888 978 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo, kinesiska solceller gödslas det med i Tyskland. Häromdagen när det va högtryck och väldigt lite vind, som exempel, Dk importera 6-7 ggr sin egen produktion av vk, funkade solcellerna i Tyskland då? Ingen vind och typ ingen sol som gör nån nytta på vintern och samtidigt va väldigt många industrier stängda.harka skrev:många felaktiga uppgifter blandat med faktaförnekelse i tråden på sistone...
jag kan väl ta och göra några påpekanden:
nej, det har bara installerats enstaka verk på 2 MW efter 2017 i Sverige, idag ligger genomsnittseffekten på 5.3 MW
nej, ofta ligger startvinden (cut-in) på 3 m/s på de verk som är vanliga vid installation idag, vilket gör att verken producerar lite grann även vid svaga vindar – men visst, det är inte särdeles mycket – vilket dock minskar tiden för "noll-produktion"
"den mest tillförlitliga statistiken"? nej, så är det inte – jag har förvisso inga uppgifter tidigare än 2009, men då var vindkraften ändå så blygsam i Sverige – från 2009 och framåt har vindkraften i snitt producerat 29% av den installerade effekten under topplast-timmen och de senast fem åren i genomsnitt 35% (som allra mest 66%, för två år sedan); däremot är det lägsta värdet under de senaste tretton åren blott 11% (inföll vintern 2018-2019) och det används som ett worst case-scenario i Svenska kraftnäts bedömningar utav den svenska effekttillräckligheten
den vindkarta du klippte in vet jag inte vad den kommer ifrån, men av utseendet att döma skulle jag gissa att kartan är baserat på arbeten från Risø forskningscentrum (Roskilde), publicerad 1989 med vindhastigheter på 50m höjd över marken (som var en relevant höjd för trettio år sedan)
det finns svenskt material med bättre upplösning och vindhastigheter på 100m höjd baserat på arbeten vid Uppsala universitet:
[bild]
i varje landskap finns goda förutsättningar för vindkraftverk (men kanske inte alltid på önskvärda platser), och nästan hela SE4 beräknades ha årsmedelvindar på goda 7 m/s eller högre
hur ser energiimporten ut för övriga länder i Europa? hur många ligger bättre till?
tittar man på Sveriges energitillförsel för år 2020 hos Ekonomifakta säger de att Sverige importerade 51% av sin energi (fossilt och kärnkraft), 19% var inhemsk (vatten, vind och sol), medan resten är svårare att separera – främst de 26% biobränslen som inrymmer både inhemska och importerade bränslen
jo, 22 GW solpaneler var den tyska ambitionen för år 2026 och framöver, som presenterades i april – i fjol installerade tyskarna 7 GW, året innan 6 GW och i år tror man det blir mellan 8 och 9 GW – så 22 GW kräver en fortsatt upprampning för att nå det uppsatta målet, men det låter inte orimlligt att kunna uppnås
några andra referenspunkter – i fjol installerades över 41 GW solceller över hela Europa: mest i Tyskland, ungefär lika mycket i Spanien, Polen installerade 5 GW, Nederländerna 4 GW, Frankrike 2.7 GW, Danmark 1.5 GW och Sverige 1.1 GW, medan Kina på egen hand installerade 70 GW solceller, och det lär bli än mer i år
och allt är tyskarnas fel!
"stängningen av tre tyska kärnkraftverken och att de därför kastades in i ett ryskt gasberoende och nu får hela Europa sota för för tyskarnas havererade energipolitik" är en mantra som upprepas till leda
låt oss då titta på hur olika länder använde gas till sin elproduktion under fjolåret
[bild]
gas används praktiskt taget överallt, och det inte bara marginellt – Tysklands gasanvändning ligger på ungefär halva EU-genomsnittet och var lägre än Frankrikes – Sacré-Cœur!
Kan vi inte bara sluta bygga kablar då, eller är det ännu en sak som vi överlämnat till Bryssel stt bestämma över?D djac skrev:
Den senaste planerade kabeln är stoppad, svk skriver tekniska problem men Farmanbar (S) gjorde redan i somras klart att kabeln är otänkbar.V videopac skrev:
https://www.svk.se/hansapowerbridge
Läser du inte ens det du länkar till? Det står att upphandlingen är avbruten för att de tekniska kraven förändrats. Den det kommer en ny upphandling när den nya kravbilden är satt. Sannolikt om ett år.P paralun skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej den blev stoppad av Farmanbar (S), så SvK¨s skrivning är felaktig.D Daniel 109 skrev:
Sen kan jag inte tänka mig att man tar upp kabelskrället igen tills vi har mer planerbar elproduktion.
https://www.sydsvenskan.se/2022-08-19/energiministern-vill-fordroja-okad-elexport-till-tyskland