Hej!
Hoppas jag är i rätt forumdel? Jag och min syster har en stuga ihop, nu har vi tröttnat på att dela så vi börjar fundera på att köpa loss varandra....hur vet man hur mycket en "skälig" summa är? ska man ta dit en mäklare eller går man på att taxeringssvärdet är 75% av marknadsvärdet, även i dessa "svindyra" tider ( har kollat andra som sålt i närheten och då har det ofta gått på det dubbla av taxeringsvärdet )nån som vet hur man brukar göra vid släkt/syskon försäljning?

Exakt hur man gör beror från fall till fall. Det mest rättvisa borde väl vara att ta dit en oberoende värderingsman för att fastställa vad stugan är värd. Att blanda in en mäklare borde inte vara nödvändigt (om det nu inte är han/hon som är den som värderar huset).

Tack för ditt svar! vad är en oberoende värderingsman?

Är ni överens om vad skäligt pris är? Jag kan tänka mig fall där båda syskon är angelägna om att huset ska stanna i släkten och därför vara villiga att bli utköpta till en lägre köpeskilling än vad huset skulle betinga på den öppna marknaden. risken då är väl att den som blir utköpt för lågt såsmåningom ångrar sig och att detta blir anledning till groll mellan syskonen. Så en oberoende värderingsman (antingen en mäklare eller en penson som arbetar med hus i ngn annan form vår var t ex också besiktningsman) är väl att rekommendera.

En oberoende värderingsman kan vara en mäklare. Det kan också vara någon konsult med koll på läget. Kronofogden brukar anlita sådana ibland.

Men, ett värde är någons uppskattning, och vad priset efter en massiv marknadsföring, en riktig pangvisning och en engagerad mäklares ordnande av budgivning är ofta något annat.

Det kostar en hel del pengar att sälja hus via mäklare, en lyckad visning kräver en hel del jobb av ägaren, och någon budgivning är det inte tal om här. Det skall avspegla sig på priset nedåt. Nedåt på priset skall det också vara därför att det är en hälft som säljs, inte en helhet.

I ert fall, jag tolkar det som att ni bägge är intresserade av att köpa ut den andre, skulle jag kanske börja med att fundera på vad man skulle vara nöjd med. Även fritidshus inom en rimligt lång radie från Stockholm har ju fått sådana hysteriska priser att man får rätt så rejäla utlandssemestrar under många år för pengarna, utan krav på reparationer, gräsklippning, vedhuggande eller betalande av fastighetsskatt och el.Till syvende og sidst är det en förhandlingsfråga.

Jag tror ni skall sätta er ned och diskutera saken.

Som tidigare sagts är vad som är ett skäligt pris något som ni bestämmer och kommer överens om helt själva.

Kan man inte komma överens om priset finns alltid möjligheten för envar delägare att begära försäljning av *hela* fastigheten på offentlig auktion, enligt lagen om samäganderätt. Det är då upp till parterna att bjuda bäst de vill med risk för att fastigheten hamnar i händerna på någon utomstående.

Om ni är överrens om att en ska köpa ut den andra så kan ni ju ordna en "auktion" mellan er. Den som bjuder högst får köpa huset. Då kommer den som säljer att få mer än vad man själv var beredd att betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.