888 726 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Har du elnätsägarens app installerad? Numera får de flesta minst i timmes upplösning från elmätaren så det brukar var enkelt att reda ut var förbrukningen ligger. Golvvärme badrum/hall? (största eltjuven)T TommyC skrev:Jo, jag har inte ännu lyckats klara ut varför hushållselen ligger så högt. Troligaste förklaringen just nu är att två stationära datorer drar ca 400 W styck och står på lite för många timmar per dygn. Det återstår att bekräfta dock. Det är i så fall möjligt att ersätta den ena eller båda med en laptop modell lite slöare. Utrustning för att mäta finns. Återstår att få tid över till det.
Datorerna används för mkt, eller står idle? Normalt drar de långt mindre än 400W om man inte spelar. 50-100W är mer normalt i idle.T TommyC skrev:Jo, jag har inte ännu lyckats klara ut varför hushållselen ligger så högt. Troligaste förklaringen just nu är att två stationära datorer drar ca 400 W styck och står på lite för många timmar per dygn. Det återstår att bekräfta dock. Det är i så fall möjligt att ersätta den ena eller båda med en laptop modell lite slöare. Utrustning för att mäta finns. Återstår att få tid över till det.
Edit: Grundförbrukningen utan värme, varmvatten, datorer (undantaget en snål microserver) är 260W. Siffran inkluderar en kyl, en frysbox och en kyl/frys samt fläkten i FTX på lägsta läget (133W) samt cirkulationspumpen som enligt en äldre mätning drog 76W.
Jag tittar på https://www.vattenfalleldistribution.se/ där jag kan se förbrukningen per timme trots att vi har "vanligt" månadsrörligt avtal (med Telge). Upplösningen hos presenterade data är 0,01 kWh. Jag gissar att noggrannheten är bättre än upplösningen i det här fallet.
Det gick ändå snabbt för dig att ändra åsikt om hur statligt reglerade energipriser kan påverka inflationen.Aaake37 skrev:Kombinationen kärnkraft och peggade energipriser har hållt inflationen i Frankrike låg.
Eftersom fransmännen varit smarta nog att satsa på kärnkraft så har de, till skillnad från Sverige, inget behov av att importera el när det är svinkallt, vindstilla och svindyrt. De har också ett mildare klimat vilket hjälper.
Paris hade en vecka i december med dagstemperaturer runt 0-5 grader. I övrigt har det varit över 10 grader varmt i december. Stockholm runt -10 till +5. Skulle du säga att det är lite skillnad på att värma en kåk I-10 kontra plus 13-14 grader?
Nästa år kommer Frankrike spenderat över 1000 miljarder SEK på att artificiellt hålla priserna låga. Detta får skattebetalarna stå för. Man tar från en ficka och lägger i den andra.
Eftersom vi har satsat på att demontera kärnkraft och har ett mkt kallare klimat skulle liknande insatser bli ännu dyrare i Sverige och göra mer skada än nytta.
Trots alla insatser har Frankrike ÄNDÅ en ohälsosam inflation som förstör landet.
[länk]
Vidare slår elpriserna ändå mot de som har råd i Sverige. De som bor i villor I allmänhet och större villor I synnerhet har helt andra marginaler än folket i övrigt. I Frankrike får alla inkomstskikt betala för pristaken i form av skattepengar.
Tur då att jag läst flera nivåer nationalekonomi. Hur många har du läst?
Sverige har nettoimporterat el under 52 av årets 8016 första timmar, vi har under denna period exporterat 31,8 av 147,2 producerade TWh. Under december har vi haft några hundra timmar till med import då O3 varit stoppad samtidigt som det varit kallt och vattenkraften begränsat sin effekt pga isläggning.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/
Frankrike har under året importerat stora mängder el då de haft problem med sin kärnkraft, vidare består den franska energimixen till ca 10% av gas.
https://www.powermag.com/energy-crisis-deepens-as-nuclear-reactors-remain-offline-in-france/
Är vi mer beroende av import än Frankrike?
Hur menar du att pristaket, som vi enligt EU förordningen egentligen redan är tvungna att ha på plats, skulle påverka statens finanser? Tanken är ju att övervinster från produktion vars kostnader ej påverkas av gaspriset ska begränsas för att bromsa prisutvecklingen, ett nollsummespel för staten tänker jag, men förklara gärna hur du tänker om du har en annan åsikt.
https://www.regeringen.se/4a8572/co...mma-till-ratta-med-de-hoga-energipriserna.pdf
Jo men elnätsägaren ansvarar för elmätaren och sedan går förbrukningen till energileverantören som inte mäter något. Nu vet jag inte om Vattenfall har någon app men du har ju hittat websidan och där ska du enkelt se förändringar du gör så kommer du att hitta "eltjuvarna".T TommyC skrev:
Båda datorerna har kraftaggregat fabrikat Corsair modell bättre som är köpta för att hålla länge. Båda är ca 10 år gamla d v s från den tiden när vi hade världens bästa elsystem och vi trodde att det tillståndet skulla vara för evigt. Kanske dags att skrota dom på klimatets altare och köpa något nyare med sämre kvalité. Ja, jag är skitsur på sekten och kommer aldrig att glömma eller förlåta deras sabotage. Det är fortfarande lagligt att hata.
Dra ur sladdarna inatt och logga in på Vattenfalls websida imorgon så har du ju svar direktT TommyC skrev:Båda datorerna har kraftaggregat fabrikat Corsair modell bättre som är köpta för att hålla länge. Båda är ca 10 år gamla d v s från den tiden när vi hade världens bästa elsystem och vi trodde att det tillståndet skulla vara för evigt. Kanske dags att skrota dom på klimatets altare och köpa något nyare med sämre kvalité. Ja, jag är skitsur på sekten och kommer aldrig att glömma eller förlåta deras sabotage. Det är fortfarande lagligt att hata.
E ErikAdolfsson skrev:Det gick ändå snabbt för dig att ändra åsikt om hur statligt reglerade energipriser kan påverka inflationen.
Sverige har nettoimporterat el under 52 av årets 8016 första timmar, vi har under denna period exporterat 31,8 av 147,2 producerade TWh. Under december har vi haft några hundra timmar till med import då O3 varit stoppad samtidigt som det varit kallt och vattenkraften begränsat sin effekt pga isläggning.
[länk]
Frankrike har under året importerat stora mängder el då de haft problem med sin kärnkraft, vidare består den franska energimixen till ca 10% av gas.
[länk]
Hur menar du att pristaket, som vi enligt EU förordningen egentligen redan är tvungna att ha på plats, skulle påverka statens finanser? Tanken är ju att övervinster från produktion vars kostnader ej påverkas av gaspriset ska begränsas för att bromsa prisutvecklingen, ett nollsummespel för staten tänker jag, men förklara gärna hur du tänker om du har en annan åsikt.
[länk]
Att reglera alla priser från dag 1 med enorma summor skattepengar har jag inte diskuterat. Det är en helt annan sak än att kompensera i efterhand med helikopterpengar vissa månader.E ErikAdolfsson skrev:Det gick ändå snabbt för dig att ändra åsikt om hur statligt reglerade energipriser kan påverka inflationen.
[länk]
[länk]
[länk]
Visst skulle Sverige kunna försöka köra en ”Vive La France” och sätta artificiella priser med skattepengar. Dock har vi, som jag nämnde tidigare, ett mycket kallare klimat och därmed elförburkning.
Lyckligtvis drar svenska experter slutsatsen att det inte är värt att öka på den svenska statsskulden med flera 100 miljarder per år under överskådlig framtid för att ”bara” ha 7% inflation istället för 11%.
Du inledde diskussionen med att skriva såhär:Aaake37 skrev:Att reglera alla priser från dag 1 med enorma summor skattepengar har jag inte diskuterat. Det är en helt annan sak än att kompensera i efterhand med helikopterpengar vissa månader.
Visst skulle Sverige kunna försöka köra en ”Vive La France” och sätta artificiella priser med skattepengar. Dock har vi, som jag nämnde tidigare, ett mycket kallare klimat och därmed elförburkning.
Lyckligtvis drar svenska experter slutsatsen att det inte är värt att öka på den svenska statsskulden med flera 100 miljarder per år under överskådlig framtid för att ”bara” ha 7% inflation istället för 11%.
Det är lite svårt att hitta någon röd tråd i ditt resonemang.Staten gör enorma vinster på vår energiproduktion. Tillräckligt mycket för att subventionera ett elpristak.
det folk inte förstår är elefanten i rummet. Inflationen. Folk förstår inte hur inflationen fungerar och hur skadlig den är för samhället. Att ha 10% inflation är något av det värsta som kan drabba ett land. Mycket värre än höga räntor, elpriser eller fallande bostadspriser. Inflationen måste ned till varje pris. Allt annat har lägre prioritet.
Vidare har jag mycket svårt att förstå hur du kan få det till att ett intäktstak för elproduktion som ej påverkas av gaspriset, skulle kosta staten 100 tals miljarder.
Det Sverige gör är att stå utanför den prisreglering som sker enligt den EU förordning som jag tidigare länkat till, genom att försena införandet. Tror du att detta gynnar svensk ekonomi? Minskar det inflationstakten?
Om nu vindkraften, när det nu blåser, skapar låga priser som slår undan benen för den planerbara kraften så är det ju inte direkt någon vinst. Hade vi nu haft en (1) ägare (till exempel staten) då hade det ju varit enklare genom att beräkna ett snittpris man behöver för att hålla alla produktionsslag levande. Men så är det ju inte idag och då kommer vatten- och kärnkraft att gå på knäna när det blåser ordentligt.A Alexander HB skrev:Inte in absurdum, men det måste väl ändå finnas en poäng med att kunna använda vindkraft när det faktiskt blåser, och då spara på exv. uranet eller vattnet i magasinen? Huruvida det ska blåsa eller ej verkar ju även tämligen enkelt att förutspå iaf några dagar framöver. Debatten kan inte vara så binär som de lågpannade journalisterna och politikerna vill få den till.
Skulle man nu kunna (till vettiga priser) lagra vindkraftselen så skulle den till viss del kunna ersätta baskraft men det är ju vare sig ekonomiskt eller tekniskt genomförbart än på lång tid (om någonsin). Så jag anser att hela tanken på att subventionera fram vindkraft för att få ner utsläppsnivåerna är helt vansinnig, speciellt om man betänker att man gjort det på den rena kärnkraftens bekostnad.
Det har ju inte stängts dörren för stöd i området 1-2 pga ökade priserna nu. Stöd för nutid och inte att blanda ihop med det gamla som lagts framJarlingar skrev:Tespes det priset var för ett år sedan, och ja det var ett väldigt konstigt elstöd som då utbetalades.
December 2022 ligger på 226 öre/kWh i SE2...
Och nu ges inget stöd alls.
Jag kommer snart på bred front upplysa massorna i hur man mycket lätt slår ut allt vad stamnät heter som går söderut om inget ändras..
Energibehovet för uppvärmning är MYCKET större norr om dalälven än vad det är i Skåne.
Det som har lagts fram är för nutid.
Vattenkraften kan spara vatten och producerar som mest när det finns behov och därmed är dyrt. Mycket vindkraft och volatila priser ger ett högre snittpris för vattenkraften. Därmed kan vi redan idag lagra mycket av den energi vindkraften producerar. Att vindkraft skulle slå undan benen för vattenkraften har jag mycket svårt att tro.V videopac skrev:Om nu vindkraften, när det nu blåser, skapar låga priser som slår undan benen för den planerbara kraften så är det ju inte direkt någon vinst. Hade vi nu haft en (1) ägare (till exempel staten) då hade det ju varit enklare genom att beräkna ett snittpris man behöver för att hålla alla produktionsslag levande. Men så är det ju inte idag och då kommer vatten- och kärnkraft att gå på knäna när det blåser ordentligt.
Skulle man nu kunna (till vettiga priser) lagra vindkraftselen så skulle den till viss del kunna ersätta baskraft men det är ju vare sig ekonomiskt eller tekniskt genomförbart än på lång tid (om någonsin). Så jag anser att hela tanken på att subventionera fram vindkraft för att få ner utsläppsnivåerna är helt vansinnig, speciellt om man betänker att man gjort det på den rena kärnkraftens bekostnad.
B byabin skrev:
pressträffbildens rubrik löd: "Elprisets utveckling över tid - historiskt höga elpriser"B byabin skrev:Syftet med figuren är inte att påstå att Ringhals ensamt styr prisbildningsmekanismen på elmarknaden i världen, utan att visa att placeringen av anläggningarna har valts strategiskt för att utgöra stabiliseringsmekanismer i det svenska kraftsystemet. Med dessa borttagna ökar instabiliteten vilket även återspeglas i elpriset genom marknadsmodellen.
Det intressantaste i figuren är alltså prisspridningen, inte nivån som var fokuset i @harka's inlägg. Det blir lite fånigt att kritisera regeringens underlag på felaktig grund.
Figuren visar tydligt att det främst är SE3/4 som följer europapriserna, vilket är en konsekvens av minskad kapacitet i dessa områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och Ebba Busch hela prat till den bilden var ordagrant:
...Här är en bild på elprisets utveckling över tid och som ni ser så har vi historiskt höga elpriser trots elområdenas införelse där vid 2011, 2012-strecket så har elprisutvecklingen legat ganska jämnt mellan de fyra olika områden men vi ser en... att det verkligen sker en dramatisk förändring dom sista åren och två delar som utmärker sig särskilt där är ju då nedläggningen utav Ringhals 1 och 2 men detta för att man ska först... se den prisbild vi har nu i en historIsk kontext och vad då som ytterligare är att vänta...
visst skiljer det mellan elprisområdena, men de ägnade inte ett ord till varför elpriset gått upp – det nämndes inte ett ord om europapriser som en konsekvens utav Rysslands anfallskrig på Ukraina – utan den enda förklaringsmodell som levererades till att elpriserna har gått upp är på grund av nedläggningen av Ringhals 2 och 1, det framställs som ett internt svenskt problem
undrar om norrmännen kör med samma förklaring till sin prisutveckling, mellan de norska elområdena
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder