C
D Daniel 109 skrev:
Japp, men säkringsstorleken är ett tämligen dåligt mått på hur mycket man lastar nätet. En effektavgift är träffsäkrare.
Den skulle kunna vara träffsäkrare, men knappast med de rådande modellerna.
Framför allt tidsaspekten. Elnät dimensioneras knappast månad för månad, och inte heller är det irrelevant när på dygnet man plockar ut mest effekt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jo, det är trotts bristerna träffsäkrare än säkringsbaserade avgifter.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är trotts bristerna träffsäkrare än säkringsbaserade avgifter.
Nu vet jag ju att du är mer intresserad av att skjuta one-liners än att resonera kring saker, men vad är så träffsäkert med att likställa snabbladdning av en elbil i juli med en eluppvärmd villa som maxar sitt effektuttag en svinkall vinterdag? Som man gör i Göteborg om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Rättvist vet jag inte, men fakturaberäkningssättet börjar bli väldigt komplicerat i alla fall.
Att kontrollera att fakturan stämmer blir en diger uppgift.
Elräkning i Sverige, specificerar avgifter, skatter, period, förbrukning, och högsta effektuttag. Datum och tider inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med olika pris på låg och hög last så skulle man ju vilja flytta kWh till småtimmarna, men då kommer effektavgiften som arbetar åt andra hållet.

Träffar allt detta krångel verkligen det tilltänka målet?
Jag är skeptisk...
 
  • Gilla
Vicky Vicky och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Rättvist vet jag inte, men fakturaberäkningssättet börjar bli väldigt komplicerat i alla fall.
Att kontrollera att fakturan stämmer blir en diger uppgift.
[bild]

Med olika pris på låg och hög last så skulle man ju vilja flytta kWh till småtimmarna, men då kommer effektavgiften som arbetar åt andra hållet.

Träffar allt detta krångel verkligen det tilltänka målet?
Jag är skeptisk...
Iom att nätavgiften inte tagits bort är det inte bara krångligare. Det är dyrare. Och det gör inte näten bättre. Så alla vinner.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nej, det blir inte dyrare. Intäktsramen är samma även med effektavgifter.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Rättvist vet jag inte, men fakturaberäkningssättet börjar bli väldigt komplicerat i alla fall.
Att kontrollera att fakturan stämmer blir en diger uppgift.
[bild]

Med olika pris på låg och hög last så skulle man ju vilja flytta kWh till småtimmarna, men då kommer effektavgiften som arbetar åt andra hållet.

Träffar allt detta krångel verkligen det tilltänka målet?
Jag är skeptisk...
Uniktnamn, hur såg fakturan ut en månad innan effektavgiften lades på? Var den lika hög minus effektavgiften? Eller har nätavgift eller övriga avgifter sänkts?
 
Unikt namn
V Viktorbyggahus skrev:
Uniktnamn, hur såg fakturan ut en månad innan effektavgiften lades på? Var den lika hög minus effektavgiften? Eller har nätavgift eller övriga avgifter sänkts?
Den var lättare att förstå sig på i alla fall.
Nätavgiften för 25A låg på 7 906,00 kr/år innan försämringen, eller ca 650/mån.

Faktura för elnätavgifter, energiskatt och moms för perioden 1 mars - 30 april 2020. Totalt 3 044,09 SEK.

Så kring 5% dyrare med krångelfakturan.

Om det beror på att jag har 5% sämre förbrukningsmönster än snittet får vi sia i tesumpen om.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M MrSmith skrev:
Läser hos Energimarknadsinspektionen:
"Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att alla elnätsföretag ska ha infört nättariffer som inkluderar en effektavgift senast den 1 januari 2027 (EIFS 2022:1)."

Flera elnätsföretaget har redan infört detta och bl a Göteborgs Energi använder medelvärdet av de tre tillfällen vid tre olika dagar med störst effektuttag för hela månadens effektavgift.

Hur bestäms denna effekt om man har tre faser som belastas olika? Spelar det ingen roll utan det är den sammanlagt uttagna effekten? Eller är det den fasen som belastas mest som då kommer att ge "maxvärdet"?

Känner mig okunnig ...
Göteborg energi läser av summan av förbrukning (och såld el ) varje timma. Elmätaren kan visa summan av de re faserna eller en fas i taget..
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Den var lättare att förstå sig på i alla fall.
Nätavgiften för 25A låg på 7 906,00 kr/år innan försämringen, eller ca 650/mån.

[bild]

Så kring 5% dyrare med krångelfakturan.

Om det beror på att jag har 5% sämre förbrukningsmönster än snittet får vi sia i tesumpen om.
Då har de ju faktiskt sänkt nätavgiften med så pass mycket att det i småförbrukares fall inte blir någon skillnad, som Daniel säger. Så får vi se hur övriga bolag implementerar detta.
 
Utformningen av effektavgiften måste väl bero på hur problemet är i aktuellt nät? Om flaskhalsen är längst ut i nätet så spelar tiden på dygnet mindre roll, är flaskhalsen längre upp i nätet spelar tiden mer roll.

Alltså, ska man försöka minska effekttopparna i ledningar där både industri och hushåll samsas så är det under dagstid man ska sätta priset (eftersom industrin är störst). Är det i ledningar där endast industri ELLER hushåll finns så vill man för industrin titta på dagen och för hushållen troligen kring 16-20 och möjligen även nätterna 2-6 framöver när alla ska ladda bil när elen är billig.

Eller flaskhals och flaskhals, beror väl på hur väl mixat industri och hushåll råkar vara i de område nätägaren hanterar. Är all industri i ena änden och alla bostäder i andra änden blir det dyrare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

M MrSmith skrev:
Hur bestäms denna effekt om man har tre faser som belastas olika? Spelar det ingen roll utan det är den sammanlagt uttagna effekten? Eller är det den fasen som belastas mest som då kommer att ge "maxvärdet"?

Känner mig okunnig ...
Jomen nu tror jag att jag fått svaret på frågan som tråden egentligen handlar om. Och svaret känns både logiskt och rätt. I svar #94 med bilden på elräkningen får jag svaret.

Det är den sammanlagda effekten för faserna som utgör effektavgiftens storlek.

Min fråga dök upp om effektavgiften skulle kunna bli lägre om man i samband med en solcellsinstallation väljer en ”smart” växelriktare som även fasbalanserar (FerroAmp). Svaret blir då att det inte påverkar effektavgiften men att man med en sådan VR kan plocka ut mer effekt utan att höja abonnentsäkringen.

Tack för alla inspel, nu känner jag mig inte fullt så okunnig längre. Samtidigt blir det en parameter till att hålla koll på utöver elpriset.

Använder för övrigt Elpriset.Nu och deras gratistjänst där man varje dag kl 15.00 får ett mejl med morgondagens elpriser

En bra påminnelse varje dag om hur tokigt det kan bli när man avvecklar den planerbara kraften och ersätter den med väderberoende kraftverk. Men den diskussionen förs i andra trådar.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Utformningen av effektavgiften måste väl bero på hur problemet är i aktuellt nät? Om flaskhalsen är längst ut i nätet så spelar tiden på dygnet mindre roll, är flaskhalsen längre upp i nätet spelar tiden mer roll.

Alltså, ska man försöka minska effekttopparna i ledningar där både industri och hushåll samsas så är det under dagstid man ska sätta priset (eftersom industrin är störst). Är det i ledningar där endast industri ELLER hushåll finns så vill man för industrin titta på dagen och för hushållen troligen kring 16-20 och möjligen även nätterna 2-6 framöver när alla ska ladda bil när elen är billig.

Eller flaskhals och flaskhals, beror väl på hur väl mixat industri och hushåll råkar vara i de område nätägaren hanterar. Är all industri i ena änden och alla bostäder i andra änden blir det dyrare.
Exakt detta.

Om effektlasten redan är jämnt fördelad, då är en generell effektavgift baserad på de värsta timmarna (enligt Göteborgs energin modell) rimlig. Men om effektlasten är ojämnt fördelad, då borde det bästa sättet att reglera detta att sätta en högre effektavgift under de timmar man har problem med effekten, eller hur?
 
E emil30 skrev:
Exakt detta.

Om effektlasten redan är jämnt fördelad, då är en generell effektavgift baserad på de värsta timmarna (enligt Göteborgs energin modell) rimlig. Men om effektlasten är ojämnt fördelad, då borde det bästa sättet att reglera detta att sätta en högre effektavgift under de timmar man har problem med effekten, eller hur?
Göteborgs problem är att man förtätar i bostadsområdena (även äldre bostadsområden) och då får man trängre och trängre i elnätet. Göteborg är dessutom väldigt lite av blandstad, antingen är det kontorsområde, industriområde eller bostadsområde. Därav deras fokus på hela dygnet.

Mindre kommuner har oftast inte dessa problem och de kan därför fokusera mer på de problem de har i de centrala delarna av nätet och då är effekttariffer bara på dagen på vardagar för privatkunder en bättre lösning.

Detta lär variera mellan olika kommuner, jag tror och hoppas att min kommun väljer småstadsmodellen trots en kraftig förtätning på senare år.

Och som vi redan varit inne på, i villaområden så riskerar man att få omvänt problem på soliga sommardagar, man har för mycket elproduktion från solceller, vilket gör att det blir trångt i upplänk istället. Detta gör att det kan bli så att även producenterna (de som har solceller) kan åka på dessa avgifter för produktionen. Tidigare har man blockerat en för stor produktion i villaområdena, men jag har för mig att man tagit bort den möjligheten. Detta skulle också driva uppgraderingar av transormatorer mm, dvs driva kostnaderna.
 
N
D Daniel 109 skrev:
Det är en vettig fråga. Även en bra anledning till att dessa monopol bör ägas offentligt i stället.

Men svaret ligger väl i att de kan ansluta fler abonnenter utan stora nätinvesteringar. Men även att de blir beordrade att det ska göras.

Min åsikt är att man inte ska ha privata monopol.
Vi har staten (Vattenfall) som nätägare och bland de högsta nätavgifterna. Vet inte om offentligt ägda monopol är så mycket bättre än privata?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.