De 3 kablarna till höger var kopplade på högersida av termostat och den mintgröna till vänsternisse123 skrev:
kopplad på vänster sida.Finns tyvärr inga markeringar på termostat så kan bara nämna höger o vänster.
Den kopplingen funkade ställdonet inte med.Det var alltså så när vi flyttade in i huset.
Det har förmodligen styrt cirkulationspumpen till / från . Ett sådant termostat brukar sitta centralt i huset typ i hallen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 416 inlägg
Vad är egentligen din fråga? Du har säkert redan listat ut att ledarna i denna sladd är parallellkopplade tre och tre. Inte för att det har någon funktion utan troligen endast för att man råkade ha en nätverkskabel med åtta ledare till hands.
Din termostat är alltså tvåpolig och helt mekanisk. Det är alltså den typ som du osett kan byta till, och då kopplas den ju då in likadant som den gamla.
Om du vill ha en mer modern termostat med nattsänkning och/eller "komfortstyrning" så krävs fler trådar ja. Vad som går att använda ser man då inte här, utan i andra änden på ledningen - utrustningen som använder termostaten. Jag antar att detta är vad du egentligen frågar efter?
Din termostat är alltså tvåpolig och helt mekanisk. Det är alltså den typ som du osett kan byta till, och då kopplas den ju då in likadant som den gamla.
Om du vill ha en mer modern termostat med nattsänkning och/eller "komfortstyrning" så krävs fler trådar ja. Vad som går att använda ser man då inte här, utan i andra änden på ledningen - utrustningen som använder termostaten. Jag antar att detta är vad du egentligen frågar efter?
Ok.Min fråga är hur de ska kopplas eftersom så de var kopplade fungerar den inte.Har likadana i alla rum men bara 3 fungerar med ställdonen.Bo.Siltberg skrev:Vad är egentligen din fråga? Du har säkert redan listat ut att ledarna i denna sladd är parallellkopplade tre och tre. Inte för att det har någon funktion utan troligen endast för att man råkade ha en nätverkskabel med åtta ledare till hands.