1 141 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Koppla in dimmer till halogenlampa
Hej.
har en badrumslampa som jag gärna skulle vilja kunna dimmra.
Sedan tidigare har jag en dimmerpuck över som jag undrar om man kan använda.
Det är denna lampa som jag har (ska vara dimbar):
https://www.nordiskagalleriet.se/ingo-maurer/zuuk
och detta är dimmerpucken, eltako eud61nps-400W:
https://www.elbutik.se/product.html...7x7N7umsf4vpXZcVH7xv8SZl438tq8qhoCcyQQAvD_BwE
Någon som vet om det skulle funka med dessa två för att kunna dimmra lampan? Tänkte att man kan ha en vipptryckknapp 1-pol att styra styrkan med.
vad tror ni?
tack för hjälpen.
har en badrumslampa som jag gärna skulle vilja kunna dimmra.
Sedan tidigare har jag en dimmerpuck över som jag undrar om man kan använda.
Det är denna lampa som jag har (ska vara dimbar):
https://www.nordiskagalleriet.se/ingo-maurer/zuuk
och detta är dimmerpucken, eltako eud61nps-400W:
https://www.elbutik.se/product.html...7x7N7umsf4vpXZcVH7xv8SZl438tq8qhoCcyQQAvD_BwE
Någon som vet om det skulle funka med dessa två för att kunna dimmra lampan? Tänkte att man kan ha en vipptryckknapp 1-pol att styra styrkan med.
vad tror ni?
tack för hjälpen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Vad jag förstår så levereras denna armatur med en halogenlampa? Då fungerar din dimmer.
Men dimmern fungerar inte med LED-lampor. Att hitta en kombination av LED-lampa och dimmer som lirar ihop kan vara kostsamt.
Men dimmern fungerar inte med LED-lampor. Att hitta en kombination av LED-lampa och dimmer som lirar ihop kan vara kostsamt.
Hej.
det stämmer, den levererades med en halogenlampa som ska vara dimmbar.
Som jag förstår det så ska tändtråden till lampan kopplas längst till vänster i dimmern, ingående fas i L på dimmer samt ingående fas i L på strömställare. Dock lite osäker på koppling mellan strömställare och dimmer?
Ska koppling vara mellan utgång på strömställaren och anslutning för impulsströmbryraren på dimmern (näst längst till vänster)?
Tack för hjälpen hittills
det stämmer, den levererades med en halogenlampa som ska vara dimmbar.
Som jag förstår det så ska tändtråden till lampan kopplas längst till vänster i dimmern, ingående fas i L på dimmer samt ingående fas i L på strömställare. Dock lite osäker på koppling mellan strömställare och dimmer?
Ska koppling vara mellan utgång på strömställaren och anslutning för impulsströmbryraren på dimmern (näst längst till vänster)?
Tack för hjälpen hittills
Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Lampan längst till vänster ja.
Sedan har du två L-terminaler som är identiska. Det handlar alltså inte om en trappkoppling. Man kan skarva en fasledare på dessa två terminaler om man finner det lämpligt.
Andra terminalen från vänster kopplar man en monostabil (återfjädrande) strömbrytare till (som har fas i andra änden). Det är här du ska ansluta din strömbrytare med fjäder i.
Längst till höger kopplar man en bistabil strömbrytare till.
Det är vad de två symbolerna betyder. Dimmern stöder både och.
Sedan har du två L-terminaler som är identiska. Det handlar alltså inte om en trappkoppling. Man kan skarva en fasledare på dessa två terminaler om man finner det lämpligt.
Andra terminalen från vänster kopplar man en monostabil (återfjädrande) strömbrytare till (som har fas i andra änden). Det är här du ska ansluta din strömbrytare med fjäder i.
Längst till höger kopplar man en bistabil strömbrytare till.
Det är vad de två symbolerna betyder. Dimmern stöder både och.
Precis som jag trodde.
nu när jag testat att koppla in den och slagit på säkringen så tänds lampan någon sekund för att sedan slicka helt och det går inte att tända eller dimmra den med strömbrytaren.
om jag slår av och på säkringen igen så händer samma sak så det är varken fel på lampan eller armaturen.
vet du vad det kan bero på?
nu när jag testat att koppla in den och slagit på säkringen så tänds lampan någon sekund för att sedan slicka helt och det går inte att tända eller dimmra den med strömbrytaren.
om jag slår av och på säkringen igen så händer samma sak så det är varken fel på lampan eller armaturen.
vet du vad det kan bero på?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
Det klassiska felet när en dimmer uppför sig konstigt är att fjädern i strömbrytaren sitter på fel sida om vippan, så att den bryter när man trycker på den.
Just detta symptom kan också bero på att dimmern inte gillar lampan 60 W halogen har en ganska häftig startström. Men effekten ligger ju väl inom det område som dimmern ska klara av.
Det kan också vara felkopplat, att strömbrytaren inte ger fas till pucken utan en nolla. Om det inte redan var så tidigare så måste en fasledare kopplas till strömbrytaren.
Just detta symptom kan också bero på att dimmern inte gillar lampan 60 W halogen har en ganska häftig startström. Men effekten ligger ju väl inom det område som dimmern ska klara av.
Det kan också vara felkopplat, att strömbrytaren inte ger fas till pucken utan en nolla. Om det inte redan var så tidigare så måste en fasledare kopplas till strömbrytaren.
Hmm, får göra ett testa med fjädern som du skriver.
Fas är kopplat till strömbrytaren och till dimmer (utöver tändtråden) så det borde vara ok. Kanske ska lägga upp en bild på hur det är kopplat?
Lite problem om lampan och dimmern inte kommer överens med varandra.
Fas är kopplat till strömbrytaren och till dimmer (utöver tändtråden) så det borde vara ok. Kanske ska lägga upp en bild på hur det är kopplat?
Lite problem om lampan och dimmern inte kommer överens med varandra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 366 inlägg
När jag läser #5 igen och bruxet till dimmern så är detta symptom precis så som dimmern uppför sig om den upptäcker överlast. Jag läser också att den har krav på max två konventionella järnkärnetransformatorer vilket tyder på att den har problem med startströmmen. Kanske är denna halogenlampa extra elak. Förutom överlast kanske pucken inte känner igen lasten som resistiv, induktiv eller kapacitiv. Jag har dålig erfarenhet av dimmers som försöker vara smarta och identifiera vilken typ av last som kopplas in.
Inte så enkelt att prova en annan ljuskälla heller då den har B15d-sockel... Återstår att prova en annan dimmer. Samtliga dimmers som klarar minst 60 W ska fungera ... Men det kan ju bli dyrt att hitta den rätta...
Inte så enkelt att prova en annan ljuskälla heller då den har B15d-sockel... Återstår att prova en annan dimmer. Samtliga dimmers som klarar minst 60 W ska fungera ... Men det kan ju bli dyrt att hitta den rätta...
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Vad gjorde du för att få den att fungera?