Hej.
Byter golvbrunn i ett badrum, gjutjärn. Sågade av golvbrunnen då den satt så fastreglad att det inte gick att vrida/dra ut. Den lilla stupen av golvbrunnen som är kvar i avloppsröret sitter som berget. Den ser ut att vara ”svetsad” med bly?!
Hjälp - hur får jag lös stumpen? Eller kan jag låta stumpen sitta kvar och trä en muff i den? Innermått på stumpen är ca 65 mm.
Byter golvbrunn i ett badrum, gjutjärn. Sågade av golvbrunnen då den satt så fastreglad att det inte gick att vrida/dra ut. Den lilla stupen av golvbrunnen som är kvar i avloppsröret sitter som berget. Den ser ut att vara ”svetsad” med bly?!
Hjälp - hur får jag lös stumpen? Eller kan jag låta stumpen sitta kvar och trä en muff i den? Innermått på stumpen är ca 65 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Är det bly så brukar det gå att hacka loss med en morakniv och en hammare. Hacka runt vicka etc.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Du har ju guldläge att komma åt runt om och borra bort blyet.
Jo det är bly.
Det ska inte vara så mycket bly, det är drevat bakom blyet.
Kommer inte att ta ett år, mera åt en timme.
Protte
Jo det är bly.
Det ska inte vara så mycket bly, det är drevat bakom blyet.
Kommer inte att ta ett år, mera åt en timme.
Protte
Nu är jag 300 grader varm men jag vann matchen
Det tog några borr och lite svordomar innan jag kunde få lös delen.
Tack snälla ni för hjälpen
(det är ett flerfamiljshus, 3:e vån och blir ett för stort jobb att byta hela vägen. Rören är filmad och borde kunna ge 50 år till - sen är det nån annans bekymmer ).
Det tog några borr och lite svordomar innan jag kunde få lös delen.
Tack snälla ni för hjälpen
(det är ett flerfamiljshus, 3:e vån och blir ett för stort jobb att byta hela vägen. Rören är filmad och borde kunna ge 50 år till - sen är det nån annans bekymmer ).
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Kan vara farligt att slå, spräcker man muffen också så har man problem.
Protte
Protte
Bara börja knacka blyS swe.jocke skrev:Hej.
Hjälp - hur får jag lös stumpen? Eller kan jag låta stumpen sitta kvar och trä en muff i den? Innermått på stumpen är ca 65 mm. [bild][bild][bild]
Följdfråga: nu har jag köpt nippel och golvbrunn. Tycker att nippeln gick i lite för enkelt, är tveksam om det håller tätt. Mätte befintligt avlopp till 96-97 mm och fick med mig en 96-75 nippel.
Finns nån annan variant som är mer konisk eller ska man täta med nåt? Eller gör den jobbet?
har för mig att man brukar få vålda mer för att få den på plats…
Finns nån annan variant som är mer konisk eller ska man täta med nåt? Eller gör den jobbet?
har för mig att man brukar få vålda mer för att få den på plats…
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
Använd falu expand i dessa lägen!
Produkten är godkänd för dolt montage.
RSK: 310 62 47
93-97 x 75mm muff