Bara funderar lite. Har en vedpanna och 3st 500l tankar. Jag tycker att det har börjat bli för stor skillnad mellan de olika temperaturerna (skikten) i tankarna. De övre står på 75 mellan på 30 och den i botten står på knappt 30.
Kan det vara laddomaten som inte fungerar riktigt och kan man göra något åt den isf?
Kan det vara laddomaten som inte fungerar riktigt och kan man göra något åt den isf?
Laddar du dom paralellt så är det ett riktigt dåligt flöde till dom samtidigt (3 st ) Det kan även vara termostaten i laddomaten som kärvar och inte släpper genom som den ska. Går att ta ur, sitter nog en stor sexkantsmutter på sidan, glöm ej att stänga ventilerna.
Japp de laddas parallell. Är det de små mässingskruven jag stänger flödet med innan jag öppnar den stora sexkant skruven. Sen är det bara att byta termostaten till en ny.J jonaserik skrev:
Var är fel menar du? Det är ju så man vill ha det.
Kanske läge att läsa på hur laddomat 21 fungerar, borde finnas instruktion på nätet.
Förstå mig rätt. Toppskiktet blir för hett för snabbt. Verkar vara att han inte tar nog vatten ifrån botten av tanken.
Utmärkt skulle jag säga om tanken/tankarna är svala i botten och toppen är varm.kA Andersthegreatest skrev:
Klarar pannan att få tankarna genomvarma?
Räcker den lagrade energin till husets behov?
Behöver du ha hetare vatten än 75grader?
Kolla här! Sök på.
Byta termostat Laddomat 21
Det blev fel på länken.
Byta termostat Laddomat 21
Det blev fel på länken.
Redigerat:
Ja pannan går på grund av detta upp i 100 grader och stänger av fläkten. Sen går det ett tag sen startar den om igen . Det blir massa start och stopp hela tiden och det var det inte innan. Jag har studerat hur laddomaten blandar in kallvatten och det känns som det går för sakta. Har också läst att det finns en bakventil som kan krångla.
Då är du någonting på spåret. Fungerar cirkulationspumpen på laddomaten? Den styrs ofta av en rökgastermostat.A Andersthegreatest skrev:Ja pannan går på grund av detta upp i 100 grader och stänger av fläkten. Sen går det ett tag sen startar den om igen . Det blir massa start och stopp hela tiden och det var det inte innan. Jag har studerat hur laddomaten blandar in kallvatten och det känns som det går för sakta. Har också läst att det finns en bakventil som kan krångla.
Vilken panna har du.
Det känns som den går om man känner på den. Pannan är en v33. Calmar.