19 941 läst · 166 svar
20k läst
166 svar
Jobba som hantverkare om man är dömd
Sida 1 av 12
Hej, är det möjligt att jobba som hantverkare om man tidigare är dömd t.ex. för narkotikabrott?
Det är ganska få jobb i Sverige som direkt hindras av en tidigare dom (om straffet är avtjänat/avskrivet) så det finns inte några juridiska hinder. Det är även rätt få arbetsgivare som gör någon kontroll i belastningsregistret och det krävs att man har tillstånd för att göra det som arbetsgivare.
Du har heller inte någon skyldighet att uppge att du har blivit dömd för brott men arbetsgivaren har rätt att ställa frågan vid anställning och du kan förstås då välja att inte svara, men du får inte ljuga då det i så fall kan bli ett avtalsbrott.
Du har heller inte någon skyldighet att uppge att du har blivit dömd för brott men arbetsgivaren har rätt att ställa frågan vid anställning och du kan förstås då välja att inte svara, men du får inte ljuga då det i så fall kan bli ett avtalsbrott.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 593 inlägg
Jag tror och hoppas att de flesta som dömts för brott och avtjänat sitt straff kan komma in på arbetsmarknaden. Tanken med ett straff är inte att man ska vara paria för evig tid, utan att man ska sona sitt brott.
Många av de som varit kriminella har också ”kammat sig och skaffat ett jobb” senare i livet, ofta med marginal före 30.
Så förhoppningsvis ordnar det sig för dig även om du begått något snedsteg!
Många av de som varit kriminella har också ”kammat sig och skaffat ett jobb” senare i livet, ofta med marginal före 30.
Så förhoppningsvis ordnar det sig för dig även om du begått något snedsteg!
Det beror ju även på var du vill jobba som hantverkare. Ett antal företag gör kontroll i belastningsregistret samt gör drogkontroller på sina anställda.A Anonym användare123 skrev:
Redigerat av moderator:
Vid ett utdrag ur belastningsregistret specificerar man dessutom vilka brott man är intresserad av och hur lång tid bakåt - Arbetsgivaren får inte tillgång till ditt kompletta brottsregister.
Brotten arbetsgivaren frågar efter måste dessutom ha relevans för din anställning, så dom kan inte hitta på en egen lista med brott att fråga efter.
Brotten arbetsgivaren frågar efter måste dessutom ha relevans för din anställning, så dom kan inte hitta på en egen lista med brott att fråga efter.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 918 inlägg
Karriärtips: Ställningsbyggare
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Där är det väl nästan ett plus...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Beror säkert lite på hur lång tid det har gått efter brottet. Vilken typ av brott och hur allvarligt brotten var.A Anonym användare123 skrev:
Ärlighet varar längst. Frågar arbetsgivaren så svara ärligt och att du ämnar börja ett nytt liv och lämnat det gamla livet bakom dig. Räkna med att det blir en provanställning först, inget ovanligt för vem det än är.
Redigerat av moderator:
En bakgrundskontroll får en arbetsgivare göra utan något tillstånd alls.anders07 skrev:Det är ganska få jobb i Sverige som direkt hindras av en tidigare dom (om straffet är avtjänat/avskrivet) så det finns inte några juridiska hinder. Det är även rätt få arbetsgivare som gör någon kontroll i belastningsregistret och det krävs att man har tillstånd för att göra det som arbetsgivare.
Om arbetstagaren vägrar att visa upp något så är det ju upp till arbetsgivaren att säga nej.
Men det är inte vanligt inom bygg.
Hade man däremot sökt jobb inom skola eller förskola vill jag påstå att man är kalkad med narkotiabrott bak sig. Där ska de köra 100% kontroll av arbetstagaren. Men det är ju arbetstagaren som plockar ut belastningsregister själv och man får inte öppna kuverten innan man lämnar de till arbetsgivaren.
Arbetsgivaren skall informera om att bakgrundskontroll kommer göras (har för mig att man behöver skriva på ngt också). Sen hanterar dom allt, men är det en underentreprenör till den som kräver bakgrundskontroll kan det vara lite annorlunda.
På min arbetsplats kollas alla som skall ha access till säkerhetsklassade områden. Men jag har aldrig hört ngn som inte blivit godkänd, så antar att små ”prickar” inte stoppar. Däremot har ngn sagt att dom inte går med på att bli kontrollerade, och då var den anställningsintervjun varit över….
På min arbetsplats kollas alla som skall ha access till säkerhetsklassade områden. Men jag har aldrig hört ngn som inte blivit godkänd, så antar att små ”prickar” inte stoppar. Däremot har ngn sagt att dom inte går med på att bli kontrollerade, och då var den anställningsintervjun varit över….
Arbetsgivaren säger bara att de vill göra bakgrundskontroll och ber dig göra jobbet för att det skall vara enklast.Larsa skrev:Arbetsgivaren skall informera om att bakgrundskontroll kommer göras (har för mig att man behöver skriva på ngt också). Sen hanterar dom allt, men är det en underentreprenör till den som kräver bakgrundskontroll kan det vara lite annorlunda.
Sen om man blir anställd så har arbetsgivaren full rätt att köra tester på sina anställda, säger man nej där så blir det ganska komplicerat. Där jag varit har ingen sagt nej, men där har då varit folk som fått erbjudande om hjälp eller blivit sparkade.
Det är väl så det fungerar, man måste göra ansökan själv till belastningsregistret och sedan får man ett kuvert som lämnas till sin arbetsgivare, oöppnat naturligtvis.Larsa skrev:
Och nej, för en anställning som hantverkare begärs inget utdrag från belastningsregistret.
Drog och alkoholtester förekommer hos dom större arbetsgivarna i Sverige.