David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänker lite tvärtom, att Homey faktiskt är på väg att tappa bollen. Den är ju fruktansvärt dyr, och just segmentet av billiga smartahem-prylar har ju exploderat. Än så länge har vanligt folk allt integrerat med belåtenhet i Google Home och Homekit, men sannolikt kommer det en dag då de vill få mer funktionalitet och då är frågan hur många normala människor som är villiga att slänga ut tusentals kronor på en Homey.
Ja, det är en investering men det finns inget liknande på marknaden ännu för automatisering. Jag har suttit och funderat på en sån men som tur var tog jag så lång tid att jag undvek deras Sonos-liknande uppgradering.

Det kommer säkert något liknande som inte kostar något som håller ett tag och sen fasas ut när ingen vill fortsätta jobba på det. Så kommer det nåt nytt som håller ett tag och sen fasas ut när ingen vill fortsätta jobba på det...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Google home är dock sjukt rudimentär. Jag gör allt i min z wave hub och så använder jag enbart Google home för röststyrning. Jag använder närvaro funktionen i google också då den fungerar lite bättre än den i min hub
Definitivt, Google Home är ju i princip ett adminverktyg för att sätta upp röststyrningen. Det är lite av min poäng, att om inte Google utökar med bättre gränssnitt och automatiseringsmöjligheter så kommer även vanligt folk med tiden att söka sig till mer avancerade (därmed inte sagt krångligare) system. Tex Homey, SmartThings eller Home Assistant. ...och precis där blir plejdanvändarna utelåsta.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, det är en investering men det finns inget liknande på marknaden ännu för automatisering. Jag har suttit och funderat på en sån men som tur var tog jag så lång tid att jag undvek deras Sonos-liknande uppgradering.

Det kommer säkert något liknande som inte kostar något som håller ett tag och sen fasas ut när ingen vill fortsätta jobba på det. Så kommer det nåt nytt som håller ett tag och sen fasas ut när ingen vill fortsätta jobba på det...
Det billigaste alternativet till Homey just nu lär ju vara Home Assistant, men du var visst inget fan? :)
Men ja, sannolikt kommer produkter av den här typen att komma och gå, vilket gör det än mer viktigt att man väljer prylar som kan prata med så mycket som möjligt.
 
David Wallin David Wallin skrev:
...och precis där blir plejdanvändarna utelåsta.
Det beror ju helt på användningsområde. Jag hävdar med en dåres envishet att de flesta skaffar plejd av helt andra orsaker än att kunna styra mer än belsyning. Vill man det har man bättre koll, för att inte trampa folk på tårna, och skaffar något annat.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det billigaste alternativet till Homey just nu lär ju vara Home Assistant, men du var visst inget fan? :)
Men ja, sannolikt kommer produkter av den här typen att komma och gå, vilket gör det än mer viktigt att man väljer prylar som kan prata med så mycket som möjligt.
Jag tänker inte på mig själv...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det beror ju helt på användningsområde. Jag hävdar med en dåres envishet att de flesta skaffar plejd av helt andra orsaker än att kunna styra mer än belsyning. Vill man det har man bättre koll, för att inte trampa folk på tårna, och skaffar något annat.
Jag är helt enig. Men jag tror också att i vissa (många?) fall kommer man senare fram till att man tex hade velat ha en tempsensor till motorvärmaruttaget och då finns risken att man blir lite besviken på att inte kunna göra det. Vi kan ju helt säkert räkna med att det är väldigt få människor idag som faktiskt vet vad man skulle kunna göra med hemautomatisering, men de lär bli fler och fler med tiden.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tänker inte på mig själv...
Man ska tänka mer på sig själv. Därmed inte sagt att man ska skita i andra. :):heart:
 
  • Älska
Kristian Ask
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jag valde plejd och jag är nöjd.

Är jag en dålig människa nu?
Nej, men du kommer att ångra dig.
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, men du kommer att ångra dig.
Man måste ju citera en liten grön gubbe... "So certain are you" :)
 
Kom nu också att tänka på en annan aspekt som vi inte bråkat så mycket om än... ;):rofl:

Det har ju nämnts, att ju fler stängda system man har desto fler olika appar behöver man. För ungefär ett år sedan installerade jag en Home Assistant åt mina föräldrar. Det var i princip som en plejdinstallation då de inte behövde göra eller förstå något alls själva. Men en av poängerna var att kunna samla "allt" i en och samma app och dessutom kunna välja hur det skulle layoutas. Så istället för IKEA Trådfri, Adax, Nordpool, Greenely, Tibber, kameror, SMHI och Tuya (har säkert glömt något) så behövde de bara öppna Home Assistant och se allt på en gång. Dessutom kunde jag integrera en lokal zigbee-tempsensor för utetemperatur. Projektet föll - till stor del eftersom hela iden raserades av att ett system inte gick att få in. Ni kan ju gissa vilket... ;)
Istället fick de nöja sig med belysning, kameror och element i Google Home-appen (vars gränssnitt ju lämnar otroligt mycket att önska) och ha kvar alla andra appar separat. Hade såklart kunnat lägga in allt annat i HA, men det känns onödigt att ha en enhet igång för såpass lite information som blev kvar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
J Jonte Karlsson skrev:
Istället för att skriva raljerande och tramsiga kommentarer hade du också kunnat diskutera sakfrågan och komma med konstruktiva argument. Eftersom ni återkommer till det här med enkelhet och "det ska bara funka" så kan vi göra en jämförelse med ett exempel där vi ska styra en ljuskälla.

Alternativ 1, Plejd:
- Elektriker installerar puck.
- Man öppnar appen och lägger till nya enheten.
- I appen dyker lampan upp och vi har funktionerna "tänd lampa" och "släck lampa". Klart.

Alternativ 2, 99.5% av övriga lösningar/produkter/system på marknaden:
- Elektriker installerar puck.
- Man öppnar appen och lägger till nya enheten.
- I appen dyker lampan upp och vi har funktionerna "tänd lampa" och "släck lampa". Klart.

Nu får ni hemskt gärna förklara för mig vad det är i alternativ 1 som är så fruktansvärt mycket enklare och okomplicerat än alternativ 2. Till och med så fantastiskt mycket bättre att man ska betala 3-4 gånger mer för det. Visa även gärna vilka av stegen för alternativ 2 som kräver hårdvarunära programmering i assembler.

Att man sedan kan göra mer avancerade saker med lösning 2 om man vill, påverkar inte komplexiteten i att tända och släcka en lampa.
Du är bara för rolig! :crysmile: Förstår du inte att jag gör satir av dig? Den konstruktiva dialogen gav jag upp efter ett enda inlägg, där jag förklarade varför Plejd funkar utmärkt för mina ändamål, vilket du besvarade med att jämföra mig med pensionärer och satte likhetstecken med Bill Gates uttalande om minne.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Hemmaautomatisering är jättekul ända tills någon hackar systemet, kör gräsklipparen genom grannens prisbelönta tulpanoldling, stänger av kyl och frys, ropar obsceniteter i 2000w-fläskstereon och slutligen sätter 40 grader inomhus på elpatronen till det fascila priset av 10kr/kWh. Om hen är den snälla typen dvs.
 
  • Haha
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
A
ingenmansland ingenmansland skrev:
Hemmaautomatisering är jättekul ända tills någon hackar systemet, kör gräsklipparen genom grannens prisbelönta tulpanoldling, stänger av kyl och frys, ropar obsceniteter i 2000w-fläskstereon och slutligen sätter 40 grader inomhus på elpatronen till det fascila priset av 10kr/kWh. Om hen är den snälla typen dvs.
Jag vet inte vad du sett för filmer, men riktigt så fungerar det inte...
 
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
A

Jag vet inte vad du sett för filmer, men riktigt så fungerar det inte...
Det var såklart en nypa överdrift med för komisk effekt, vilket borde ha framgått, men jag ska lägga till en lämplig emoji i fortsättningen. Däremot så finns det alltid risk för att någon lyckas utföra olämpliga saker på alla uppkopplade prylar. Det finns alltid fler som försöker utföra illdåd än de som skyddar mot dem. Och med tanke på dagens snabba utveckling och press så görs många misstag. Så man ska fundera ett par ggr innan man kopplar upp allt mot internet.
 
Det kanske finns i tråden, men varför ska man välja Plejd när det finns trådlöst styrda LED-lampor som Tuya?

Mitt hus är gammalt och dassigt men ska bygga till ett uterum med 10 spottar som jag vill kunna styra om två grupper. Elektrikern föreslår självklart Plejd.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.