Wiser eller Plejd

  • Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle en elektriker nödvändigtvis vara inblandad bara för att han använder en kontaktor? :thinking:
Att installera kontaktor i elcentralen och styrning av denna för att kontrollera en värmepump som förmodligen är 3fas/400V, faller alltså inom ramen för det man som privatperson får/bör mecka med själv?

När Nissens beskriver Plejd som är så enkelt att farmor och farfar kan installera använda det så inkluderar det alltså handgrepp i elcentralen?

Hur Nissens exakt har gjort vet vi som sagt inte, så vissa antaganden får vi göra.
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Pris, färdiga tillbehör, formfaktor, inbyggd WiFi --> allt detta talar för Raspberry Pi. Det enda som talar emot är tillgängligheten.
HA gul är väl en Ondroid?
 
J Jonte Karlsson skrev:
Att installera kontaktor i elcentralen och styrning av denna för att kontrollera en värmepump som förmodligen är 3fas/400V, faller alltså inom ramen för det man som privatperson får/bör mecka med själv?
Nej jag väl inte påstått att man får det men många här gör nog betydligt mer avancerade hempul än detta. Om man bör göra det handlar väl främst om kunskapsnivå, jag skulle inte tveka ett ögonblick. Och varför tror du att kontaktorn sitter i elcentralen? :thinking:
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Det har sagts tidigare i tråden att elektriker kommer ut till någon som vill kunna dimra en gammal lampa.
Elektrikern visar då Plejd som har med en låda av i bilen, och berättar att den är en av de bästa dimmers på marknaden för den klarar "nästan allt".
En bonus är att den också går att fjärrstyra från annan plats i huset.
De allra flesta kunder blir då imponerade och säger OK till förslaget.
Detta är enligt uppgift från Plejdförespråkare den enkla anledningen till att Plejd är så populärt. Kunder vill helt enkelt bara kunna dimra vad som helst.

Med tanke på kostnaderna att ringa hem en elektriker, och köpa dyra plejdprylar så undrar jag då, varför köper de helt enkelt inte bara en dimmande, styrbar ljuskälla från Ikea, eller rent av Philips HUE? Och skuvar i sin gamla lampa med E27-sockel.
För de funktioner som efterfrågas är dessa ju många gånger billigare, och kan byggas ut senare till låg kostnad med gateway för kontroll över internet alt integration med andra Zigbee-enheter som tex batteridrivna tempgivare etc.

Mitt svar på frågan är att de hört talas om att HUE och såna lampor inte är det billigaste i längden och de vill ha en mer proffesionell installation av ett proffs, så de ringer en elektriker.
Tyvärr säljer han på dem Plejd som inte är ett dugg bättre än en "smart" lampa från Ikea eller HUE.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Att installera kontaktor i elcentralen och styrning av denna för att kontrollera en värmepump som förmodligen är 3fas/400V, faller alltså inom ramen för det man som privatperson får/bör mecka med själv?

När Nissens beskriver Plejd som är så enkelt att farmor och farfar kan installera använda det så inkluderar det alltså handgrepp i elcentralen?

Hur Nissens exakt har gjort vet vi som sagt inte, så vissa antaganden får vi göra.
Eftersom jag både beskrivit hur det är gjort och postat bilder på det också, så handlar det mer om vad du själv har sett och inte.

Vad jag vet har jag inte sagt ett kviddevitt om vem som installerat någonting. Det är medvetet eftersom jag inte vill uppmuntra folk till att koppla själva. Men det är även oerhört lätt att installera.

Det är obegripligt att detta stör dig så mycket. Det finns enkla lättanvända lösningar som fungerar utmärkt, du får acceptera det helt enkelt.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Eftersom jag både beskrivit hur det är gjort och postat bilder på det också, så handlar det mer om vad du själv har sett och inte.

Vad jag vet har jag inte sagt ett kviddevitt om vem som installerat någonting.

Det är obegripligt att detta stör dig så mycket. Det finns enkla lättanvända lösningar som fungerar utmärkt, du får acceptera det helt enkelt.
Men faktum kvarstår att du endast använder Plejd som en simpel timer. Enda fördelen är väl att du kan använda en app och ändra nästa dygns tider från TV-soffan efter att du via en annan app har kollat hur elpriserna kommer att variera.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag väl inte påstått att man får det men många här gör nog betydligt mer avancerade hempul än detta. Om man bör göra det handlar väl främst om kunskapsnivå, jag skulle inte tveka ett ögonblick. Och varför tror du att kontaktorn sitter i elcentralen?
Att kontaktorn sitter i elcentralen vet jag inte men mig veterligen är det samma regelverk för att koppla in den oavsett om den sitter i elcentralen eller på utedasset. Jag har inte provat men jag tror också att 400V genom kroppen gör lika ont oavsett.

Men nu driver du bara längre och längre från ämnet. Nissens lyfte fram enkelhet och att Plejd var en kassako som genererade enkla hundralappar som ren vinst månad efter månad, i en tråd där vi jämför Plejd med andra lösningar. Då är det rimligt att även nämna att hans lösning, om man vill följa lagen, inkluderar ganska många tusenlappar för utrustning och elektriker. Varken enkelt eller billigt enligt mig.

Eller ska man tolka det som att Plejd är enkelt och billigt om man förutsätter att man inte behöver följa lagen och inte tar med installationskostnad och andra kringkostnader i beräkningen? Det känns inte helt rättvisande.
 
Nissens
useless useless skrev:
Men faktum kvarstår att du endast använder Plejd som en simpel timer. Enda fördelen är väl att du kan använda en app och ändra nästa dygns tider från TV-soffan efter att du via en annan app har kollat hur elpriserna kommer att variera.
Nej, det är inte alls faktum. Det är din subjektiva kommentar.

Jag använder ett av de mest lättanvända användarvänliga och stabila systemet på marknaden till att styra bl.a mitt värmesystem med.

Om du fått för dig att det är en ”simpel timer” är ditt problem.

Du får acceptera att det fungerar utmärkt, och jag tror inte att de systemen du förespråkar hade sparat mer kostnader, de hade definitivt krävt mer tid av mig som användare, och jag har ingen lust att lägga den tiden på det. Jag är nöjd med att det fungerar som det skall, till och med bättre än jag väntade mig.

Att kalla Plejd systemet för ”en simpel timer” är bland det fånigaste jag sett i tråden hittills.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är inte alls faktum. Det är din subjektiva kommentar.
Ok. Det är kanske jag som har missuppfattat allt. Men förklara då hur du styr vilka tider värmen ska vara avstängd? Jag hade fått för mig att du ställde in det i förväg via Plejd-appen...
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Men nu driver du bara längre och längre från ämnet.
Jag tycker du paddlar på rätt bra själv. ;)
J Jonte Karlsson skrev:
Eller ska man tolka det som att Plejd är enkelt och billigt om man förutsätter att man inte behöver följa lagen och inte tar med installationskostnad och andra kringkostnader i beräkningen?
Fast här skiljer sig väl inte Plejd från något annat fabrikat av "puckar"?
 
Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har jag inte sagt ett kviddevitt om vem som installerat någonting.
Eftersom din lösning involverar styrning av kontaktor och jag förutsätter att du följer lagen så kan jag enkelt räkna ut att din installation har krävt flera tusenlappar som du inte har med i beräkningen när du stoltserar med hur mycket pengar du sparar. Inte så mycket att diskutera eller tycka, det bara är så.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Jag har praktisk erfarenhet av de flesta system, inklusive Plejd. Nissens erfarenhet verkar däremot vara att han testat något annat system men inte lyckats, så därför drar han slutsatsen att endast Plejd är enkelt nog och att allt annat är raketforskning.

Men vissa saker kan man faktiskt argumentera för och emot utan att ha praktisk erfarenhet. Jag behöver inte ha köpt en Plejd-puck för att se i plånboken att det blir mindre pengar kvar än om jag hade köpt en annan puck av samma kvalitet. Man behöver inte ha koll på zigbeeprotokollets specifikation eller ha analyserat Plejds proprietära hittepåprotokoll för att argumentera för öppna protokoll. Jag behöver inte ha köpt en diskmaskin med proprietärt protokoll och stängt api och separat skit-app för att inse att det är vansinnigt att företag hittar på egna proprietära lösningar.

För att komma ifrån tyckande och tänkande och känslor är det därför önskvärt att lägga fram konstruktiva argument. Från Plejdförespråkarna lyser dessa dock med sin frånvaro. "Det är enkelt" och "det funkar för mig" är det närmsta vi kommer. Det är förstås sant, men det betyder inte automatiskt att det inte finns andra system som är minst lika enkla samtidigt som det har andra fördelar, så det är liksom ingen hjälp om man ska jämföra olika lösningar.
hittepåprotokoll. Dom andra har bara kommit av dig själv, som en av naturlagarna. Orkar inte läsa resten du skrev efter dev efter det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här skiljer sig väl inte Plejd från något annat fabrikat av "puckar"?
Förstapris till dig! Det är ju det jag sagt hela tiden. Plus att andra fabrikat samtidigt är billigare, har minst samma kvalitet och har fler möjligheter men än ändå är precis lika enkla att använda.

Och då tillbaka till tiotusenkronorsfrågan - varför Plejd?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är inte alls faktum. Det är din subjektiva kommentar.

Jag använder ett av de mest lättanvända användarvänliga och stabila systemet på marknaden till att styra bl.a mitt värmesystem med.
Här hade det ju varit lämpligt att förklara hur du gör det om nu useless har fel.

Nissens Nissens skrev:
Om du fått för dig att det är en ”simpel timer” är ditt problem.
Jag har också fått för mig att du använder en Plejd som just timer. Vill minnas att du i någon tråd skrivit det. Om det är fel är det ju bättre att du förklarar hur du gör istället.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Förstapris till dig! Det är ju det jag sagt hela tiden. Plus att andra fabrikat samtidigt är billigare, har minst samma kvalitet och har fler möjligheter men än ändå är precis lika enkla att använda.

Och då tillbaka till tiotusenkronorsfrågan - varför Plejd?
För att man vill ha det och inte orkar leta bland massa olika tillverkare kanske. Plejd 16A.ä, dom andra kan ha allt möjligt, så att vara bekväm och slippa bry sig. Sen kan det finnas fler funktioner hos dom andra, men många ser inte det som nå betydelse. Och priser spelar mindre betydelse. För många val kan skrämma bort en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.