Hatten av för ett sånt jobb!
Det kan, förutom finsnickerifärdigheterna, inte finnas många som kan göra ett sånt jobb med sekundsnabb utryckning.
 
  • Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Inte bara i dag... hela veckan.
Gängvåld med handgranater har tvingat mig att jobba för pengar veckan som gått.
Råkade komma med på bild på P4.se när jag hämtade ett färgprov.
[bild]
Tog vid samma tillfälle en bild på porten intill som inte blivit sprängd ännu. Den blir utseendemässig förlaga.
[bild]
Ovanstående var ju formellt förra året :oops:.

Den här veckan har jag, på studs, gjort ett nytt parti att ersätta det vandaliserade med. Så här ser det ut när det är klart för ytbehandling.
[bild]
Sidoljuset ihopsatt.
Dörren med.
Glaslister utsida limspikade.
Lösa lister som plock.
Glas beställt och kommer bestämma leveransdagen.
Övriga beslag, sparkplåtar, tröskel, lås, brytskydd och så vidare, redan gjorda.

Bakom i övre högra hörnet av bilden står påbörjade skåp till båten som jag hade tänkt pyssla med innan jag tvingades ställa det åt sidan. K-k också att planeringen alltid ruckas...

Nu hem. Tänker jobba även i morgon. Bra att få på första lagret olja på partiet innan helgen.

Mvh Findus.
Snyggt jobbat, om än trist att behöva göra annat än tänkt. Hur går det att jobba nu med handen?

Kul också att se att det fortfarande finns hus med fina dörrar som även ersätts med likadana och inte bara anodiserade, solblekta i aluminium...
 
J JFrisk skrev:
Snyggt jobbat, om än trist att behöva göra annat än tänkt. Hur går det att jobba nu med handen?

Kul också att se att det fortfarande finns hus med fina dörrar som även ersätts med likadana och inte bara anodiserade, solblekta i aluminium...
Tack. Det går bättre än jag förtjänar med skadan. Vissa moment är tyngre än så länge. Jag tappar saker ibland för att reflexerna inte ställt om sig. Går framåt lite i taget.
Närbild av en hand med synliga blåsor eller skador på fingrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminiumpartierna har varit på väg ut länge nu. En stor del av min tid gör jag portar som ersätter alu. Hyresrätter blir bostadsrätter och efter en tid när ekonomin rullar i föreningen vill de snygga upp.

Större ägare av hyreshus håller också på att byta till träportar. I Husby och Rinkeby arbetar de med teorin att vandalisering ökar när det ser ut som sopor från början. Jag gör portar med elektromagneter istället för lås, löjligt överdimensionerade brytskydd och pansarglas på gränsen till skottsäkert. Snygga och kräver kreativitet att ha sönder.

Verkar fungera. Av några hundra portar är det enstaka som förstörs. När det händer lär vi oss och förbättrar konstruktionen ytterligare. Kapprustning mot buset in i evigheten :geek:... tills jag går i pension förstås eller beställarens ekonomiavdelning börjar granska prislappen. Då skrotas några samlade decennier av yrkeskunskap och kvarnen börjar om från noll.

Eller så är jag onödigt luttrad. Får medge att vissa saker jag och andra snickare hittat på för att förbättra på riktigt (inte optimera alltså) dyker upp i texten i förfrågningsunderlag från överraskande håll.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 21 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag gör portar med elektromagneter istället för lås, löjligt överdimensionerade brytskydd och pansarglas på gränsen till skottsäkert. Snygga och kräver kreativitet att ha sönder.
Får man fråga vad en sådan port kostar i grova lag? Förstår naturligtvis att det skiljer men har ni gjort några hundra portar kanske du har en känsla för något ungefärligt snittpris. Sitter själv med en "solblekt" brytskadad aluport som nog måste bytas vilket decennium som helst...
 
findus42 findus42 skrev:
Inte bara i dag... hela veckan.
Gängvåld med handgranater har tvingat mig att jobba för pengar veckan som gått.
Råkade komma med på bild på P4.se när jag hämtade ett färgprov.
[bild]
Tog vid samma tillfälle en bild på porten intill som inte blivit sprängd ännu. Den blir utseendemässig förlaga.
[bild]
Ovanstående var ju formellt förra året :oops:.

Den här veckan har jag, på studs, gjort ett nytt parti att ersätta det vandaliserade med. Så här ser det ut när det är klart för ytbehandling.
[bild]
Sidoljuset ihopsatt.
Dörren med.
Glaslister utsida limspikade.
Lösa lister som plock.
Glas beställt och kommer bestämma leveransdagen.
Övriga beslag, sparkplåtar, tröskel, lås, brytskydd och så vidare, redan gjorda.

Bakom i övre högra hörnet av bilden står påbörjade skåp till båten som jag hade tänkt pyssla med innan jag tvingades ställa det åt sidan. K-k också att planeringen alltid ruckas...

Nu hem. Tänker jobba även i morgon. Bra att få på första lagret olja på partiet innan helgen.

Mvh Findus.
Hur kommer det sig att just du får jobbet? Är du välkänd i portbranschen, eller är du bekant med vaktmästaren i föreningen? Är det dig man ringer om man vill ha en port? Är du med i Gula Sidorna under 'Portkonstruktörer'?

Bonusfråga: Vilket är ditt drömportsjobb? En ny vindbrygga (ja, det räknas som port!) i ringmuren i Visby, eller kanske en tålig jäkel till Märkets fyr...?
 
Alfredo Alfredo skrev:
vad en sådan port kostar
Det enkla svaret är att jag inte har en aning om pris till slutkund.

Jag har den fantastiska förmånen att inte behöva kränga portarna. Jag hyrs in för att göra dem. Jag har sagt till min beställare att jag vill inte veta vad han tar betalt eller vad han har för budget. Jag skall inte tänka på det utan bara på att göra ett så bra jobb som möjligt.

Jag vet ungefär hur mycket tid jag behöver. Samtidigt är jag medveten om att mitt sätt att arbeta systematiskt inte bara ger hög kvalitet utan också kort produktionstid. Priset kan inte basera sig på mina typiska tider. Någon gång måste en anställd som irrar runt och som kräver ständiga instruktioner göra det jag gör. Då blir det brakförlust.

Gjorde en serie på 12 portar till Bagarmossen.
Brun snedställd dörr med glasruta, reflekterar verkstadsinteriör, ovanlig perspektivillusion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta en stund på bilden och fundera på hur det kan göras och hur många moment det är. Gissa sedan tiden per parti.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 27 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Hur kommer det sig att just du får jobbet?
Jag är en doldis som hyr ut mig per timme. Alltid på löpande räkning. Snickerierna är de som har kontakterna. Det är en förhållandevis liten bransch som gränsar till varandra. Kommer ett projekt ut på upphandling får snickeriet som hyrt in mig förfrågan från flera olika mellanhänder.

Beställarna bemannas av konsulter som är sociala och som gärna hälsar på snickerier. Med tiden så blir det underförstått att vissa saker behöver den ”bästa” snickaren. Efter ytterligare tid så är det ett jobb för Findus.

Just den här gången hade jag tid över. Om inte så hade vi frigjort tid genom att skjuta på andra grejer.
När allt är som det skall tickar projekt fram enligt plan. När det är kris gäller andra regler. De som visat att de förstår sådant får pucken när det smäller.

F Fluxor skrev:
Bonusfråga: Vilket är ditt drömportsjobb?
Nästa port förstås :rofl:.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Grod4n och 14 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det enkla svaret är att jag inte har en aning om pris till slutkund.

Jag har den fantastiska förmånen att inte behöva kränga portarna. Jag hyrs in för att göra dem. Jag har sagt till min beställare att jag vill inte veta vad han tar betalt eller vad han har för budget. Jag skall inte tänka på det utan bara på att göra ett så bra jobb som möjligt.

Jag vet ungefär hur mycket tid jag behöver. Samtidigt är jag medveten om att mitt sätt att arbeta systematiskt inte bara ger hög kvalitet utan också kort produktionstid. Priset kan inte basera sig på mina typiska tider. Någon gång måste en anställd som irrar runt och som kräver ständiga instruktioner göra det jag gör. Då blir det brakförlust.

Gjorde en serie på 12 portar till Bagarmossen.
[bild]
Titta en stund på bilden och fundera på hur det kan göras och hur många moment det är. Gissa sedan tiden per parti.

Mvh Findus
Gissar på 16h per dörr om man gör 12 i ett bräde. Då är inte glasmästarens eller plåtslagarens tid inräknad. Dvs totalt 4,8v
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag är en doldis som hyr ut mig per timme. Alltid på löpande räkning. Snickerierna är de som har kontakterna. Det är en förhållandevis liten bransch som gränsar till varandra. Kommer ett projekt ut på upphandling får snickeriet som hyrt in mig förfrågan från flera olika mellanhänder.

Beställarna bemannas av konsulter som är sociala och som gärna hälsar på snickerier. Med tiden så blir det underförstått att vissa saker behöver den ”bästa” snickaren. Efter ytterligare tid så är det ett jobb för Findus.

Just den här gången hade jag tid över. Om inte så hade vi frigjort tid genom att skjuta på andra grejer.
När allt är som det skall tickar projekt fram enligt plan. När det är kris gäller andra regler. De som visat att de förstår sådant får pucken när det smäller.


Nästa port förstås :rofl:.

Mvh Findus
Om jag visar dig en massa heta och coola grejer på 'min' brädgård, får jag komma till ditt och kolla när du gör Pärleporten? :rofl:

Är du en sådan som åker till brädgård efter brädgård på jakt efter den ultimata plankan?

Nä, imponerande jobb helt enkelt!
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Brynt, slipat och oljat det sista på testkniven för att se om jag gillar formen (tycker den ser ut som en sån där kniv morfar gjort men den gör sitt jobb)
Kökskniv med trähandtag på vit skärbräda bredvid skivade tomater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi bara minitomater men nog skär den som den ska.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Gissar på 16h per dörr
Moment:
Studera ritningar och dokument
Fråga om allt som är oklart
Förhandla om lösningar på konstruktion
Förhandla om detaljer
Arbetsritningar och kapnota

Dörrar och sidoljus
Såga upp ramverket (noga)
Mallar till romber
Sätt ihop ramar.
Mall till glas. Beställ glas.
Lägg in elförsörjning till slutbleck
Såga till isolering av cellplast.
Lägg i isolering.
Såga till plywood (dyrt) till dörrar och sidoljus.
Limma ämnen i press.
Fräs ren romber. Referens till fortsättning.
Rensåga kanter.
Tag fram kantlister i ek.
Limma kanter. Obs stämpa romber

Nu finns det dörrämnen att göra till dörrar.
Formatera kanter. Alla exakt lika
Falsa.
Sågspår för tätlist
Spår för borstlist
Droppnäsa
Fräs för gångjärn
Fräs för låskista m hål för behör
Fäll in elslutbleck i sidoljus
Fräs för brytskydd
Runda kanter. Putsa. Kontrollera.
Tillverka och montera anslagslist

Dekorer mm
Tillverka glaslister.
Hyvla fram all panel.
Konstruera sågjigg för alla vinklar.
Gör monteringshjälpmedel
Såga till all panel
Stå och limspika all panel i steg och lägg i press.
Finjustera ändar panel uppe och nere med fräsmall.
Kontrollmät. Beställ sparkplåtar
Montera glaslist utsida. Lim och spik

Karmar
Såga fram och hyvla material
Limma insidor i ek på furukärna
Hyvla alla kanter.
Kantlist på alla.
Hyvla runtom
Längdjustera alla delar
Dörrfals alla delar
Möten.
Gångjärn karmled.
Runda kanter. Putsa. Kontrollera.

Ytbehandling.
Spackla spikhål. Slutputs. Kontrollera allt.
Olja allt 3 gånger. Vissa detaljer 4.

Sätt ihop karmar och sidoljus.
Glasa.
Montera lås och gångjärn
Tätningslister
Draghandtag
Limma sparkplåtar

Det är vad jag kommer ihåg på rak arm här vid middagsbordet. Alla dörrprojekt ser i grunden ut ungefär så här. Vissa linjer är parallella. Så det går att jobba på flera fronter samtidigt. Försöker få igång limmoment på en gång innan detaljerna är klara för att ha något att jobba med tidigt.

Det är ytterst viktigt att ha perfekt precision i början. Om ämnen inte går att göra till exakt likadana dörrar. Då kan inte mallar eller giggar användas till dekorer. Om precis varenda bit dekor måste sågas in individuellt. Då tar det en evighet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
vcx och 10 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Moment:
Studera ritningar och dokument
Fråga om allt som är oklart
Förhandla om lösningar på konstruktion
Förhandla om detaljer
Arbetsritningar och kapnota

Dörrar och sidoljus
Såga upp ramverket (noga)
Mallar till romber
Sätt ihop ramar.
Mall till glas. Beställ glas.
Lägg in elförsörjning till slutbleck
Såga till isolering av cellplast.
Lägg i isolering.
Såga till plywood (dyrt) till dörrar och sidoljus.
Limma ämnen i press.
Fräs ren romber. Referens till fortsättning.
Rensåga kanter.
Tag fram kantlister i ek.
Limma kanter. Obs stämpa romber

Nu finns det dörrämnen att göra till dörrar.
Formatera kanter. Alla exakt lika
Falsa.
Sågspår för tätlist
Spår för borstlist
Droppnäsa
Fräs för gångjärn
Fräs för låskista m hål för behör
Fäll in elslutbleck i sidoljus
Fräs för brytskydd
Runda kanter. Putsa. Kontrollera.
Tillverka och montera anslagslist

Dekorer mm
Tillverka glaslister.
Hyvla fram all panel.
Konstruera sågjigg för alla vinklar.
Gör monteringshjälpmedel
Såga till all panel
Stå och limspika all panel i steg och lägg i press.
Finjustera ändar panel uppe och nere med fräsmall.
Kontrollmät. Beställ sparkplåtar
Montera glaslist utsida. Lim och spik

Karmar
Såga fram och hyvla material
Limma insidor i ek på furukärna
Hyvla alla kanter.
Kantlist på alla.
Hyvla runtom
Längdjustera alla delar
Dörrfals alla delar
Möten.
Gångjärn karmled.
Runda kanter. Putsa. Kontrollera.

Ytbehandling.
Spackla spikhål. Slutputs. Kontrollera allt.
Olja allt 3 gånger. Vissa detaljer 4.

Sätt ihop karmar och sidoljus.
Glasa.
Montera lås och gångjärn
Tätningslister
Draghandtag
Limma sparkplåtar

Det är vad jag kommer ihåg på rak arm här vid middagsbordet. Alla dörrprojekt ser i grunden ut ungefär så här. Vissa linjer är parallella. Så det går att jobba på flera fronter samtidigt. Försöker få igång limmoment på en gång innan detaljerna är klara för att ha något att jobba med tidigt.

Det är ytterst viktigt att ha perfekt precision i början. Om ämnen inte går att göra till exakt likadana dörrar. Då kan inte mallar eller giggar användas till dekorer. Om precis varenda bit dekor måste sågas in individuellt. Då tar set en evighet.

Mvh Findus
Låter som att man får sätta upp på sin bucketlist: #spara ihop en stooor hög pengar för att kunna anlita Findus för att göra en ytterdörr.

Men det kan det lätt vara värt. Ska bara övertala kvinnan i hushållet också.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Moment:
Studera ritningar och dokument
Fråga om allt som är oklart
Förhandla om lösningar på konstruktion
Förhandla om detaljer
Arbetsritningar och kapnota

Dörrar och sidoljus
Såga upp ramverket (noga)
Mallar till romber
Sätt ihop ramar.
Mall till glas. Beställ glas.
Lägg in elförsörjning till slutbleck
Såga till isolering av cellplast.
Lägg i isolering.
Såga till plywood (dyrt) till dörrar och sidoljus.
Limma ämnen i press.
Fräs ren romber. Referens till fortsättning.
Rensåga kanter.
Tag fram kantlister i ek.
Limma kanter. Obs stämpa romber

Nu finns det dörrämnen att göra till dörrar.
Formatera kanter. Alla exakt lika
Falsa.
Sågspår för tätlist
Spår för borstlist
Droppnäsa
Fräs för gångjärn
Fräs för låskista m hål för behör
Fäll in elslutbleck i sidoljus
Fräs för brytskydd
Runda kanter. Putsa. Kontrollera.
Tillverka och montera anslagslist

Dekorer mm
Tillverka glaslister.
Hyvla fram all panel.
Konstruera sågjigg för alla vinklar.
Gör monteringshjälpmedel
Såga till all panel
Stå och limspika all panel i steg och lägg i press.
Finjustera ändar panel uppe och nere med fräsmall.
Kontrollmät. Beställ sparkplåtar
Montera glaslist utsida. Lim och spik

Karmar
Såga fram och hyvla material
Limma insidor i ek på furukärna
Hyvla alla kanter.
Kantlist på alla.
Hyvla runtom
Längdjustera alla delar
Dörrfals alla delar
Möten.
Gångjärn karmled.
Runda kanter. Putsa. Kontrollera.

Ytbehandling.
Spackla spikhål. Slutputs. Kontrollera allt.
Olja allt 3 gånger. Vissa detaljer 4.

Sätt ihop karmar och sidoljus.
Glasa.
Montera lås och gångjärn
Tätningslister
Draghandtag
Limma sparkplåtar

Det är vad jag kommer ihåg på rak arm här vid middagsbordet. Alla dörrprojekt ser i grunden ut ungefär så här. Vissa linjer är parallella. Så det går att jobba på flera fronter samtidigt. Försöker få igång limmoment på en gång innan detaljerna är klara för att ha något att jobba med tidigt.

Det är ytterst viktigt att ha perfekt precision i början. Om ämnen inte går att göra till exakt likadana dörrar. Då kan inte mallar eller giggar användas till dekorer. Om precis varenda bit dekor måste sågas in individuellt. Då tar det en evighet.

Mvh Findus

Snickerier på den nivån du håller är otroligt imponerande. All kudos från mig! Just det där med att det måste vara perfekt och noga från början annars så har du en tromb till entredörr är en respekt som få kommer till.

Men du nämnde inte hur lång tid det tog att göra alla 12 dörrar. ;)
 
A atomlab skrev:
Snickerier på den nivån du håller är otroligt imponerande. All kudos från mig! Just det där med att det måste vara perfekt och noga från början annars så har du en tromb till entredörr är en respekt som få kommer till.

Men du nämnde inte hur lång tid det tog att göra alla 12 dörrar. ;)
Jag listade upp typ 60 moment.

Innan något blir gjort måste allt vara bestämt. Ritningar om sådana finns är enligt min erfarenhet aldrig tillräckligt bra för tillverkning. Därför så kommer åtminstone två arbetsdagar gå åt för förhandlingar. Det förutsatt att det är en vettig beställare som inte lägger prestige i att begära omöjligheter. Om så tar det längre tid.
All ritning jag fick...
En skiss av en dubbeldörr med geometriska mönster, märkt 'Alt 1'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer än hälften av de övriga momenten har potential att ta någon timme per parti. Vissa mindre. Vissa mycket mer. Första tanken var att det med en serie på tolv skulle vara omöjligt att göra på mindre än 50h per parti. Okomplicerade funkispartier med sidoljus typ det jag gjort i veckan tar 30-40 timmar i serie. Så min gissning var snarast i underkant med rombfönster och heltäckande panel.

Vi fick order i slutet av november. Min beställare kom då till mig och berättade att det var planerad leverans i mars. Han frågade om jag trodde att det var möjligt att göra på den tid som fanns kvar och om vi vågade ta på oss jobbet.

Så vad svarar jag på den frågan... 600 timmar under december, januari och februari. Alla storbyggen spräcker sin tidsplan. Teoretiskt kan även mars användas. 150 h per månad OM inget annat som kräver uppmärksamhet dyker upp under projekttiden.
Som den här godbiten jag uppenbart gjort samtidigt enligt datum på bilderna...
Halvfärdigt träfönster med bågformad design i snickeriverkstad, upp och ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädörr med glaspaneler, halvcirkelformad övre del, inbyggd i vit vägg, spindelväv i hörn, ogjutet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarade givetvis. Javisst... förutsatt att vi sätter igång nu!

Några detaljer.
Ramverket i dörrbladen.
Konstverk av trä, skapar optisk illusion av oändlig tunnel, tredimensionell, abstrakt, inomhus, kreativ, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isoleringsarbetet med en mängd inlagda träbitar för att förstyva plyfan. Nödvändigt om det skall gå att limma panel i limpress.
Träsnickeriverkstad, tillverkning av träpaneler, obehandlade dörrblad och dörrkarmar, arbetsplats, inomhus, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panelen.
Verkstadsscenario, träbitar i förgrund, arbetsbänk, byggmaterial, verktyg, snickeri, hantverk, tillverkningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utfallet var 35h för mig, men då slapp jag handstryka allt. Snickeriets eminenta målare skötte detta.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
Puran och 21 till
  • Laddar…
AXS
200000:- fick vi i offert för ett liknande men större parti. Inkl montering och passagesystem om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.