8 053 läst · 45 svar
8k läst
45 svar
Hur fäster vi bjälklaget i vårt timmerhus?
Det får vi kolla vidare på!O OskarL skrev:
Huset är 123m2 med snedtak och det ska bli vårt åretruntboende Vi kommer ha bergvärme + radiatorer (värmepump från Thermia).
Vore inte det en idé att packa/padda skumglaset så att bjälkarna ligger i hasopor? Känns som att det är lika bra att använda hasoporens alla "funktioner" och då får bjälkarna stöd hela vägen vilket borde ta bort all form av svikt.Ramic skrev:
Elle finns det någon särskild anledning till att du inte vill använda hasoporen "strukturellt"?
Jag tror nog att vi inte har gett tanken en ärlig chans. Spontant tänker att jag vi kan göra det i ena halvan av huset där bjälklaget inte har vikt på sig men kommer behöva stötta upp med annat där de bärande väggarna belastar bjälklaget. Vet inte hur man skulle padda de delarna annars.
Sedan finns ju frågan om huruvida diverse rördragning kommer klara att skumglaset bli paddat. Tål ju absolut att kluras på.
Sedan finns ju frågan om huruvida diverse rördragning kommer klara att skumglaset bli paddat. Tål ju absolut att kluras på.
Kanske kan ni stämpa upp väggar under tiden ni gör jobbet. Det är, gissar jag, ju i de delarna ni behöver bärigheten som mest.
Jag står inför mer eller mindre inför samma jobb i vår så bra att få bolla för och nackdelar med olika metoder!
Jag står inför mer eller mindre inför samma jobb i vår så bra att få bolla för och nackdelar med olika metoder!
Vi grävde ur grunden, satte xps-isolering längst ner längst väggarna mot stenfoten, fyllde med järnsand, 300frigolit och sen gjöt platta med golvvärme. Pergo breda ekplank trä/hybrid. Förbjuden lösning enligt vissa men trevligt tycker vi. Än så länge syns inga problem. Huset står på bergsknabbe med sand runt så väldränerat.
Som svar på rubriken: Det gör ni inte.
Gamla bjälklag med mullbänk var väl aldrig fästade i stommen utan låg bara löst. Med tanke på hur massiva och tunga riktiga gamla golv är så finns det ju ingen anledning att fästa dem. De vilar stensäkert på marken och lär inte röra sig en mm vad man än tar sig för inne.
Vad är poängen med att förankra dem i väggen?
Det är väl ngt som man bara gör med krypgrund med trossbotten?
Att ersätta natursten med Lecablock ska väl fungera bra. Om underlaget inte är tillräckligt bra/stabilt/fast så brukar man väl bara lägga en betongplatta under Lecablocket. Det är ju inga stora laster på varje block.
Hasoporen har som ni skriver ingen strukturellt bärande funktion utan är endast isolering, samt inte minst en högst gnagarovänlig sådan. Skulle lika gärna kunna vara Lecakulor eller perlit.
Frigolit skulle jag aldrig använda i ett gammalt hus. Gnagare älskar frigolit lika mkt som glas-/stenull. För gamla hus med naturstensgrund är det bara en tidsfråga innan det blir en glipa som gnagarna kan ta sig in genom, om man öht lyckas gnagarsäkra det fullständigt. När väl första gnagaren på två sekunder tuggat sig igenom frigoliten så den blivit vindtät som en schweizerost så är man glad att golvet inte är fastspikat överallt...
Gamla bjälklag med mullbänk var väl aldrig fästade i stommen utan låg bara löst. Med tanke på hur massiva och tunga riktiga gamla golv är så finns det ju ingen anledning att fästa dem. De vilar stensäkert på marken och lär inte röra sig en mm vad man än tar sig för inne.
Vad är poängen med att förankra dem i väggen?
Det är väl ngt som man bara gör med krypgrund med trossbotten?
Att ersätta natursten med Lecablock ska väl fungera bra. Om underlaget inte är tillräckligt bra/stabilt/fast så brukar man väl bara lägga en betongplatta under Lecablocket. Det är ju inga stora laster på varje block.
Hasoporen har som ni skriver ingen strukturellt bärande funktion utan är endast isolering, samt inte minst en högst gnagarovänlig sådan. Skulle lika gärna kunna vara Lecakulor eller perlit.
Frigolit skulle jag aldrig använda i ett gammalt hus. Gnagare älskar frigolit lika mkt som glas-/stenull. För gamla hus med naturstensgrund är det bara en tidsfråga innan det blir en glipa som gnagarna kan ta sig in genom, om man öht lyckas gnagarsäkra det fullständigt. När väl första gnagaren på två sekunder tuggat sig igenom frigoliten så den blivit vindtät som en schweizerost så är man glad att golvet inte är fastspikat överallt...
Skönt att läsa ditt svar! Min fråga till dig blir då snarare hur du tror vi ska hålla uppe bjälklaget och hur vi ska rikta det, vad tror du om lecablock? Stenar undviker vi gärna då det känns som mycket jobb samt att vi tänker att vi riskerar köldbryggor där stenarna stöttar upp? Vi planerar för övrigt 60cm Hasopor.Oldboy skrev:Som svar på rubriken: Det gör ni inte.
Gamla bjälklag med mullbänk var väl aldrig fästade i stommen utan låg bara löst. Med tanke på hur massiva och tunga riktiga gamla golv är så finns det ju ingen anledning att fästa dem. De vilar stensäkert på marken och lär inte röra sig en mm vad man än tar sig för inne.
Vad är poängen med att förankra dem i väggen?
Det är väl ngt som man bara gör med krypgrund med trossbotten?
Att ersätta natursten med Lecablock ska väl fungera bra. Om underlaget inte är tillräckligt bra/stabilt/fast så brukar man väl bara lägga en betongplatta under Lecablocket. Det är ju inga stora laster på varje block.
Hasoporen har som ni skriver ingen strukturellt bärande funktion utan är endast isolering, samt inte minst en högst gnagarovänlig sådan. Skulle lika gärna kunna vara Lecakulor eller perlit.
Frigolit skulle jag aldrig använda i ett gammalt hus. Gnagare älskar frigolit lika mkt som glas-/stenull. För gamla hus med naturstensgrund är det bara en tidsfråga innan det blir en glipa som gnagarna kan ta sig in genom, om man öht lyckas gnagarsäkra det fullständigt. När väl första gnagaren på två sekunder tuggat sig igenom frigoliten så den blivit vindtät som en schweizerost så är man glad att golvet inte är fastspikat överallt...
Många riktigt sunda saker i detta inlägg.Oldboy skrev:Som svar på rubriken: Det gör ni inte.
Gamla bjälklag med mullbänk var väl aldrig fästade i stommen utan låg bara löst. Med tanke på hur massiva och tunga riktiga gamla golv är så finns det ju ingen anledning att fästa dem. De vilar stensäkert på marken och lär inte röra sig en mm vad man än tar sig för inne.
Vad är poängen med att förankra dem i väggen?
Det är väl ngt som man bara gör med krypgrund med trossbotten?
Att ersätta natursten med Lecablock ska väl fungera bra. Om underlaget inte är tillräckligt bra/stabilt/fast så brukar man väl bara lägga en betongplatta under Lecablocket. Det är ju inga stora laster på varje block.
Hasoporen har som ni skriver ingen strukturellt bärande funktion utan är endast isolering, samt inte minst en högst gnagarovänlig sådan. Skulle lika gärna kunna vara Lecakulor eller perlit.
Frigolit skulle jag aldrig använda i ett gammalt hus. Gnagare älskar frigolit lika mkt som glas-/stenull. För gamla hus med naturstensgrund är det bara en tidsfråga innan det blir en glipa som gnagarna kan ta sig in genom, om man öht lyckas gnagarsäkra det fullständigt. När väl första gnagaren på två sekunder tuggat sig igenom frigoliten så den blivit vindtät som en schweizerost så är man glad att golvet inte är fastspikat överallt...
Jag försöker endast åtgärda stenfoten från utsidan.
Märkte att gnagare tar sig in hur vi än gör, vi lever helt enkelt med djuren, har inte något inne i boytan, men under golvet levs det rövare. Tyvärr har en rackar hittat upp mellan timmer och masonit, den skulle vi vilja bli av med. Dock känns det otroligt svårt, så nu är det fällor och div lockbeten som vi kämpar med.
Hur många katter har ni?Norrtull skrev:Många riktigt sunda saker i detta inlägg.
Jag försöker endast åtgärda stenfoten från utsidan.
Märkte att gnagare tar sig in hur vi än gör, vi lever helt enkelt med djuren, har inte något inne i boytan, men under golvet levs det rövare. Tyvärr har en rackar hittat upp mellan timmer och masonit, den skulle vi vilja bli av med. Dock känns det otroligt svårt, så nu är det fällor och div lockbeten som vi kämpar med.
Hejsan
Ni har ju börjat bra med stöttor, varför inte fortsätta på den idén?
Lägg en betongplatta under stöttan. Gärna en lite grövre, inte den billigaste ni hittar. Lägg en bit takpapp eller näver på plattan och ställ på stöttan precis som ni gjort nu.
Vill ni skydda mot drag så är det bra att lägga på kalkbruk mellan stenarna i grundmuren. Ev också en difföppen duk som ni drar upp lite på väggen.
Sen häller ni bara i hasoporen och trampar till den så den ligger jämnt. Å sen ett lager isolering av lin eller träull på toppen för att få det jämnt och dragfritt mot innergolvet.
Det går också att padda hasoporen och lägga bjälkarna flytande på den och sedan fylla emellan. Men tror det blir jobbigare att få bjälkarna i våg.
/Magnus
Ni har ju börjat bra med stöttor, varför inte fortsätta på den idén?
Lägg en betongplatta under stöttan. Gärna en lite grövre, inte den billigaste ni hittar. Lägg en bit takpapp eller näver på plattan och ställ på stöttan precis som ni gjort nu.
Vill ni skydda mot drag så är det bra att lägga på kalkbruk mellan stenarna i grundmuren. Ev också en difföppen duk som ni drar upp lite på väggen.
Sen häller ni bara i hasoporen och trampar till den så den ligger jämnt. Å sen ett lager isolering av lin eller träull på toppen för att få det jämnt och dragfritt mot innergolvet.
Det går också att padda hasoporen och lägga bjälkarna flytande på den och sedan fylla emellan. Men tror det blir jobbigare att få bjälkarna i våg.
/Magnus
Tack för ett intressant svar! Rädslan med att fortsätta som vi har gjort är att ändträet ska suga fukt och ruttna, annars är det ett bekvämt sätt att göra det på. Tror du att platta+näver eller takpapp förhindrar fuktvandringen k ändträet?M makervall skrev:Hejsan
Ni har ju börjat bra med stöttor, varför inte fortsätta på den idén?
Lägg en betongplatta under stöttan. Gärna en lite grövre, inte den billigaste ni hittar. Lägg en bit takpapp eller näver på plattan och ställ på stöttan precis som ni gjort nu.
Vill ni skydda mot drag så är det bra att lägga på kalkbruk mellan stenarna i grundmuren. Ev också en difföppen duk som ni drar upp lite på väggen.
Sen häller ni bara i hasoporen och trampar till den så den ligger jämnt. Å sen ett lager isolering av lin eller träull på toppen för att få det jämnt och dragfritt mot innergolvet.
Det går också att padda hasoporen och lägga bjälkarna flytande på den och sedan fylla emellan. Men tror det blir jobbigare att få bjälkarna i våg.
/Magnus
Det här går inte ihop rent fysikaliskt. Hasoporen har ingen kapillärsugning och därfär hindrar den fukt från att stiga upp och ställa tiol röta i bjälkarna. Att låta trävirke gå ned igenom hasoporen till betong som ligger på kapillärsugande material är såvitt jag kan bedöma ett recept på röta.
Nej mura leca eller gjut plintar. Jag skulle mura leca.
Nej mura leca eller gjut plintar. Jag skulle mura leca.
Jag tror inte Byggahus är helt rätt forum för att renovera kanske ett par hundra år gamla timmerhus: Bättre att kontakta en byggnadsvårdsföeening i trakten. När det dyker upp ”gjuta platta” och gips osv. så brukar det snabbt urarta. Vi har kört med Leca och släkten har lagt Hasopor i sina mullbänkar. Jag hade problem att köpa Hasopor när vi fixade köksgolvet men kommer att använda det när vi ska dra in vatten, nya golvet redan rivet.
Redigerat:
Nog finns det renoveringskunnigt folk här också. Jag arbetar sm restaureringstimmerman en stor del av tiden. Det är bara somliga som har så pippi på sina moderna lösningar att de inte kan tänka sig någonting annat.