Skippa protokollet. Den som köper får besiktiga själv, det finns ju knappt någon risk ändå, även om du har protokollet den dag du säljer kommer kanske köparnas besiktningsman informera att det inte föreligger risk att luckan orsakar en vattenskada.
 
BirgitS
O olof63 skrev:
Frågan är vilkaalternativ jag har, vill ju få bort anmärkningen och kunna visa upp en ren besiktning införförsäljningen.
Bygga upp en fast vägg mot inspektionsluckan för att begränsa våtzon 1, men då kan det ju bli problem med användningen av tvättmaskinen i stället.

Men när tänker du sälja på ett ungefär?
Efter 10 år så börjar ju folk ofta tycka att det är alltför omodernt och börjar tänka på att renovera badrummet ändå.
 
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den som köper får besiktiga själv, det finns ju knappt någon risk ändå, även om du har protokollet den dag du säljer kommer kanske köparnas besiktningsman informera att det inte föreligger risk att luckan orsakar en vattenskada.
Det tror jag inte utan att besiktningsmannen kommer att notera i protokollet att badrummet inte uppfyller branschreglerna.
 
Vad blir skillnaden om det hade suttit en nyare lucka i väggen? Det finns ju ändå dubbla tätskikt iom kakelväggen bakom!
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad blir skillnaden om det hade suttit en nyare lucka i väggen? Det finns ju ändå dubbla tätskikt iom kakelväggen bakom!
Nya luckor är gjorda så att det går att ansluta tätskiktet till dem på ett helt tätt sätt och själva luckan är släpper inte igenom vatten. Det fanns inte sådana luckor för några år sen.

Om det är dubbla tätskikt får TS svara på.
 
Det är nog som Birgit S skriver, dvs att en köpares besiktningsman kommer att döma ut badrummet/tvättstugan som ej godkänt, och då kommer det att användas mot mig för prisreduktion, dvs ingenting jag önskar. Finns det små luckor som är godkända i våtzon 1 ? den befintliga är 20x20 men det går in en typ 30/30. Har sett liknande i andra fastigheter men de är rejält mycket större.

Kan inte låta bli att undra varför en byggare (stor firma faktiskt) tillåter sin underentreprenör att göra en sådan felaktig montering, för detta kan aldrig bli godkänt av någon besiktningsman. Att avgränsa och bygga "runt" luckan är inte aktuellt.
 
O olof63 skrev:
Finns det små luckor som är godkända i våtzon 1 ? den befintliga är 20x20 men det går in en typ 30/30. Har sett liknande i andra fastigheter men de är rejält mycket större.
Men som det framgår av tidigare svar i tråden, så går det inte att installera en sådan lucka utan att riva kaklet. Det blir ett rätt stor ingrepp.

Eftersom en lucka överhuvudtaget inte fick finnas på den platsen enl. reglerna när det gjordes, så borde byggaren, i samråd med dig ha skrivit en avvikelse. Det ser inte ut som det var möjligt att göra detta på ett godkänt sätt, då. Såvida du inte hade flyttat duschen till en annan sida av badrummet. Så en avvikelse i protokollet är enda möjligheten, och var (troligen) enda möjligheten när det gjordes.
 
  • Gilla
olof63 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror en eventuell köpare snarare reagerar på de dubbla väggarna än hur luckan är placerad och dess eventuell anslutning till tätskiktet
 
Tack hempularen, vet inte vad som menas med rätt stort ingrepp, men luckan är ingenting som jag har beställt utan den kom dit på byggarens egna initiativ. Duschen har alltid funnits där, jag tror bara att någon av deras underentreprenörer fick feeling och satt dit en lunch utan att tänka på de gamla reglerna.

Då ser jag ett par alternativ, vilket är mest rätt ut ett regelperspektiv då ?

1) lämna utan åtgärd, avvikelse och garanterad värdeminskning i samband med försäljning

2) be byggaren göra om jobbet, riva kaklet runt om och sätta dit en liten men godkänd lucka ?

3) ta bort luckan helt och kakla igen

Om jag förstår reglerna rätt så är (2) och (3) ändå rätt tydliga med att lappa/laga inte är någonting
som kan bli godkänt pga framtida läckaderisk, stämmer det ?
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men som det framgår av tidigare svar i tråden, så går det inte att installera en sådan lucka utan att riva kaklet. Det blir ett rätt stor ingrepp.

Eftersom en lucka överhuvudtaget inte fick finnas på den platsen enl. reglerna när det gjordes, så borde byggaren, i samråd med dig ha skrivit en avvikelse. Det ser inte ut som det var möjligt att göra detta på ett godkänt sätt, då. Såvida du inte hade flyttat duschen till en annan sida av badrummet. Så en avvikelse i protokollet är enda möjligheten, och var (troligen) enda möjligheten när det gjordes.
Eller så borde man ha tagit bort luckan helt. Fyller den ens någon funktion? I så fall, kan samma funktion fyllas genom att sätta luckan uppe vid tak, ovanför gränsen där det finns krav på tätskikt?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vad är problemet med de dubbla tätskikten undrar jag ? Det är en miss i samband med byggnationen som inte har resulterat i någon anmärkning vid besiktningen.
 
Hej igen - här är det många som följer, tack för bra tips - jo luckan går in till en renslucka i avloppet från våningen ovanför och den sitter strax ovan golvnivån, så sätta den högre upp är rätt meningslöst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Beroende på typ av tätskikt kan det gå att byta luckan och lägga tätskiktet korrekt. Ev. behöver du ta bort några kakelplattor runt om först. Då kommer en ny besiktning förmodligen ske utan anmärkningar.
 
  • Gilla
olof63
  • Laddar…
Tack Jonatan79, någon som har tips på små godkända luckor för våtzon 1 ? Jag har jagat runt lite men inte hittat något. De är mycket större och får ej placeras "direkt i dusch/badutrymme".
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Eftersom väggen innanför är kaklad så kan man anta att byggaren inte gjort den nya väggen helt tät mot vägg och golv. Det är väl en ganska svår process där man skall ta bort kakel för att sedan "skarva" tätskicktet enligt tillverkarens anvisningar, ifall det går, vilket jag inte tror är gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.