W Wilgriff skrev:
Hur tänker ni med lagringstid på både aspen och vanlig bensin?

Bensinen omsätter jag i bilen men funderar på hur ofta jag ska tanka bilen den vägen.

Mvh Wilgriff
Jag byter bensin i mina dunkar var fjärde månad ungefär. Tankar bilen med dunkarna och fyller på nytt.
 
W Wilgriff skrev:
Hur tänker ni med lagringstid på både aspen och vanlig bensin?

Bensinen omsätter jag i bilen men funderar på hur ofta jag ska tanka bilen den vägen.

Mvh Wilgriff
Alkylat köper jag nytt varje år, diesel brukar omsättas inom 3 år
 
W Wilgriff skrev:
Hur tänker ni med lagringstid på både aspen och vanlig bensin?
Hej Wilgriff,

25-50 liter aspenbränsle omsätts i gräsklipparen.
Den bensin som jag har tillgång till omsätts bl.a. i en bil

Man bör helst ha rutiner som fungerar automatiskt.
Jag har datum på dunkarna med aspenbränsle för gräsklipparen.

Elverket startas minst två gånger per år, t.ex. då gräsklipparen plockas fram och ställs bort. Sedan någon extra gång däremellan.
 
W Wilgriff skrev:
Hur tänker ni med lagringstid på både aspen och vanlig bensin?

Bensinen omsätter jag i bilen men funderar på hur ofta jag ska tanka bilen den vägen.

Mvh Wilgriff
Detta är en fråga som ofta är på tal. Men hur många är det som faktiskt upplevt problem med gammal bensin? Själv har jag upplevt två typer av problem. Det ena är att motorn blir svårstartad när bensinen stått några år i tanken. När man väl får igång den är det inga problem att köra slut på bensinen. Det andra är tvåtaktsmotorer som stått still i några år och förgasaren geggat igen troligen av oljan som blivit kvar när bensinen dunstat. Men problem med bensin som lagrats i en sluten dunk har jag aldrig upplevt. Därför ställer jag mig frågande till hur stort problemet är. Vad har andra för erfarenheter?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta är en fråga som ofta är på tal. Men hur många är det som faktiskt upplevt problem med gammal bensin? Själv har jag upplevt två typer av problem. Det ena är att motorn blir svårstartad när bensinen stått några år i tanken. När man väl får igång den är det inga problem att köra slut på bensinen. Det andra är tvåtaktsmotorer som stått still i några år och förgasaren geggat igen troligen av oljan som blivit kvar när bensinen dunstat. Men problem med bensin som lagrats i en sluten dunk har jag aldrig upplevt. Därför ställer jag mig frågande till hur stort problemet är. Vad har andra för erfarenheter?
Hej Avemo

Eftersom jag försöker eliminera (minska på) osäkerhetsfaktorer för att klara ett strömavbrott så har jag valt akrylatbränsle som förstaval i mitt Honda elverk, då många har omvittnat att den då kan förvaras länge med bränsle i tanken utan startbekymmer och avgaserna är mindre otrevliga.

Om du söker här i tråden med ”gammal bensin” så ser du att frågan varit upp tidigare.

”Huddingebo” skrev i inlägg #73 här i tråden; ”Gäller det bensin så går motorerna fint även på gammal soppa bara man får igång de. De lättflyktiga kolvätena ångar av efter nåt år. Löses med startgas”

Se även inlägg #544 i denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-37#post-4704760

Jag har inte hittat någon som skrivit (visat) att akrylatbränsle klarar lagring sämre än bensin.
 
A Avemo skrev:
Detta är en fråga som ofta är på tal. Men hur många är det som faktiskt upplevt problem med gammal bensin?
Vi fick problem med bensindriften på vår gasbil när vi var för duktiga med att tanka gas innan den tog slut. Tydligen måste man köra upp tillräckligt mycket bensin då och då och fylla på med fräsch. Sedan vi började köra ett par mil på bensin efter att gasen tagit slut åtminstone varannan gång har problemet försvunnit. Men det var inte bara att bensinen i sig blev dålig tydligen, utan även att bensindelen av motorn sotade igen eller något sådant.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Men det var inte bara att bensinen i sig blev dålig tydligen, utan även att bensindelen av motorn sotade igen eller något sådant.
Ja, det hänger nog ihop. Om t ex de lättare fraktionerna dunstar så kräver det som är kvar högre förbränningstemperaturer för att inte lämna för mycket sot, och om motorn inte är gjort/inställd för det så blir det inte tillräcklig förbränning. Det är välkänt att bensin tappar i oktantal när man lagrar den. Det finns även några andra sätt som bensin blir "dålig" på (oxidation, separation av beståndsdelar spec. alkohol, upptag av vatten---alkoholer igen---osv.) men avdunstning är en av de stora bovarna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vi fick problem med bensindriften på vår gasbil när vi var för duktiga med att tanka gas innan den tog slut. Tydligen måste man köra upp tillräckligt mycket bensin då och då och fylla på med fräsch. Sedan vi började köra ett par mil på bensin efter att gasen tagit slut åtminstone varannan gång har problemet försvunnit. Men det var inte bara att bensinen i sig blev dålig tydligen, utan även att bensindelen av motorn sotade igen eller något sådant.
Jag har hört om en som fick uppmaningen av sin gasbil att fylla på bensin trots att han aldrig medvetet kört på annat än gas. Det visade sig att bilen behövde lite bensin för den vanliga driften. Det kanske var en annan lösning på samma problem.
 
RoTe
A Avemo skrev:
Jag har hört om en som fick uppmaningen av sin gasbil att fylla på bensin trots att han aldrig medvetet kört på annat än gas. Det visade sig att bilen behövde lite bensin för den vanliga driften. Det kanske var en annan lösning på samma problem.
Ni vet att gasen och bensinen förbränns i samma motor va? Skillnaden är vägen in i cylindern.
 
RoTe RoTe skrev:
Ni vet att gasen och bensinen förbränns i samma motor va? Skillnaden är vägen in i cylindern.
Ja det vet jag. Men du får gärna förklara hur det påverkar bensinens eventuella åldrande.
 
RoTe
A Avemo skrev:
Ja det vet jag. Men du får gärna förklara hur det påverkar bensinens eventuella åldrande.
Inte alls, däremot var jag fundersam över denna mening "bilen behövde lite bensin för den vanliga driften"
 
RoTe RoTe skrev:
Inte alls, däremot var jag fundersam över denna mening "bilen behövde lite bensin för den vanliga driften"
Jag vet inte detaljerna då det rörde sig om en bil som jag aldrig ens åkt i. Den kunde drivas med antingen gas eller bensin valbart av föraren. Men den förbrukade lite bensin trots att reglaget stod i läget för gasdrift.
 
A Avemo skrev:
Jag vet inte detaljerna då det rörde sig om en bil som jag aldrig ens åkt i. Den kunde drivas med antingen gas eller bensin valbart av föraren. Men den förbrukade lite bensin trots att reglaget stod i läget för gasdrift.
Hej Avemo

En intressant (och viktig) sak att veta, för de som tänker använda elverk, med gasol, vid strömavbrott

Om det skulle gälla ”Dual Fuel” elverk då borde det stå i manualen, till elverket.
Här är en manual till ”Champion 2200 Watt Inverter Generator "The Mighty Atom - Dual Fuel "”
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...i-DF-UK-om-english.pdf?v=12881933210368456269

Hittar inget om detta, i manualen till elverket.
Hittar ni andra uppgifter om detta i manualen, eller i övrig information runt ”Dual Fuel” elverk?
 
tommib
Det gör det inte. Jag har just ett dual fuel elverk från Champion, den större modellen på 3,5 kW, och det går utmärkt att köra rakt av på gasol. Faktum är att jag aldrig har kört mitt elverk på något annat än gasol, den har aldrig haft bensin i tanken. I princip är driften luktfri på det sättet men det låter förstås en del.

En intressant "feature" hos den är dock att den inte har någon stoppknapp, vilket jag hade väntat mig. Man stannar elverket genom att stänga av gastillförseln på tuben och låter den sen gå tomt.
 
Hej tommib
Du skrev "Det gör det inte. Jag har just ett dual fuel elverk från Champion, den större modellen på 3,5 kW, och det går utmärkt att köra rakt av på gasol. Faktum är att jag aldrig har kört mitt elverk på något annat än gasol, den har aldrig haft bensin i tanken. I princip är driften luktfri på det sättet men det låter förstås en del.
En intressant "feature" hos den är dock att den inte har någon stoppknapp, vilket jag hade väntat mig. Man stannar elverket genom att stänga av gastillförseln på tuben och låter den sen gå tomt."

Citatet kom inte med (trots att jag länkade) så jag skriver in det, så alla ser vad jag komenterar

Hej tommib
Utmärkt att du kan ge det beskedet utifrån erfarenhet av ett ”dual fuel” elverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.