888 775 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Möjligen samma här i eluppvärmd lägenhet. Men den är ju heller inte onödigt stor.Magnus E K skrev:Jag skulle hamna under 15000 kWh för året även med denna decembers förbrukning alla tolv månaderna, trots lagom dålig isolering och inget värmetillskott från eldning, fjärrvärme eller radioaktiva väggar. Folk i allmänhet slösar, om inte annat genom att ha onödigt stora hus. Elräkningen för december ser ut att bli endast 1300 kr högre än december förra året.
För stora hus, för stora bilar och för mycket folk på jordklotet...
Nu blir det negativa elpriser i natt så passa på alla timmare!
Ja, frågan är om inte både nät och kraftverk placerar sig i kategorin infrastruktur, jag håller med om att malmen inte gör det. Men spår, lok, vagnar, signalsystem och el tycker jag gör det.D Daniel 109 skrev:
Att som land inte äga en stor del av kraftproduktionen gör landet extremt utsatt.
Lok och vagnar finns i flera privata bolag. De ser jag inte som infrastruktur.
– Marknadens aktörer har inte haft några ambitioner att investera om de inte sett att de kunnat tjäna pengar på det. Och nu har vi hamnat i sitsen att det inte finns någon överkapacitet vare sig i produktion eller överföring. Marknaden klarar inte av att hantera långsiktigt samhällskritisk infrastruktur.
Ekenstierna är samtidigt skeptisk till att en återreglering av elmarknaden är möjlig, eftersom det skulle kräva långtgående lagändringar och att staten köper stora elproducenter.
– Det skulle bli fruktansvärt kostsamt för staten att köpa tillbaka de här andelarna. Vi har försatt oss i en sits och jag har ingen lösning på detta, säger Bengt Ekenstierna.
texten ovan är slutklämmen från:
https://samnytt.se/elexperten-ebba-busch-ranar-elkunderna-for-att-finansiera-sin-politik/
hela artikeln är läsvärd
Ekenstierna är samtidigt skeptisk till att en återreglering av elmarknaden är möjlig, eftersom det skulle kräva långtgående lagändringar och att staten köper stora elproducenter.
– Det skulle bli fruktansvärt kostsamt för staten att köpa tillbaka de här andelarna. Vi har försatt oss i en sits och jag har ingen lösning på detta, säger Bengt Ekenstierna.
https://samnytt.se/elexperten-ebba-busch-ranar-elkunderna-for-att-finansiera-sin-politik/
hela artikeln är läsvärd
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Kul att läsa en intervju där karln inte pratar om Bekenmodellen (TM, C, pat pend) i alla fall.. Betyder det att han gett upp själv?
Jo men nu duckar ju Ekenstierna för det enkla faktumet att svenska staten äger Vattenfall och kan styra skutan precis dit de vill. (han är ju en fd Sydkraft/Uniper hövding), sen har vi då även finska Fortum som är intresserade av att investera i planerbar elkraftproduktion.T TommyC skrev:– Marknadens aktörer har inte haft några ambitioner att investera om de inte sett att de kunnat tjäna pengar på det. Och nu har vi hamnat i sitsen att det inte finns någon överkapacitet vare sig i produktion eller överföring. Marknaden klarar inte av att hantera långsiktigt samhällskritisk infrastruktur.
[länk]
hela artikeln är läsvärd
Elnätet är inte marknadsdrivet. Det är och har alltid varit ett monopol.
Att garantera en tillräckligt stor statlig produktion skulle bli dyrt. Jag tror inte att de idéerna är vettiga. Bengt är inte någon som tycks ha insikt på området hans förslag och förklaringar är galna.
Att garantera en tillräckligt stor statlig produktion skulle bli dyrt. Jag tror inte att de idéerna är vettiga. Bengt är inte någon som tycks ha insikt på området hans förslag och förklaringar är galna.
Du debiteras moms en gång i månaden, då blir det på nettosumman.
Jo du.... BE är extremt kunnig och har hela livet jobbat i ledande positioner inom energibolag.D Daniel 109 skrev:
https://beken.se/bengt.php
Sen är det inte särskilt dyrt att bygga nya SMR reaktorer, gen 3, det är mer politiskt och ren ägarstyrning och avkastningskrav på Vattenfall.