N
D Daniel 109 skrev:
Nej, det blir inte dyrare. Intäktsramen är samma även med effektavgifter.
Du kan väl inte veta om det blir dyrare (eller rent av billigare) för en enskild elkund?

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ju bra svar. Men det kan inte vara roligt att sitta och svara på den typen av frågor dagarna i ända. Speciellt när svaren inte tycks nå fram.
Det är väl inte ett bra svar om det som skrivs inte är sant? Om det är som @pacman42 skriver att nätet belastas 30 % mer under topplasttimmen än under natten så är ju svaret snömos. Att EI säger att effekttariffen ska varieras med belastningen talar även det för att Muteborgs energi valt en dålig modell.

Att det är svårt att sitta i deras kundservice och svara på klagomålen tror jag också, men mer för att systemet är svårförsvarat än för att kunderna inte förstår.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vi har staten (Vattenfall) som nätägare och bland de högsta nätavgifterna. Vet inte om offentligt ägda monopol är så mycket bättre än privata?
Vattenfall är ett aktiebolag som drivs med vinstsyfte. Om man inte skulle göra det skulle det bli ett otillbörligt gynnande av vissa medborgare från statens sida. Något som inte är okej. Om hela elnäten i stället drevs utan vinstsyfte skulle det vara en bättre lösning. Privata monopol är inte bra.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Unikt namn
V Viktorbyggahus skrev:
Då har de ju faktiskt sänkt nätavgiften med så pass mycket att det i småförbrukares fall inte blir någon skillnad, som Daniel säger. Så får vi se hur övriga bolag implementerar detta.
Nu är ju en datapunkt ett svagt underlag att dra allt för stora slutsatser av.
Men OM avgiftskrånglet knappt märks för alla småförbrukare, och den totala avgiften fortfarande är fast. Så är ju frågan hur mycket det egentligen märks för olika typer av storförbrukare.

Iom att det finns två krafter som arbetar mot varandra i avgiftsupplägget så borde ju den inbördes skillnad i förbrukningsmönster till viss del slätas ut, och incitamenten att göra en förändring svagare. Förutom att sänka totalförbrukningen, men där har vi ju redan elpriset som verkar.

Så jag undrar vad är det man vill uppnå? Är det bara en krånglig EU-regel som man måste införa, och man gör det utan att det egentligen påverkar kunderna i någon större utsträckning?

Om grundproblemet är att nätet är för svagt på sina ställen så borde det ju arbetas med det. Om det saknas medel så behöver väl nätavgifterna höjas. Det kan man ju göra utan att överkomplicera beräkningsmodellen.

Det är möjligt att jag är lite väl negativt inställd till denna förändring likt en gammal surgubbe, men jag är vän av keep it simple.
När/om timdebitering blir ett faktum så innebär att gemene man får det omöjligt att på förhand räkna ut vad el-räkningen kommer landa på, eller om den som landar i brevlådan faktiskt stämmer.

På företagssidan kanske det skapas utrymme för en ny typ av mjukvara som kan användas för att simulera hur du ska förändra ditt elförbrukningsmönster, för att möta olika nätbolags implementering av denna fantastiska skapelse och ett förväntat elpris.... jippi :rolleyes:

För att dra en trött bil-liknelse skulle man kunna tänka sig att man står vid macken och literpriset dynamiskt förändras under tiden man tankar. Man får inte klämma på full gas på pumpen för då kommer flödesavgiften per liter stiga, men gasar man för dåligt så kanske en ny minutdebiteringstariff kickar in och literpriset stiger pga det.
Så det gäller att vara på sin vakt och inte drömma sig bort....eller bara ge upp.

Det här blev en längre rant än planerat, men jag har en mancold och är lite smått irriterad. :mad:

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
K
Är det momentan effekttopp som varar några sekunder/minuter som kommer ligga till grund?
Eller är det de 3 timmar/tillfällen med högsta energiuttaget i kWh under en timmes period som kommer ligga till grund?

Det är snittförbrukningen över en timme. Men hur det implementeras är olika för olika bolag.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Men OM avgiftskrånglet knappt märks för alla småförbrukare, och den totala avgiften fortfarande är fast. Så är ju frågan hur mycket det egentligen märks för olika typer av storförbrukare.

Iom att det finns två krafter som arbetar mot varandra i avgiftsupplägget så borde ju den inbördes skillnad i förbrukningsmönster till viss del slätas ut, och incitamenten att göra en förändring svagare. Förutom att sänka totalförbrukningen, men där har vi ju redan elpriset som verkar.

Så jag undrar vad är det man vill uppnå? Är det bara en krånglig EU-regel som man måste införa, och man gör det utan att det egentligen påverkar kunderna i någon större utsträckning?

Om grundproblemet är att nätet är för svagt på sina ställen så borde det ju arbetas med det. Om det saknas medel så behöver väl nätavgifterna höjas. Det kan man ju göra utan att överkomplicera beräkningsmodellen.

Det är möjligt att jag är lite väl negativt inställd till denna förändring likt en gammal surgubbe, men jag är vän av keep it simple.
När/om timdebitering blir ett faktum så innebär att gemene man får det omöjligt att på förhand räkna ut vad el-räkningen kommer landa på, eller om den som landar i brevlådan faktiskt stämmer.

På företagssidan kanske det skapas utrymme för en ny typ av mjukvara som kan användas för att simulera hur du ska förändra ditt elförbrukningsmönster, för att möta olika nätbolags implementering av denna fantastiska skapelse och ett förväntat elpris.... jippi :rolleyes:

För att dra en trött bil-liknelse skulle man kunna tänka sig att man står vid macken och literpriset dynamiskt förändras under tiden man tankar. Man får inte klämma på full gas på pumpen för då kommer flödesavgiften per liter stiga, men gasar man för dåligt så kanske en ny minutdebiteringstariff kickar in och literpriset stiger pga det.
Så det gäller att vara på sin vakt och inte drömma sig bort....eller bara ge upp.

Det här blev en längre rant än planerat, men jag har en mancold och är lite smått irriterad. :mad:
Är det inte lämpligt att avgiften läggs främst på de som triggar behovet av utbyggnad?
Med timpris går det att i förväg räkna ut kostnaden, det går inte med månadsrörligt. Så där håller jag inte alls med dig.

Unikt namn Unikt namn skrev:

Jag håller med dig i att detta är dåligt vilket jag också påpekat. Om intäkterna för nätbolagen inte får öka, och de flesta hushållen får samma utgifter, och problemen är näten så löser ett krångligare avtal ingenting.

Det de hoppas på är att införa en morot och piska som marginellt omfördelar lasten jämnare så att de på så vis kan de fortsätta att försumma förvaltningen av sina nät.

Effektkostnader/förluster behöver hanteras och kan göras på flera sätt. Men betalmodellen är inte en enda av dem. Svk vill ju själva flytta mer last till natten. Så det här är hål i huvudet.

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Vattenfall är ett aktiebolag som drivs med vinstsyfte. Om man inte skulle göra det skulle det bli ett otillbörligt gynnande av vissa medborgare från statens sida. Något som inte är okej. Om hela elnäten i stället drevs utan vinstsyfte skulle det vara en bättre lösning. Privata monopol är inte bra.
Men Vattenfall har likväl monopol och monopol är aldrig bra oavsett om de är offentliga eller privata.
Att driva elnätet utan vinstsyfte vore givetvis bra. Dock måste pengar finnas till underhåll och nyinvesteringar.
Troligen säger EU nej till ett nät med endast en aktör (men det är inget jag vet).

Varför skulle EU ha något emot det? Det är ju monopol oavsett hur man gör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
monopol är aldrig bra oavsett om de är offentliga eller privata
Våldsmonopolet var bra.

D Daniel 109 skrev:
Nu handlar det här, som svaret från nätbolaget tydligt påpekar, inte om eltillgång utan om belastning på elnätet. Ledningar och transformatorer. Det har inget med elpris eller frekvens att göra. Försök förstå att det är två olika marknader.
Samtidigt är det lite opraktiskt om nätbolagets prismodell aktivt motverkar det nationella (och EU-övergripande) målet att plana ut effektbehovet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det gör den ju inte. Den eftersträvar ju också jämn effekt förbrukning.

D Daniel 109 skrev:
Det gör den ju inte. Den eftersträvar ju också jämn effekt förbrukning.
Ja, men om den inte fungerar för att det tas ut effektavgift även när den samlade effekten är låg.

Vad då?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kurvan kan plattas ut på två sätt.
1: folk som kan det flyttar sin konsumption till natten. Detta drivs på genom lägre elpris på natten och högre på dagen. När folk flyttar last plattas kurvan till.
2: alla, helt blankt, gör allt de kan för att använda lika stor effekt dygnet runt. Till slut plattas kurvan ut eftersom att alla bär sitt ansvar.

1: är förankrat i hur människor funkar, och samlirar med marknaden.
2: är inte det. Och tar inte hänsyn till att industrin är största förbrukaren som inte kommer att flytta sin last till natten. Vidare är inte hem byggda på ett sätt som gör att samma last kan användas dygnet runt. Tänk matlagning, tvätt, bil osv som inte är hemma dagtid.

och nu har vi olika aktörer som försöker uppnå samma mål på olika sätt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.