:cool:.. Vi har en Thermia Itec som är kopplad till det central systemet avseende värmefunktion. 15 grader går i systemet idag...

De konvektorer jag nämner syftar i första hand att användas för kyla under sommartid. Modellen, dvs Thermia Itec har en inbyggd funktion i sig, som gör att man kan koppla på kyldrift. Det handlar INTE om att koppla på kyldrift mot det centrala systemet för då uppstår sannolikt kondens, utan det är separata konvektorer som ser ut som luftvärmepumpar. Jag förstår att jag blandar lite äpplen och päron här, men om det blir lyckat med konvektorerna så finns det tankar på att bygga ut detta system ytterliggare till fler rum. Eftersom det går att köra både kyla OCH värme på dem så kanske de kan på sikt göra att man kan koppla bort det centrala systemet helt..
 
Orginalsystemet (enligt "manualen") är ju tänkt att ca ca 80° vatten, via el eller olja, så alla moderna pumpar (berg eller luft/vatten) kommer fungera sämre. Jag tror att det är nödvändigt att köra t.ex en extra luft/luft för att hålla tempen när det blir kallt. Alternativt att konvertera till vattenburet system. Dock behöver ju orginallösningen också gå för att hjälpa till att "isolera" väggarna.

Vi har en bergvärmepump som är kopplad till centrala radiatorn/fläkten + en luft/luft. Fungerar rätt bra. Till våren ska vi få ny bergvärmepump som ska flyttas ner till källaren. Vi kommer då passa på att sätta vattenradiatorer i tre sovrum samt två fläktkonvektorer i källaren. Tror detta kommer hjälpa orginallösningen rätt mycket på traven samt att vi utnyttjar bergvärmepump och borrhåll mer vettigt.

Jag har även satt in en ny centralfläkt https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/6347-kanalflakt-ck-315-c-ec.html
Max effekt på 226W. Placerade den först på vinden med rör ner (enligt vad andra gjort i tråden) men flyttade sedan ned den till orginalpositionen då detta låter betydligt mindre.
 
Amen på allt du skriver, klokt resonemang! Vi har samma lösning som dig, men Luft /Vatten och har bytt fläkt som dig.
Vi har ju som jag skrev ställd ner "orginallösning" till 15 grader och det blir minst sagt intressant att se vad som händer nu i dagarna när det blir -15/20 grader.. Förra gången när jag hade systemet på 20 grader så gick den på elpatron hela dagen..
 
  • Gilla
Tooth
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Amen på allt du skriver, klokt resonemang! Vi har samma lösning som dig, men Luft /Vatten och har bytt fläkt som dig.
Vi har ju som jag skrev ställd ner "orginallösning" till 15 grader och det blir minst sagt intressant att se vad som händer nu i dagarna när det blir -15/20 grader.. Förra gången när jag hade systemet på 20 grader så gick den på elpatron hela dagen..

Oj märkligt. Jag kör 30 grader vatten och försöker hålla 20 grader inne. Då pumpar de runt varmt och vi får 21 grader inne.
Tycker systemet me lvvp är extremt effketivt. Har ju ca -10 grader ute som max nu, men då kör ju systemet lite på sparlåga.
Har en llvp också men den körs snarare för att mota solen på sommarn eller direkt solljus.
Som sagt vill byta fläkt för att effektivisera elen i huset, kör original o den är bra men llite dyr. Lvvp däremot är motsatsen.
 
T Tooth skrev:
Orginalsystemet (enligt "manualen") är ju tänkt att ca ca 80° vatten, via el eller olja, så alla moderna pumpar (berg eller luft/vatten) kommer fungera sämre. Jag tror att det är nödvändigt att köra t.ex en extra luft/luft för att hålla tempen när det blir kallt. Alternativt att konvertera till vattenburet system. Dock behöver ju orginallösningen också gå för att hjälpa till att "isolera" väggarna.

Vi har en bergvärmepump som är kopplad till centrala radiatorn/fläkten + en luft/luft. Fungerar rätt bra. Till våren ska vi få ny bergvärmepump som ska flyttas ner till källaren. Vi kommer då passa på att sätta vattenradiatorer i tre sovrum samt två fläktkonvektorer i källaren. Tror detta kommer hjälpa orginallösningen rätt mycket på traven samt att vi utnyttjar bergvärmepump och borrhåll mer vettigt.

Jag har även satt in en ny centralfläkt [länk]
Max effekt på 226W. Placerade den först på vinden med rör ner (enligt vad andra gjort i tråden) men flyttade sedan ned den till orginalpositionen då detta låter betydligt mindre.

Tycker moderna lösningar kopplat till verkar fungera ypperligt på ganska låga nivåer.
Men vi hade original oljepannan en månad i huset efter köp och klart då var det ruskigt varmt inne. Ska ju tilläggas att de var dyrt satan också.
Nu är det behagligare och billigare.
Men fläkten låter en jäkla massa.
Därför jag slog av den i april utomhus då 10 grader så misstänker att isoleringen är ok utan fläkten, spalterna har ju luft i sig ändå. Och upplevde det som ruskigt varmt under framförallt sommarn
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Håller med! Sommaren är galen i dessa hus
 
  • Gilla
Undertaker
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Orginalsystemet (enligt "manualen") är ju tänkt att ca ca 80° vatten, via el eller olja, så alla moderna pumpar (berg eller luft/vatten) kommer fungera sämre. Jag tror att det är nödvändigt att köra t.ex en extra luft/luft för att hålla tempen när det blir kallt. Alternativt att konvertera till vattenburet system. Dock behöver ju orginallösningen också gå för att hjälpa till att "isolera" väggarna.

Vi har en bergvärmepump som är kopplad till centrala radiatorn/fläkten + en luft/luft. Fungerar rätt bra. Till våren ska vi få ny bergvärmepump som ska flyttas ner till källaren. Vi kommer då passa på att sätta vattenradiatorer i tre sovrum samt två fläktkonvektorer i källaren. Tror detta kommer hjälpa orginallösningen rätt mycket på traven samt att vi utnyttjar bergvärmepump och borrhåll mer vettigt.

Jag har även satt in en ny centralfläkt [länk]
Max effekt på 226W. Placerade den först på vinden med rör ner (enligt vad andra gjort i tråden) men flyttade sedan ned den till orginalpositionen då detta låter betydligt mindre.
Jasså blev det mer ljud ifrån den när den satt på vinden alltså... intressant trodde jag inte.

Har varit helt inne på att installera en ny på vinden.
Satte du den på gummibussningar då?
 
T ThomasZZ skrev:
Jasså blev det mer ljud ifrån den när den satt på vinden alltså... intressant trodde jag inte.

Har varit helt inne på att installera en ny på vinden.
Satte du den på gummibussningar då?
Tänkte samma. Satte den på en mdf-skiva som monterades i plåten med fyra kraftiga gummibussningar.
Men eftersom som hela vinden är en stor plåtlåda så tror jag ljudet fortplantar sig i all evighet =).

Så lösningen nu är en "filterlåda" på vinden och sen flexibelt ventilationsrör (315mm) ner till fläkten. Fläkten är en EC-fläkt så jag har kopplat en Plejd Ctr01 till den så jag kan styra fläkten trådlöst via app eller home assistant som jag använder.
 
T Tooth skrev:
Tänkte samma. Satte den på en mdf-skiva som monterades i plåten med fyra kraftiga gummibussningar.
Men eftersom som hela vinden är en stor plåtlåda så tror jag ljudet fortplantar sig i all evighet =).

Så lösningen nu är en "filterlåda" på vinden och sen flexibelt ventilationsrör (315mm) ner till fläkten. Fläkten är en EC-fläkt så jag har kopplat en Plejd Ctr01 till den så jag kan styra fläkten trådlöst via app eller home assistant som jag använder.
Aha intressant.
Smart med Plejd där.

Fläkten var det svårt att installera få den på plats där orginalfläkten sitter, tänker på infästning?
 
T ThomasZZ skrev:
Aha intressant.
Smart med Plejd där.

Fläkten var det svårt att installera få den på plats där orginalfläkten sitter, tänker på infästning?
Lite trångt men det gick. Skruvade fast ett planavstick i gamla plåten som satt där sen kunde jag fästa fläkten där i.
 
T Tooth skrev:
Tänkte samma. Satte den på en mdf-skiva som monterades i plåten med fyra kraftiga gummibussningar.
Men eftersom som hela vinden är en stor plåtlåda så tror jag ljudet fortplantar sig i all evighet =).

Så lösningen nu är en "filterlåda" på vinden och sen flexibelt ventilationsrör (315mm) ner till fläkten. Fläkten är en EC-fläkt så jag har kopplat en Plejd Ctr01 till den så jag kan styra fläkten trådlöst via app eller home assistant som jag använder.
Allt där uppe hörs ordentligt så jag kan tänka mig de. Jag hör mina rör vibrera sedan vi gjorde nya rör vid badrumsrenovering. Skulle man flytta fläkten i vårt enplans till vinden skulle nog alla rum få ljud.
Men smart att dämpa den så och ställa me plejd
 
U Undertaker skrev:
Allt där uppe hörs ordentligt så jag kan tänka mig de. Jag hör mina rör vibrera sedan vi gjorde nya rör vid badrumsrenovering. Skulle man flytta fläkten i vårt enplans till vinden skulle nog alla rum få ljud.
Men smart att dämpa den så och ställa me plejd
Ja precis så med ljudet, nu hör man endast fläkten tydligt inne på badrummet men det gör ju absolut inget. =)
 
T Tooth skrev:
Ja precis så med ljudet, nu hör man endast fläkten tydligt inne på badrummet men det gör ju absolut inget. =)
Ja precis.
Vi satte ju en LLVP i entren på huset, så utedelen sitter vid fönstret till badrum.
Den låter lite vid drift också (vibration osv.)
Så just badrummet gör inte så mycket tycker jag.
Om man inte ska lägga sig i badet med ljus osv, men då kan man se till att minska ljudet i huset just då.
 
Vi har värmefläkten orginal och den drar ca 500 watt konstant. Har mätning på elen i huset och kollat flera gånger.

frånluftsfläkten drar ca 60 watt på läge 1 även den orginal.

Är det någon som har fabrikat och model på frånluftsfläkten? Länkat till en PDF tidigare i tråden men den funkar inte.

Vi har Inverterstyrd bergvärme på 4,6-18,6 kW. Det fungerar och är varmt i huset men dyrt när det är kallt.

Vinden ska ju fungera som ett värmebatteri enligt hushandlingarna. Men det är alltid kallare på vinden än i huset på vintern. Ca 2 grader. Isoleringen är ju rätt dålig där uppe. Funderar på om det inte skulle hjälpa att isolera de korrugerade plåtarna så gott det går med skumisolering samt även golvet. Borde hjälpa betydligt.

läst om folk som satt luftvärmepump på vinden i Functurahus. Funkar det? Borde ändå vara bättre att sätta den i inomhusdelen tänker jag.
Braskamin i detta hus borde fungera väldigt bra.

Sista frågorna om frånluften. Är det återvinning av värmen i frånluften? I orginal frånluftsfläkten alltså.

någon som lyckats sätta en annan fläkstyrning med fler vred än 0,1,2. Stänga av frånluftsfläkten ett tag under dagen hjälper enormt med att lättare hålla tempen inne. Min fläktstyrning får vanlig enfas matning men sen går det 4 svarta kablar, 1 blå och en brun till fläkten. Elektrikern som var här och skulle byta till en femstegsvariant gick bet på det.
 
När vi ändå håller med frågor så tog vi in offerter på att lägga vattenburen golvvärme i alla rum utom tvättstugan och de två badrumen på övervåningen. Skulle tippa på att det är ca 120 kvm. Övervåningen är på 145 kvm.

Fick från 3 bra byggfirmor och alla landade på ca 500 k. Sen drog pandemin igång och vi valde att avvakta. Skulle behövt bo någon annanstans under några veckor.

Det intressantaste förslaget var att riva ut alla spånskivor. Fästa slangen direkt på den korrugerade plåten och sedan gjuta med betong utblandad med små lecakulor. Bygger ingen mer höjd och man hade fått ett betydligt mer stabilt golv. Hörs verkligen mycket på nedervåningen när någon går. I husritningarna står det att golvet ska klara 500 kg per kvm men samtidigt läskigt och ta hit betongbil och hälla ut flera cm lättbetong på golvet. Tänk om det inte håller.

någon som gjort liknande?

Vi har alltså en hel undervåning byggd i lecablock. Sutteränghus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.