På mitt förr-förr-förra jobb ville vi testa hur mycket stålhättan tål och ställde ner ett rejält metallstycke med hjälp av traversen på en sko. Stålhättan höll, men pressades ner genom sulan mot betonggolvet, så tårna hade nog inte suttit kvar...
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Att stålhättan viker sig och klipper av tårna är en del av funktionen!
Man kan inte få hättorna starka nog att klara allt och det är lättare att sy fast avklippta tår än att återforma krossade. Därför viker hättorna sig strax innan de kommer att knycklas ihop.
Detta är i alla fall den förklaring jag fått.

Nja, det vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om...
PJ Farm testade ju arbetsboots för ett tag sedan, där bl.a. stålhättor ingick. Tycker dom flesta verkar skydda helt ok!
 
  • Gilla
Plätt Fia
  • Laddar…
Kunde blivit en tråkig post. Men icke. Klyver ett långt stycke och kollade samtidigt på dammsugaren och såg att den var full. Hade då dragit in med fingret av någon outgrundlig anledning.

Behövde inte ens gå till plåster Cirkelsågblad nära kamera, hand i säkerhetshandskar, håller verktyg, skarphet, arbetsmiljö, säkerhetsfokuserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lådan.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
jogidlöf och 15 till
  • Laddar…
Blodsoppen
A atomlab skrev:
Kunde blivit en tråkig post. Men icke. Klyver ett långt stycke och kollade samtidigt på dammsugaren och såg att den var full. Hade då dragit in med fingret av någon outgrundlig anledning.

Behövde inte ens gå till plåster[bild] lådan.
Varför har du handskar?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Varför har du handskar?
De är smidigare än lovikkavantar! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Behövde inte ens gå till plåsterlådan.
Antar att du var nöjd med den investeringen! Grattis, eller vad man nu ska säga. Blev det ingen liten rispa alls?
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Varför har du handskar?
För att jag gerar mdf och dom kanterna är inte att leka med. Man skär sig till och med genom handskar om det är för tunt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Under ledigheten byggde jag en jigg till mitt enkla sågbord, och passade på att såga mig i fingret! Inget allvarligt, men det var bara tur!
Verkstadsinredning, bordssåg med MDF-skiva, träbearbetningsredskap, sågspån, arbetsbänk, klämmor, blå ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som verkade svårt för motig att förstå är att när sågklingan går in i jacket på jiggen, så kommer det överraskande nog ut på andra sidan! Jag var så fokuserad på hur snittet blev (gjorde mååånga stavar till en end-grain-skärbräda) att jag bara råkade svepa förbi handen på baksidan. Kunde ha träffat var som helst... Blev som tur var bara detta, har läkt bra över julen.
Närbild på finger med skadad nagel och rodnad hud, möjlig nagelbandsinfektion mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jiggen utökad med ett skydd!
Verkstadsbild, bordssåg med sågblad, damm, träbearbetningsutrustning, inget människoansikte synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsåg med sågblad, träbit, grå arbetsbänk, spån, svarta och silverfärgade metalldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Lime113 och 15 till
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Under ledigheten byggde jag en jigg till mitt enkla sågbord, och passade på att såga mig i fingret! Inget allvarligt, men det var bara tur!
[bild]

Det som verkade svårt för motig att förstå är att när sågklingan går in i jacket på jiggen, så kommer det överraskande nog ut på andra sidan! Jag var så fokuserad på hur snittet blev (gjorde mååånga stavar till en end-grain-skärbräda) att jag bara råkade svepa förbi handen på baksidan. Kunde ha träffat var som helst... Blev som tur var bara detta, har läkt bra över julen.
[bild]

Nu är jiggen utökad med ett skydd!
[bild]

[bild]
”Man lernt, solange man lebt”
 
  • Haha
Andreas Lundgren
  • Laddar…
sunnis
A atomlab skrev:
Kunde blivit en tråkig post. Men icke. Klyver ett långt stycke och kollade samtidigt på dammsugaren och såg att den var full. Hade då dragit in med fingret av någon outgrundlig anledning.

Behövde inte ens gå till plåster[bild] lådan.
Grattis eller vad man nu ska säga :crysmile:

Vad kostar en omladdning? Fantastiskt att systemet fungerar så bra!
 
sunnis sunnis skrev:
Grattis eller vad man nu ska säga :crysmile:

Vad kostar en omladdning? Fantastiskt att systemet fungerar så bra!
Jag skickar in laddningen till Festool och då kan dom tydligen se om den är aktiverad utav mänskligkontakt. (Fråga mig inte hur det går till) Och då får man en ny tillbaka. Klingan får man köpa själv. Så allt mellan 800-3000kr beroende på vilken klinga man tuggar sönder.
 
  • Gilla
jogidlöf och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Kunde blivit en tråkig post. Men icke. Klyver ett långt stycke och kollade samtidigt på dammsugaren och såg att den var full. Hade då dragit in med fingret av någon outgrundlig anledning.

Behövde inte ens gå till plåster[bild] lådan.
Skönt det gick bra! Men hade du inget klingskydd? I övrigt är mitt tips att, trots skarpa kanter, skippa handskarna.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Skönt det gick bra! Men hade du inget klingskydd? I övrigt är mitt tips att, trots skarpa kanter, skippa handskarna.
Det blir för mycket i vägen så det jag gerar är 82mm med dubbelgering, kapar upp allt till 88 och tar sedan och drar av det sista och då är skyddet i vägen för att kunna ha full kontroll.

Eftersom dom också är 2.5m så måste man pressa och trycka och hade tidigare tunnare handskar men dom skar mdfen hål på så fick elaka sår fyllda med mdf damm istället. Så handskar är tyvärr ett måste. Nu var det dock inte handsken som gjorde att det skedde utan att jag hellre kollade på dammuppsamlaren än på klingan.
 
A atomlab skrev:
Jag skickar in laddningen till Festool och då kan dom tydligen se om den är aktiverad utav mänskligkontakt. (Fråga mig inte hur det går till) Och då får man en ny tillbaka. Klingan får man köpa själv. Så allt mellan 800-3000kr beroende på vilken klinga man tuggar sönder.
Fantastisk teknik men med vissa brister om man ser till kostnaderna för ett utlöst skydd.

För några år sedan utvecklade Bosch en liknande "kött-detekterande teknik" — Reaxx — men skillnaden var att när den löste ut skickades sågklingan helt enkelt ner under bordet på en millisekund där den inte kunde ställa till med något.
När man hämtat sig och kunde jobba vidare återställde man enkelt sågen och körde på, troligen lite försiktigare ett tag.

Det här tog Sawstop död på genom att starta och vinna en patentstrid i USA (amerikansk tillverkare vs utländsk — är det bara jag som anar att utgången var given?) varpå Bosch la tekniken på is eftersom nordamerika är en så stor marknad.

Konsumenternas bästa är inte alltid prio ett...
//Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
A
P Pysslarn skrev:
När man hämtat sig och kunde jobba vidare
Man vill gärna sitta en stund oavsett utgång:sweat: Ang Reaxx, Felder/Format4 har väl det systemet (eller liknande iaf) på sina justersågar? Jag skulle gärna haft det nov-21:rolleyes:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.