nino nino skrev:
Går det att räkna antal starter med någon shelly, eller finns det bättre alternativ som är enkelt?

Skulle behöva räkna antal starter för att vid tex x starter så ska en annan motor starta och gå y sekunder

Motor1 har startat 10gånger då ska motor2 starta och gå 1min
det får man nog bygga logik för i tex HA isåfall…
 
Bara se antalet starter då?

Lägga en tråd till ingången på en shelly1, så kan man ju se hur många gånger motorn startat och starta den andra motorn manuellt men det blir ju klumpigt...
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Dom nämner ju 3-fas i manualen så det ska den ju tåla.
det är förvirrande det där, men eftersom specen säger 240V så är det ju precis som för alla andra shellysar att lägger man last mellan faserna på utgångarna så blir det 400volt på reläutgångarna och det tål de inte.
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det är förvirrande det där, men eftersom specen säger 240V så är det ju precis som för alla andra shellysar att lägger man last mellan faserna på utgångarna så blir det 400volt på reläutgångarna och det tål de inte.
3fas 220 V som de har i Norge ?
 
Har en Shelly1 med tempgivare, mäter bla retur på värmesystemet.
Vad jag förstår så får man värde 1gång/h vilket ju är lite väl sällan.

Går det att lösa så man får iaf var 10de minut?
 
nino nino skrev:
Har en Shelly1 med tempgivare, mäter bla retur på värmesystemet.
Vad jag förstår så får man värde 1gång/h vilket ju är lite väl sällan.

Går det att lösa så man får iaf var 10de minut?
Hur läser du av värdet? Jag har inte någon shelly med extern tempgivare, men plockar in data från mina shellys via MQTT till Home Assistant. MQTT kan man ställa uppdateringsintervallet på i alla fall.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Via appen

Med mqtt så måste jag igång med HA och sånt?
 
Med MQTT måste du ha något som tar emot dessa meddelanden, ja.
Vet tyvärr inte om man kan justera uppdateringsfrekvensen för appen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur har ni era shellys monterade?

Har i dagsläget 3st shelly1 som bla larm, tempgivare och brytare till vv beredaren
Idag hänger dom hur som helst i lösa fk och wagos...
Det är testperiod men risken är ju att det aldrig blir någon ändring.
 
nino nino skrev:
Hur har ni era shellys monterade?

Har i dagsläget 3st shelly1 som bla larm, tempgivare och brytare till vv beredaren
Idag hänger dom hur som helst i lösa fk och wagos...
Det är testperiod men risken är ju att det aldrig blir någon ändring.
Hur menar du lösa? FK får ju inte monteras "löst" utan ska förläggas i slang eller rör. Shellys ska monteras i apparat- eller kopplingsdosa. Handlar det om inne i själva varmvattenberedaren funkar det med FK kan jag tycka, men hade nog helst satt fast shellyn i något, så den inte bara hänger lös och kan vara i vägen om någon annan ska in där och pilla med något. Jag har en shelly i vår värmepump bakom servicepanelen, den sitter fast med spännband, och kablaget är draget i kabelkanal.

/S
 
Jo men det är lösa, det är test så jag ser att det funkar som det ska.
Naturligtvis ska det ändras.
 
Enklaste sättet att kunna se på distans om värmepumpen är igång, är det att koppla på en shelly1 och en kabel mellan A1 på kontaktorn till pumpen och till sw?
 
J
nino nino skrev:
Enklaste sättet att kunna se på distans om värmepumpen är igång, är det att koppla på en shelly1 och en kabel mellan A1 på kontaktorn till pumpen och till sw?
Jag tycker 1-2 tempgivare på strategiska ställen är bättre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K karlmb skrev:
J

Jag tycker 1-2 tempgivare på strategiska ställen är bättre.
Ja fast då ser jag ju bara temperaturen, med kontaktorn ser jag ju om den är dragen = pumpen igång? Kan ju ta en stund innan temperaturen sjunker.

Jag vill ha koll på att pumpen verkligen startar när jag slår av oljebrännaren på distans
 
nino nino skrev:
Ja fast då ser jag ju bara temperaturen, med kontaktorn ser jag ju om den är dragen = pumpen igång? Kan ju ta en stund innan temperaturen sjunker.

Jag vill ha koll på att pumpen verkligen startar när jag slår av oljebrännaren på distans
Sätter du en tempgivare på vattnet ut från vp så ser du direkt när den startar och dessutom vad den jobbar med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.