Ni som bytt till 3-glas fönster hur stor skillnad har det gjort på elräkningen sedan ni bytte?


Så svårt med detta hus och veta vad man ska prioritera och i vilken ordning. Isoleringen är ju inte den bästa och frågan är om fönsterbyte gör så stor skillnad.


Hitintills så har gjort följande i energisparsynpunkt. Bytt bergvärmepump till en Inverterstyrd 4,7-18,6 kW pump med en liten ackumulatortank på 300 liter för att få mer vatten i systemet. Nu är det varmt i huset mot den förra 7 kW pumpen som mest gick på elpatron och var 15 år gammal. Vi borrade också ett till borrhål på 180 meter och kopplade samman med det gamla.

Installerat 13,9 kWP solceller. Detta rekommenderar jag verkligen. Typ 8 av 12 månader liten eller ingen elräkning alls knappt.

Vi kommer nog under nästa år sätta fler solceller på norrsidan av taket samt komplettera med batterilagring för att kunna köra egen el när det är som dyrast och ladda batterierna under natten på vintern. Man kan i alla fall få bort morgon och kvällstopparna.

Om man fick drömma skulle jag vilja göra följande:
- Byta alla fönster till 3 glas.
- Tilläggsisolera utanpå fasaden
- Lägga golvvärme på övervåningen
- Tilläggsisolera vinden.
- byta frånluftsfläkt till något som återvinner värmen.

Men vad ger bäst effekt och vad börjar man med. energirådgivaren på kommunen tyckte jag skulle vara lycklig av att ha ett hus med svensk ingenjörshistoria och försöka behålla så mycket av det original som möjligt när jag fråga för några år sedan. Funderar på höra av mig igen och fråga om kommunen vill vara med och betala på elräkningarna för att bevara svensk ingenjörshistoria.
 
A ampe skrev:
Vinden ska ju fungera som ett värmebatteri enligt hushandlingarna. Men det är alltid kallare på vinden än i huset på vintern. Ca 2 grader. Isoleringen är ju rätt dålig där uppe. Funderar på om det inte skulle hjälpa att isolera de korrugerade plåtarna så gott det går med skumisolering samt även golvet. Borde hjälpa betydligt.

läst om folk som satt luftvärmepump på vinden i Functurahus. Funkar det? Borde ändå vara bättre att sätta den i inomhusdelen tänker jag.
Braskamin i detta hus borde fungera väldigt bra.

Sista frågorna om frånluften. Är det återvinning av värmen i frånluften? I orginal frånluftsfläkten alltså.

någon som lyckats sätta en annan fläkstyrning med fler vred än 0,1,2. Stänga av frånluftsfläkten ett tag under dagen hjälper enormt med att lättare hålla tempen inne. Min fläktstyrning får vanlig enfas matning men sen går det 4 svarta kablar, 1 blå och en brun till fläkten. Elektrikern som var här och skulle byta till en femstegsvariant gick bet på det.
Hej!

Jag tillhör de som satt en luft-luft pump på vinden och även flyttat upp en kanalfläkt dit istället för original. (Är mina bilder tidigare i tråden)
Har sedandess bytt till en bättre luft-luft värmepump och ja det fungerar utmärkt. Låter den jobba mot en tempsensor mitt i huset. Ställer in ett gradtal och sen sköter det sig själv. Värmer på vintern och kyler på sommaren via orginal luftkanaler. Hur mycket man kyler på sommaren handlar ju bara om hur mycket man tycker komforten får kosta..

Har i år haft orginal vattenbatteriet avstängt och bara använt bergvärmen till varmvatten och källaren (vanliga element). Har en äldre bergvärmepump som krånglat en del när det blivit kallt (skjutit säkringar) det har inte hänt i år.

Ingen återvinning av frånluftsvärmen orginal i husen. Tittat lite på det men inte tyckt det varit värt jobbet/pengarna. Vinden är ju tänkt som värmeväxlare/Batteri då man tar in friskluft där och blandar med den luft som man skickat runt i väggarna (ersätta den luft man dragit ut med frånluften).

/kristian
 
  • Gilla
ampe
  • Laddar…
K Kristian Björk-timm skrev:
Hej!

Jag tillhör de som satt en luft-luft pump på vinden och även flyttat upp en kanalfläkt dit istället för original. (Är mina bilder tidigare i tråden)
Har sedandess bytt till en bättre luft-luft värmepump och ja det fungerar utmärkt. Låter den jobba mot en tempsensor mitt i huset. Ställer in ett gradtal och sen sköter det sig själv. Värmer på vintern och kyler på sommaren via orginal luftkanaler. Hur mycket man kyler på sommaren handlar ju bara om hur mycket man tycker komforten får kosta..

Har i år haft orginal vattenbatteriet avstängt och bara använt bergvärmen till varmvatten och källaren (vanliga element). Har en äldre bergvärmepump som krånglat en del när det blivit kallt (skjutit säkringar) det har inte hänt i år.

Ingen återvinning av frånluftsvärmen orginal i husen. Tittat lite på det men inte tyckt det varit värt jobbet/pengarna. Vinden är ju tänkt som värmeväxlare/Batteri då man tar in friskluft där och blandar med den luft som man skickat runt i väggarna (ersätta den luft man dragit ut med frånluften).

/kristian
Stort tack för att du tar dig tid att svara. kanalfläkten du satte på vinden den har varit igång väl för att få ut värmen i golv och väggar? Men värmeelmentet orginal satt kvar som du leder luften genom så var vattnet avstängt till den?

Jag förstår principen med att sätta luftvärmepumpen uppe på vinden och att man får bättre spridning av värmen. Men min tanke eftersom det alltid är kallare på vinden att man förlorar lite värme på att ha den där. På sommaren blir det extremt hett istället och det gör säkert att innertaket strålar av värme.

Hur stort har du? eftersom vi gjort en stor investering i ny bergvärme och nytt borrhål är jag inte jätte sugen på även en luftvärmepump som även den ska ha el. Hur mycket drar luftvärmepumpen på en månad vet du det? Sen ska ju luftvärmepumpen göra så bergvärmen kan gå på lägre temp eller stängas av till övervåningen. Grejen med bergvärme är ju att slippa en fläkt på utsidan av huset :) men med de elräkningar jag får nu är jag beredd att prova allt om det drastiskt minskar elförbrukningen.
 
A ampe skrev:
Stort tack för att du tar dig tid att svara. kanalfläkten du satte på vinden den har varit igång väl för att få ut värmen i golv och väggar? Men värmeelmentet orginal satt kvar som du leder luften genom så var vattnet avstängt till den?

Jag förstår principen med att sätta luftvärmepumpen uppe på vinden och att man får bättre spridning av värmen. Men min tanke eftersom det alltid är kallare på vinden att man förlorar lite värme på att ha den där. På sommaren blir det extremt hett istället och det gör säkert att innertaket strålar av värme.

Hur stort har du? eftersom vi gjort en stor investering i ny bergvärme och nytt borrhål är jag inte jätte sugen på även en luftvärmepump som även den ska ha el. Hur mycket drar luftvärmepumpen på en månad vet du det? Sen ska ju luftvärmepumpen göra så bergvärmen kan gå på lägre temp eller stängas av till övervåningen. Grejen med bergvärme är ju att slippa en fläkt på utsidan av huset :) men med de elräkningar jag får nu är jag beredd att prova allt om det drastiskt minskar elförbrukningen.
Kanalfläkten ersätter orginal fläkten och är ju igång för att sprida luften så som huset är tänkt från början. Kan styra hastigheten på fläkten men den står oftast på samma hastighet (3:dje av 5 steg på styrningen).
Så min teori är ju bara att sätta in "moderna" saker istället för de gamla men använda funktionen så som den är tänkt från början i huset. Luften bör alltid snurra i desa hus så där av kör jag värme och kyla in i det systemet. Försöker hitta vägar att göra det mer energisnålt bara.

Som det är nu så har jag vatten slingan från bergvärmepumpen avstängd dit men vattenelementet sitter kvar då jag funderar på att byta till fjärrvärme (när bergvärmepumpen tackar för sig..).

Bekymret jag haft med bergvärmen är ju att det blir mer ineffektivt ju högre temp vattnet behöver vara och vattenelementet i dessa hus är ju designat för hög temp. Funderat på att sätta in ett modernt element eller bygga på med ett till som ju är effektivare än det som sitter där i dag. Går att få från Polen för rimliga pengar. Dock lockade det med kyla också och då var luft-luft pump i systemet en enklare väg.

Jag har ett ganska litet på 81kvm (3 sektioner).

Tyvärr har jag ingen mätning på vad systemet drar men har sedan jag började fippla med detta sänkt års förbrukningen med 5000kwh. Då bodde det 2 pensionärer innan och nu är vi en barnfamilj på 4.. bergvärmepump fanns redan innan vi flyttade in.

/kristian
 
K Kristian Björk-timm skrev:
Kanalfläkten ersätter orginal fläkten och är ju igång för att sprida luften så som huset är tänkt från början. Kan styra hastigheten på fläkten men den står oftast på samma hastighet (3:dje av 5 steg på styrningen).
Så min teori är ju bara att sätta in "moderna" saker istället för de gamla men använda funktionen så som den är tänkt från början i huset. Luften bör alltid snurra i desa hus så där av kör jag värme och kyla in i det systemet. Försöker hitta vägar att göra det mer energisnålt bara.

Som det är nu så har jag vatten slingan från bergvärmepumpen avstängd dit men vattenelementet sitter kvar då jag funderar på att byta till fjärrvärme (när bergvärmepumpen tackar för sig..).

Bekymret jag haft med bergvärmen är ju att det blir mer ineffektivt ju högre temp vattnet behöver vara och vattenelementet i dessa hus är ju designat för hög temp. Funderat på att sätta in ett modernt element eller bygga på med ett till som ju är effektivare än det som sitter där i dag. Går att få från Polen för rimliga pengar. Dock lockade det med kyla också och då var luft-luft pump i systemet en enklare väg.

Jag har ett ganska litet på 81kvm (3 sektioner).

Tyvärr har jag ingen mätning på vad systemet drar men har sedan jag började fippla med detta sänkt års förbrukningen med 5000kwh. Då bodde det 2 pensionärer innan och nu är vi en barnfamilj på 4.. bergvärmepump fanns redan innan vi flyttade in.

/kristian
Elektrisk motor, specifikationsetikett, skadat hölje, ELMO Sweden, tekniska data upplysningar, utomhusbelysning, blå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det här är nog original takfläkt. Vi har en hembygd styrning i 2 steg.
Har behållit värmeväxlaren och kopplat den till fjärrvärme. Temperaturgivare i mitten av huset styr fjärrvärmen. Har också en luft-luft men nu är fjärrvärmen billigare. Har också en kanalfläkt på vinden i st f originalet som satt i trumman ovanför värmeväxlaren
 
K Kristian Björk-timm skrev:
/kristian
Ja ner tempen går mot nollan är typ energiförbrukningen exponentiell för varje minusgrad.

Stänger man av frånluften kan du sänka tempen på bergvärmen med flera grader. Så mycket går ut där. Återvining av värmen i frånluften med förvärmning på tilluft skulle nog göra stor skillnad. Hade en ventilationsfirma här för 8 år sedan och de trodde inte jag skulle få tillbaka pengarna med att byta till FTX men elpriserna var helt annorlunda då.
 
H Hans Klas skrev:
[bild] Hej, det här är nog original takfläkt. Vi har en hembygd styrning i 2 steg.
Har behållit värmeväxlaren och kopplat den till fjärrvärme. Temperaturgivare i mitten av huset styr fjärrvärmen. Har också en luft-luft men nu är fjärrvärmen billigare. Har också en kanalfläkt på vinden i st f originalet som satt i trumman ovanför värmeväxlaren
vi har en fyrkantig stor modul som sitter på vinden i en av gångarna. Kröp fram en gång men såg ingen modelbetäckning eller så. Förra ägaren tog bort spiskåpan och satte bara ett galler till fläktröret. Bilden du skickade satt den i köket? Vår fläktstyrning ser också ut som ett hemmabygge och har två steg. Men delarna har jag googlat fram är från 70 talet. Bilderna är från vår fläktstyrning och den styr fläkelementet på vinden.
 
  • Ett cylindriskt kondensator komponent i en elektrisk anordning med synliga ledningar och specifikationer märkta på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå industriströmbrytare med kabelanslutningar och elskåp synligt. Ansluten till 380/500V nät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägg, exponerad elektrisk anslutning, kablar, motorisk kondensator, renoveringsarbete, gips och isoleringsspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå elektrisk låda med strömbrytare och kabel, monterad på vägg inomhus intill glaskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hans Klas skrev:
[bild].
Får du bra med kyla på sommaren förresten. Vi kan köra frikyla från bergvärmepumpen till fläktbatteriet. Men det gör inte så mycket. Luften på vinden blir uppåt 30 grader som man kör genom fläktbatteriet. Inte vågat ha det på mer än några dagar. Rädd för kondens
 
C Clas Jonson skrev:
En länk till värmepumpen som finns i husen samt information om ventilationen/värmesystemet.:: [länk] :rolleyes:
Hej

har du denna PDF? Länken fungerar inte
 
A ampe skrev:
vi har en fyrkantig stor modul som sitter på vinden i en av gångarna. Kröp fram en gång men såg ingen modelbetäckning eller så. Förra ägaren tog bort spiskåpan och satte bara ett galler till fläktröret. Bilden du skickade satt den i köket? Vår fläktstyrning ser också ut som ett hemmabygge och har två steg. Men delarna har jag googlat fram är från 70 talet. Bilderna är från vår fläktstyrning och den styr fläkelementet på vinden.
Min styrdosa är precis som den blå på din bild. Jag bet inte hur alla trådar används. Fläkt motorn sitter på taket och är lätt att komma åt genom att lyfta bort en huv.
Vi kör alltid på ettan (lägsta hastigheten) och har också en modern köksfläkt över spisen. Det går bra att köra den på full fart utan att det trycker in luft i frånluftsdonen i badrummen.
 
  • Gilla
ampe
  • Laddar…
Vad jag kunnat läsa mig till så var standardutförandet på huset en frånluftsfläkt placerad i köket. Men man kunde välja till ett tillval med ett frånluftsaggregat på vinden. Det är det som vi har. En stor fyrkantig plåtmodul som man ser i en av sidogångarna på vinden. Inte lyckats hitta någon modell eller fabrikat.

förra ägaren hävdade att det var återvining av värmen och att det släptes ut på vinden.
 
H Hans Klas skrev:
Min styrdosa är precis som den blå på din bild. Jag bet inte hur alla trådar används. Fläkt motorn sitter på taket och är lätt att komma åt genom att lyfta bort en huv.
Vi kör alltid på ettan (lägsta hastigheten) och har också en modern köksfläkt över spisen. Det går bra att köra den på full fart utan att det trycker in luft i frånluftsdonen i badrummen.
Var uppe på taket och det sitter en fläkt där uppe i en fyrkantig del som går att lyfta bort.

den här lilla skorstenen vet jag dock inte vad det är. Är helt öppen. Saknas det en huv? Vad är det?
 
  • En närbild av en solcellspanel ovanför en blå träyta med ett cirkulärt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plåttak med skorstenar, solpaneler, utsikt över bostadsområde, kvarvarande snö, skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ampe skrev:
Var uppe på taket och det sitter en fläkt där uppe i en fyrkantig del som går att lyfta bort.

den här lilla skorstenen vet jag dock inte vad det är. Är helt öppen. Saknas det en huv? Vad är det?
Är väl luftning till avloppet?
 
  • Gilla
ampe
  • Laddar…
H Helena Kinnunen skrev:
Är det någon som har bergvärme?
Vi har bergvärme och allt original med fläktelement och frånluftsfläkt.

Om ni ska byta till bergvärme och använda orginalfläktsystemet så skulle jag samtidigt se till att byta ut frånluftsfläkten till FX eller FTX. Så du får återvinning på frånluften.

Vi bor på 290 kvm så tror vi har fem husmoduler och så är nedervåningen i lättbetong. På nedervåningen har vi golvvärme.

Tidigare hade vi en 7kW bergvärmepump men den klarade inte när det blev kallt och vi fick ha elelement som stöd. Sedan bytte vi till en inverterstyrd upp till 18 kW och den håller huset varmt. Det är dock dyrt eftersom fläktelementet är ett högtempererat system och bergvärme ett lågtempsystem. Men betydligt billigare än olja eller direktverkande el.

Vi borrade också ett extra hål när vi bytte till större pump. Borra djupare än vad som behövs.

firman satte också in en 300 liters ackumulatortank för pumpen att jobba mot eftersom det annars blir så lite vatten i systemet och kompressorn kommer behöva starta fler gånger annars.

Jag skulle också se över möjligheten att inte köpa en inverterstyrd utan ha ackumulatortankar och separat vattentank för varmvatten och enbart låta pumpen jobba på natten. Då måste du byta till timdebitering på ditt elavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.