Sittställning
Fattar heller inte att det måste vara svart och vitt.

Skulle jag starta en tråd om att lägga alla pengar i EN aktie så skulle jag bli dumförklarad många ggr om.

Jag satsar brett och hittils, som sagt har det gått jävligt bra

:heart::heart::heart:solceller:heart::heart::heart: vinner 2022 ROI
 
  • Gilla
  • Haha
knightjocke och 6 till
  • Laddar…
M
M mortimer skrev:
Om vi vänder lite på diskussionen... vad skulle få elpriset att sjunka till vad det var före allt som hänt på sistone ?
Är det inte så att denna vintern har all skit träffat fläkten samtidigt.
Det som talar för att elpriset kommer dämpas är att Putin sitter ganska löst. Jag tror att det mesta pekar på att man inte vill återgå till 80-talets köer på gatorna för att få bröd i affärerna osv. Man vill ha sina hamburgare och iphones från väst, iaf. den yngre/medelålders generationen. Så snart man ser att "spezialoperationen" ger en betydande försämring av levnadsvillkoren så kommer man till alternativet att återgå till business as usual. Och detta kommer EU's ledare naturligtvis inofficiellt välkomna med öppna armar, med lite oficiella motkrav.

I mars sägs Olkiluoto 3 dra igång full produktion, inte inte helt obetydlig faktor för nordens elförsörjning iaf. Fransosernas 26 av 56 reaktorer har varit nere pga. försenade reparationer pga. pandemin.

EU ska satsa 8000 miljarder kronor på vindkraft till havs Produktionen idag ligger på 12 gigawatt och kommer 2030 ligga på 60 gigawatt, dvs. en femdubbling.

När priset på el ökat, som vi sett denna hösten inte minst, så sjunker förbrukningen och därmed...priset. Detta kommer säkert folk anamma i större utsträckning och t.ex. värmepumpsbolag (jag har själv tjänat in vinterns elräkningar genom att i höstas köpa in mig i Energy Save:D) säljer som smör... Kaminer likaså, Nibes kaminer hade en väntetid på 7-8 mån i höstas.

Och sedan tillkommer alla solcellsfantaster som er här i tråden. Ju flera som sätter upp solceller på sina tak, ju lägre priser får vi.
 
M
davveno1 davveno1 skrev:
Alla ni som är så anti solceller, amortera ni på eventuella lån eller investerar ni den pengen på börsen med?
Känner mig inte utpekad av ditt inlägg, är absolut inte anti mot celler, köpte solceller i somras, till min båt;)
Tråden handlar om den ekonomiska kalkylen solceller kontra börsen.

Mitt ekonomiska tänk är att se allt inom samma cirkel, sedan flyttar jag runt kapitalet och lägger mera på dem delarna som jag tror ger mest avkastning. Amorterar gör jag lite grann. I april 20 belånade jag min fastighet för att få ytterligare hävkraft på investeringar, utfallet var ungefär 100% på 1,5 år.

Jag förstår ju naturligtvis att enskilda prestationer inte ska jämnföras mot den stor allmänheten. Men generellt så tror jag att index (jag brukar ha OMXSPI som jämförelse) kommer att slå solceller i avkastning. Nog för att man får betala lite schablonskatt på ISK men en växelriktare är vad jag förstått inte gratis när den ska bytas.

Sedan har vi ränta på ränta också. När kapitalet på börsen har dubblats så räcker det med halva utvecklingen för att få samma avkastning i kronor. Men det har ni väl redan koll på, som en kille vid namn Einstein uttryckte det, “Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”;)
 
  • Haha
Sittställning
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Är det inte så att denna vintern har all skit träffat fläkten samtidigt.
Det som talar för att elpriset kommer dämpas är att Putin sitter ganska löst. Jag tror att det mesta pekar på att man inte vill återgå till 80-talets köer på gatorna för att få bröd i affärerna osv. Man vill ha sina hamburgare och iphones från väst, iaf. den yngre/medelålders generationen. Så snart man ser att "spezialoperationen" ger en betydande försämring av levnadsvillkoren så kommer man till alternativet att återgå till business as usual. Och detta kommer EU's ledare naturligtvis inofficiellt välkomna med öppna armar, med lite oficiella motkrav.

I mars sägs Olkiluoto 3 dra igång full produktion, inte inte helt obetydlig faktor för nordens elförsörjning iaf. Fransosernas 26 av 56 reaktorer har varit nere pga. försenade reparationer pga. pandemin.

EU ska satsa 8000 miljarder kronor på vindkraft till havs Produktionen idag ligger på 12 gigawatt och kommer 2030 ligga på 60 gigawatt, dvs. en femdubbling.

När priset på el ökat, som vi sett denna hösten inte minst, så sjunker förbrukningen och därmed...priset. Detta kommer säkert folk anamma i större utsträckning och t.ex. värmepumpsbolag (jag har själv tjänat in vinterns elräkningar genom att i höstas köpa in mig i Energy Save:D) säljer som smör... Kaminer likaså, Nibes kaminer hade en väntetid på 7-8 mån i höstas.

Och sedan tillkommer alla solcellsfantaster som er här i tråden. Ju flera som sätter upp solceller på sina tak, ju lägre priser får vi.
Faktalänk/ar till där man kan läsa om dessa beslut ?
 
M
M mortimer skrev:
Faktalänk/ar till där man kan läsa om dessa beslut ?
Googla
 
M Markarbetaren skrev:
Googla
För stort och troligen för många olika träffar
 
Nu beställde jag ett par små solceller som jag skall sätta upp på mitt tak för att få riktiga siffror att göra beräkningar för en anläggning utifrån. Vi får se efter sommaren vad man kan räkna med för resultat på en anläggning. Jag skulle aldrig köpa en anläggning utifrån någon säljares glädjekalkyler i alla fall.

När jag har de siffrorna så finns det en möjlighet att räkna på verkligt utfall.

Men jag håller med @Markarbetaren om att det är ett rejält risktagande. Det skall vara riktigt bra avkastning för att det skall vara värt det.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Sittställning
pacman42 pacman42 skrev:
Nu beställde jag ett par små solceller som jag skall sätta upp på mitt tak för att få riktiga siffror att göra beräkningar för en anläggning utifrån. Vi får se efter sommaren vad man kan räkna med för resultat på en anläggning. Jag skulle aldrig köpa en anläggning utifrån någon säljares glädjekalkyler i alla fall.

När jag har de siffrorna så finns det en möjlighet att räkna på verkligt utfall.

Men jag håller med @Markarbetaren om att det är ett rejält risktagande. Det skall vara riktigt bra avkastning för att det skall vara värt det.
Vi kan se om 2 år till (y)(y)
 
M
Min "alternativa solcellsinvestering" kommer förhoppningsvis betala mina elräkningar denna vinter om kalkylen håller. Ca. 45,000kr kostade den i början på oktober 22 och har gett nästan 100% avkastning på 3 månader.
Och nej, det är ingen efterkonstruktion eller hittepå. Den som är intresserad så finns en tråd där jag skrivit om just denna, https://www.byggahus.se/forum/threa...ker-och-agerar-ni.368617/page-38#post-5030116


Skärmdump av elkostnader och värdepapperstillväxt; vinst på 42,802 kr markeras.
 
K
M Markarbetaren skrev:
Min "alternativa solcellsinvestering" kommer förhoppningsvis betala mina elräkningar denna vinter om kalkylen håller. Ca. 45,000kr kostade den i början på oktober 22 och har gett nästan 100% avkastning på 3 månader.
Och nej, det är ingen efterkonstruktion eller hittepå. Den som är intresserad så finns en tråd där jag skrivit om just denna, [länk]


[bild]
Det där är ju en helt annan hobby än solceller.
Är ju som att jämföra fiske med jakt. Sen finns det även de som spelar golf.
Eller? :)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
M Markarbetaren skrev:
Min "alternativa solcellsinvestering" kommer förhoppningsvis betala mina elräkningar denna vinter om kalkylen håller. Ca. 45,000kr kostade den i början på oktober 22 och har gett nästan 100% avkastning på 3 månader.
Och nej, det är ingen efterkonstruktion eller hittepå. Den som är intresserad så finns en tråd där jag skrivit om just denna, [länk]


[bild]
Kan se att du inte lagt alla ägg i den vinnande korgen. Va beror det på ? Lite dumt när du hade facit i förhand.
 
M
Sittställning Forlowt skrev:
Kan se att du inte lagt alla ägg i den vinnande korgen. Va beror det på ? Lite dumt när du hade facit i förhand.
Du menar "att jag inte hade tur och satte allt på en skitaktie som gick upp"?;)
 
M
K K. L skrev:
Det där är ju en helt annan hobby än solceller.
Är ju som att jämföra fiske med jakt. Sen finns det även de som spelar golf.
Eller? :)
Fast nu var ju inte frågan "vad är roligast, fiske, jakt eller golf":D. Det var snarare "Solceller vs börsen kalkyl, har jag rätt?". Ur mitt perspektiv så säger jag fördel börsen, även när jag jämför en indexkramare med solceller så har jag svårt att se solceller som vinnare ur det ekonomiska perspektivet med dom avskrivingstiderna jag läser om på forumet för en solcellsanläggning.
 
Sittställning
M Markarbetaren skrev:
Fast nu var ju inte frågan "vad är roligast, fiske, jakt eller golf":D. Det var snarare "Solceller vs börsen kalkyl, har jag rätt?". Ur mitt perspektiv så säger jag fördel börsen, även när jag jämför en indexkramare med solceller så har jag svårt att se solceller som vinnare ur det ekonomiska perspektivet med dom avskrivingstiderna jag läser om på forumet för en solcellsanläggning.
Du har rätt till stor del.
M Markarbetaren skrev:
Fast nu var ju inte frågan "vad är roligast, fiske, jakt eller golf":D. Det var snarare "Solceller vs börsen kalkyl, har jag rätt?". Ur mitt perspektiv så säger jag fördel börsen, även när jag jämför en indexkramare med solceller så har jag svårt att se solceller som vinnare ur det ekonomiska perspektivet med dom avskrivingstiderna jag läser om på forumet för en solcellsanläggning.

Är det inte så att över lång tid har dom flesta svårt att slå index ?

Om man tror att energikrisen löser sig innan mina paneler är avskrivna så tror jag man är naiv (hoppas inte jag får äta upp mina ord )
 
M
Sittställning Forlowt skrev:
Är det inte så att över lång tid har dom flesta svårt att slå index ?

Om man tror att energikrisen löser sig innan mina paneler är avskrivna så tror jag man är naiv (hoppas inte jag får äta upp mina ord )
Jag skulle säga att det har med personlighet att göra, inte med kunskap. Men tyvärr så har du rätt i att många misslyckas att slå index. Finns en del färdiga setups att följa som gör att man över tid slår index, det är tom. bevisat. Men som med mycket annat i livet låter man känslorna ta över och då går det sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.