20 039 läst · 43 svar
20k läst
43 svar
KMP Mysinge och Solhaga - Erfarenheter någon?
.
Jag var och tittade på en installerad KMP Mysinge + KMP drag som var ca 6år gammal. Den lät knappt något varken från kamin eller Drag:et vid drift, allt fungerade bra.
Det enda som gått sönder var kondensatorn på matarmotorn samt glödstiftet som fick bytas.
KMP drag hade dem aldrig gjort rent(!).
Det enda som gått sönder var kondensatorn på matarmotorn samt glödstiftet som fick bytas.
KMP drag hade dem aldrig gjort rent(!).
Förbränningsluften som tas utifrån cirkulerar tillbaka uppvärmd ut igen via rökgasröret, slutet system. Om det är helt tätt är tanken att det ingen friskluft utifrån komma in i huset den vägen. Det är fläkten i kaminen som blåser över eldstaden och därmed endast använder sig av inomhusluften som då cirkulerar. För bättre värmespridning kan man t.e.x använda sig av små fläktar som förflyttar värme genom rummen, allt beroende på typ av ventilationssystem som huset har.P Björnmoose skrev:[video] Har haft Mysinge med kmp drag installerad för ett år sedan. Kaminen och drag har fungerat utan problem. Värme hela huset på 125 kvm. Ryker ibland i början vid minus grader innan temperaturen i rökgaskanalen kommer upp över 100grader. Tror att det är bara vatten ånga. Man får se till att man inte har friskluftsventil för nära draget. En fördel med kmp drag är att den tar förbränningsluft utifrån , och jag tycker vi har bättre inomhus luft till följd. Kaminen och drag är lätt att hålla ren och jag har själv fått sotningstillstånd.Har själv räknat ut att en kwh kostar cirka 70 öre med pellets.
.
En fråga. Vi har en vinklad adapter som ansluter kaminen till utsugshålets radialtätning(gummiring) som är monterat på väggens insida. Ser att denna kamin är monterat rakt. Hur ser denna anslutning ut på eran raka montering? Frågar därför att vi funderar på att flytta kaminens från vinklad placering till rak montering såsom i ditt fall. . Så här ser våran adapter ut. En bild på baksidan av eran kamin ovanifrån skulle räcka, tack.
Redigerat:
VarsågodM Mikael Karlsson4999 skrev:Förbränningsluften som tas utifrån cirkulerar tillbaka uppvärmd ut igen via rökgasröret, slutet system. Om det är helt tätt är tanken att det ingen friskluft utifrån komma in i huset den vägen. Det är fläkten i kaminen som blåser över eldstaden och därmed endast använder sig av inomhusluften som då cirkulerar. För bättre värmespridning kan man t.e.x använda sig av små fläktar som förflyttar värme genom rummen, allt beroende på typ av ventilationssystem som huset har.
En fråga. Vi har en vinklad adapter som ansluter kaminen till utsugshålets radialtätning(gummiring) som är monterat på väggens insida. Ser att denna kamin är monterat rakt. Hur ser denna anslutning ut på eran raka montering? Frågar därför att vi funderar på att flytta kaminens från vinklad placering till rak montering såsom i ditt fall. . Så här ser våran adapter ut. En bild på baksidan av eran kamin ovanifrån skulle räcka, tack.
Tack, behöver nog beställa en annan adapter som antagligen monteras på kaminsidan, vilken borde levererats som standard, då det var tillägg för vinklad montering.
Hej igen. Tänkt att höra hur det gå med kmp drag. Min kamin fungerar som det ska förutom att jag ha mycket vit rök ur draget i ungefär 15 till 20 minuter efter uppstart för att sedan försvinna när kaminen är rktigt varmt. Jag undrar om det kan bero på att förbränningsluften tas utifrån och den luften är säkert rätt fuktigt. Eller kanske borde jag pröva en annan pellets sort.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Hej, vårat vinklade rör var av gammal modell som har förminskningen svetsad på den och ingen adapter levererades då. De ny modellerna av vinkelröret har samma diameter som den raka monteringen och använder en gemensam adapter som passar både rak och vinklad montering. KMP skickade en adapter.utan kostnad !.P Björnmoose skrev:Hej igen. Tänkt att höra hur det gå med kmp drag. Min kamin fungerar som det ska förutom att jag ha mycket vit rök ur draget i ungefär 15 till 20 minuter efter uppstart för att sedan försvinna när kaminen är rktigt varmt. Jag undrar om det kan bero på att förbränningsluften tas utifrån och den luften är säkert rätt fuktigt. Eller kanske borde jag pröva en annan pellets sort.
Om det är riktigt kallt ute har vi sett lite av vit rök, vilket är ånga tror vi, men annars ingen vit rök. Det är ju lätt att prova och köpa en säck pellets av annat märke och testa, sur pellets samt ibland kontaminerad med något okänt förekommer. Annars rekommenderar vi mejla KMP direkt om din undran, KMP har i våra kontakter varit mycket servicevänliga då vi även fick den nya varianten av matarkonstruktion utan kostnad(värde +2.000kr) då våran var första versionen där pelletsspån kunde fastna vilket resulterade i stopp samt besvärligt att rensa rent då man var tvungen att skruva loss skruvar samt pilligt häkta av strömförsörjning , vilket vi påpekade. Den nya mataren är mycket enklare att rengöra om det skulle behövas under säsong.
Mejladress KMP. ulf@kmp-ab.se
Mvh Mikael
Ja , vi hade samma problem med den gamla mataren och fick den nya monterad utan problem. Trots det, började den låtar igen och jag gjorde ren den med en air duster jag köpte på biltema , alltså tryckluft på burk. Det skadar inte heller att dammsuger försiktigt. Jag tror som du säger , det är kanske dags att pröva byta pellets sort.M Mikael Karlsson4999 skrev:Hej, vårat vinklade rör var av gammal modell som har förminskningen svetsad på den och ingen adapter levererades då. De ny modellerna av vinkelröret har samma diameter som den raka monteringen och använder en gemensam adapter som passar både rak och vinklad montering. KMP skickade en adapter.utan kostnad !.
Om det är riktigt kallt ute har vi sett lite av vit rök, vilket är ånga tror vi, men annars ingen vit rök. Det är ju lätt att prova och köpa en säck pellets av annat märke och testa, sur pellets samt ibland kontaminerad med något okänt förekommer. Annars rekommenderar vi mejla KMP direkt om din undran, KMP har i våra kontakter varit mycket servicevänliga då vi även fick den nya varianten av matarkonstruktion utan kostnad(värde +2.000kr) då våran var första versionen där pelletsspån kunde fastna vilket resulterade i stopp samt besvärligt att rensa rent då man var tvungen att skruva loss skruvar samt pilligt häkta av strömförsörjning , vilket vi påpekade. Den nya mataren är mycket enklare att rengöra om det skulle behövas under säsong.
Mvh Mikael
Jag slog till och installerade min kamin, lilla frö + KMP drag + vinkelrör i höstas.
Min kamin fungerar som det ska.
Enda jag märkt är vid enbart låg effekt från start blir det stundvis vit rök ur draget i ungefär 5-10 minuter efter start samt sotar svart på glaset. Jag låter därför bli att köra på låg effekt från start.
Vid hög+låg effekt syns bara vit rök några sekunder vid tändning.
Det tar väl för lång tid att komma upp i rätt förbränningstemperatur i enbart låg effekt.
Är mer än nöjd med kaminen hittils sen hösten 2022, helt enkelt en fantastisk produkt
Enda jag märkt är vid enbart låg effekt från start blir det stundvis vit rök ur draget i ungefär 5-10 minuter efter start samt sotar svart på glaset. Jag låter därför bli att köra på låg effekt från start.
Det tar väl för lång tid att komma upp i rätt förbränningstemperatur i enbart låg effekt.
Är mer än nöjd med kaminen hittils sen hösten 2022, helt enkelt en fantastisk produkt
Vad får du för max förbränningstemperatur ?M McFlys skrev:Jag slog till och installerade min kamin, lilla frö + KMP drag + vinkelrör i höstas.
Stämmer vid låg temperatur val, sotar tyvärr mer, annars ofta ett bra läge vid mildare väder och färre start stop. I tidigare programversioner fanns det tre effektlägen. LOW, MEDIUM, HIGH. När vi uppdaterade programversion senast försvann MEDIUM läget(med bra förbränning och grå sotning) som vi brukade köra på då HIGH ger väldigt varm kamin. Så när MEDIUM läget försvann justerade vi istället ner den ideala förbränningstemperaturen FLAMEMAX till något svalare kamin, går men ändå grå sotning.M McFlys skrev:Jag slog till och installerade min kamin, lilla frö + KMP drag + vinkelrör i höstas.
HejM Mikael Karlsson4999 skrev:Hej, vårat vinklade rör var av gammal modell som har förminskningen svetsad på den och ingen adapter levererades då. De ny modellerna av vinkelröret har samma diameter som den raka monteringen och använder en gemensam adapter som passar både rak och vinklad montering. KMP skickade en adapter.utan kostnad !.
Mvh Mikael
Fick också den nya mataren monterad för ett år sen. Började låter igen idag. Hur brukar du göra ren den. Tar du bort kontakten och skruvar upp muttrarna för att komma åt den?
Mvh
Peter
Hej,P Björnmoose skrev:
Dra ur stickkontakten. Töm pellets, några brukar droppar ner i vid tömningen brännkoppen, töm dessa oxå.
Kontakten i mataren är en snäppkontakt, man trycker in ganska hårt på båda sidor med tumme och pekfinger så att den fjädra in och vickar ur, ganska besvärligt. Själv drar jag därför inte ur snäppkontakten utan bara enhandsgreppar runt mitten av mataren och lyfter-vickar försiktigt en bit uppåt så att man med andra handen eller någon annans hand får plats och kan dammsuga ur. Sätt tillbaka mataren.
Vi monterade våran matare själva och såg då att den inte slöt helt tätt på kortsidorna, klistrade de på en vanlig tätningslist på var sida så att den tätade mot spån som annars faller ner i onödan, kontrollera även långsidornas tätning..När du lyfter på mataren så ser du vart spånen samlas och kanske kan dra någon slutsats av det.
Mvh Mikael