Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Nissens Nissens skrev:
Hur mycket el drar din pelletspanna då? :crysmile:
Väldigt lite gissar jag. Därför lönar det sig att köra den istället för elektrisk värme när elen är som dyrast.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om någon som är okänslig för personliga påhopp men samtidigt ofta tar upp personliga påhopp som fenomen skulle känna sig påhoppad så vill jag understryka att stolle-rycket alltså främst infaller om man skissade upp lösningen från scratch.
Den där meningen skulle platsa som en kategori i Alla mot alla. Klockrenthalvobegriplig, precis som de brukar vara! (y):crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
rndhero och 2 till
  • Laddar…
K
K karlmb skrev:
Precis. Och det är ju i enheterna ute i huset som pengarna och arbetstiden sitter.
En hub är ju bara att byta ut på 5 min.
Nja... kanske en sanning med modifikation. Både avseende kostnad och tidsuttag.
En Homey-hub kostar närmare 4000 kr, ett hemmabygge är kanske häften men till priset av tid och systemunderhåll. Till det får du lägga en sunk cost på en dryg tusenlapp för wizer-hubben.

Att byta en wiser-hub mot en HUE-hub går nog på fem minuter men inget kommer att fungera som tidigare. Så det är inte riktigt det vi pratar om här när man kan byta wiser-hubben i framtiden. Att byta en Wiser-hub mot en OpenHAB eller en Home Assistant med t. ex. en dCONZ-pinne är i ärlighetens namn avsevärt mer komplicerat än ett 5-minuters jobb.

Allt jag säger att man ska inte överdriva vare sig Wisers öppenhet eller de öppna alternativens enkelhet och låga kostnad. Man bör fram för allt inte underskatta underhållsbehovet av den typen av hemmabyggda lösningar. Det betyder inte att de inte är mycket kompetenta lösningar.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Du är ute och cyklar igen, och du överdriver det mesta som vanligt. Det är väl mest du som gör bort dig när du påstår saker utan någon som helst förankring i verkligheten.

Ja, jag har fått bra svar från de som kan vp, och det svaret är att en bvp inte har något problem med att strömmen bryts, åtminstone inte den typen (on/off) som jag har.

Vad du menar med ”tid o otid” vet bara du själv. Jag bryter strömmen 1g per dygn När det är höga elpriser. Över jul har jag inte brutit strömmen alls eftersom priserna varit hyfsat låga.

Sedan finns det sådana som du som tycker en massa saker utan att veta hur det ligger till, och den typen av tyckande bidrar inte med någonting positivt öht.
Du är för rolig. De gånger du frågat kunnigare personer än oss två i forumet, men annan tråd, se tidigare länk så har du fått helt eniga svar om att du sannolikt förstör din pump. Det rör mig dock inte i ryggen om huruvida den håller. Det är dock bra att övriga framtida läsare inte får för sig att göra likadant. Det är inte min personliga åsikt. Vad jag sett har ingen, nada hållit med dig om att det är en bra idé. Du konsultar inte på Ringhals? Det hade förklarat en del.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har golvvärme i betongplatta i bottenplan som jag upplever gör mycket, det ackumuleras värme i den som påverkar inomhusklimatet positivt. På morgonen har jag typ 22 grader när pumpen jobbat under natten, och varmvattnet är uppvärmt.

Sedan stödeldar jag lite under dagen om jag är hemma, det krävs inte speciellt mycket. Är vi inte hemma under dagen och det är hyfsat kallt ute så sjunker tempen till kanske 16-17 grader. En brasa i murspisen hjälper upp det snabbt. Huset är byggt 2004 så det är ganska bra isolerat, även fönstren har bra k-värde.

Notera att den 20% besparingen jag gör inte har med storleken på elförbrukningen att göra, besparingen beror endast på att förbrukningen är flyttad till lågtaxa.
Ditt resonemang räcker lika långt som näsan.

Temperaturdiff på 6 grader varav bottennivå på 16 kallar du komfortabelt, hur ska du ha det? Är det komfortvärme vid 16 eller 22?

Stänga av BVP med strömbrytare samt kompensera med vedeldning och försöka skryta om att du sparar pengar på någon app.

Räknar appen med sotning och vedförbrukning?

Själv skaffade jag inomhusgivare till min BVP, så den sänker kurvan när jag eldar, och lurar styrningen till BVPn att det är varmare ute under högkostnadstimmarna.

Varmvattnet har jag bara sänkt en aning, det är inte något jag är villig att kompromissa med, jag väljer hellre att vänta med duschen än duschar i kallt vatten för att jag slagit av hela värmepumpen.

Du har valt att redovisa ditt sätt att spara pengar på ett sätt som helt sonika inte tar med alla kostnader för uppvärmning. :crysmile:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kva skrev:
Nja... kanske en sanning med modifikation. Både avseende kostnad och tidsuttag.
En Homey-hub kostar närmare 4000 kr, ett hemmabygge är kanske häften men till priset av tid och systemunderhåll. Till det får du lägga en sunk cost på en dryg tusenlapp för wizer-hubben.

Att byta en wiser-hub mot en HUE-hub går nog på fem minuter men inget kommer att fungera som tidigare. Så det är inte riktigt det vi pratar om här när man kan byta wiser-hubben i framtiden. Att byta en Wiser-hub mot en OpenHAB eller en Home Assistant med t. ex. en dCONZ-pinne är i ärlighetens namn avsevärt mer komplicerat än ett 5-minuters jobb.

Allt jag säger att man ska inte överdriva vare sig Wisers öppenhet eller de öppna alternativens enkelhet och låga kostnad. Man bör fram för allt inte underskatta underhållsbehovet av den typen av hemmabyggda lösningar. Det betyder inte att de inte är mycket kompetenta lösningar.
Om man vill kan man köpa en helt färdig konfigurerad HA-gateway, HA -yellow. Den fungerar direkt och med support. Kostar ca 1500:- .
För de som tvivlar på att det finns mkt som är kompatibelt i Zigbee-världen så kan man ta en titt här tex, så slipper man scrolla så mkt på Aliexpress:
https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/
 
K karlmb skrev:
Om man vill kan man köpa en helt färdig konfigurerad HA-gateway, HA -yellow. Den fungerar direkt och med support. Kostar ca 1500:- .
För de som tvivlar på att det finns mkt som är kompatibelt i Zigbee-världen så kan man ta en titt här tex, så slipper man scrolla så mkt på Aliexpress:
[länk]
Helt grymt att det är bekräftat att stödja 2500+ enheter av 340+ bolag!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
K
K karlmb skrev:
Om man vill kan man köpa en helt färdig konfigurerad HA-gateway, HA -yellow. Den fungerar direkt och med support. Kostar ca 1500:- .
Nja, kanske en sanning med modifikation även det. En HA Yellow kostar $185 med $20 i frakt + plus moms och avgifter blir totalen snarare det dubbla. För de pengarna får du nöjet av att förhandsboka en (förvisso ganska cool) crowd-fundad customiserad RaspberryPi med Home Assistant förinstallerat. Leverans (förhoppningsvis) i mars 2023.

K karlmb skrev:
För de som tvivlar på att det finns mkt som är kompatibelt i Zigbee-världen så kan man ta en titt här tex, så slipper man scrolla så mkt på Aliexpress:
[länk]
Jag tvivlar inte på, eller argumenterar emot, att det finns mängder med kompatibla zigbee-enheter på marknaden. Jag håller snarare med dig om att det är en styrka för Zigbee att det är lättillgängligt och det finns enheter med god kvalitet.

Allt jag säger är att:
K kva skrev:
...man ska inte överdriva vare sig Wisers öppenhet eller de öppna alternativens enkelhet och låga kostnad. Man bör fram för allt inte underskatta underhållsbehovet av den typen av hemmabyggda lösningar. Det betyder inte att de inte är mycket kompetenta lösningar.
Jag tycker att det påståendet står sig.
 
  • Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
Dudeish Dudeish skrev:
Helt grymt att det är bekräftat att stödja 2500+ enheter av 340+ bolag!
Men kan man skapa en helautomatisk automation där man manuellt varje kväll surfar runt och kollar elpriser och sen manuellt räknar ut vilka tider man vill ha värme och sen ställer sig inom blåtandsräckvidd till en pryl och öppnar upp en app där man manuellt ställer in en timer som sen helt automatiskt stänger av en värmepump och gör det kallt i bostaden och på så viss gör att det börjar spruta in sedlar rakt ner i plånboken?

Den enkelheten är det många som vill betala extra pengar för och då finns det bara ett system som duger. Det kan även släcka lampor.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Jag har sedan något år HA blue, dock inte den "officiella" utan köpte en Odroid N2+ från direkt från hardkernel med Zigbee och Z-wave stickor från närmsta återförsäljare som hade lager.

Jag var lite skeptisk då jag provat HA någon gång för ett antal år sedan på RPI och upplevelsen var lite som många gjort gällande, krånglig och omständig, minns inte exakt varför men rent allmänt.

Vet inte vad de gjort på senare år, men upplevelsen nu är helt rock solid på Odroid hårdvara, snurrat helt bekymmerslöst sedan förra julen och det är så pass enkelt att skapa automationer att man kan ligga i soffan och slötitta på tv och skapa det mesta i appen på telefonen.

Tyngsta argumenten för mig var brett stöd för de vanligaste protokollen, ingen anslutning till "moln" utan körs lokalt och gärna inte lika dyr som Homey som annars verkar rätt ok.
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 3 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag har sedan något år HA blue, dock inte den "officiella" utan köpte en Odroid N2+ från direkt från hardkernel med Zigbee och Z-wave stickor från närmsta återförsäljare som hade lager.

Jag var lite skeptisk då jag provat HA någon gång för ett antal år sedan på RPI och upplevelsen var lite som många gjort gällande, krånglig och omständig, minns inte exakt varför men rent allmänt.

Vet inte vad de gjort på senare år, men upplevelsen nu är helt rock solid på Odroid hårdvara, snurrat helt bekymmerslöst sedan förra julen och det är så pass enkelt att skapa automationer att man kan ligga i soffan och slötitta på tv och skapa det mesta i appen på telefonen.

Tyngsta argumenten för mig var brett stöd för de vanligaste protokollen, ingen anslutning till "moln" utan körs lokalt och gärna inte lika dyr som Homey som annars verkar rätt ok.
De har helt enkelt blivit klara. Jmfr Linux och Android som länge var något för asociala nördar med liten netiquette. Nu kan vi skörda frukten av deras fantastiska arbete.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
ARJU ARJU skrev:
Ditt resonemang räcker lika långt som näsan.

Temperaturdiff på 6 grader varav bottennivå på 16 kallar du komfortabelt, hur ska du ha det? Är det komfortvärme vid 16 eller 22?

Stänga av BVP med strömbrytare samt kompensera med vedeldning och försöka skryta om att du sparar pengar på någon app.

Räknar appen med sotning och vedförbrukning?

Själv skaffade jag inomhusgivare till min BVP, så den sänker kurvan när jag eldar, och lurar styrningen till BVPn att det är varmare ute under högkostnadstimmarna.

Varmvattnet har jag bara sänkt en aning, det är inte något jag är villig att kompromissa med, jag väljer hellre att vänta med duschen än duschar i kallt vatten för att jag slagit av hela värmepumpen.

Du har valt att redovisa ditt sätt att spara pengar på ett sätt som helt sonika inte tar med alla kostnader för uppvärmning. :crysmile:
Vad snackar du om?
Att tempen sjunker när ingen är hemma är ett problem menar du?
Jag har över 20 grader hela tiden när jag är hemma med lite stödeldning, det behövs inte speciellt mycket.
Har du ens begripit vad offpeak visar? Den elen systemet använder på lågtaxa hade det annars kört även över högtaxa, det är besparingen.

Jag har inte sänkt mitt varmvatten över huvudtaget, det som finns i tanken räcker gott och väl över dagen.

Eftersom jag har golvvärme i betongplatta på bottenplan så ger inte en innegivare till bvp speciellt mycket pga trögheten i plattan. Istället utnyttjar jag den trögheten nu när några ton betong värms upp på lågtaxa och avger värme under dagen.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Att tempen sjunker när ingen är hemma är ett problem menar du?
Jag har över 20 grader hela tiden när jag är hemma med lite stödeldning, det behövs inte speciellt mycket.
Har du ens begripit vad offpeak visar? Den elen systemet använder på lågtaxa hade det annars kört även över högtaxa, det är besparingen.

Jag har inte sänkt mitt varmvatten över huvudtaget, det som finns i tanken räcker gott och väl över dagen.

Eftersom jag har golvvärme i betongplatta på bottenplan så ger inte en innegivare till bvp speciellt mycket pga trögheten i plattan. Istället utnyttjar jag den trögheten nu när några ton betong värms upp på lågtaxa och avger värme under dagen.
Det är jättebra. Men om det är kallt ute som i början av december och man inte har en vp som är överdimensionerad 100% och någon är hemma hela tiden, som här, så behövs en annan automatiserad värmekälla som ersättning till dyrel.
Det har jag löst, med en enkel Zigbee-lösning m Gateway från Lidl.
Total kostnad för enheterna : ca 1000 kr.
Och inte en rad programmering, bara allt i en enda app. Styrbart från hela världen om jag vill.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Skall jag satsa på Plejd eller Schneiders Wiser i samband med en större renovering??

börjar från scratch, inte jätteintresserad av automationer men ser en del fördelar. Plejd verkar sjukt enkelt med integrerade driver så som nya Led75.

Samtidigt vill man inte sitta för begränsad i framtiden. Vilket skall jag satsa på??

Har du inte blivit klokare av alla fantastiska åsikter ännu så reas delar av Wisers sortiment nu ut på en av de större hemautomations handlarna online;)
 
  • Reklam för lagerrensning, Wiser Dimmer, 50% rabatt, "Ett smartare hem för alla".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.