SamiHus SamiHus skrev:
Vad för vax använder ni?
Dax vax.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Vad för vax använder ni?
Ju billigare desto bättre. Valfritt biivax går fint då det inte torkar och blir segt på samma sätt som kokt

Dax wax går också fint. Tror jag om än litte dyrt
 
kashieda kashieda skrev:
Tänkt fel om omkoppling av matning på motorn till våtslipen, för det gpr väl inte att byta till enfas på denna?
[bild]
Lite mörkt men det där ser ut som du kan välja trefas med spänning 380 lr 220. Men ingen enfas.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Byggt mig en MacGuyver-jigg till vinkelslipen för att kunna damma ner hela badrummet i morgon.

Förra husägarna hade satt in glasblock mellan badrum och angränsande rum. När vi renoverar rummet vill vi inte ha dem kvar så det blir ”visst” merarbete.

Precis som vanligt när man ska renovera något i huset… :crysmile:

Hand håller träbit mot en vinkelslip på ett arbetsbänk. Verktyg, snickeri, säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skenan är en modifierad tapetlinjal, släden är spikplåt shimsad med silvertejp fastskruvad på en bit 45x70.

Vinkelslipshållaren består av en fasttejpad aluminiumprofil.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 12 till
  • Laddar…
Tillverkat en enkel adapter för att kunna koppla sågen i nya dammsugaren.

En batteridriven, cirkelsåg av märket Makita på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Lite mörkt men det där ser ut som du kan välja trefas med spänning 380 lr 220. Men ingen enfas.
Bra tillfälle att sätta in ett trefasuttag i ladan. Den där slipen blir lite dyrare än bara inköpspriset...
 
kashieda kashieda skrev:
Tänkt fel om omkoppling av matning på motorn till våtslipen, för det gpr väl inte att byta till enfas på denna?
[bild]
Du kan ju om du skulle vilja, D-koppla den och köpa en växelriktare för enfas till tre. Gissar att du dock inte har någon större fördel av att den går att ändra hastighet på, så bättre är väl som sagt, att dra 3-fas dit där den står då du säkert kommer ha nytta av det till fler maskiner som kan dra mer.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Du kan ju om du skulle vilja, D-koppla den och köpa en växelriktare för enfas till tre. Gissar att du dock inte har någon större fördel av att den går att ändra hastighet på, så bättre är väl som sagt, att dra 3-fas dit där den står då du säkert kommer ha nytta av det till fler maskiner som kan dra mer.
Sorry, frekvensomriktare menar jag förstås.
 
kashieda kashieda skrev:
Tänkt fel om omkoppling av matning på motorn till våtslipen, för det gpr väl inte att byta till enfas på denna?
[bild]
D-koppla och kondensator så går den att köra på enfas.
Typ en sån här, https://www.clasohlson.com/se/Kondensator-40-µF-CBB60/p/Pr505623000
Om du ska gå den vägen behöver man kanske kolla lite noggrannare vilken kapacitans du ska ha, 40uf är lite höftat.
En frekvensomvandlare är annars trevligare eftersom man får mjukstart och möjlighet att välja varvtal på köpet, även övervarva en del om du vågar...
Finns ibland begagnade på tradera för 500:-

Kör själv en airotemper på 80Hz när jag behöver mer flöde och ca 30Hz när temperaturen är nära det jag vill ha.
 
Fattar inte varför jag köpt mig en ny svets tidigare... :thinking:
Min lilla 1-fasare som jag hade innan funkade bra MEN denna går som en dröm! :heart:

Verkstadsmiljö, svetsmaskin och metalldel med svetsfogar. Verktyg och rörighet i bakgrunden. Arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
breakman och 9 till
  • Laddar…
Jo, Migatronic är bra skit!:)
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Fattar inte varför jag köpt mig en ny svets tidigare... :thinking:
Min lilla 1-fasare som jag hade innan funkade bra MEN denna går som en dröm! :heart:

[bild]
vad ska det bli för något när det är klart?
 
A Anderscurl skrev:
vad ska det bli för något när det är klart?
Bygger lite hyllor i min sorteringsbod för sånt som ska till tippen...

Utomhusförråd under konstruktion med träreglar, verktyg, murblock och gråa plattor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Skottat hockeyplan! Bra träningspass att skotta ett par hundra kvm 10 cm tjockt blötsnötäcke.
Personer på isbelagd sjö, omgivna av vinterlandskap med snö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Inte bara i dag... hela veckan.
Gängvåld med handgranater har tvingat mig att jobba för pengar veckan som gått.
Råkade komma med på bild på P4.se när jag hämtade ett färgprov.
Person bärande spegel ser ut som en osynlig kropp, humoristisk optisk illusion, mot stadsmiljö, skymning eller grått väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog vid samma tillfälle en bild på porten intill som inte blivit sprängd ännu. Den blir utseendemässig förlaga.
En dörr med informationslappar, spegling av byggnader, skräp på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanstående var ju formellt förra året :oops:.

Den här veckan har jag, på studs, gjort ett nytt parti att ersätta det vandaliserade med. Så här ser det ut när det är klart för ytbehandling.
Snickeriverkstad, träramar under konstruktion, oslipade träplankor, verktyg, hantverk, organiserat kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidoljuset ihopsatt.
Dörren med.
Glaslister utsida limspikade.
Lösa lister som plock.
Glas beställt och kommer bestämma leveransdagen.
Övriga beslag, sparkplåtar, tröskel, lås, brytskydd och så vidare, redan gjorda.

Bakom i övre högra hörnet av bilden står påbörjade skåp till båten som jag hade tänkt pyssla med innan jag tvingades ställa det åt sidan. K-k också att planeringen alltid ruckas...

Nu hem. Tänker jobba även i morgon. Bra att få på första lagret olja på partiet innan helgen.

Mvh Findus.
 
  • Gilla
S_B_O och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.