Hej!
Har en kallvind med luftspalter som jag vill lägga ett råspontgolv på för att kunna gå på för underhåll samt kallförvaring.

Ska ta bort befintliga plankor och regla upp.

Vad jag kan se (och minns) ligger det ingen plast i botten under isoleringen som har sjunkit ihop bitvis genom åren. Men jag ska kolla en extra gång.

Vill inte riva ut all isolering och lägga plast och ny isolering om jag kan slippa. Huset har bra isolering och kallvinden är torr. Luftspalterna ska självfallet fortsatt vara öppna.

Kommer inte att lägga Gullfiber eftersom det drar åt sig mer fukt än stenullen (som jag tror) ligger där.

Frågor;

Om jag lägger ett råspontgolv, finns det risk att jag bygger in fukt?

Går det att lägga till isolering ovanpå dagens isolering under råsponten utan fuktproblem?

Eller ska man alltid lägga två cm luftspalt mellan råsponten och isolering?
 
  • Oinredd vind med träreglar, isolering, plywood och elinstallation, byggmaterial förvarat under takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krafsar lite försiktigt i den här tråden för att se om någon förbarmar sig… :)

Om jag lägger ett råspontgolv för förvaring och lägger i stenull ovanpå befintlig isolering, är det då risk att jag orsakar fuktproblem eller ej?

Ventiler finns på
båda gavlarna samt luftspalter i takfötterna
 
S Saelen skrev:
Krafsar lite försiktigt i den här tråden för att se om någon förbarmar sig… :)

Om jag lägger ett råspontgolv för förvaring och lägger i stenull ovanpå befintlig isolering, är det då risk att jag orsakar fuktproblem eller ej?

Ventiler finns på
båda gavlarna samt luftspalter i takfötterna

Risken finns alltid då man inte vet alla indata. Risken ökar ju mer man isolerar då det blir kallare på vinden. Finns ingen fuktspärr ökar risken och vise versa. Hur stor fuktbelastning det är i huset och hur ventilationen ser ut kan påverka mycket. Har du tex mekanisk frånluft och undertryck i huset minskar risken betydligt.

Själva råsponten isolerar väldigt lite och är därför ingen risk i sig. Skulle heller inte tro att det är någon fara att fylla upp med lösull till reglarnas överkant på bilden och sedan lägga plank.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Tack för svar.
Huset har llvp sedan drygt 15 år tillbaka, ingen annan ventilation.

Inga inventiler.

Så rent tekniskt så borde det räcka med att lägga råspont utan extra isolering utan att det blir någon påverkan.
 
S Saelen skrev:
Tack för svar.
Huset har llvp sedan drygt 15 år tillbaka, ingen annan ventilation.

Inga inventiler.

Så rent tekniskt så borde det räcka med att lägga råspont utan extra isolering utan att det blir någon påverkan.
Ja det skulle jag inte vara rädd för men passa också på att fylla upp med lösull till reglarna.

Bra läge att sätt in en frånluftsfläkt i huset då! Ett litet undertryck mår det bäst av.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Perfekt! Lösull (stenull) får det bli.
Ska ändå regla upp lite så det inte sviktar mellan takstolarna. Råspont i mitten och så kan man bygga utåt efter hand.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag sitter i samma sits som du. Om där inte finns plast i botten, är inte det bästa att riva ut allt, lägga plast, sen på med ny isolering? Spruta in lösull?
 
P Pappaleif skrev:
Jag sitter i samma sits som du. Om där inte finns plast i botten, är inte det bästa att riva ut allt, lägga plast, sen på med ny isolering? Spruta in lösull?
bäst är ut med allt, lägga plast o ny isolering, men det är ett jäkla jobb.
Och sen om man inte har ventilation är frågan var tar fukten som kommer innifrån huset( bla luften ni andas ut) vägen om man lägger plast?
Jag vet inte, men gissar att den åker ut mot väggarna och sen ingen aning.

Personligen så har jag kallvind utan ångspärr med kutterspån (20cm) och numera även 9cm träfiberisolerings skivor.
Har även byggt egen kallvindsavfukting och har sensorer för övervakning.
Så då kan jag vidta fler åtgärder om luftfuktigheten skulle för hög
 
M MrDizzy skrev:
bäst är ut med allt, lägga plast o ny isolering, men det är ett jäkla jobb.
Och sen om man inte har ventilation är frågan var tar fukten som kommer innifrån huset( bla luften ni andas ut) vägen om man lägger plast?
Jag vet inte, men gissar att den åker ut mot väggarna och sen ingen aning.

Personligen så har jag kallvind utan ångspärr med kutterspån (20cm) och numera även 9cm träfiberisolerings skivor.
Har även byggt egen kallvindsavfukting och har sensorer för övervakning.
Så då kan jag vidta fler åtgärder om luftfuktigheten skulle för hög
Aha, tänkte inte på att fukten inomhus måste ta vägen någonstans… jag bor i ett eksjö hus från -69 som inte har någon ventilation alls… typ… en pax-fläkt på toaletten.

Men om man installerar ett FTX aggregat på vinden med tilluft/frånluft från alla relevanta rum? Men hur gör man då med källaren… Jäkla soppa med ventilation och fukt.
 
P Pappaleif skrev:
Aha, tänkte inte på att fukten inomhus måste ta vägen någonstans… jag bor i ett eksjö hus från -69 som inte har någon ventilation alls… typ… en pax-fläkt på toaletten.

Men om man installerar ett FTX aggregat på vinden med tilluft/frånluft från alla relevanta rum? Men hur gör man då med källaren… Jäkla soppa med ventilation och fukt.
Jag har stoppat in FTX (gjort allt jobb själv) och gjorde bara bostadsvåningen
Har 90kvm plus 90kvm oisolerad källare.
Förberedde för att på lämpligt ställe kunna dra ned FTX till källaren vid senare tillfälle.
Källaren behöver man inte köra FTX till om den inte är klassad som bostad. (min är inte det)

komihåg att självdrag-> FTX så är det bygganmälan om ändring av ventilation till kommunen med.

Men skulle säga att ha koll på temperaturen och luftfuktigheten på vinden är A&O.
Sen kan man göra ändringar.

Tar vi TS så kommer råspontsgolv inte göra till eller från med avseende på fuktigheten.
Extra isolering skulle ev kunna det. Det beror på hur mycket man lägger dit.
Vad som är lämpligt om man som TS har mineralull kan jag inte.
men som redan sagts ju mer isolering = ju kallare = större risk för fuktproblem.
 
Trätrappa i mörker, ledstänger synliga, blick neråt, otydligt rum, kablar på golvet, grovt snickeri, brunt och beige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindsvåning under konstruktion med träbjälkar, isolering, byggmaterial och hängande lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade igår och det ligger plast som det ska.

Isoleringen har ju på en del ställen blivit tilltryckt eller är ojämn. Dessutom har getingarna varit väldigt ivriga med att bygga bon.

Så jag tror det får bli att ta bort dåligt material, fylla med lös mineralull och så regla lite för ett råspontgolv i mitten först och utåt sidorna. Där får det bli golvspån, spillvirke osv. Det är ju en kallvind så lite extra isolering upp till råspont borde inte göra till eller från

När det gäller ventilationen så har vi en luftvärmepump som funkar utmärkt och den där sommarstugelukten är borta. Skulle vi av någon anledning börja byta till treglasfönster osv för att täta mer måste vi fundera mer på ventilationen. Men det är inte aktuellt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.