5 034 läst · 71 svar
5k läst
71 svar
Corona - hur kommer våra arbeten förändras
I vissa fall snabbare och mer flexibla, ja. Kanske inte jämfört med t ex Spotify och moderna startupföretag, men däremot jämfört med mer traditionella privata företag. Några exempel:S slugger75 skrev:
https://www.ehandel.se/uppror-efter-hms-stenharda-kontorskrav-500-i-protest
https://morgonposten.se/2022/06/02/...llbringa-minst-40-timmar-pa-kontoret/page/49/
Går att läsa om olika kommuners policies för distansarbete om man googlar på:
policy distansarbete kommun
Jag jobbar t ex i Sollentuna, och vår policy är alltså 3 dagar hemma och 2 på kontoret per vecka.
Gällande myndigheter:
https://www.tv4.se/artikel/3TAx3V0e...ter-att-jobba-hemifran-pa-landets-myndigheter
policy distansarbete kommun
Jag jobbar t ex i Sollentuna, och vår policy är alltså 3 dagar hemma och 2 på kontoret per vecka.
Gällande myndigheter:
https://www.tv4.se/artikel/3TAx3V0e...ter-att-jobba-hemifran-pa-landets-myndigheter
Mina spaningar om hemarbete.
1. Jag har lyckats lösa problem hemma som var olösliga på jobbet. Detta då jag har möjlighet att jobba utan avbrott och med hög koncentration. Jag kan vara "in the zone" på ett helt annat sätt. På jobbet sitter jag i öppet kontorslandskap.
2. Denna höst har inneburit hälsomässiga utmaningar av nya dimensioner för min del. Krav på att spendera 100% tid på jobbet hade sannolikt inneburit veckor eller månader av sjukskrivningar för min del, nu räckte det med veckan jag låg på sjukhus och sen kunde jag sprida ut arbetet under större delen av dagen och jobba som det passade mig och hälsan. Här underlättar det att man har en bra chef som uppskattar det jag gör och litar på mig.
3. Som många andra saknar jag fika med kollegorna men det kan räcka med nån gång i veckan. Inga av mina arbetsuppgifter utförs på ett bättre sätt på kontoret.
4. Skulle vi bli beordrade att jobba 100% på kontoret skulle jag med 100% sannolikhet byta jobb!
1. Jag har lyckats lösa problem hemma som var olösliga på jobbet. Detta då jag har möjlighet att jobba utan avbrott och med hög koncentration. Jag kan vara "in the zone" på ett helt annat sätt. På jobbet sitter jag i öppet kontorslandskap.
2. Denna höst har inneburit hälsomässiga utmaningar av nya dimensioner för min del. Krav på att spendera 100% tid på jobbet hade sannolikt inneburit veckor eller månader av sjukskrivningar för min del, nu räckte det med veckan jag låg på sjukhus och sen kunde jag sprida ut arbetet under större delen av dagen och jobba som det passade mig och hälsan. Här underlättar det att man har en bra chef som uppskattar det jag gör och litar på mig.
3. Som många andra saknar jag fika med kollegorna men det kan räcka med nån gång i veckan. Inga av mina arbetsuppgifter utförs på ett bättre sätt på kontoret.
4. Skulle vi bli beordrade att jobba 100% på kontoret skulle jag med 100% sannolikhet byta jobb!
Det är klart att det kan finnas vissa undantag, men generellt är det ju naturligtvis så att offentlig sektor kommer ta mycket längre tid på sig i denna förflyttning och förändringsresa. Vissa privata företag kommer också behöva längre tid på sig. Efter hand kommer såklart alla arbetsgivare behöva anpassa sig till den nya tiden, eller gå under. Inga konstigheter.
Att behöva vara på kontoret ca 50% av tiden är inte att ligga i framkant, för övrigt.
Att behöva vara på kontoret ca 50% av tiden är inte att ligga i framkant, för övrigt.
Nej, men ändå bättre än HM:s och Musks 100%…S slugger75 skrev:Det är klart att det kan finnas vissa undantag, men generellt är det ju naturligtvis så att offentlig sektor kommer ta mycket längre tid på sig i denna förflyttning och förändringsresa. Vissa privata företag kommer också behöva längre tid på sig. Efter hand kommer såklart alla arbetsgivare behöva anpassa sig till den nya tiden, eller gå under. Inga konstigheter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Sedan så finns det inte minst i offentlig sektor ett antal yrkesroller som lämpar sig extra dåligt för distansarbete. T ex förskollärare, poliskonstapel, snöröjare, busschaufför och IVA-sjuksköterska.
Något som blivit extra tydligt i gruppen är vilka som löser problem på eget initiativ, och vilka som är tvungen att bäras fram av sina kollegor för att påvisa något som helst resultat.
Det har minst sagt orsakat en hel del svårlöst friktion....
Men jag undrar om extraarbetet som gruppens arbetshästar får gjort utan störsel från odugliga kollegor väger upp för odugligarnas totala avsaknad av producerat värde under samma period.
Något för ekonomerna att räkna på kanske.
Det har minst sagt orsakat en hel del svårlöst friktion....
Men jag undrar om extraarbetet som gruppens arbetshästar får gjort utan störsel från odugliga kollegor väger upp för odugligarnas totala avsaknad av producerat värde under samma period.
Något för ekonomerna att räkna på kanske.
Nu är det ju bara konsulter och sånt som kan jobba hemifrån.
Men när ni säger "söker nytt jobb" menar ni på att arbetsgivaren inte kan ersätta er alls? Borde ju inte vara så svårt egentligen med tanke på hur hypat det var ett antal år att jobba med datorer?
Har er arbetsgivare något sätt att mäta om er insats tillför något för verksamheten när ni sitter hemma? (Anders får inte svara här)
Men när ni säger "söker nytt jobb" menar ni på att arbetsgivaren inte kan ersätta er alls? Borde ju inte vara så svårt egentligen med tanke på hur hypat det var ett antal år att jobba med datorer?
Har er arbetsgivare något sätt att mäta om er insats tillför något för verksamheten när ni sitter hemma? (Anders får inte svara här)
Själv tillhör jag för närvarande nog kategorin ”och sånt”. Alltså tjänstemän som har en hel del uppgifter som utan tvekan kan utföras hemifrån. Och i vissa fall mer effektivt än på kontoret. Många möten innefattar såväl externa leverantörer som arbetskamrater, i många fall även sådana som inte sitter på samma ställe som jag själv. Har väl en 15-20 sådana möten per vecka. Dessutom finns en hel del uppgifter av såväl strategisk som taktisk karaktär som innebär såväl koncentration som en hel del skrivande, och dessa uppgifter utförs med fördel i lugn och ro, dvs hemifrån. Med det sagt så håller jag helt med Anders om att vissa möten, exempelvis workshops och även vissa andra möten där man behöver diskutera och bolla frågor med andra blir bättre och effektivare IRL. Kan handla om styrgruppsmöten osv.R Rkarlsson skrev:Nu är det ju bara konsulter och sånt som kan jobba hemifrån.
Vad det gäller att mäta prestationer och uppnådda mål i arbetet så är ju det bästa måttet på framgång leveranser och införande av olika initiativ. Beror ju helt på vilken roll man har, men i mitt fall (jobbar med digitalisering, förändringsledning osv) så är ju t ex införande och utrullning av e-underskrifter, bättre och modernare medborgartjänster, förbättrade processer och arbetssätt och effektivare arbete något som är direkt kvantifierbart. Kan handla om direkta/indirekta kostnadsbesparingar, högre servicenivå och nöjdare kunder t ex. Eller förbättrat vägunderhåll osv.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Alla går såklart att ersätta, men vi inom IT har gjort det till en konstart att dokumentera allt så lite som möjligt att det är ett helvete för någon annan att ta över. Mycket praktiskt och minimerar behovet av fackförbund och liknande.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
En nackdel när man skriver clean code, koden är självdokumenterandeJanneJanne123 skrev:
Jo tack, nu är de ju inte rena it snubbar vi jobbar mot utan ingenjörer som gör ritningar. När vi ute på golvet ser hur fel de har så får alla det hett om öronen tills det är rättat. Just fördel att ha de i samma hus, nonchalerar de en så finns ägaren i samma hus med, så långt slipper man ju oftast gå.JanneJanne123 skrev: