den gjorde just det under tio månader när jag var bortrest feb-nov (vi skulle vara borta två månader, sänkte värmen till 15°C men Covid stängde all flygtrafik).
Tibber har en pryl som heter Ngenic, som gör samma sak som funktionen du beskriver på värmepump gör. Den är förmodligen betydligt smartare (inte testat själv, men funderar på det), och ska lära sig själv hur värmekurvan på ditt hus ser ut, samt att man kan ställa in olika nivåer på komfort kontra ekonomi-prioritet från en app. Tror den ska vara kompatibel med din värmepump.
Tror att Ngenic tune är en generell "smart termostat", inte kopplad till Tibber, även om de kanske är återförsäljare.Renhorn skrev:Tibber har en pryl som heter Ngenic, som gör samma sak som funktionen du beskriver på värmepump gör. Den är förmodligen betydligt smartare (inte testat själv, men funderar på det), och ska lära sig själv hur värmekurvan på ditt hus ser ut, samt att man kan ställa in olika nivåer på komfort kontra ekonomi-prioritet från en app. Tror den ska vara kompatibel med din värmepump.
Den kan styra de flesta VP genom att koppla in sig till utetemp-givaren om jag fattat rätt. Men antar att den inte kan styra tappvarmvatten...
Tycker den verkar smart, men är hyggligt dyr. Någon som har erfarenhet av den här?
Jag kör Nibe värmepump och har också valt att den ska optimera värme och varmvattensproduktion efter dygnets bästa pris och för mig funkar det bra. Bilden visar husets totala elkonsumtion men det är ganska tydligt att pannan jobbar mer när elen är billigare. Att det är högre förbrukning 17-18 beror antagligen på att någon dragit igång en ugn eller annan utrustning.