tommib tommib skrev:
Japp, det är en sån jag har. Bland annat...
Den är bra. Jag ska dock tillägga att borrning med riktig pneumatisk maskin inte bara är en annan liga, det är en helt annan sport. Effektiviteten går överhuvudtaget inte att jämföra ens om man hyr fetaste möjliga elektriska Hiltiborrhammaren (provat).
Hahah, håller med. Men jag harvar vidare med min lilla 5-40 (mest för att jag är snål och jobbar lite då och då => svårt att motivera hyra rigg)... Men men :)

Min huvudsakliga fråga var om du har servat din ? Jag upplever att min har börjat låta lite konstigt och framförallt "slira" enklare när den fastnar. Jag har använt den väldigt flitigt sista året och det har nog blivit ett par hundra hål i sten + bilande :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hahah, håller med. Men jag harvar vidare med min lilla 5-40 (mest för att jag är snål och jobbar lite då och då => svårt att motivera hyra rigg)... Men men :)

Min huvudsakliga fråga var om du har servat din ? Jag upplever att min har börjat låta lite konstigt och framförallt "slira" enklare när den fastnar. Jag har använt den väldigt flitigt sista året och det har nog blivit ett par hundra hål i sten + bilande :)
Har en likadan och går som tåget med Biltemas 24mm borrar.Kan tänka mig köpa den större modellen 12-52 eller vad den nu heter.Måste ha missat när jag läste instruktionerna på den för stog att kolen ska bytas efter 8 timmar? Så jag beställde nya kol med har inte behövt byta ännu.Fettar in sds fästet varje gång jag byter borr.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har en likadan och går som tåget med Biltemas 24mm borrar.Kan tänka mig köpa den större modellen 12-40 eller vad den nu heter.Måste ha missat när jag läste instruktionerna på den för stog att kolen ska bytas efter 8 timmar? Så jag beställde nya kol med har inte behövt byta ännu.Fettar in sds fästet varje gång jag byter borr.
Det tar emot att erkänna, men jag har inte fettat med "rätt fett". Utan använt något generiskt verktygsfett. Vet inte om det är orsaken. Har beställt riktigt fett nu :) Jag kör mest med 20mm borr men använder helst Biltemas äldre borr som hade 2 skär. Tycker de jobbar bättre, tror de är bättre på att transportera bort kaxet plus att de håller högre nivå medans de slits ut. De nya 4-stjärniga borren blir helt kassa när de tappar ett skär (vilket brukar hända tillslut) :)
 
tommib
Jag har inte servat min. Den har ju en indikator som ska tändas när det är dags för service, jag antar att den känner av kolen på något sätt.

Jag fick med en tub fett när jag köpte borren så det använder jag och det funkar bra. Väldigt drygt, brukar ta en liten klick varje ny arbetsdag.
 
När jag läste fel antagligen så beställde jag en större modell (Kina maskin) på19 j och den har jag redan bytt kol på 2 gånger så därför funderar jag på en 12-52 istället med SLIRSKYDD som inte min Kina maskin har.

Sorry lite för topic.
 
Redigerat:
  • Gilla
ofrost
  • Laddar…
B b8q skrev:
I källaren? Annars är det fel tråd. ;)
Ok så länge det blir ett pepparkakshus med källare ;)
 
M Mats skrev:
Ok så länge det blir ett pepparkakshus med källare ;)
Ja, källaren är ju husets hjärta
 
M Mats skrev:
Ok så länge det blir ett pepparkakshus med källare ;)
Fast @tommib bygger väl pepparkakshuset på ett extra block pepparkaksdeg som gräddats hårt så att han har något att knacka ut?
 
  • Haha
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Länge sedan jag postade en uppdatering här. Det går långsamt för tillfället av massa skäl, både privata och jobbrelaterade. Lite hinner man dock mellan varven. T.ex. att pyssla lite med lucklyften.



Den är inte helt klar än, måste sätta dit skenorna också som luckan ska rulla på, men konceptet fungerar.
 
  • Gilla
landan81 och 24 till
  • Laddar…
S
Coolt.
Har du någon nödöppning eller alternativ väg ner i fall det slutar att fungera?
 
  • Gilla
gs242
  • Laddar…
E
S sinuslinus skrev:
Coolt.
Har du någon nödöppning eller alternativ väg ner i fall det slutar att fungera?
Har sett att maffiabossar brukar bygga dylika escape rooms!
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Ingen nödöppning här, utöver vinschen. Jag har ju andra vägen ut också, även om det är lite snävt. Däremot har jag faktiskt tänkt bygga lyften så att systemet har ett inbyggt batteri så att det funkar även vid strömavbrott. Fördelen är också att nätdelen kan vara klenare. Nu sitter det en 100 W open frame 230->12 V nätaggregat som jag råkade ha hemma. Det är lite i största laget.

På sikt så är ju planen trappa (på annat ställe) men vi får se hur det blir. Måste övertyga frugan.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ingen nödöppning här, utöver vinschen. Jag har ju andra vägen ut också, även om det är lite snävt. Däremot har jag faktiskt tänkt bygga lyften så att systemet har ett inbyggt batteri så att det funkar även vid strömavbrott. Fördelen är också att nätdelen kan vara klenare. Nu sitter det en 100 W open frame 230->12 V nätaggregat som jag råkade ha hemma. Det är lite i största laget.

På sikt så är ju planen trappa (på annat ställe) men vi får se hur det blir. Måste övertyga frugan.
Och minst en sån här lucka, (modell större) ute i trädgården? ;)
 
tommib tommib skrev:
Ingen nödöppning här, utöver vinschen. Jag har ju andra vägen ut också, även om det är lite snävt. Däremot har jag faktiskt tänkt bygga lyften så att systemet har ett inbyggt batteri så att det funkar även vid strömavbrott. Fördelen är också att nätdelen kan vara klenare. Nu sitter det en 100 W open frame 230->12 V nätaggregat som jag råkade ha hemma. Det är lite i största laget.

På sikt så är ju planen trappa (på annat ställe) men vi får se hur det blir. Måste övertyga frugan.
Snyggt men borde inte luckan gå lite snabbare, jag tänker om ryssen kommer ;)
 
D Dublin skrev:
Snyggt men borde inte luckan gå lite snabbare, jag tänker om ryssen kommer ;)
De är inte så snabba :)
 
  • Haha
  • Gilla
Hans G2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.