888 711 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jo men det är ett komplicerat läge som vi bara kan bygga oss ur med ny kärnkraft. (och havsbaserade vindsnurror får nog oxå plats) EU har ju fört jordklotets dummaste röd-gröna energipolitik så nu blir det några magra år innan vi kan ha ny kraftproduktion på plats.J jawen skrev:
Nu är det ju inte så att om priset ”bara” är 200% högre istf 1000% så sparar man inte…J jawen skrev:
Incitamentet är def där…
Det handlar inte om solidaritet utan att undvika strömavbrott. Ringhals nu nedlagda reaktorer var de som hade kapacitet att starta om elnätet i södra Sverige vid ett oplanerat avbrott. Myndigheterna vill framförallt undvika att hamna där.J jawen skrev:
https://www.tv4.se/klipp/va/2039679...or-elavbrott-i-vinter-det-har-bor-du-ha-hemma
https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/elforsorjningen-och-omvarldslaget/
Till det försämrade omvärldsläget tillkommer ett ökat importbehov då kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 har är tagen ur drift fram till den 23 februari. Detta tillsammans med det osäkra omvärldsläget som medför försämrade importmöjligheter gör att bedömningen av risken för effektbrist i nuläget är reell.
Uppriktigt Zodde!Z Zodde skrev:
Hur mycket tror du norrmännen "sparar" på el, när dom är ett "rikt land" och dessutom får 90% elstöd av alla kWh över 70 öre ?
Jag har pratat med 3 kompisar från Norge och alla "sparar" säger dom, men när man frågar hur mycket så säger dom ca 10-15% av deras "normala" förbrukning & kompisen jag har bäst koll på förbrukar fortfarande ca 60 kWh om dagen i hans relativt nya 145 kvm stora hus/ 2 vuxna. ( vilket är högt, jag förbrukar hälften med dubbel så stort hus)
Dom har fortfarande 21-22 grader inne, men dom tar snabbare duschar & andra "smågrejer" för dom nu är mer "medvetna" om att elen kostar.
Jag anser att mina 3 norgekompisar tidigare "slösat" med el, och nu har mera "normal" elförbrukning.
Medans dom flesta i Sverige minskat med 30-60% av tidigare elförbrukning och numera bor i 12-18 grader inne, tänder inte lampor knappt & redan dragit in på allt dom kan spara på....samt tänker efter både 1,2,3 ggr på varenda sak dom ska göra som påverkar elförbrukning.
Att i dagsläget säga att Norge har bra Incitamentet för att minimera sin elförbrukning & vara "lojala" till övriga Europa är på gränsen till ett "hån".
Och min kompis i Asker/Norge (22 km från Oslo) betalade 2100 kr för sina 1300 kWh i Nov 2022 (dvs 1,61 kr/kWh efter el-stöd)Z Zodde skrev:
Själv betalade jag för Nov 2022 2.235 kr för 600 kWh i Sverige (dvs 3,72 kr/kWh)
Lojala mot Europa är det nog ingen som tänker. Egna plånboken är vad som gäller. 200% dyrare blir inte”billigare” bara för att det hade varit ännu mycket högre utan stötta. Jag har 20% lägre förbruk för jag KAN. Kör mitt SPA bara för 3e gången denna säsong då elpriset tillåter det. Eldar mycketJ jawen skrev:Uppriktigt Zodde!
Hur mycket tror du norrmännen "sparar" på el, när dom är ett "rikt land" och dessutom får 90% elstöd av alla kWh över 70 öre ?
Jag har pratat med 3 kompisar från Norge och alla "sparar" säger dom, men när man frågar hur mycket så säger dom ca 10-15% av deras "normala" förbrukning & kompisen jag har bäst koll på förbrukar fortfarande ca 60 kWh om dagen i hans relativt nya 145 kvm stora hus/ 2 vuxna. ( vilket är högt, jag förbrukar hälften med dubbel så stort hus)
Dom har fortfarande 21-22 grader inne, men dom tar snabbare duschar & andra "smågrejer" för dom nu är mer "medvetna" om att elen kostar.
Jag anser att mina 3 norgekompisar tidigare "slösat" med el, och nu har mera "normal" elförbrukning.
Medans dom flesta i Sverige minskat med 30-60% av tidigare elförbrukning och numera bor i 12-18 grader inne, tänder inte lampor knappt & redan dragit in på allt dom kan spara på....samt tänker efter både 1,2,3 ggr på varenda sak dom ska göra som påverkar elförbrukning.
Att i dagsläget säga att Norge har bra Incitamentet för att minimera sin elförbrukning & vara "lojala" till övriga Europa är på gränsen till ett "hån".
Tror dock inte en sekund på att de flesta i Sverige minskat förbruket med 30-60% och har 12-18 grader inne….
Nej inte jag heller och den mesta energin förbrukas när det är kallt just för uppvärmning.Z Zodde skrev:Lojala mot Europa är det nog ingen som tänker. Egna plånboken är vad som gäller. 200% dyrare blir inte”billigare” bara för att det hade varit ännu mycket högre utan stötta. Jag har 20% lägre förbruk för jag KAN. Kör mitt SPA bara för 3e gången denna säsong då elpriset tillåter det. Eldar mycket
Tror dock inte en sekund på att de flesta i Sverige minskat förbruket med 30-60% och har 12-18 grader inne….
"Lojala mot Europa är det nog ingen som tänker", jo det tänker säkerligen våra politiker inkl EU folket.
Men lojaliteten ska inte vara på Tysklands villkor och jag tror att fler länder nu vaknat efter gastaksuppgörelsen som Tyskland förlorade.
J jawen skrev:
Vet inte vad du vill visa?J jawen skrev:
Sen elektricifieringen har elen varit billigast i Norge.
Därför har Direktverkande eluppvärmning alltid varit vanligast här mens svenskar hade oljepannor.
Slöseri har väl inget med detta att göra, direkt historielöst imho..,
Tänkte på Norges Incitament i dagsläget för att "minska" sin egen elförbrukning.Z Zodde skrev:
För jag kan inte tänka mig något annat land i världen, som har lättare att minska sin förbrukning.
Hela Norge är ju uppbyggt med direktverkande elvärme och det var ett aktivt val även efter att man hittat oljan i Nordsjön.Sen eftersom hela Norge är ett stort vattenkraftverk med djupa fjorddalar så har de vattenkraften inbyggt. Sen har de då genomskådat lögnen om vad som orsakat energikrisen och det är ju den stora bristen på planerbar produktion i Danmark, Sverige, Tyskland mfl. Så de har svårt att se varför de ska vara med och betala notan för något EU huvudsakligen ställt till med själv, dessutom som icke EU-medlem men har då skrivit på elhandelsavtalet.J jawen skrev: