4 577 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
FTX Felinställd? Låg temperatur frånluft, Rotor
Nptt mpste vara rejält fel.
Jag har Östberg heru aggregat och jag behöver aldrig använda elvärmare (tack och lov) även fast det skulle vara -30.
Det måste vara givare som sitter eller visar fel eller så här du dåligt isolerade rör.
Jag har Östberg heru aggregat och jag behöver aldrig använda elvärmare (tack och lov) även fast det skulle vara -30.
Det måste vara givare som sitter eller visar fel eller så här du dåligt isolerade rör.
Vad får du för värden på ftx vid - 30 grader ute?T TheGame skrev:
Jag får följande värde nu, sp jag funderar precis som ni beskrev längre upp i inlägget att extra isolera frånluft rören med vanlig isolering och vira runt rören.
För mäter jag alla frånluftsdon i huset så har jag ganska alla exakt på 20° jag är intr helt 100 på Inne tempen riktigt men den ligger mellan 19-20°
Så går man efter skärmen på bilden så tappar jag 3°. Jag kör utan el tillskott.
Medlem
· Stockholm
· 949 inlägg
Jag har likt dig. Tror jag?Megax1985 skrev:Vad får du för värden på ftx vid - 30 grader ute?
Jag får följande värde nu, sp jag funderar precis som ni beskrev längre upp i inlägget att extra isolera frånluft rören med vanlig isolering och vira runt rören.
För mäter jag alla frånluftsdon i huset så har jag ganska alla exakt på 20° jag är intr helt 100 på Inne tempen riktigt men den ligger mellan 19-20°
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina rör är nog inte isolerade med 12cm utror jag. Eller, hälften av rören ligger under typ 20 cm (ligger mitt i isoleringen i övrigt).
Men jag undrar ifall man inte tappar jättemycket vid ljudisoleringsbitarna. Borde inte de isoleras?
Logga in
Skapa konto
Oj, det var seriöst gjort 👍 men ja du bör isolera ljuddämparna också. Det gjorde jag med mina. Vi köpte huset för 2 år sedan och då satt det ett Regina air ftx installerar. Men nu i veckan kände vi att den hade gjort sitt så satte in ett östberg heru s160 vi drog om vissa rör, men ska dra ol huvudstammen framåt våren och byta ut alla frånluftsdon då dom tydligen var gamla och dåliga idag, bror hjälper mig då han jobbar med ventilation. Men mina rör ligger under all huvudisolering på taket (tjockt lager) och det som är ovanför i liften är isolerad med vad det nu heter. Men kanske ska extra isolera frånluft rören ändå lite till under all isolering bara för att.V Viktorbyggahus skrev:
Megax1985 skrev:Vad får du för värden på ftx vid - 30 grader ute?
Logga in
Skapa konto
Termometer ute visar -36 grader nu men så här ser värdena ut på min fjärr till ftx
aggregatet, inte riktigt samma värden som verkligheten iaf inte på utetempen
Har ingen termometer jag kan mäta vid tillluftsdonen men den känns bara lite svalare än vad det redan är inomhus.
Elvärmare är avstängd.
Det låter dock en del ute vid utblåset. När det är såhär kallt flera dagar bygger det på is där men om det stiger till -25 -20 så brukar den försvinna.
Idag har jag varit på vinden och isolerat rören för frånluften, dom låg bara under 50-60mm isolering täcke. Jag isolerade rören mwd 95mm isolering och tejpade runt alla skarvar bara för att riskera och inte ta tjuvluft. Och sedan lite isolering runt om rören och på med täcket igen. Eftersom rören låg så dumt som dom gör så var det ikte superenkelt att göra det snyggt och ensam. Rören är dragna 84 när huset byggdes. Vi bytte rören för intaget utifrån och avluften ut till 200mm rör. Och ska byta ut huvudstammen till 160mm framöver i vår/sommar/höst eller nåt. Vi har 21.5° i huset och jag får upp 19° frånluft bara. Om det inte ökar till imorrn efter isoleringen.
Ser detta okej ut? Bortsett från att frånuften snurrar 15% högre än tilluften men vi får in och ut 75l/s just nu med dessa värden, det berodde delvis på frånluftsdonen som var gamla och inte bra mot vad man använder idag, vi glömde byta dessa när vi installerade nya ftx aggregatet. Men dom ska bytas ut framöver, kommer jag få skillnad på värdena om jag säg kommer ner till 60% frånluft istället för 70% som nu? Jag tänker om aggregatet står och suger onödigt hårt nu för hålla kvar värdena och på så sett påverka värdena. Jag kör just nu utan eltillskott vilket är förhoppningen att jag ska kunna göra för att spara energi som vi alla vill idag. Men vilka värden bör inte aggregatet komma ner i för att den ska skada den, tänker mest på rotortemp.
21° i huset
Och sedan tilllufts röret utifrån som isoleringen tog slut vid installationen och sedan kom köldknäppen så jag han aldrig isolera färdigt den, nu måste ju röret tina innan jag kan isolera den för att inte få in fukt. Kan detta påverka värdena också? Känns inte så dock då samma luft kommer in oavsett, isoleringen på det rörer är för stt förhindra eventuella mögelbildningar på vinden med tiden.
21° i huset
Och sedan tilllufts röret utifrån som isoleringen tog slut vid installationen och sedan kom köldknäppen så jag han aldrig isolera färdigt den, nu måste ju röret tina innan jag kan isolera den för att inte få in fukt. Kan detta påverka värdena också? Känns inte så dock då samma luft kommer in oavsett, isoleringen på det rörer är för stt förhindra eventuella mögelbildningar på vinden med tiden.